Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Geld lenen van ouders voor huis

<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 29 Mrt 2018 20:15

Re: Geld lenen van ouders voor huis

Ik zou het zelf absoluut niet willen, een lening bij ouders. Wat anderen doen moeten ze zelf weten.
Overigens vind ik een schenking gevoelsmatig wel heel anders dan een lening, dat zou voor mij persoonlijk wel verschil maken.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 30 Mrt 2018 08:31

Re: Geld lenen van ouders voor huis

Maar zo heel gek is het toch niet om het in een huis te steken als schenking. Stel je ouders hebben hun huis helemaal vrij en een behoorlijke klap geld op de bank staan. Leven royaal gaan richting de pensioenleeftijd is het juist slim om een flinke schenking te doen mbt het kopen van een huis. Uiteindelijk zullen je ouders een keer overlijden (je wil er niet over nadenken maar het is wel zo) de erfenis betaal je belasting over terwijl je geloof tot een ton eenmalig mag schenken als het in een huis gaat. Op papier kun je makkelijk vastleggen dat dat deel van jou is en niet vanneen partner.

Overigens zie ik het probleem niet zo van lenen bij ouders. Ik doe dat nu ook voor mijn studie.
2015 💙
<<

Anoniem281

Bericht 30 Mrt 2018 08:37

Re: Geld lenen van ouders voor huis

Mwoah, ik snap de 'bezwaren' van lenen van ouders wel. Je bent volwassen, zij hebben al jaren voor je gezorgd, dan ga je nu je eigen boontjes doppen en daarbij lenen van je ouders.

Ik kan me echter ook vinden in het idee, dat wanneer ouders wel genoeg hebben op de rekening en ze het kunnen missen, het iets moois is dat ze hun kinderen nog kunnen helpen.

Wat ik wel mis in de reacties; wat zouden jullie ervan vinden om te lenen van je schoonouders? TO is niet alleen, haar partner leent dan ook. In de reacties lees ik namelijk vooral 'ík leen ook van míjn ouders'. Ikzelf zou er namelijk wel een beetje meer moeite mee hebben om van m'n schoonouders te lenen, dan van m'n ouders.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 30 Mrt 2018 08:43

Re: Geld lenen van ouders voor huis

Oh ja eens Bazinga, dat zou ik ook moeilijker vinden. Maar uiteindelijk kun je het notarieel zo regelen dat dat geld/deel van huis bij schenking van kind blijft of dat de lening alleen op kinds naam staat. In die zin vind ik het dan prima, dan neem ik niks aan maar mijn vriend. En blijft het ook van hem.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 30 Mrt 2018 08:55

Re: Geld lenen van ouders voor huis

Bazinga, dat zou voor mij hetzelfde zijn als bij mijn ouders, voor mij maakt dat geen verschil. We hebben alleen nog nooit van hen geleend, wel een paar keer een schenking gehad. Zij geven het liever aan ons dan dat het op de bank staat. Ik heb alleen liever dat ze er iets leuks van gaan doen, lekker op vakantie ofzo, maargoed dat wil er niet in :laughcry: Heb al tegen mijn vriend gezegd dat ik de laatste schenking wil terug betalen om die reden, of ze in ieder geval een groot cadeau wil geven.
<<

Anoniem231

Bericht 30 Mrt 2018 09:24

Re: Geld lenen van ouders voor huis

Dat zou hier hetzelfde zijn. Van hun krijgen we ook ieder jaar een mooi kerstcadeau. Mijn ouders hebben nu eenmaal meer te besteden en bieden het zelf aan. Wij gaan er niet om vragen.
<<

Anoniem282

Bericht 30 Mrt 2018 10:34

Re: Geld lenen van ouders voor huis

Fantine schreef:Ik vind het best bizar dat ouders dit voor hun kinderen doen. Komt misschien omdat dit bij mijn familie absoluut niet gedaan wordt. Al helemaal het afbetalen van een studieschuld vind ik absurd. Ik ben van mening dat volwassen mensen die volwassen keuzes maken ook zelf hiervoor moeten sparen of anders minder lenen voor een hypotheek. Ik zou het zwlf nooit doen, wil het gewoon zelf bij elkaar verdienen en sparen.


Ik vind vooral dat je nogal veroordelend klinkt over iets waar jij helemaal geen last van hebt, als een ander wel zo'n constructie heeft van 1) lening bij ouders, 2) schenking van ouders.

Mijn ouders zouden voor schenken kiezen en daar ben ik heel dankbaar voor. Zij vinden het ook fijn dat dit kan en zo zijn we straks allemaal blij.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 30 Mrt 2018 11:06

Re: Geld lenen van ouders voor huis

Mijn ouders zouden ons graag willen helpen als dat nodig zou zijn. Onder het mom van "wij kunnen het nu goed missen en jullie kunnen het nu goed gebruiken".
Ze genieten zelf ook van hun leven en zien ons ook graag gelukkig.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 30 Mrt 2018 11:07

Re: Geld lenen van ouders voor huis

Pollepel schreef:
Fantine schreef:Ik vind het best bizar dat ouders dit voor hun kinderen doen. Komt misschien omdat dit bij mijn familie absoluut niet gedaan wordt. Al helemaal het afbetalen van een studieschuld vind ik absurd. Ik ben van mening dat volwassen mensen die volwassen keuzes maken ook zelf hiervoor moeten sparen of anders minder lenen voor een hypotheek. Ik zou het zwlf nooit doen, wil het gewoon zelf bij elkaar verdienen en sparen.


Ik vind het een beetje zuur overkomen. Bizar? Absoluut niet. Vind het wat jaloers overkomen.

Ik vind het mooi als ouders dit voor hun kind doen/kunnen.

Ik ben ze iig heel dankbaar.


Ben niet jaloers hoor, mijn schoonouders hebben het ons ook aangeboden namelijk. Ik wil dat geld niet aannemen. Ik zie het wel meer in mijn omgeving tegenwoordig dat ouders geld aan hun volwassen kinderen schenken of lenen. Misschien ben ik dan raar maar ik vind dat ik het gewoon zelf moet doen. Ik wil toch dat huis, dan moet ik ervoor sparen en werken. Ik heb toch zelf die studieschuld veroorzaakt, waarom zouden mijn ouders me dan geld moeten lenen of schenken zodat ik een groter huis kan kopen?

Maar blijkbaar vinden best wat mensen op het forum het raar dat ik het bizar vind. Je kunt toch ook zelf een financiele planning gaan maken om toe te werken naar je droom? Waarom dan geld van je ouders gebruiken hiervoor? Het geld van mijn schoonouders is er niet om ons te sponsoren in onze dromen. Ik zie hier veel dat mensen geld krijgen van hun ouders maar je partner lift hier toch ook op mee. Ik kan dat iig niet aannemen. Ook niet van mijn ouders mochten ze het hebben of willen geven. Ik ben een volwassen vrouw die er zelf voor werkt en spaart. Het heeft ook gewoon te maken met mijn eigen trots. Terug kunnen kijken op mijn auto die ik van mijn eigen geld heb gekocht en straks ons droomhuis dat we zelf betalen (natuurlijk wel een hypotheek) ipv te lenen bij ouders.
Laatst gewijzigd door Fantine op 30 Mrt 2018 11:15, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 30 Mrt 2018 11:12

Re: Geld lenen van ouders voor huis

Mijn ouders geven liever geld als ze nog leven dan dat we het erven.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Anoniem248

Bericht 30 Mrt 2018 11:14

Re: Geld lenen van ouders voor huis

Ik vind het niet bizar dat ouders dit doen, ik zou het alleen zelf niet willen. Misschien als onze ouders het financieel echt bijzonder ruim zouden hebben, maar nu ze gewoon lekker geld over hebben voor leuke dingen omdat ze niet financieel verantwoordelijk meer zijn voor hun kinderen, nee, dan niet. Er is gewoon een tijd dat je als kind financieel je eigen boontjes moet kunnen doppen. Zo denken mijn ouders er ook over, trouwens.
Waarmee ik trouwens niet anderen wil veroordelen. Dit is alleen hoe ik het binnen ons gezin zie (mijn ouders, broertje en ik).
<<

Anoniem282

Bericht 30 Mrt 2018 11:29

Re: Geld lenen van ouders voor huis

Fantine: niet iedereen die een huis wil kopen, heeft een partner. Ik wil best van je aannemen dat je niet jaloers bent, maar vind je reacties vrij stellig.
<<

Mouette

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 536

Geregistreerd: 02 Sep 2013 20:07

Bericht 30 Mrt 2018 13:13

Re: Geld lenen van ouders voor huis

Het lijkt mij evident dat je je familie niet krom laat liggen zodat jij een huis kan kopen.

Overigens kan je een leningsovereenkomst aangaan met elk familielid (of niet familielid). Het is een zakelijke overeenkomst. Als je niet het gehele bedrag kan lenen bij familie moet je voor de rest alsnog naar de bank en die houdt ook rekening met je hypothecaire lening bij familie en past dat het maximale leenbedrag op aan. Dus als er van schenking geen sprake is (daar heb ik overigens geen oordeel over hoor!) dan is er ook geen sprake van in een veel duurder huis wonen of niet zelf je eigen boontjes doppen.
Afbeelding
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 30 Mrt 2018 13:15

Re: Geld lenen van ouders voor huis

De financien van mijn man zijn zo verweven met die van zijn ouders. Niet persé het huis hoor, maar eigenlijk het grote geheel. Een aanschakeling van constructies. Als ik daar een probleem mee had gehad, had ik niet met hem moeten trouwen. Ik heb er dus geen probleem mee.

Overigens vind ik een schenking van ouders voor een huis helemaal geen slechte investering. Ik snap prima wanneer ouders dat graag willen aanbieden en wanneer je dat ook accepteert (schenking dan wel lening). Dat maakt iemand in mijn ogen ook zeker niet minder volwassen of minder z'n eigen boontjes kunnen doppen. Het kan een hele verstandige investering zijn en hoe mooi als je dat op die manier kunt regelen. Ik denk dat het vaker voorkomt dan je denkt, zeker nu onze ouders op pensioenwaardige leeftijd komen en misschien vaker gaan nadenken over hun toekomst en dat van hun kinderen.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem244

Bericht 30 Mrt 2018 17:00

Re: Geld lenen van ouders voor huis

Fantine schreef:
Pollepel schreef:
Fantine schreef:Ik vind het best bizar dat ouders dit voor hun kinderen doen. Komt misschien omdat dit bij mijn familie absoluut niet gedaan wordt. Al helemaal het afbetalen van een studieschuld vind ik absurd. Ik ben van mening dat volwassen mensen die volwassen keuzes maken ook zelf hiervoor moeten sparen of anders minder lenen voor een hypotheek. Ik zou het zwlf nooit doen, wil het gewoon zelf bij elkaar verdienen en sparen.


Ik vind het een beetje zuur overkomen. Bizar? Absoluut niet. Vind het wat jaloers overkomen.

Ik vind het mooi als ouders dit voor hun kind doen/kunnen.

Ik ben ze iig heel dankbaar.


Ben niet jaloers hoor, mijn schoonouders hebben het ons ook aangeboden namelijk. Ik wil dat geld niet aannemen. Ik zie het wel meer in mijn omgeving tegenwoordig dat ouders geld aan hun volwassen kinderen schenken of lenen. Misschien ben ik dan raar maar ik vind dat ik het gewoon zelf moet doen. Ik wil toch dat huis, dan moet ik ervoor sparen en werken. Ik heb toch zelf die studieschuld veroorzaakt, waarom zouden mijn ouders me dan geld moeten lenen of schenken zodat ik een groter huis kan kopen?

Maar blijkbaar vinden best wat mensen op het forum het raar dat ik het bizar vind. Je kunt toch ook zelf een financiele planning gaan maken om toe te werken naar je droom? Waarom dan geld van je ouders gebruiken hiervoor? Het geld van mijn schoonouders is er niet om ons te sponsoren in onze dromen. Ik zie hier veel dat mensen geld krijgen van hun ouders maar je partner lift hier toch ook op mee. Ik kan dat iig niet aannemen. Ook niet van mijn ouders mochten ze het hebben of willen geven. Ik ben een volwassen vrouw die er zelf voor werkt en spaart. Het heeft ook gewoon te maken met mijn eigen trots. Terug kunnen kijken op mijn auto die ik van mijn eigen geld heb gekocht en straks ons droomhuis dat we zelf betalen (natuurlijk wel een hypotheek) ipv te lenen bij ouders.



Nou ik ben maar wat blij dat ik geld van mijn ouders kon lenen na mijn scheiding en de schuld van het huis.
Anders had ik een persoonlijke lening moeten nemen met een hoge rente...
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 31 Mrt 2018 07:47

Re: Geld lenen van ouders voor huis

Financieel gezien kan het voor de ouders ook gunstig zijn om een bedrag te schenken. Win- win.
Of zelfs grootouders, die optie heb ik nog niet voorbij zien komen.

Naar mijn idee gaat geld lenen/schenken voor een huis prima samen met je eigen boontjes kunnen doppen. Wanneer iemand financiële risico's gaat nemen omdat familie toch wel bij springt als het niet lukt wordt het een ander verhaal.
Afbeelding
<<

Anoniem248

Bericht 31 Mrt 2018 08:03

Re: Geld lenen van ouders voor huis

Mouette schreef:Het lijkt mij evident dat je je familie niet krom laat liggen zodat jij een huis kan kopen.


Ik weet even niet zo goed of dit nou een reactie was op mij, maar daar heb ik het natuurlijk nooit over gehad. Ik wil het best verduidelijken, dat mijn ouders nu leuke dingen kunnen doen, daarmee bedoel ik dat mijn ouders nu echt van het leven aan het genieten zijn. Vaak een weekend weg, sparen voor een flinke vakantie/reis, etc. Als je bedenkt dat we, toen wij nog klein waren, eigenlijk nooit als gezin ergens anders dan thuis hebben geslapen, dan gun ik ze dit van harte. Ze zouden prima geld kunnen missen om ons wat te lenen of schenken, maar ik wil dat niet en zij willen dat ook niet. Prima toch.
Overigens begrijp ik wel dat het een goede investering kan zijn. Maar van mij mogen ze het geld lekker investeren in zichzelf.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 31 Mrt 2018 14:06

Re: Geld lenen van ouders voor huis

Hier is het deel wat mijn ouders geschonken hebben van mij en dat blijft het, mijn kinderen kunnen het wel erven.
<<

Mouette

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 536

Geregistreerd: 02 Sep 2013 20:07

Bericht 31 Mrt 2018 14:55

Re: Geld lenen van ouders voor huis

Nee hoor Maple, niet per definitie tegen jou. Ik ben het juist met je eens.
Want stel nou dat het allebei kan; zij kunnen heerlijk leven en het geld wat verder op de bank niks staat te doen (en minder wordt met de huidige rentestanden) wordt goed geïnvesteerd, dan is dat toch mooi voor beide partijen? Ik betaal liever rente aan familie (die er dan iets leuks van kan doen!) dan aan de bank.
Afbeelding
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 08:52

Bericht 01 Apr 2018 15:48

Re: Geld lenen van ouders voor huis

Of je nou een hypotheek neemt bij de bank of geld leent bij je ouders: is allebei een lening en dus zelfde mate van al dan niet “je eigen boontjes doppen”. Een familielening kan aantrekkelijk zijn, want dan betaal je rente aan je fam en hebben zij er dus ook baat bij (als ze de middelen hebben natuurlijk!). Wij hebben bij zowel ouders als schoonouders een stukje lening en daardoor een lagere hypotheek gesloten. We hadden ook alles bij de bank kunnen lenen, maar dit is voor alle partijen voordeliger.

Als ouders geld ‘over’ hebben kunnen ze dat ook beter nu al schenken, dan dat t pas na overlijden komt, idd ivm de erfbelasting. Moeten ze niet doen als ze zelf nog een doel hebben met dat geld natuurlijk ;)

Voor mij voelt t niet anders of het van ouders of schoonouders komt trouwens.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 03 Apr 2018 11:22

Re: Geld lenen van ouders voor huis

Sophie, zo had ik het nog niet eens gezien, dat eerste wat je zegt. Al heb je dan nog dat je het vervelend kunt vinden om op die manier aan de ouders vast te zitten, maar daar heb ik geen last van. Van m'n schoonouders zou ik zo'n aanbod ook prima aan kunnen nemen. Maar als ik mag kiezen wel liever van m'n eigen :wink: mijn vriend staat er wel hetzelfde in.
Mede door jullie reacties staan wij nu niet meer per se negatief tegenover en gaan we ons nu op huur- en koophuizen oriënteren.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 01 Mei 2018 22:23

Re: Geld lenen van ouders voor huis

Nou hoe mooi kan het lopen. Omdat we zelf dachten dat het kopen net aan wel of niet zou kunnen, en wel graag snel wilden verhuizen, leek huur ons eerst verstandiger. Door het aanbod van mijn ouders toch op kopen georiënteerd en nu kunnen we het achteraf zelf toch financieren! Maar al hebben we ze waarschijnlijk nu niet nodig, toch voelt het wel alsof zij ons deze kans mede hebben gegeven en dat vind ik super fijn!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 02 Mei 2018 07:25

Re: Geld lenen van ouders voor huis

Fijn dat het allemaal zo mooi goed is gekomen zeg!
Let's discover the world together.
Vorige

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers