Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Angsten voor aankomende vakantie

<<

SummerBeach

Kwebbel

Berichten: 372

Geregistreerd: 27 Okt 2013 19:23

Bericht 29 Mei 2018 21:13

Angsten voor aankomende vakantie

Binnenkort gaan we op vakantie, kamperen met de caravan naar Frankrijk.
Voor het eerst met ons zoontje van 9 maand.

Nu zie ik al allerlei beren op de weg. Maar ik kan het redelijk relativeren.
Alleen ben ik gewoon bang dat ons iets overkomt in het verkeer of daar. Ik weet dat dat thuis ook kan gebeuren, maar vind het zo'n akelige gedachte constant.

Herkenbaar? Tips om ermee om te gaan?
<<

Anoniem247

Bericht 29 Mei 2018 22:03

Re: Angsten voor aankomende vakantie

Best herkenbaar van toen ik net moeder was (en nu af en toe nog). Ik was ook ineens bang om dood te gaan of ziek te worden. Bang dat mijn man op zijn werk een ongeluk zou krijgen, mijn vader ziek zou worden, dat ik mijn zoon kwijt was, mijn kat onder een auto zou komen etc. Ik had in het begin ook heel veel nachtmerries daarover.

Mijn tip is gewoon door gaan met alles. Je kan wel overal stil blijven staan met wat als..? Maar als je dat doet en dingen echt weerhoudt te doen dan wordt het van kwaad tot erger. Even door de ‘zure appel heen bijten’ dus. En probeer ook gelijk aan iets anders te denken als de angst opkomt. Laat je partner ook weten dat je dit voelt. Stel je krijgt onderweg een paniekaanval oid dan weet hij waardoor het komt.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 30 Mei 2018 03:29

Re: Angsten voor aankomende vakantie

Mijn man en ik waren afgelopen vrijdag stappen en bleven in de stad slapen. Hadden dus een nacht babysitter. Voor het eerst in mijn leven voelde ik me kwetsbaar - wat als ons allebei tegelijk wat overkwam. Dus heb zoon een brief geschreven (hij is nu bijna 13 maanden) met daarin wat mijn koosnaampjes voor hem zijn, wat we graag samen doen bla bla bla. Die heb ik thuis in envelop gedaan en voelde me meteen rustiger. Je kunt het niet voorkomen, maar vond dit wel mooie gedachte.
Afbeelding
Afbeelding
<<

ChiQ

Bericht 30 Mei 2018 05:55

Re: Angsten voor aankomende vakantie

Mij helpt het altijd bewust te denken: ‘If it happens, it happens’ je kunt niet overal controle op hebben, en het leven is ook niet maakbaar, maar zelfs veilig thuis kan er wat gebeuren.
<<

Anoniem231

Bericht 30 Mei 2018 06:41

Re: Angsten voor aankomende vakantie

Ik denk dat het normaal is dat jij je zo voelt. Ik had dat vorige week toen ik langs het water reed zonder vangrail en mijn kinderen in de auto had.
Maar op de terugweg ben ik er toch weer langs gereden.
Denken erover is prima zolang het jullie niet belemmert.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 30 Mei 2018 07:13

Re: Angsten voor aankomende vakantie

Spannend summerbeach. Ik herken het niet echt, behalve dat ik me wel kwetsbaar voelde toen we met z'n tweetjes in een vliegtuig zaten zonder hem.

Wat ik zou doen als ik jou was, is in elk geval het dichtstbijzijnde ziekenhuis opzoeken. Dat deed ik ook toen ik zwanger op vakantie ging. Dan weet je dat maar vast. Zet het ergens in je telefoon of schrijf het op. Als er dan iets gebeurd, heb je dat vast uitgezocht.
Let's discover the world together.
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:20

Bericht 30 Mei 2018 09:25

Re: Angsten voor aankomende vakantie

Ik snap het wel. Ik ben in de meivakantie voor het eerst alleen met mijn zoon van 6 naar Denemarken gereden. Ik had nog nooit zo'n eind gereden alleen, en dan ook nog een kind achterin dat zich een beetje moet vermaken onderweg. Van te voren zag ik er best tegenop. Om mezelf gerust te stellen heb ik een tom tom geleend, ANWB buitenlandservice afgesloten en de reis voorbereid door de route al te bekijken, genoeg puzzeltjes/boekjes/kleurtjes/reisspelletjes achterin voor mijn zoon en genoeg kleingeld voor wc's en dergelijke.
De reis duurde lang vanwege file's maar we zijn regelmatig even gestopt en zowel de heen- als de terugweg zijn helemaal goed gegaan! Dat geeft dan wel weer een goed gevoel. :) (en overigens ook een superleuke vakantie gehad, volgende keer willen we langer!)
Maar dit is dus ook mijn advies voor jou: goed voorbereiden, vaak stoppen (helemaal met een baby). Desnoods plan je een overnachting halverwege de rit zodat je de reis kunt verdelen over meerdere dagen.
<<

SummerBeach

Kwebbel

Berichten: 372

Geregistreerd: 27 Okt 2013 19:23

Bericht 02 Jun 2018 22:13

Re: Angsten voor aankomende vakantie

Dank voor jullie tips. Wel fijn dat het herkenbaar is. Ik ga gewoon lekker genieten en we zien wel waar we terecht komen. Niks geboekt dus lekker zien hoe het reizen gaat en kijken waar we uitkomen.
<<

SummerBeach

Kwebbel

Berichten: 372

Geregistreerd: 27 Okt 2013 19:23

Bericht 02 Jun 2018 22:15

Re: Angsten voor aankomende vakantie

ChiQ schreef:Mij helpt het altijd bewust te denken: ‘If it happens, it happens’ je kunt niet overal controle op hebben, en het leven is ook niet maakbaar, maar zelfs veilig thuis kan er wat gebeuren.


Ja daarom denk ik ook maar gewoon gaan. Het moet niet de overhand krijgen.
<<

Anoniem236

Bericht 03 Jun 2018 12:40

Re: Angsten voor aankomende vakantie

Heel herkenbaar, ik laat ook altijd het huis heel netjes achter voor het geval we er niet zelf als eerste weer inkomen, die gedachten gaat altijd door mij heen. Maar ik denk dan hetzelfde als chiq. Wat gebeurt dat gebeurt.
Met zijn tweeen weg voel ik mij ook kwetsbaarder, daarom zou ik zelf geen vliegreis willen maken zonder kinderen. Heel stom, maar dan kan ik het niet loslaten.
<<

Joan

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1330

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:24

Bericht 04 Jun 2018 06:54

Re: Angsten voor aankomende vakantie

Ik heb dan zelf wel geen kinderen maar angsten om iets heel dierbaars kwijt te raken herken ik wel. Brene Brown schrijft hier een heel mooi stuk over in het boek 'de kracht van kwetsbaarheid'. Ik vind haar stukken altijd heel inspirerend en zorgt ervoor dat ik dingen wat gemakkelijker om kan denken. Misschien heb je er iets aan!


“Het is zo herkenbaar”, vertelt ze. “Op het moment dat we diep geluk ervaren, als je bijvoorbeeld staat te kijken naar je slapend kind, of als we vaststellen dat ons leven op rolletjes loopt, dan duikt die angst op dat er iets ergs zal gebeuren. Als je je op dat moment niet kunt openstellen voor dat positieve gevoel, verandert het in doem. Geluk betekent dan plots dat het slechter zal worden.” Ze herinnert zich een man die ze interviewde voor haar onderzoek. “Hij vertelde me dat hij zijn hele leven middelmatig had geleefd. Hij had erover gewaakt niet te blij te zijn, niet te triest, zo kon hij niet teleurgesteld worden. Tot hij op zijn 60ste verjaardag zijn echtgenote verliest in een auto-ongeluk. ‘Ik wist het meteen’, zei hij. ‘Ik had volop moeten genieten van de mooie momenten in mijn leven, want niets kan mij beschermen tegen wat ik nu voel.’”De conclusie? Brown: “We oefenen voortdurend voor de tragedie die komt en slaan op die manier de kwetsbaarheid, maar ook de schoonheid en het geluk dood. Als we met hart en ziel willen leven, en volop voor een gelukkig leven kiezen, moeten we volgens mijn onderzoek onder meer onze angst voor de donkere kant van het leven loslaten. Dat en gevoelens van schaamte, de behoefte aan zekerheid, de wens om gewaardeerd te worden door mensen die ons toch niet moeten, de drang naar perfectie, de neiging om functioneel te zijn, twijfelend en angstig. Maar vooral, en dat is misschien nog het moeilijkst, de drang om alles, inclusief onszelf, te controleren. “Lach, zing en dans”, lacht Brené Brown. “Ook al vind ik dat ontzettend veel gevraagd voor een academica, het staat in de onderzoeksresultaten.”

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers