Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Dreumes “straffen”

<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 29 Apr 2018 11:01

Dreumes “straffen”

Straffen vind ik een erg heftige term, maar ik ben op zoek naar een manier om m’n zoon van anderhalf te laten weten dat slecht gedrag consequenties heeft. Hij slaat bijvoorbeeld de kat, ik zeg nee, hij kijkt me aan en hij doet het nog een keer. Wat ik nu probeer is hem uit de situatie halen, dus even ergens anders neerzetten, op ooghoogte zitten en zeggen dat hij niet mag slaan en dat hij daarom in de hoek moet staan. Dit helpt voor geen meter, hij rent lachend langs me heen, terug naar de kat. Ik blijf herhalen en herhalen hoor, maar het komt gewoon niet binnen.
Wat ik ook probeer is speelgoed afpakken als hij er niet normaal mee speelt. Hij ramt met een auto op tafel, dan zeg ik dat hij daarmee moet ophouden en dat ik anders de auto afpak. Hij gaat door dus ik pak de auto af. Dan pakt hij een ander autootje en gaat vrolijk verder.

Het lijkt of niets van wat ik doe bij hem binnen komt. Hij lacht me uit, gaat gewoon verder of hij daagt me uit door naar iets te wijzen waar hij niet aan mag zitten, nee te schudden en er vervolgens toch aan te zitten. Ik geef nooit toe, maar het gevolg is dat ik om de 5 minuten met een krijsend kind zit en het nooit eens gewoon gezellig is omdat ik continu boos moet worden. Het is ook niet zo dat hij geen aandacht krijgt ofzo, ook als we samen met de Duplo aan het bouwen zijn gaat het zo. Het zal vast en zeker een fase zijn, maar hoe kan ik hem duidelijk maken dat sommige dingen echt niet mogen?

♥♥
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43705

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 29 Apr 2018 11:06

Re: Dreumes “straffen”

Oh zo lastig! Vooral dat uitdagend lachen, nee schudden en dan toch doen herken ik. Het is ook iets wat echt heel moeilijk is voor die kindjes op die leeftijd volgens mij. Ze weten wel dat het niet mag, maar om dan ook echt het niet te doen is nog te lastig.

Hoe zeg jij nee? Gewoon Nee met een normale stem? Of uitgebreider zoals Nee, D, niet doen, dat mag niet? Of een harde nee, waarvan hij schrikt? Ik merk dat het laatste bij O echt werkt. De rest niet. Dat is niet duidelijk genoeg. Van de dingen waar we hard consequent NEE (niet schreeuwen maar wel duidelijk met harde stem nee zeggen) tegen zeggen, doet hij (bijna) niet. Als ik heel paniekerig Nee nee nee nee roep, werkt het niet. En nee niet doen, dat mag niet, is nog te ingewikkeld voor hem. Nou is D al een stukje ouder, maar wellicht werkt dat voor hem ook zo.

O. gaat echt wel eens huilen als we hard nee zeggen (vooral als man dat zegt, met harde stem) maar dat geeft niet (vind ik). Hij mag best schrikken. Dan leert hij het. Uiteraard troosten we hem daarna wel en leiden we hem weer af met wat anders. Maar als ik inderdaad gewoon op zachte toon nee zeg, dan gaat ie gewoon uitdagend lachen en toch doen. Dan is het niet duidelijk genoeg, denk ik.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem231

Bericht 29 Apr 2018 11:41

Re: Dreumes “straffen”

Frustrerend is dat he. Ik blijf nee zeggen met zo'n wijsvingertje :palm: haal haar uit de situatie en dan is het eigenlijk wel klaar. Anders samen spelen of mijn zoon de opdracht geven om samen te spelen.
Maar wij hebben geen kat.
Meer kan je nog niet doen. Leren om te aaien door samen te doen maar een jong kind is nog impulsief.
Ik zet haar ook wel eens in de kinderstoel op dat moment want vaak is het als ik aan het koken ben.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 29 Apr 2018 12:57

Re: Dreumes “straffen”

Ik zet D op de gang, anderhalve minuut. En als hij met eten gooit gaat zn bord weg, geen eten dan meer dus.
R. 2013
D. 2016
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 29 Apr 2018 13:11

Re: Dreumes “straffen”

Marin schreef: Ze weten wel dat het niet mag, maar om dan ook echt het niet te doen is nog te lastig.

Ik vraag mij af of ze het al wel weten met die leeftijd. Ik heb namelijk het gevoel dat T het nu pas echt begrijpt en hij is al bijna 2.

Wij zetten T eventjes op de gang als hij maar door blijft gaan en ook nog gaat brullen.
Dat doen we alleen als hij al meerdere malen gewaarschuwd is en alsnog door gaat.
Dit maakt wel echt indruk op hem.
2016
<<

Anoniem316

Bericht 29 Apr 2018 13:24

Re: Dreumes “straffen”

Zeker weten ze het wel. L slaat namelijk. Laatst deed ze dat maar kreeg ik ook gelijk een knuffel.
Het is denk ik toch een kwestie van blijven herhalen en een heeeeeele lange adem hebben. Ik vind het ook echt heel lastig af en toe.
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4997

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:30

Bericht 29 Apr 2018 13:38

Re: Dreumes “straffen”

Ohhh, dit is allemaal zo herkenbaar. Dochter is nu net 2 en het is nog niet klaar!soms wordt ik er moe van...
Ze is echt ondeugend, weet dat iets niet mag en als ik dan heb gezegd dat iets niet mag en waarom niet, dan kijkt ze mij lachend aan en doet het nog een keer. Uitproberen dus hoe ver ze kan gaan.
Vaak pak ik het af en gaat ze gillen. Dat laat ik even gaan, negeer het en ga haar dan afleiden en iets anders doen, als het lang duurt. Tegenwoordig gaat het ook snel over, omdat ze toch wel beter doorheeft dat iets niet mag en dat het zinloos is het toch te doen.
Ik heb goeie hoop dat het ooit stopt!
Op de gang zetten heeft geen zin hier, ze krijgt de deur tegenwoordig zelf open.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43705

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 29 Apr 2018 13:45

Re: Dreumes “straffen”

Salome schreef:
Marin schreef: Ze weten wel dat het niet mag, maar om dan ook echt het niet te doen is nog te lastig.

Ik vraag mij af of ze het al wel weten met die leeftijd. Ik heb namelijk het gevoel dat T het nu pas echt begrijpt en hij is al bijna 2.



Ik heb het idee dat O best begrijpt dat hij niet aan bepaalde dingen mag zitten. Zo kan hij echt schuifelend voor de drankhoek zitten, je ziet z'n lichaam dan echt verder willen gaan, soms ook met handje er boven, maar hij kijkt mij dan recht aan en je ziet een soort interne strijd, alsof ie met al z'n wilskracht het niet probeert te doen. Als ik dan nee zegt dan stopt hij en gaat hij weg. Dat vind ik dan dus best heel knap van 'm.

En andere keren staat ie bijvoorbeeld bij de tv en dan kijkt hij heel stout om naar me met een grijns op z'n gezicht en raakt hij het heel voorzichtig aan. Als ik dan niet hard genoeg nee zeg, gaat hij idd lachen.

Volgens mij hoort dat echter wel echt bij het leerproces van wat wel en niet mag en van grenzen opzoeken. Het is dus volgens mij wel normaal gedrag.
Let's discover the world together.
<<

Blue flower

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:54

Bericht 29 Apr 2018 14:09

Re: Dreumes “straffen”

Ik denk dat je het heel goed doet, nee zeggen, afleiden. En vooral veel geduld hebben. Dat lachen en nee schudden negeren. Ik heb het op dezelfde manier gedaan en hier laten ze bijvoorbeeld de hond echt met rust als ze in haar mandje ligt, maar voorafgaand is daar heeel veel geduld aan te pas gekomen :palm:
10.12.2010
21.03.2013
16.08.2016
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4409

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 29 Apr 2018 22:01

Re: Dreumes “straffen”

Oh heel herkenbaar Elliot. M heeft nu ook bedacht dat ze over de bank wil rennen. We hebben een hoekbank, dus ze kan best een stukje afleggen. Aan de ene kant vind ik het vrij knap dat ze zo'n goede balans heeft dat ze er nog niet vanaf gedonderd is, maar wij willen uiteraard niet hebben dat ze op de bank gaat staan. Dus ik zet haar elk keer op de grond, of aan de andere kant van de bank tussen haar speelgoed, maar ze rent gewoon steeds terug naar de bank en doet het weer. Ik doe precies hetzelfde als jij, maar ze lacht me ook uit en doet het steeds weer. Net als rammen met speelgoed, gooien met eten, slaan op de platenspeler of tegen de tv... en als ik echt iets afpak of haar weg richting bank versper, is het drama. Volhouden en heeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel geduld hebben :palm:
december 2016
juli 2019
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1063

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 30 Apr 2018 07:28

Re: Dreumes “straffen”

Hier ook heel herkenbaar. Veel geduld inderdaad en blijven herhalen. Ik zette haar wel op de trap en dat hielp wel voor een tijdje. Nu opent ze ook de deur maar ze weet heel goed dat ze stout is en moet blijven zitten.

Uitdagen en grenzen opzoeken zit er gewoon in denk ik. Consequent zijn is belangrijk. Hoe moeilijk ook.

Wat betreft de katten. Hier slaat ze haar broer vaak. Wij laten haar dan meteen aaien en zeggen daarbij dat je niet mag slaan. Dat doen we al een tijdje en het slaan doet ze nu alleen nog als ze echt boos is. We zijn er nog niet vanaf maar het wordt wel minder in ieder geval.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 30 Apr 2018 17:46

Re: Dreumes “straffen”

Bedankt voor alle reacties! “Fijn” dat het herkenbaar is. De twee zoontjes van mijn zus zijn heel rustig dus ik krijg in de familie vaak te horen dat D. zo’n enorme dondersteen is, ik zou haast twijfelen of zijn gedrag wel normaal is.
Salome, ik denk ook dat ze dondersgoed weten wat wel en niet mag. Sowieso begrijpt D. altijd wel wat ik zeg. Als ik hem vraag iets voor me te pakken komt hij altijd met het juiste aanzetten, dus dan zal hij “nee” en “niet doen” ook heus wel begrijpen. Ik vraag me alleen wel af in hoeverre hij het begrijpt als ik hem bijvoorbeeld even in de hoek zet. Snapt hij al dat dat een gevolg is van zijn stoute gedrag, of heeft het geen enkele zin om zoiets te doen? Daar worstel ik nu een beetje mee.
Maar goed, geduld geduld geduld en uiteindelijk wordt hij vast heel braaf :angel:

♥♥
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 30 Apr 2018 20:44

Re: Dreumes “straffen”

Ik blijf dat ook lastig vinden hoor. Mijn man straft veel sneller met de hoek of de gang.
Die heeft echt geen geduld.
Zoals vanavond tijdens het eten ging T steeds staan op zijn stoel. 10x gewaarschuwd en goed gezet en toen viel hij.
Ik wil T dan uitleggen dat dat het gevolg is maar mijn man heeft hem dan al van de grond geplukt en in de hoek gezet.
Super lastig vind ik dit. Terwijl IK denk dat uitleggen beter helpt.
Ik vind dit zo’n mood killer de laatste tijd. Al dat gebrul en nee geroep de hele dag.
2016
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 30 Apr 2018 22:17

Re: Dreumes “straffen”

Lastig dat jullie er anders in staan Salome. Ik zou het vallen al vervelend genoeg vinden, om daarna nog te een consequentie eraan te hangen vind ik geen toegevoegde waarde meer hebben. Als je man eerder had ingegrepen, dan had ik het wel begrepen.

Hier ook erg herkenbaar. Ik geef aan dat iets niet mag en wat wel de bedoeling is, haal hem uit de situatie en soms is het daarmee afgedaan. Meestal zoekt hij de situatie echter opnieuw op en dan zet ik hem even in de kinderstoel in de keuken. Ik geef kort aan waarom ik dat doe en kom na 1-2 minuten terug, geef aan waarom hij apart zat. Dan geven we een kus en help ik hem op weg met iets om te spelen. Vaak helpt het, soms moet ik dit ook meerdere keren herhalen.
Voorbeeld: Hij ramt met een speelgoedhamer op het raam. Ik geef aan dat het niet mag, laat zien dat hij de hamer op de gereedschapskar kan gebruiken. Daarna doet hij het weer, ik pak de hamer af, zeg waarom en biedt iets anders aan. Als hij dan vijf seconden later met een auto op het raam staat te slaan, zet ik hem dus in de kinderstoel. Wanneer hij boos/verdrietig is om het niet meer kunnen spelen met de hamer, probeer ik hem een alternatief aan te bieden of laat ik hem even boos zijn. Zolang hij dus maar niet daarbij op dingen gaat slaan.

Misschien heeft hij oorzaak-gevolg nog niet door, zo niet, komt dat vast snel en dan ben ik hem voor :wink: Ik denk niet dat het kwaad kan om nu al een aanpak te kiezen die voorspelbaar is voor het kind, welke aanpak dat dan ook is.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Tommie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 265

Geregistreerd: 11 Mrt 2014 19:57

Bericht 01 Mei 2018 08:56

Re: Dreumes “straffen”

Alleen het woord 'nee' zeggen is niet voldoende om een klein kindje een bepaald gedrag af te leren. Je kan daarbij beter vertellen wat hij wél moet gaan doen en uitleggen waarom dat andere dus niet kan.

Wij hebben de situatie met de kat ook gehad en het zo aangepakt: 'Nee, poes heeft pijn als je haar slaat, daarom gaan we haar nu (samen) zachtjes aaien'. Als je dit heel consequent toepast dan zal je merken dat het werkt. Wij pakken dit zo eigenlijk bij alles aan, en los van de krijsend op de grond liggen gillen buien is ze zo prima corrigeerbaar en hoeven we geen straf uit te delen.

Kortom: aangeven of voordoen welk gedrag wél wenselijk is daar zal je kindje meer van leren dan bv voor straf op de gang te zitten oid.
<<

Anoniem301

Bericht 01 Mei 2018 09:45

Re: Dreumes “straffen”

Mooie tips Tommy :heart:
<<

Anoniem301

Bericht 01 Mei 2018 09:46

Re: Dreumes “straffen”

Salome schreef:Ik blijf dat ook lastig vinden hoor. Mijn man straft veel sneller met de hoek of de gang.
Die heeft echt geen geduld.
Zoals vanavond tijdens het eten ging T steeds staan op zijn stoel. 10x gewaarschuwd en goed gezet en toen viel hij.
Ik wil T dan uitleggen dat dat het gevolg is maar mijn man heeft hem dan al van de grond geplukt en in de hoek gezet.
Super lastig vind ik dit. Terwijl IK denk dat uitleggen beter helpt.
Ik vind dit zo’n mood killer de laatste tijd. Al dat gebrul en nee geroep de hele dag.

Poeh, ik zou denk ik erg boos worden als mijn man dat deed. Kun je het ‘m uitleggen? Je man bedoel ik?je kind is al gevallen en ipv troosten moet hij op de gang. Best zielig.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11397

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 01 Mei 2018 10:06

Re: Dreumes “straffen”

Tommie schreef:Alleen het woord 'nee' zeggen is niet voldoende om een klein kindje een bepaald gedrag af te leren. Je kan daarbij beter vertellen wat hij wél moet gaan doen en uitleggen waarom dat andere dus niet kan.



Dat hoorde ik bij het programma de Opvoeders. Ik ben daar helemaal fan van en leer er ook echt dingen uit!

Gister had V voor het eerst een driftbui. Ik negeerde haar, man vond het zielig en ging haar troosten (en haar zin geven), maar daar werd de bui niet minder van. Uiteindelijk heeft hij haar ook laten gaan en toen was het binnen 30 seconden over. Heb haar wel een dikke knuffel gegeven.

Ik doe nu alleen 'nee, want...is van mama, papa, doet au, is bah, etc. Bij de 4e of 5e keer nee zet ik haar op de grond. Na 1 x nee vind ik nu nog wat te rigoureus.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 01 Mei 2018 13:59

Re: Dreumes “straffen”

O Elliot, zo herkenbaar :laughcry:
Hier hoeven we sinds de 1-2-3 tel methode vrijwel niet meer een consequentie te geven. Maar hij is natuurlijk wel wat ouder. Boeven zijn het!!

En onze S is en grote dramakont. Jippie :P
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 01 Mei 2018 14:16

Re: Dreumes “straffen”

Carrie schreef:
Salome schreef:Ik blijf dat ook lastig vinden hoor. Mijn man straft veel sneller met de hoek of de gang.
Die heeft echt geen geduld.
Zoals vanavond tijdens het eten ging T steeds staan op zijn stoel. 10x gewaarschuwd en goed gezet en toen viel hij.
Ik wil T dan uitleggen dat dat het gevolg is maar mijn man heeft hem dan al van de grond geplukt en in de hoek gezet.
Super lastig vind ik dit. Terwijl IK denk dat uitleggen beter helpt.
Ik vind dit zo’n mood killer de laatste tijd. Al dat gebrul en nee geroep de hele dag.

Poeh, ik zou denk ik erg boos worden als mijn man dat deed. Kun je het ‘m uitleggen? Je man bedoel ik?je kind is al gevallen en ipv troosten moet hij op de gang. Best zielig.



Dit is echt iets waar wij anders over denken al vanaf het begin.
Ik moet zeggen dat mijn man al meer geduld heeft dan eerder. Komt ook omdat de baby fase er af is en hij echt kan communiceren met hem,
Ook merk ik dat als hij alleen is met T dat het niet nodig is.
Als wij samen zijn is T vaak dingen aan het uitproberen want dan krijgt hij minder aandacht.
Het gebeurd dus ook vaak tijdens of na het avondeten. Iedereen moe en dat maakt het lastiger.
T is echt een driftig mannetje en drijft je af en toe best tot het uiterste. Echt even doorbijten nu.
2016
<<

Anoniem253

Bericht 01 Mei 2018 18:19

Re: Dreumes “straffen”

Sam schreef:O Elliot, zo herkenbaar :laughcry:
Hier hoeven we sinds de 1-2-3 tel methode vrijwel niet meer een consequentie te geven. Maar hij is natuurlijk wel wat ouder. Boeven zijn het!!

En onze S is en grote dramakont. Jippie :P


Zou dat door de naam komen? :angel:

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers