Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Opa's, oma's en snoep

<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6123

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 04 Mrt 2018 15:49

Re: Opa's, oma's en snoep

Bedankt voor jullie reacties. Oh Teun, een chocoladeletter... Why?

BF, mijn schoonzus heeft daar ook een heel ander zicht op, mijn kind is de jongste. Zij vond het dan ook geen probleem dat opa en opa zoveel snoep aan haar kinderen gaf. Misschien vindt mijn schoonmoeder het daarom stom (dat vermoed ik tenminste) van me dat ik wat strikter ben. Maar die kinderen krijgen bijvoorbeeld een volwassen stuk appeltaart (dat vind ik dus voor mezelf al veel te veel) een klein uur voor we gaan eten. Kindjes vragen er zelf niet eens om dus, vrij onnodig vind ik.
<<

Anoniem298

Bericht 04 Mrt 2018 17:00

Re: Opa's, oma's en snoep

Zora schreef:Ohh ik vind dit ook zo moeilijk. Vooral mijn schoonmoeder, haar reactie op alles waar T over huilt is snoep. Zo raar vind ik dat sowieso. Ohhh hij valt, snel, hier is chocola! Eh wat is er mis met gewoon troosten? Echt heel lastig


Hier heeft mijn schoonvader ook een handje van. Kind valt/huilt/lijkt te vallen/is boos/verdrietig/teleurgesteld/noemmaareenreden en hij staat al klaar met snoep of chocolade of een worstje of wat er dan ook voor handen is. Zo onnodig.

Of de hoeveelheid broodbeleg die ze op hun brood doen voor de kinderen, daar kan ik nog twee boterhammen mee beleggen. F. krijgt dit jaar voor het eerst een chocolade paashaas, maar die hadden ze het liefst twee jaar geleden al gegeven :palm: Ik heb echt mijn best gedaan duidelijk te maken dat ze geen chocolade mag (nu af en toe mag ze het van ons wel, maar alleen in overleg met ons en waar wij bij zijn) en ik hoop dat ik erop kan vertrouwen dat ze het niet achter mijn rug om aan haar geven. Geldt ook voor andere snoep natuurlijk. Ze mag tussendoor best een koekje of een spekje, maar 1 is genoeg en niet gelijk de halve rol koekjes (ja we hebben haar nog wat extra koekjes gegeven want ze werd boos omdat ze er maar 1 mocht - whut???).

SoGood, ik kan me bij jou inderdaad wel voorstellen dat het een lastige situatie is, maar als jij het niet wil hebben dan zou ik toch m'n poot stijf houden en bij je standpunt blijven. Jouw kind, jouw regels, ondanks dat ze bij opa en oma zijn.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 04 Mrt 2018 18:16

Re: Opa's, oma's en snoep

Ik heb daar met mijn moeder ook wel discussies over gehad, en nog steeds. Ik ben naar mijn idee helemaal niet zo moeilijk met snoepen, maar mijn moeder vindt me vaak maar een zeikerd: als ze geen twee stroopwafels op een dag mogen, als ik mijn dochter laat kiezen tussen een (room)ijsje bij het zwembad en een bakje chocoladeijs na het eten en dat ze dan óók niet in plaats van dat ijsje na het eten een chocoladetoetje mag, enzovoort. Het stomme is dat mijn moeder die discussies vroeger weer had met mijn oma, over te veel suiker in de pap en dergelijke. Dikke kans dat het zich weer herhaalt als mijn dochter kinderen heeft, het is gewoon een generatiedingetje.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem255

Bericht 04 Mrt 2018 18:50

Re: Opa's, oma's en snoep

Lastig is dat. Het is wel een reden waarom wij niet meer zo vaak bij mijn schoonmoeder komen. Daar mogen ze 3!! snoepjes uitkiezen en als ze weg gaan heeft ze vaak snoepzakken klaar liggen. Inmiddels zijn mijn kinderen 6 en 8 en hebben we een tijd geleden afgesproken dat ze 1 snoepje mogen opeten en de rest gaat mee naar huis en in de snoeptrommel. En deze wordt dan weer regelmatig leeg gegooid in de kliko. Thuis vragen ze amper om snoep en eten ze liever groente en fruit.

Mijn ouders weten dat we het liever niet hebben en meestal krijgen ze daar 1 snoepje of wat chips en verder groente en fruit. Qua drinken zijn zij wel wat makkelijker. Dan krijgen ze al snel een pakje yoghi én chocomel. Maar mijn vader maakt ook áltijd verse jus 'd orange voor ze. Thuis en op school drinken ze meestal water en thee dus dan zie ik de yoghi en chocomel maar door de vingers (1× per 2 weken is dat ofzo en mijn ouders zitten ongeveer 6 maanden per jaar op Kreta..)

Ik zou echt aangeven dat je het niet wil hebben. Het is voor op 1 dag echt wel veel voor zo'n klein hummeltje.
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 09:52

Bericht 04 Mrt 2018 18:58

Re: Opa's, oma's en snoep

Haha ja Susan tis echt een opa en oma ding!
Wij kregen vroeger echt veel te veel snoep en chips bij mijn opa en oma. Zeker toen we wat groter waren en dan zelf gingen (en dan zo een uurtje voor t avondeten een hele zak chips kregen) was dat een doorn in m’n moeders oog.

Maar nu doen zij het haha. Niet zo extreem als hier staat en ze vragen t bijna altijd eerst aan ons. Maar ze vinden het zooo fijn om haar lekkers te geven en speciaal muffins te bakken als ze komt etc. Goed bedoeld denk ik dan maar. En nu ze wat ouder is vind ik t ook iets minder erg, zo vaak zien ze haar ook niet.
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 09:52

Bericht 04 Mrt 2018 19:04

Re: Opa's, oma's en snoep

Oja als echt teveel, zoals bij jou sogood zou ik er wel wat van zeggen. Of liefst je man in dit geval t laten zeggen. Jullie kind hoor (die uitspraak bij opa/oma mag dat zou ik ook echt pislink van worden).
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 04 Mrt 2018 19:38

Re: Opa's, oma's en snoep

Lady schreef:Ik voel me best een slechte moeder na het lezen van dit topic. D krijgt in vergelijking met wat ik hier lees best veel snoep en chips van ons.


Mijn kinderen ook hoor. En ik maak me ook niet zo druk om wat ze bij opa en oma krijgen. We zijn daar hooguit 1x in de maand, hebben ze mazzel.

Wel zou ik het vervelend vinden als ik er wel principieel in zou zijn en mijn ouders daar aan voorbij zouden gaan. Maar dan zou het gesprek denk ik daar over moeten gaan, wat maakt dat zij weten van wat jij belangrijk vind(en dan is het misschien nog niet eens belangrijk of het om gezond eten gaat, of veiligheid, of iets anders) en zich daar dan toch niet aan houden.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 05 Mrt 2018 08:13

Re: Opa's, oma's en snoep

Ik zou veel snoep ed ook niet nodig vinden, maar aan de andere kant laat ik de teugels wel wat meer vieren als we ergens op bezoek zijn. Het eerste jaar ben ik wel heel streng en S krijgt thuis bijvoorbeeld nooit chips van ons, ook heb ik geen snoep in huis, wel koekjes ( die wij ook eten), rozijntjes ed en ik heb op het kinderdagverblijf aangegeven dat ik niet wil dat ze hem limonade geven, water of thee vind ik op een gewone door de weekse dag prima.
(Overigens zit mijn oudste qua gewicht op de -2 lijn, dus ik heb geen probleem met gezonde dikmakers)
Ik vind appelsap zonder toevoegingen niet zo'n probleem dat geef ik thuis in het weekend ook wel, maar ik verdun het eigenlijk altijd met water en dat vraag ik dan ook als we ergens op bezoek zijn, een beetje een middenweg zoeken dus.
Verder denk ik dat je met je vriend op 1 lijn moet komen wat betreft dat broodbeleg ed., maar denk ik vooral dat 1 keer hagelslag geen ramp is, als je het zelf niet in huis hebt dan zal ze het ook niet heel veel vaker krijgen, dus ach.

Dat is ook een beetje hoe ik er in sta, thuis ben ik niet per definitie streng in de vorm van dat hij om dingen vraagt en ze dan niet krijgt, we hebben het gewoon niet in huis maar wel alternatieven waar hij nu nog prima tevreden mee is. Dus omdat de basis gezond is, vind ik het niet zo'n ramp als hij ergens anders wat meer verwend wordt ( dus als de opa's en oma's structureel zouden oppassen zou ik er wel anders in staan). En dan zoek ik nog wel een beetje de middenweg, dus de appelsap verdund met water, het ene snoepje wel toestaan en bij de volgende aangeven dat hij al gehad heeft bijvoorbeeld enz.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4411

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 05 Mrt 2018 09:03

Re: Opa's, oma's en snoep

Hier begint het ook al een beetje, kind is 15 maanden :palm: en dan zijn het mijn eigen ouders, mijn schoonouders vragen altijd eerst aan ons wat ze mag en hebben sowieso weinig snoep ed in huis. Maar M krijgt bijvoorbeeld altijd gewone yoghurt als toetje. Vol, halfvol, mager, ze eet het allemaal en graag! Begint mijn moeder of dat niet te zuur is en of er geen scheut aanmaaklimonade doorheen mag. Waarom? Ze eet het toch? Wij laten haar zelf een beetje met de lepel oefenen en schuiven tussendoor zo af en toe zelf een lepel bij haar naar binnen. Duurt dus wel even voor het bakje leeg is. Had ik allemaal uitgelegd toen M er laatst ging logeren. Maar mijn moeder had er geen geduld voor en heeft toen de yoghurt verdund met aanmaaklimonade en in een fles gegeven :thumbdown: toen ben ik wel even goed kwaad geworden en nu houdt ze zich wel meer aan onze wensen. Vertelde laatst heel trots na haar oppas dagje dat ze met M bij de supermarkt was geweest en ze daar gevraagd hadden of M een koekje mocht en dat mijn moeder toen braaf nee had gezegd :laughcry:

Dus hier heeft een keer goed boos worden geholpen, maar dat waren mijn eigen ouders. Ik snap dat het bij je schoonouders een ander verhaal is, zeker als je man er iets makkelijker in staat. Dan zou ik inderdaad alternatieven meenemen als je erheen gaat en wellicht toch luchtig aangeven dat je het fijn vindt als ze even vragen of je dochter iets mag. Ook omdat zij niet weten wat ze thuis al gehad heeft bijvoorbeeld.
december 2016
juli 2019
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11403

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 05 Mrt 2018 14:12

Re: Opa's, oma's en snoep

Toen V er net was werd er al gegrapt over dat ze haar lekker zouden gaan verwennen.
Dat hebben we toen maar wat laten gaan. Latereeover gehad dat wij het tot een bepaalde leeftijd en mogelijk nog wat langer niet nodig vinden dat ze allemaal ongezonde dingen krijgt.
En het verwennen mogen ze doen wanneer ze komt logeren, maar niet op de oppasdagen anders is straks het hek van de dam.
Gelukkig zien zij verwennen ook in bijv 10 minuten babytv kijken (hebben wij niet) of een bakje met wat meer maisknabbels.


Ik jouw geval SG zou ik het een keer op een rustig moment bespreken en dan met name waarom je het niet wil.
Laatst gewijzigd door Jip op 06 Mrt 2018 11:09, in totaal 1 keer gewijzigd.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 05 Mrt 2018 15:18

Re: Opa's, oma's en snoep

Raven schreef:Wat mij wel opvalt is dat veel zeggen dan kun je beter rozijnen eten. Maar daar zitten ontzettend veel fruitsuikers in en het lichaam ziet geen verschil in fruitsuikers of geraffineerde suikers. Van teveel rozijnen wordt je ook dik.
Dan zou ik eerder een maisvinger geven ipv rozijnen.

A doet bijna een uur met een doosje rozijnen, dus daar eet ie niet snel te veel van :wink: Daarnaast zit er niet allemaal toevoegingen in, wat bij veel snoepjes wel het geval is.

Hier is het wel herkenbaar dat ik het af en toe te veel vind, gelukkig kan ik er makkelijk wat van zeggen en daar wordt ook naar geluisterd. Dan alsnog krijgt hij meer dan thuis, maar dat vind ik niet zo erg.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers