Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Koortsstuip

<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 02 Mrt 2018 20:51

Koortsstuip

Wie heeft hier ervaring met een koortsstuip bij je kind?

Woensdagmiddag heeft mijn zoon (bijna 17 maanden) een koortsstuip gekregen. Hij was de hele dag heel vrolijk en lief. Einde van de middag kroop hij bij mij op schoot, viel in slaap en na een half uurtje voelde hij enorm warm aan. Even later deed hij zijn ogen open, maar reageerde nergens op en leek dwars door me heen te kijken. Ik probeerde hem te bereiken door tegen hem te praten, zachtjes te schudden. Nergens reageerde hij op, zijn lijfje was helemaal slap. Foute boel dacht ik, dus ik heb 112 gebeld. Al bellend begon mijn zoon te schokken en er kwam schuimend slijm uit zijn mond. Na een paar minuten kwam het ambulancepersoneel er al aan, mijn zoon was nog suf en een beetje afwezig maar hij reageerde weer een klein beetje. Alle controles waren gewoon oke, behalve dan meer dan 40 graden koorts. Het ging dus gelukkig 'maar' om een koortsstuip, maar man wat ben ik geschrokken! Op het moment zelf flitsten er weinig gedachten door me heen en bleef ik rustig, maar nu in de tijd erna blijft het nog door mijn hoofd spoken.

Wie heeft dit nog meer meegemaakt? Heeft je kindje het vaker gehad? Hoe reageerde je de volgende keer/keren? Moest je weer vertrouwen krijgen in het welzijn van je kindje?
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1026

Geregistreerd: 08 Dec 2013 12:23

Bericht 02 Mrt 2018 21:22

Re: Koortsstuip

Wat heftig GP! Moest hij ter observatie naar het ziekenhuis of mochten jullie thuis blijven? Ik kan mij jouw schrik en angst heel goed voorstellen.

*weggehaald
Laatst gewijzigd door Ysa op 02 Mrt 2018 21:55, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 02 Mrt 2018 21:28

Re: Koortsstuip

Jemig Ysa, wat vreselijk! Geen wonder dat je er PTSS aan over hebt gehouden. Weet je zoon er zelf ook iets van na een stuip?

Wij mochten gisteren gewoon thuis blijven omdat hij er zelf uit is gekomen en alle controles verder goed waren.
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:22

Bericht 02 Mrt 2018 21:32

Re: Koortsstuip

Hier helaas ook ervaring. Zoon was bijna 4 en voelde zich niet lekker dus had ik hem in ons bed gelegd. Na 10 minuten ging ik kijken en kreeg m niet wakker. Zoon helemaal stijf. Vriend was net naar zijn werk, dus ik de huisartsenpost gebeld. Zoon was inmiddels wakker. Moest met zoon komen, maar ik kon hem niet tillen, dus kwam er een arts naar mij. Die heeft de ambulance laten komen. Daar in viel zoon weer weg. In het ziekenhuis ook weer waarna hij werd opgenomen. Veel testen gedaan omdat ze dachten aan hersenvliesontsteking. Ook een ruggenmergpunctie, zo zielig! Ik heb staan janken op de gang. Hij mocht pas weg na 24 uur geen aanval te hebben gehad en dat was na 5 dagen pas. We hebben toen iets meegekregen om in zijn anus te spuiten als hij weer een aanval kreeg maar gelukkig hebben we het nooit hoeven te gebruiken.

Ik ben nu wel een stuk makkelijker met paracetamol geven en krijg het al benauwd als hij zegt dat hij niet lekker is :redface:
Afbeelding
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1026

Geregistreerd: 08 Dec 2013 12:23

Bericht 02 Mrt 2018 21:40

Re: Koortsstuip

Wat fijn dat het bij jullie allemaal verder goed is verlopen, daar moet je ook echt vertrouwen uit putten voor volgende koortsperioden. Daarbij zijn stuipen in principe niet schadelijk, ook een fijn idee.

Koortsstuipen komen best vaak voor bij jongen kinderen en er maar één krijgen en er zelf uitkomen is ook heel gunstig!

Mijn zoontje was vaak zo moe van de stuip dat hij in hele diepe slaap viel en binnen een aantal uur kwam de volgende er dan weer overheen. Hij moest echt wel 2 weken herstellen, had moeite met lopen, praten etc. Hij wist er niets van achteraf. Recentelijk had hij er weer één en ook daar weet hij niets meer van. Gelukkig maar!

Maar de benauwdheid die Annie omschrijft heb ik ook. Ik ben 24/7 alert, waar dan ook. En dat al 2 jaar. En dat werkt wel uitputtend.
Laatst gewijzigd door Ysa op 02 Mrt 2018 21:51, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 02 Mrt 2018 21:47

Re: Koortsstuip

Jee Annie24, ook heftig zeg! Vreselijk om je kind zo te zien. Groot gelijk dat je nu sneller paracetamol geeft.

Ysa, dat is ook zo, daar haal ik ook kracht uit. Wat een lange herstelperiode heeft je zoon zeg, dat hakt er dan flink in.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 02 Mrt 2018 21:50

Re: Koortsstuip

Wat heftig zeg!
E had vorige week maandagnacht ineens 39,9. Toen ze met pcm weer in bed lag heb ik nog te slapen heb ik nog een per uur angstig naar de camera gekeken. Ik was zó bang voor een koorststuip. Gelukkig geen gehad.

Op de baby/kinder ehbo heb ik geleerd dat een koorststuip vaak 'onschuldig' is maar als ze er 1 hebben gehad zijn ze er wel gevoeliger voor en gevoeliger op epilepsie. Niet wat je wilt lezen ws maar wel nuttig denk ik.
Wel moet je altijd 112 bellen maar ik denk dat je dat automatisch wel doet als je kindje een stuip heeft. Lijkt me doodeng om te zien.
30-04-2017
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1026

Geregistreerd: 08 Dec 2013 12:23

Bericht 02 Mrt 2018 21:52

Re: Koortsstuip

Ik merk trouwens wel dat ik er nu beter mee om kan gaan. Eerdere keren moest hij echt per ambu naar het ziekenhuis. Ondertussen krijgt hij nu thuis preventief medicatie in ziekteperioden om de stuipen te onderdrukken. Tijdens een aanval voel ik minder paniek en handel ik uit ervaring. Het verloop is in al die keren hetzelfde gebleven, dus dat geeft ook wel weer inzicht in wat je kunt verwachten/ moet doen.

Ik bel ook geen 112 meer, tenzij het te lang duurt. Wel bel ik daarna altijd de kinderarts zodat zij weten wat er gaande is.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 02 Mrt 2018 21:54

Re: Koortsstuip

Kees schreef:Wat heftig zeg!
E had vorige week maandagnacht ineens 39,9. Toen ze met pcm weer in bed lag heb ik nog te slapen heb ik nog een per uur angstig naar de camera gekeken. Ik was zó bang voor een koorststuip. Gelukkig geen gehad.

Op de baby/kinder ehbo heb ik geleerd dat een koorststuip vaak 'onschuldig' is maar als ze er 1 hebben gehad zijn ze er wel gevoeliger voor en gevoeliger op epilepsie. Niet wat je wilt lezen ws maar wel nuttig denk ik.
Wel moet je altijd 112 bellen maar ik denk dat je dat automatisch wel doet als je kindje een stuip heeft. Lijkt me doodeng om te zien.


Ja klopt Kees, dat heb ik ook gehoord en gelezen. Op de site Thuisarts.nl staat ook een fijne uitleg vind ik.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 02 Mrt 2018 22:00

Re: Koortsstuip

Ysa schreef:Ik merk trouwens wel dat ik er nu beter mee om kan gaan. Eerdere keren moest hij echt per ambu naar het ziekenhuis. Ondertussen krijgt hij nu thuis preventief medicatie in ziekteperioden om de stuipen te onderdrukken. Tijdens een aanval voel ik minder paniek en handel ik uit ervaring. Het verloop is in al die keren hetzelfde gebleven, dus dat geeft ook wel weer inzicht in wat je kunt verwachten/ moet doen.

Ik bel ook geen 112 meer, tenzij het te lang duurt. Wel bel ik daarna altijd de kinderarts zodat zij weten wat er gaande is.


Eigenlijk te bizar voor woorden dat je er zoveel ervaring mee hebt, maar op het moment zelf heel fijn natuurlijk.
Ben je bij je zoon bang dat het lange termijn gevolgen heeft?
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2886

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 02 Mrt 2018 22:06

Re: Koortsstuip

Oei wat schrikken GP!

Mijn jongste heeft het één keer gehad toen hij 1 of 2 was, was wel heel naar, maar ik meende het wel gelijk te herkennen als een koortsstuip op basis van wat ik er ooit op dit forum over had gelezen. Dus daarna huisartsenpost gebeld (was 's nachts), na laten kijken, maar er was verder geen reden tot zorg gelukkig en hij heeft het sindsdien ook niet meer gehad.
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1026

Geregistreerd: 08 Dec 2013 12:23

Bericht 02 Mrt 2018 22:08

Re: Koortsstuip

Wat Kees zegt over epilepsie klopt idd. Mijn verhaal neigt daar naar en is een beetje worst case scenario wat koortsstuipen betreft. Ik hoop dan ook niet dat ik je ongerust(er) heb gemaakt. Heel veel vaker blijft het bij één stuip. Wij hebben gewoon pech wat dat betreft. Maakt de schrikt zo'n eerste keer niet anders. Is de koorts intussen weer gezakt?

Wat betreft de lange termijn maak ik mij bij vlagen wel zorgen. Zijn spraak bleef lang achter en na zo'n stuipenperiode stond zijn ontwikkeling echt even stil. Na de laatste keer heb ik niet het idee dat hij cognitief of motorisch heeft ingeleverd. Dus ik hoop dat hij er overheen gaat groeien en dat het niet overgaat in epilepsie (en alle gevolgen van dien).
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 02 Mrt 2018 22:12

Re: Koortsstuip

Lonely Goatherd schreef:Oei wat schrikken GP!

Mijn jongste heeft het één keer gehad toen hij 1 of 2 was, was wel heel naar, maar ik meende het wel gelijk te herkennen als een koortsstuip op basis van wat ik er ooit op dit forum over had gelezen. Dus daarna huisartsenpost gebeld (was 's nachts), na laten kijken, maar er was verder geen reden tot zorg gelukkig en hij heeft het sindsdien ook niet meer gehad.


Wat goed dat je het herkende, ik dus niet ;)
Ik hoop dat het bij ons ook bij 1 keer blijft, meer dan voldoende haha.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 02 Mrt 2018 22:14

Re: Koortsstuip

Ysa schreef:Wat Kees zegt over epilepsie klopt idd. Mijn verhaal neigt daar naar en is een beetje worst case scenario wat koortsstuipen betreft. Ik hoop dan ook niet dat ik je ongerust(er) heb gemaakt. Heel veel vaker blijft het bij één stuip. Wij hebben gewoon pech wat dat betreft. Maakt de schrikt zo'n eerste keer niet anders. Is de koorts intussen weer gezakt?

Wat betreft de lange termijn maak ik mij bij vlagen wel zorgen. Zijn spraak bleef lang achter en na zo'n stuipenperiode stond zijn ontwikkeling echt even stil. Na de laatste keer heb ik niet het idee dat hij cognitief of motorisch heeft ingeleverd. Dus ik hoop dat hij er overheen gaat groeien en dat het niet overgaat in epilepsie (en alle gevolgen van dien).


Oh nee hoor, je maakt me niet meer bezorgd. Jouw ervaring lijkt, gelukkig voor mij, ook niet op die van mij. We duimen gewoon dat dit de eerste en laatste stuip was.
Snap dat je je met vlagen zorgen maakt, hopelijk valt het mee en groeit hij er snel over heen.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2886

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 02 Mrt 2018 22:16

Re: Koortsstuip

Green_Pepper schreef:Wat goed dat je het herkende, ik dus niet ;)
Ik hoop dat het bij ons ook bij 1 keer blijft, meer dan voldoende haha.
Waar het forum al niet goed voor is. :) Ik hoop het ook voor jullie, komt vast goed. :hug:
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 03 Mrt 2018 07:36

Re: Koortsstuip

De jongste van mijn ex heeft er een lichte vorm epilepsie aan over gehouden maar is daar met haar 6 jaar ook weer officieel overheen gegroeid.
Je moet dat alleen opletten bij grote sprongen van de hersenen, de eerst volgende spannende periode is dan weer de pubertijd maar vaak blijft het dan weg.

Het zijn erg vervelende dingen maar je kan er niks aan doen, het komt zoals het komt.
30-04-2017
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1026

Geregistreerd: 08 Dec 2013 12:23

Bericht 03 Mrt 2018 08:39

Re: Koortsstuip

Fijn om te lezen dat ze er over heen is gegroeid Kees!
Had ze veel stuipen dat je weet?

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers