Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ik wil liever vader worden

<<

Anoniem304

Bericht 30 Jan 2018 11:17

Re: Ik wil liever vader worden

Elska schreef:
Cotton schreef:Ja zo is het. Wij hadden wel veel meesters op de basisschool (wel in de bovenbouw idd), maar er hielpen nooit vaders. Mijn baas helpt wel eens op de school van zijn dochters met activiteiten, maar hij is ook vaak de enige vader zegtie.
Wel helpen er vaders als er bijv. iets op het schoolplein verbouwd moet worden.

Dan zat het verschil dus niet in de meesters op school. Geen idee dan waar het verschil vandaan komt. Wel apart, ik had er eigenlijk nooit zo over nagedacht dat vaders die op school helpen heel bijzonder zouden zijn.

Denk het niet inderdaad. Eigenlijk was onze hele bovenbouw bijna meesters als ik er nu aan terug denk.
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 20:55

Bericht 30 Jan 2018 13:02

Re: Ik wil liever vader worden

Feline schreef:Oh en Elska, ik ben het eens met Marsy, het leven kan echt wel maakbaar zijn tot op zekere hoogte. Zo lang je het maar realistisch houdt en een beetje doorzettingsvermogen hebt.

Daar ben ik het ook mee eens maar dat was niet wat Marsy zei ;)

Marsy31 schreef:Dan verschillen we daarin van mening. Het moet natuurlijk wel realistisch zijn, dat snap ik. Ik kan geen chirurg worden want ik heb slechte ogen (en dat had ik graag gewild). Maar we hebben het hier over huishoudelijke taken etc toch? Dan vind ík dus van wel. En ik kan alleen mijn eigen referentie kader benoemen toch? Ik snap ook wel dat het niet bij iedereen zo is. En dat hoeft ook niet, mits je gelukkig bent. Ben je dat niet, dan moet er toch iets veranderen? Daar kun je het toch niet niet met me eens zijn? Ik probeer aan te geven dat ik wel zo leef: ben ik ergens niet blij mee, verander ik dat. Ik leef niet om me dagelijks te ergeren op mijn werk, relatie, vrienden, huis of plek waar ik leef.

Maar ik snap dat er mensen zijn die zich nu enorm aan mij irriteren dus misschien moet ik stoppen met reageren.

Dit is een deel van de nuance die ik in je eerdere posten vond ontbreken. De wereld is niet zo maakbaar dat alles kan zolang je maar wil... Het probleem is niet simpel op te lossen met een schop onder de kont.

Het huishouden klinkt voor de meeste mensen als iets heel simpels maar een compleet huishouden runnen is meer dan een paar huishoudelijke taken kunnen uitvoeren (Mijn laatste baan(tje) was het begeleiden van mensen bij het runnen van hun huishouden). Dan hebben we het nog niet eens over de managementtaken van een gezin waar nog meer bij komt kijken.
Afbeelding
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 20:55

Bericht 30 Jan 2018 13:11

Re: Ik wil liever vader worden

DoubleFun schreef:
Raven schreef:Nu ik zwanger ben is het lastig om de wc te poetsen en laatst zeurde mijn vriend dat hij vond dat het gedaan moest worden. Dan zeg ik tegen hem dat hij het zelf mag doen. Eerst zei hij toen ook ja dag echt niet dat ik de wc ga poetsen dat is vies etc. Nadat we er over gepraat hebben doet hij ze nu ook regelmatig schoon maken.


En nu haal ik even deze quote eruit. Juist dit bedoel ik. Hoezo gaat hij niet de wc schoonmaken nu jij zwanger bent. Waarom moet je daar eerst over praten, hij zou dit gewoon stilletjes over moeten nemen omdat hij ziet dat het niet gaat. Hierin zie je toch heel duidelijk terug dat de verdeling niet eerlijk/gelijkwaardig is?

Liggen je verwachtingen dan niet veel te hoog? Wat is er mis met communiceren?

Ik verwacht niet dat mijn man taken stilletjes van mij overneemt. Direct vragen gaat ook nog eens een stuk sneller dan afwachten totdat een ander het ziet. Op het moment dat ik het vraag verwacht ik wel dat hij dat ook doet en niet mopperen dat het vies is ofzo.
(mijn zwangerschapshormonen vinden taken stilletjes overnemen zelfs een reden om boos te worden "want dat zou ik doen!! :cry: " :palm: )
Afbeelding
<<

DoubleFun

Noob

Berichten: 82

Geregistreerd: 25 Okt 2017 14:50

Bericht 30 Jan 2018 15:58

Re: Ik wil liever vader worden

Elska schreef:
DoubleFun schreef:
Raven schreef:Nu ik zwanger ben is het lastig om de wc te poetsen en laatst zeurde mijn vriend dat hij vond dat het gedaan moest worden. Dan zeg ik tegen hem dat hij het zelf mag doen. Eerst zei hij toen ook ja dag echt niet dat ik de wc ga poetsen dat is vies etc. Nadat we er over gepraat hebben doet hij ze nu ook regelmatig schoon maken.


En nu haal ik even deze quote eruit. Juist dit bedoel ik. Hoezo gaat hij niet de wc schoonmaken nu jij zwanger bent. Waarom moet je daar eerst over praten, hij zou dit gewoon stilletjes over moeten nemen omdat hij ziet dat het niet gaat. Hierin zie je toch heel duidelijk terug dat de verdeling niet eerlijk/gelijkwaardig is?

Liggen je verwachtingen dan niet veel te hoog? Wat is er mis met communiceren?

Ik verwacht niet dat mijn man taken stilletjes van mij overneemt. Direct vragen gaat ook nog eens een stuk sneller dan afwachten totdat een ander het ziet. Op het moment dat ik het vraag verwacht ik wel dat hij dat ook doet en niet mopperen dat het vies is ofzo.
(mijn zwangerschapshormonen vinden taken stilletjes overnemen zelfs een reden om boos te worden "want dat zou ik doen!! :cry: " :palm: )


Je vriend vindt het toilet vies
Je vriend weet dat je zwanger bent
Zeurt dat jij de wc moet schoonmaken omdat híj 'm vies vindt
Dan geef je aan dat 't niet lukt
Maar dan wil hij dat niet doen omdat hij dat vies vindt...

:wtf:
<<

DoubleFun

Noob

Berichten: 82

Geregistreerd: 25 Okt 2017 14:50

Bericht 30 Jan 2018 16:03

Re: Ik wil liever vader worden

En verder moet je dit denk ik vergelijken met emancipatie (waar dit uiteindelijk ook een onderdeel van is). Hoe lang heeft het geduurd dat vrouwen sowieso ontslagen werden zodra ze gingen trouwen. Hoe lang heeft het geduurd voordat meer vrouwen bleven werken nadat er kinderen zijn gekomen? Dat is toch een kwestie van vele tientallen jaren geweest. Er waren toen wel vrouwen die al bleven werken, maar het was zeker niet 'normaal' en die vrouwen hebben daar heel bewust een keuze voor moeten maken en ze hebben zich ongetwijfeld heel vaak moeten verdedigen, omdat (komt ie weer) 'de maatschappij' dit niet als vanzelfsprekend vond.

Nu is dat precies hetzelfde met het gezinsmanagement toch? Ik ben heel blij dat ik niet 30 of 40 jaar terug leefde en dat het nu redelijk geaccepteerd is dat vrouwen (veel) blijven werken als er kinderen komen, maar ik denk wel dat we nog volop in het proces zitten dat mannen ook meer het gezinsmanagement op zich gaan nemen. Dit is gewoon nog niet helemaal normaal en volledig geaccepteerd en ik baal ervan dat ik mijn best ervoor moet doen. Dat het niet een vanzelfsprekend iets is.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 30 Jan 2018 16:25

Re: Ik wil liever vader worden

DoubleFun schreef:
Elska schreef:
DoubleFun schreef:
En nu haal ik even deze quote eruit. Juist dit bedoel ik. Hoezo gaat hij niet de wc schoonmaken nu jij zwanger bent. Waarom moet je daar eerst over praten, hij zou dit gewoon stilletjes over moeten nemen omdat hij ziet dat het niet gaat. Hierin zie je toch heel duidelijk terug dat de verdeling niet eerlijk/gelijkwaardig is?

Liggen je verwachtingen dan niet veel te hoog? Wat is er mis met communiceren?

Ik verwacht niet dat mijn man taken stilletjes van mij overneemt. Direct vragen gaat ook nog eens een stuk sneller dan afwachten totdat een ander het ziet. Op het moment dat ik het vraag verwacht ik wel dat hij dat ook doet en niet mopperen dat het vies is ofzo.
(mijn zwangerschapshormonen vinden taken stilletjes overnemen zelfs een reden om boos te worden "want dat zou ik doen!! :cry: " :palm: )


Je vriend vindt het toilet vies
Je vriend weet dat je zwanger bent
Zeurt dat jij de wc moet schoonmaken omdat híj 'm vies vindt
Dan geef je aan dat 't niet lukt
Maar dan wil hij dat niet doen omdat hij dat vies vindt...

:wtf:


Uiteindelijk heeft hij het gewoon gedaan.
En daarbij doet hij vrijwel heel het huishouden op het moment.
Ik doe alleen de was.
Dus hij wilde ook gewoon lekker even rustig op de bank zitten met een kop koffie.
Hij werkt ook nog 40 uur in de week. Dus ik snap zijn kant ook.
Als ik niet zwanger ben is het 50/50 verdeeld en werk ik ook nog eens parttime dus mijn vriend doet in feite veel meer dan dat ik doe.

Ook zorgt hij voor ons zoontje. Legt hem op bed haalt hem eruit. Etc. Dat wisselen we gewoon af.
Ook gaat hij met hem naar het knuffelzwemmen etc.

Zelf denk ik zeker dat ik heel veel geluk heb met mijn vriend, want hij doet juist hartstikke veel.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 20:55

Bericht 30 Jan 2018 17:13

Re: Ik wil liever vader worden

DoubleFun schreef:
Elska schreef:
DoubleFun schreef:
En nu haal ik even deze quote eruit. Juist dit bedoel ik. Hoezo gaat hij niet de wc schoonmaken nu jij zwanger bent. Waarom moet je daar eerst over praten, hij zou dit gewoon stilletjes over moeten nemen omdat hij ziet dat het niet gaat. Hierin zie je toch heel duidelijk terug dat de verdeling niet eerlijk/gelijkwaardig is?

Liggen je verwachtingen dan niet veel te hoog? Wat is er mis met communiceren?

Ik verwacht niet dat mijn man taken stilletjes van mij overneemt. Direct vragen gaat ook nog eens een stuk sneller dan afwachten totdat een ander het ziet. Op het moment dat ik het vraag verwacht ik wel dat hij dat ook doet en niet mopperen dat het vies is ofzo.
(mijn zwangerschapshormonen vinden taken stilletjes overnemen zelfs een reden om boos te worden "want dat zou ik doen!! :cry: " :palm: )


Je vriend vindt het toilet vies
Je vriend weet dat je zwanger bent
Zeurt dat jij de wc moet schoonmaken omdat híj 'm vies vindt
Dan geef je aan dat 't niet lukt
Maar dan wil hij dat niet doen omdat hij dat vies vindt...

:wtf:

Nee ik vind het niet oke dat man/vriend geen toilet wil schoonmaken omdat dat vies is.

Maar verwachten dat hij de taak stilletjes uit zichzelf gaat doen terwijl jij die taak altijd deed is het andere uiterste. Waarom is het verkeerd daarover te praten? Veranderingen komen niet vanzelf aanwaaien.

Zet bij de bovenstaande opsomming het zinnetje "geef je aan dat 't niet lukt" eens bovenaan. Waarom zou je wachten totdat de ander ziet dat de pot vies is en het stilletjes uit zichzelf schoonmaakt? Dat geeft aan beide kanten irritatie omdat de verwachtingen niet op 1 lijn liggen. Verandering begint bij jezelf dus onderneem zelf actie ipv wachten totdat een ander iets doet.

Datzelfde geldt voor alle taken, ook de managementtaken waarvan je graag zou zien dat de vader deze overneemt. Als jij verwacht dat die taken stilletjes worden overgenomen terwijl de ander daar geen weet van heeft dan verandert er niets. Al helemaal niet wanneer je vanuit diezelfde verwachting geneigd bent om de taken die niet zijn uitgevoerd zelf stilletjes over te nemen en daardoor zelf steeds meer taken krijgt.
Laatst gewijzigd door Elska op 30 Jan 2018 17:26, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
<<

Anoniem245

Bericht 30 Jan 2018 17:22

Re: Ik wil liever vader worden

Ik denk dals je liever "vader" zou willen zijn in een relatie je perceptie van wat een vader dan eigenlijk is heel erg verkeerd is.
Een vader hoort namelijk net zoveel te doen als een moeder, alleen misschien andere taken. Dat je de WC poets/was doet/afwast/kinderen naar school brengt/brood maakt maakt je toch niet meteen een vader/moeder?
Mijn ex deed alles, is enorm netjes, brengt zijn dochter overal heen, maar liet weer andere taken liggen.

Overleg dus met je partner over hoe jij het zou willen en als je er uit komt is dat alleen maar mooi, en zo niet zou ik een kindje nog even van de baan schuiven.

Ik heb trouwens niet de hele discussie gelezen, dus misschien vraag ik iets wat al gezegd is maar hoe doe je dit dan nu met je kind uit je eerdere huwelijk?
<<

Islandgirl

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1155

Geregistreerd: 08 Aug 2017 07:14

Bericht 30 Jan 2018 21:54

Re: Ik wil liever vader worden

Ik krijg een beetje een 'het leven is niet eerlijk :cry: ' gevoel bij de berichten van de TO.

Ja, er zijn vaste verwachtingspatronen van 'de maatschappij'. Maar dat is nou eenmaal zo. Er gaan generaties overheen eer dat dat er eruit gesleten. Ze zijn al minder dan decennia terug, maar het zal niet morgen ineens anders zijn. Je leeft helaas nu en niet over 50 jaar wanneer de verwachtingspatronen uit de maatschappij misschien wel helemaal weg zijn.

Als jij geen zin hebt om het gezinsmanagement op je te nemen zul je dat in jouw relatie nu blijkbaar moeten bespreken en er zelf steeds op bedacht zijn dat je niet automatisch die rol weer opneemt of door je omgeving toegeschoven krijgt. Dat je het graag anders had gezien, dat kan, maar de realiteit is nu voor jou anders. En dat zul je dan mee moeten nemen in de keuze voor een kind.
11-4-2018
Instagram

Afbeelding
<<

Anoniem264

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 109

Geregistreerd: 09 Nov 2017 08:49

Bericht 31 Jan 2018 23:28

Re: Ik wil liever vader worden

Ze zegt toch alleen maar dat ze daarvan baalt? En dat is toch ook gewoon een terecht baalmoment?
<<

Anoniem249

Bericht 01 Feb 2018 18:46

Re: Ik wil liever vader worden

Ik ben het ZO met DoubleFun eens! Ik zou ook wel vader willen worden, moeder daarentegen weet ik nog niet zeker. Nu komt mijn vriend uit een enorm feministisch gezin en zou hij de meeste "moeder dingen" wel graag op zich nemen.
Ik zie daarom vooral op tegen de buitenwereld. En ja, daar moet je lekker schijt aan hebben maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

PS mijn mond valt echt open dat het normaal is dat de vrouw de WC altijd schoonmaakt. Je vriend/man maakt toch ook van de WC gebruik?
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17385

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 02 Mrt 2018 16:29

Re: Ik wil liever vader worden

Ik kwam dit artikel tegen en moest meteen aan dit topic denken

https://decorrespondent.nl/7999/vrouw-wil-je-gelijkheid-stop-met-baren/3232892101967-8d87822b

Nou zeg.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

DoubleFun

Noob

Berichten: 82

Geregistreerd: 25 Okt 2017 14:50

Bericht 02 Mrt 2018 18:18

Re: Ik wil liever vader worden

Ik kwam 'm vandaag ook al tegen Zora, zo oneerlijk.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Kira