Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Toestemming voor plaatsen op andere kdv groep?

<<

Chipa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1443

Geregistreerd: 02 Sep 2013 20:14

Bericht 07 Nov 2013 20:19

Toestemming voor plaatsen op andere kdv groep?

Krijg vandaag een brief binnen van de kinderopvang samen met een formulier. Het gaat om het geven van toestemming voor het plaatsen van je kind voor een dag of dagdeel op een andere groep. Van de GGD uit moet hier voortaan toestemming voor worden gegeven vandaar de vraag of ik toestemming wil geven.

Vind dit eigenlijk zo' n vreemde brief. M'n kind zit op een groep waar hij gewend dus ik wil hem helemaal niet voor een dag of dagdeel op een andere groep hebben. Is er nu een calamiteit, zoals alle leidsters ziek dan is het wat anders. Totaal geen uitleg of niets bij deze brief. Ga dus ook geen toestemming geven.

Hebben nog meer ouders zo' n brief gehad? Ga sowieso om meer uitleg vragen, maar wellicht is het mama's hier bekend of misschien iemand die in de kinderopvang werkt?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 07 Nov 2013 20:22

Re: Toestemming voor plaatsen op andere kdv groep?

Volgens mij gaat het ook om dat soort gevallen, dat ze bij ziekte van leidsters eventueel groepen kunnen samenvoegen/herindelen, zodat ze geen inval hoeven te regelen bij ziekte. Ze gaan dat niet voor de lol doen denk ik.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem171

Bericht 07 Nov 2013 20:26

Re: Toestemming voor plaatsen op andere kdv groep?

Ja wij hebben in juli ook zo'n brief gehad. Wij hebben het ook niet getekend omdat ik het erg verwarrend voor mijn kinderen vind als zij iedere dag weer op een andere groep geplaatst zou kunnen worden.
Ook leek het mij een verkapte bezuinigsmaatregel die het management zou aangrijpen om zo weinig mogelijk leidster in te zetten (ipv wat in brief stond gerichte ontwikkelingsstimulering omdat kinderen bij leeftijdsgenootjes ingedeeld kunnen worden).
<<

Chipa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1443

Geregistreerd: 02 Sep 2013 20:14

Bericht 07 Nov 2013 20:28

Re: Toestemming voor plaatsen op andere kdv groep?

Dat gevoel kreeg ik dus ook nana. Dat ze zo wel heel gemakkelijk kunnen samenvoegen/ groepen van samenstelling veranderen.
<<

Ella

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3276

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:44

Bericht 07 Nov 2013 20:29

Re: Toestemming voor plaatsen op andere kdv groep?

Wij hebben al een paar maanden geleden zo'n brief gehad. Bij ons gaat het alleen om de aansluitende groep, ze delen de verzorgingsruimte al samen en kunnen dus al binnendoor doorlopen, en kennen de leidsters en kinderen al. Wij vonden dat dus geen probleem
<<

Zebraatje

Noob

Berichten: 35

Geregistreerd: 09 Sep 2013 21:21

Bericht 07 Nov 2013 20:59

Re: Toestemming voor plaatsen op andere kdv groep?

*
Laatst gewijzigd door Zebraatje op 27 Mrt 2014 17:02, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

PiP

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1578

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:43

Bericht 07 Nov 2013 21:11

Re: Toestemming voor plaatsen op andere kdv groep?

Hier nog niet zo`n brief gehad, maar beide kinderen wennen makkelijk in andere situaties, zou er dus ook geen problemen mee hebben.
December 2009
juli 2012
<<

Fearie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1428

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 07 Nov 2013 21:39

Re: Toestemming voor plaatsen op andere kdv groep?

Hier ook niet zo'n brief gehad. In incidentele gevallen is het geen probleem, maar structureel zou ik geen toestemming voor geven. D heeft erg moeten wennen op deze groep en ik zou hem niet zomaar laten verplaatsen.
D. 16-8 en J. 27-11
<<

Anoniem16

Bericht 07 Nov 2013 21:43

Re: Toestemming voor plaatsen op andere kdv groep?

R zit tegenwoordig regelmatig op een andere groep omdat de groep te groot is ofzo, geen idee. Ze mogen dan kiezen tussen meedoen bij de bso of bij de baby's. Aangezien mijn grote vent geen held is zit hij dus regelmatig op de babygroep... Hij krijgt zo niet echt uitdaging denk ik maar hij leert wel mee baby's verzorgen ;)
<<

Teddyaapje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 07 Nov 2013 22:41

Re: Toestemming voor plaatsen op andere kdv groep?

Hebben wij ook moeten aangeven bij de intake. We hebben aangegeven dat we dit van te voren in overleg willen besluiten en niet nu al toestemming geven.
Afbeelding Afbeelding

*20-7-2012*
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 08 Nov 2013 08:44

Re: Toestemming voor plaatsen op andere kdv groep?

Nooit toestemming voor gegeven volgens mij en ze doen het hier ook gewoon. Voegen bv in de zomer groepen samen en de laatste tijd gebeurde dat ook regelmatig ivm de kleine groepen.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem123

Bericht 08 Nov 2013 09:16

Re: Toestemming voor plaatsen op andere kdv groep?

De ggd loopt altijd wel heel erg te pushen. Wij hebben nu al een aantal keer controle gehad. Juist bij bedrijven waar het niet zo goed bij gaat kun je controle verwachten. En echt alles moet kloppen, staat er 1 kind verkeerd op een lijst dan heb je al een aantekening. Je mag maar zoveel kinderen per groep hebben, tellen ze er toch 1 extra dan mag je dat uit gaan leggen.

Ik denk dat ze met deze formulieren gewoon zeker weten dat ouders ook op de hoogte zijn mocht er een kind eens een keer aan het spelen zijn op een andere groep. Zo kan het kdv het laten zien aan de ggd.
<<

Anoniem219

Bericht 08 Nov 2013 09:42

Re: Toestemming voor plaatsen op andere kdv groep?

PiP schreef:Hier nog niet zo`n brief gehad, maar beide kinderen wennen makkelijk in andere situaties, zou er dus ook geen problemen mee hebben.


Hier hetzelfde.
<<

Anoniem121

Bericht 08 Nov 2013 10:55

Re: Toestemming voor plaatsen op andere kdv groep?

Ik heb hier bij inschrijving al toestemming voor gegeven. Als de kleintjes slapen voegen ze de peuters vaak samen en houden ze peuterplus. Een soort peuterspeelzaal waar ze dus ook activiteiten doen meer gericht op de leeftijd en voorbereiding op school. Dan blijven de baby's op de eigen groep en de peuters van beide groepen hebben een eigen groep.
<<

Anoniem121

Bericht 08 Nov 2013 10:58

Re: Toestemming voor plaatsen op andere kdv groep?

Het gebeurt met de oudste ook nog wel eens dat hij graag op de andere groep wil spelen omdat z'n buurjongetje op de andere groep zit. Dan mag hij op die dag bij de andere kindjes spelen.
<<

Anoniem7

Bericht 08 Nov 2013 11:12

Re: Toestemming voor plaatsen op andere kdv groep?

SarahKey schreef:De ggd loopt altijd wel heel erg te pushen. Wij hebben nu al een aantal keer controle gehad. Juist bij bedrijven waar het niet zo goed bij gaat kun je controle verwachten. En echt alles moet kloppen, staat er 1 kind verkeerd op een lijst dan heb je al een aantekening. Je mag maar zoveel kinderen per groep hebben, tellen ze er toch 1 extra dan mag je dat uit gaan leggen.

Ik denk dat ze met deze formulieren gewoon zeker weten dat ouders ook op de hoogte zijn mocht er een kind eens een keer aan het spelen zijn op een andere groep. Zo kan het kdv het laten zien aan de ggd.

Klopt, wat SarahKey zegt is waar. Als je als dagverblijf op één punt al niet aan de eisen voldoet dan blijft de GGD daar net zo lang op controleren totdat het wel klopt. Is niet makkelijk hoor, je voelt overal het gehijg van de GGD in je nek, maar die regels zijn er natuurlijk ook om de kwaliteit zo hoog mogelijk te houden. Voldoe je niet en kún je er niet aan voldoen, krijgt een KDV dat niet voor elkaar dan riskeert dat KDV sluiting. Die macht heeft de GGD, in samenwerking met de gemeente wordt dan besloten dat een dagverblijf dicht moet. En dan staan alle ouders opvangloos op straat, helaas.

Maargoed, om op die brief terug te komen: ga er inderdaad maar vanuit dat het een bezuinigingsregel is. Of je toestemming heeft is aan jezelf, ik zou het volledig kunnen begrijpen als je die toestemming niet zou geven. De keerzijde daarvan is echt wel dat je dat volgend jaar in je portemonnee zult voelen. Van die uurprijs die jij betaald gaat namelijk het merendeel naar de personeelskosten. Het is aan jezelf de keuze of jij liever wat meer betaald voor continuïteit, of dat je het inderdaad zo om kunt denken dat jouw kindje door een dagje op een andere groep te spelen ook meer uitdaging kan krijgen. Wel vind ik het vreemd dat die bezuinigingsregel dan niet in de brief benoemd staat, wij zouden dat namelijk beiden benoemen, het kostenplaatje, maar ook het proberen om te denken naar meer uitdaging.
Als ik jou was zou ik me daarom ook van de domme houden een een gesprek aangaan met pedagogisch medewerker en evt manager, om te vragen waarom zij dan vinden dat jouw kind extra uitdaging nodig heeft? Jij weet immers niks van bezuinigingen, dat staat niet gecommuniceerd. Jij kan evengoed hard schrikken en hieruit opmaken dat jouw kindje het niet zo goed doet op de groep en ze het daarom vragen. Als zij dan met een verhaal komen over personeelskosten en te weinig kindjes enzo vind ik helemaal dat jij het volste recht hebt om nee te zeggen, want dan zijn ze niet eerlijk geweest in de brief. Dan gaat het hen niet om jullie kindje, zoals ze in de brief deden overkomen, maar om hun portemonnee.
<<

Chipa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1443

Geregistreerd: 02 Sep 2013 20:14

Bericht 08 Nov 2013 12:00

Re: Toestemming voor plaatsen op andere kdv groep?

De babygroep (0-2) en de peutergroep (2-4) is al gescheiden op het kdv waar f zit dus daartussen zal niet of nauwelijks geschoven hoeven worden. Het zal meer gaan om de grootte van de groepen denk ik. Ik heb weleens 12 peuters in 1 groep gezien met 2 leidsters. Kan me voorstellen dat ze dan een paar kindjes naar een andere groep zouden willen schuiven.

Echter f went niet snel en is erg verlegen. Ik wil dus gewoon continuïteit voor hem. Kan me zo voorstellen dat andere ouders daar geen probleem van maken omdat hun kindjes overal zo gewend zijn en/ of helemaal niet verlegen.

Daarnaast vind ik het gewoonweg raar om een toestemmingsformulier op te sturen ter ondertekening zonder enige vorm van uitleg. Alleen dat het van de GGD moet. En als je toestelling geeft is dat voor de gehele tijd dat je kind op het kdv zit. Ze kunnen dan dus iedere keer dat f komt hem op een andere groep plaatsen.
Ik ga dus ook geen toestemming geven.
<<

Anoniem7

Bericht 08 Nov 2013 12:25

Re: Toestemming voor plaatsen op andere kdv groep?

Bedenk wel dat 12 peuters op een groep GGD-technisch gewoon mág he. Als je groep alleen maar uit driejarigen bestaat, mag je er zelfs 16 met zijn tweeën. Onze groepsgrootte bij de peuters is maximaal 14 met 2 pedagogisch medewerkers.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 08 Nov 2013 12:42

Re: Toestemming voor plaatsen op andere kdv groep?

Die formulieren moesten bij ons ook ondertekend worden. Helaas komt het nogal voor dat er geschoven moet worden omdat een groep anders te vol is en een extra iemand inzetten niet haalbaar is.
Soms is het schuiven juist in het belang van het kind. We hebben op sommige dagen bijvoorbeeld op een verticale groep maar 1 kindje dat ruim 3 is de rest rond de 2 of jonger. Als dan de peutergroep niet vol is (soms maar 4 kindjes bijvoorbeeld) is het veel leuker als hij daar gaat spelen (gaat eigelijk ook in overleg met het kindje).

Bij ons is het wel zo dat je toestemming geeft voor 1 andere groep. Het is dus niet zo dat je kind elke dag op een andere groep is, maar alleen op zijn eigen groep of 1 vaste andere groep.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 08 Nov 2013 16:17

Re: Toestemming voor plaatsen op andere kdv groep?

Maple schreef:
SarahKey schreef:De ggd loopt altijd wel heel erg te pushen. Wij hebben nu al een aantal keer controle gehad. Juist bij bedrijven waar het niet zo goed bij gaat kun je controle verwachten. En echt alles moet kloppen, staat er 1 kind verkeerd op een lijst dan heb je al een aantekening. Je mag maar zoveel kinderen per groep hebben, tellen ze er toch 1 extra dan mag je dat uit gaan leggen.

Ik denk dat ze met deze formulieren gewoon zeker weten dat ouders ook op de hoogte zijn mocht er een kind eens een keer aan het spelen zijn op een andere groep. Zo kan het kdv het laten zien aan de ggd.

Klopt, wat SarahKey zegt is waar. Als je als dagverblijf op één punt al niet aan de eisen voldoet dan blijft de GGD daar net zo lang op controleren totdat het wel klopt. Is niet makkelijk hoor, je voelt overal het gehijg van de GGD in je nek, maar die regels zijn er natuurlijk ook om de kwaliteit zo hoog mogelijk te houden. Voldoe je niet en kún je er niet aan voldoen, krijgt een KDV dat niet voor elkaar dan riskeert dat KDV sluiting. Die macht heeft de GGD, in samenwerking met de gemeente wordt dan besloten dat een dagverblijf dicht moet. En dan staan alle ouders opvangloos op straat, helaas.

Maargoed, om op die brief terug te komen: ga er inderdaad maar vanuit dat het een bezuinigingsregel is. Of je toestemming heeft is aan jezelf, ik zou het volledig kunnen begrijpen als je die toestemming niet zou geven. De keerzijde daarvan is echt wel dat je dat volgend jaar in je portemonnee zult voelen. Van die uurprijs die jij betaald gaat namelijk het merendeel naar de personeelskosten. Het is aan jezelf de keuze of jij liever wat meer betaald voor continuïteit, of dat je het inderdaad zo om kunt denken dat jouw kindje door een dagje op een andere groep te spelen ook meer uitdaging kan krijgen. Wel vind ik het vreemd dat die bezuinigingsregel dan niet in de brief benoemd staat, wij zouden dat namelijk beiden benoemen, het kostenplaatje, maar ook het proberen om te denken naar meer uitdaging.
Als ik jou was zou ik me daarom ook van de domme houden een een gesprek aangaan met pedagogisch medewerker en evt manager, om te vragen waarom zij dan vinden dat jouw kind extra uitdaging nodig heeft? Jij weet immers niks van bezuinigingen, dat staat niet gecommuniceerd. Jij kan evengoed hard schrikken en hieruit opmaken dat jouw kindje het niet zo goed doet op de groep en ze het daarom vragen. Als zij dan met een verhaal komen over personeelskosten en te weinig kindjes enzo vind ik helemaal dat jij het volste recht hebt om nee te zeggen, want dan zijn ze niet eerlijk geweest in de brief. Dan gaat het hen niet om jullie kindje, zoals ze in de brief deden overkomen, maar om hun portemonnee.


Ik heb de brief (nog) niet gehad. Maar wel al de uurprijs voor volgend jaar en die is gewoon om hoog gegaan. Ik snap het aan de ene kant wel(hogere kosten op bepaalde zaken) aan de andere kant ook totaal niet omdat het naar mijn idee echt niet zo goed loopt op het kinderdagverblijf, er na de zomer al aardig wat mensen uit moesten er geen tot weinig nieuwe aanmeldingen zijn en dan ga je voor de kinderen die er nog wel zitten de boel nog duurder maken...
:heart: :heart: 2011
<<

Chipa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1443

Geregistreerd: 02 Sep 2013 20:14

Bericht 08 Nov 2013 16:38

Re: Toestemming voor plaatsen op andere kdv groep?

Aan de ene kant: minder kinderen, minder inkomsten maar wel veel dezelfde vaste lasten zoals het pand/ locatie ed. Aan de andere kant: er is al zoveel personeel uitgegaan en als het nog duurder wordt gaan nog meer mensen zoeken naar alternatieven voor het kdv.

Zo gaat f binnenkort ipv 2 dagen nog maar 1 dag naar het kdv en de baby het eerste jaar waarschijnlijk helemaal niet. Mijn ouders springen dan in.

Ik snap best dat ze in de kinderopvang op zoek zijn naar oplossingen, maar het gaat soms wel ten koste van de opvang in mijn beleving. Niet dat de leidsters daar iets aan kunnen doen. Maar ja, doen ze dat niet dan wordt het inderdaad nog duurder :thumbdown: gemengde gevoelens dus.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers