Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Stiefkind(eren)

<<

ChiQ

Bericht 19 Feb 2018 13:57

Re: Stiefkind(eren)

NerdChic schreef:
ChiQ schreef:Ah NC, sorry dat ik het zeg maar ik vind je wel een beetje aanstellen dat zij: ‘hallo baby’ zegt, en jij je gepasseerd voelt. Hoe onwijs lief van haar en jij kapt het direct af door zo te reageren. Kan je dan niet beter tegen zo’n enthousiast kind zeggen: hey lieverd je bent heel blij met de komst van deze baby maar als jij alleen maar hallo baby zegt krijg ik het gevoel alsof je mij niet meer lief vindt. Misschien kan je dan afspreken dat ze jou ook begroet, maar eigenlijk vind ik dat wel even goed zo. Jij bent nu even de vrouw die haar broertje draagt. En dan straks ziet ze jou los van de baby weer.

Verder: ik erger me soms dood aan mijn bloedeigen kind, zeker als hij alleen maar aan het zeuren en tieren is. Daar zou ik me zeker niet rot over voelen. Want je ergert je ook wel eens aan je moeder/broer/zus/buurvrouw, dus ook wel eens tegen je stiefkind. Nou en!


Ik heb nergens gezegd dat ik het afkap toch? Volgens mij heb ik juist gedaan wat jij in je tekst zegt. Ik heb toch gezegd dat ik het met andere woorden heb gezegd? Tegen een kind van 6 moet je het wel op een normale en soort leuke manier brengen. Het is niet van de een op de andere dag dat ik dit zeg natuurlijk. Maar het is misschien ook lastig voor te stellen in wat voor positie je je bevind als stiefmoeder wanneer je zelf geen stiefmoeder bent. Want jij redeneert vanuit jouw gevoelens die je voor je zoon hebt en bekijkt het vanuit dat referentie kader, dat is wel wezenlijk anders.
Persoonlijk vind ik het om die reden ook jammer dat jij meteen zegt dat je me een aansteller vindt, want hoe kan jij weten vanuit wat voor positie ik dit hier plaats en welke gevoelens daar in mee speelden? Ik denk dat een ieder vrij is om te voelen wat hij of zij voelt zonder daarbij meteen als aansteller gezien te worden.


Nou ik kan me prima inleven in jou, hoef ik geen stiefmoeder voor te zijn. Maar vind je zelf oprecht niet een beetje zuur dat je van mening bent dat een kind van 6 dóór die enthousiasme jou een beetje ‘vergeet’. Het is maar tijdelijk. Ik vind het erg aandoenlijk eigenlijk.
<<

NerdChic

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 813

Geregistreerd: 20 Sep 2013 09:49

Bericht 19 Feb 2018 14:02

Re: Stiefkind(eren)

Ik denk dat je me niet begrijpt. Alsof ik de hele tijd alleen maar aan het zeuren ben, dat is natuurlijk niet hoe het is. Het is nu twee maanden alleen maar hoi baby, en ja na twee maanden vind ik het wel jammer dat ik dan niet genoemd wordt. Dat staat toch los van hoe fijn en lief ik het vind dat ze zo enthousiast is dat ze een broertje krijgt? Ik lees op het forum ook genoeg over (eigen) kinderen die een voorkeur voor een papa of een mama hebben en dat de andere partner dat niet altijd even leuk vind, ook al zullen zij het verder ook heel schattig vinden. Dus nee, ik vind mezelf oprecht niet zuur.
Maar gelukkig heb ik andere reacties gekregen waarbij mensen aangeven mijn gevoel te snappen en ook snappen dat dat heus niet betekend dat ik m'n stiefdochter stom vind of vervelend vind. Vind je hen ook zuur dan?
Don't let the fear of striking out keep you from playing the game!
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 19 Feb 2018 14:03

Re: Stiefkind(eren)

Probeer dat knuffelen er anders spelenderwijs wat in te brengen. Ga met haar wat stoeien/ kietelen/ whatever en zoek dat wat meer op die manier op. Ik heb er nooit moeite mee gehad om op die manier met die twee kleintjes om te gaan, dus voor mij is het gewoon natuurlijk gedrag. Dus mijn tip is wel: hou het natuurlijk. Het heeft geen zin om opeens heel overdreven te knuffelen.
<<

ChiQ

Bericht 19 Feb 2018 14:05

Re: Stiefkind(eren)

Je reageert superdefensief. Snap ik wel, blijkbaar zitten wat dingen je dwars. Maar goed, ik geef ook aan dat het volstrekt normaal is dat je je soms ergert aan je stiefdochter. Heel vervelend voor je, en voor je vriend ook. Jij hoeft echt niet hetzelfde te voelen voor haar. Maar een beetje begrip als je kijkt vanuit haar positie vind ik het gewoon schattig en zou ik op die slak gewoon geen zout leggen, snap je mijn punt?
<<

NerdChic

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 813

Geregistreerd: 20 Sep 2013 09:49

Bericht 19 Feb 2018 14:12

Re: Stiefkind(eren)

Kijk Chiq, en met je laatste stukje in je tekst daar had ik wat mee gekund, dat is niet aanvallend en gewoon een oprecht stukje.
Er zit mij niet van alles dwars hoor, voor je dat denkt. Ik heb aangegeven dat ik gewoon wat irritaties had afgelopen weekend en ja, als stiefmoeder voel je je daar sneller schuldig over. Dat bedoelde ik met lastig in te beelden als je zelf geen stiefmoeder bent. Ik dacht ook van te voren, ah joh, wat is daar nou anders aan? Maar je kan het je echt niet inbeelden als je zelf geen stiefouder bent.
Waarom ik defensief reageerde is omdat je mij uitmaakt voor aansteller, dat vind ik onnodig en is ook niet echt constructief. Als je had gereageerd zoals je laatste stukje uit de tekst had het een heel ander gesprek geworden.
Misschien zijn er voor ons beide nog wat dingen om te leren? ;-)
Don't let the fear of striking out keep you from playing the game!
<<

NerdChic

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 813

Geregistreerd: 20 Sep 2013 09:49

Bericht 19 Feb 2018 14:15

Re: Stiefkind(eren)

Caro schreef:Probeer dat knuffelen er anders spelenderwijs wat in te brengen. Ga met haar wat stoeien/ kietelen/ whatever en zoek dat wat meer op die manier op. Ik heb er nooit moeite mee gehad om op die manier met die twee kleintjes om te gaan, dus voor mij is het gewoon natuurlijk gedrag. Dus mijn tip is wel: hou het natuurlijk. Het heeft geen zin om opeens heel overdreven te knuffelen.


Dankjewel! Dat probeer ik ook wel te doen hoor, maar de momenten waarop dit zo is die zijn er niet zo veel op het moment. Moeten we meer tijd voor vrij maken. Momenteel werk ik de zaterdagen waarop zij bij ons is. Op zondag ligt er vaak nog een hoop in het huishouden, zeker nu de kleine er aan komt. Maar is wel iets om mee te nemen en meer in te plannen. De dagen dat ze doordeweeks hier is moeten vriend en ik beide werken en eigenlijk zien we haar dan heel weinig (helaas wilde moeder perse het schema zo hebben). Dan zijn het vooral de eet momenten en het naar bed brengen.
Don't let the fear of striking out keep you from playing the game!
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 19 Feb 2018 14:16

Re: Stiefkind(eren)

Ik herken een beetje wat je schrijft, ik schaar het alleen niet onder schuldgevoel maar wel een bepaalde twijfel. Kijk, de natuurlijke band tussen ouder en kind is onvoorwaardelijk. De band met een stiefouder en kind is voorwaardelijk, en daar ligt een enorm groot verschil. Voor mij betekent het dat je eerder twijfelt en nadenkt over hoe je dingen aanpakt dan je misschien bij je eigen kind doet. Gewoon omdat ik niks wil doen dat voor hen vervelend is/ kan zijn. Betekent niet dat ik de illusie heb hierin te slagen, want iedereen doet wel ergens eens iets fout.
<<

NerdChic

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 813

Geregistreerd: 20 Sep 2013 09:49

Bericht 19 Feb 2018 14:25

Re: Stiefkind(eren)

Dat omschrijf je wel goed inderdaad. Maar juist doordat het voorwaardelijk is wil je juist niks fout doen omdat je dat voor je gevoel (en in sommige gevallen is dat ook zo) je weer een paar stappen achter loopt. Natuurlijk doe je wel eens wat fout, als echte ouder ook. Maar de echte ouder wordt sneller vergeven (althans zo lijkt het) dan de stiefouder.
Don't let the fear of striking out keep you from playing the game!
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 19 Feb 2018 14:36

Re: Stiefkind(eren)

NC, ik herken echt PRECIES wat je allemaal schrijft. Ik word voor m'n gevoel ook gezien als het omhulsel van de baby momenteel, laatst zei ze ook weer toen ik thuiskwam: 'Hoe gaat het met Bobje?' en toen zei ik ook dat het met mij ook goed ging en leuk dat ze dat vroeg. Wel een beetje grappend, want ik trek het me ook weer niet zó erg aan, maar af en toe is het wel irritant.
Sowieso heb ik het idee dat ik in de zwangerschap minder van haar kan hebben en heel erg op haar let. Wat dat betreft maar goed dat ik straks zelf een kind heb om me mee te bemoeien. Ik vind het af en toe ook behoorlijk lastig en ben nog steeds liever met alleen m'n vriend dan met z'n drieën. Ik hoop en denk dat ik straks als de baby er is wel meer zo'n gezinsgevoel krijg.

Het knuffelen doet ze idd vooral met m'n vriend. Nu ben ik zelf ook niet zo knuffelig aangelegd, dus ik vind het wel prima zo. Wel probeer ik natuurlijk te laten merken dat ik haar lief vind en dat ze welkom is.

Het blijft een lastige rol, die van stiefmoeder. Toch denk ik idd dat je je eigen kind soms ook wel bloedirritant kunt vinden, dus dat dat niet eens zoveel uitmaakt. M'n vriend vindt het ook fijn om een weekend zonder haar te zijn, maar in de basis merk ik wel dat zijn gevoel voor haar heel anders is dan mijn gevoel.
❤ 7 juni 2018
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 19 Feb 2018 14:38

Re: Stiefkind(eren)

Oh dat gevoel krijg ik dan weer niet. Dat gevoel van twijfel of ik het wel goed doe, komt meer uit mezelf. De kinderen reageren gewoon altijd hetzelfde op mij of mijn vriend. Als ik streng ben, word ik daar minder snel voor vergeven dan mijn vriend. Dat gevoel is er dan bij ons weer niet. Ik loop ook geen stappen achter merk ik in de band, die is gewoon echt en hangt niet 'losjes' aan elkaar. Lijkt me wel rot want ik krijg nu beetje het idee alsof je meer op je tenen loopt of dat dingen toch wat geforceerd verlopen.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15895

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 19 Feb 2018 14:53

Re: Stiefkind(eren)

Ik herken me weer erg in jouw verhaal, Bliss. Het kost mij ook echt meer moeite nu en ik merk dat ik ook veel meer op hem let.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

NerdChic

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 813

Geregistreerd: 20 Sep 2013 09:49

Bericht 19 Feb 2018 15:39

Re: Stiefkind(eren)

Bliss schreef:NC, ik herken echt PRECIES wat je allemaal schrijft. Ik word voor m'n gevoel ook gezien als het omhulsel van de baby momenteel, laatst zei ze ook weer toen ik thuiskwam: 'Hoe gaat het met Bobje?' en toen zei ik ook dat het met mij ook goed ging en leuk dat ze dat vroeg. Wel een beetje grappend, want ik trek het me ook weer niet zó erg aan, maar af en toe is het wel irritant.
Sowieso heb ik het idee dat ik in de zwangerschap minder van haar kan hebben en heel erg op haar let. Wat dat betreft maar goed dat ik straks zelf een kind heb om me mee te bemoeien. Ik vind het af en toe ook behoorlijk lastig en ben nog steeds liever met alleen m'n vriend dan met z'n drieën. Ik hoop en denk dat ik straks als de baby er is wel meer zo'n gezinsgevoel krijg.

Het knuffelen doet ze idd vooral met m'n vriend. Nu ben ik zelf ook niet zo knuffelig aangelegd, dus ik vind het wel prima zo. Wel probeer ik natuurlijk te laten merken dat ik haar lief vind en dat ze welkom is.

Het blijft een lastige rol, die van stiefmoeder. Toch denk ik idd dat je je eigen kind soms ook wel bloedirritant kunt vinden, dus dat dat niet eens zoveel uitmaakt. M'n vriend vindt het ook fijn om een weekend zonder haar te zijn, maar in de basis merk ik wel dat zijn gevoel voor haar heel anders is dan mijn gevoel.


Nou ja, precies dat dus. En inderdaar het zal ook grotendeels door de hormonen komen nu. Het is niet dat ik me constant er aan erger hoor. Vaak vind ik het ook heel lief, alleen af en toe leuk als ze ook vraagt van goh, hoe gaat het met jou? Of leuk dat je er bent!

En ja ik ben ook nog steeds liever met z'n tweeën dan met haar er bij, maar dat betekend niet dat ik het niet gezellig vind als ze er is en haar aanwezigheid niet waardeer. Vriend zegt wel eens als we haar een paar weken hebben gehad door vakantie ofzo: oh wat zou het toch fijn zijn als ze er altijd zou zijn. (en in zekere zin maakt het dingen ook anders als ze er altijd zou zijn natuurlijk!) maar ik denk dan, goh wat fijn dat ze ook weer even naar mama kan. Heb dan echt dat plekje van mezelf weer even nodig.
Don't let the fear of striking out keep you from playing the game!
<<

Anoniem244

Bericht 19 Feb 2018 17:26

Re: Stiefkind(eren)

NC ik denk dat het hele normale gevoelens zijn die je voelt en die nu ongetwijfeld wat versterkt worden door de hormonen.
Volgens mij zijn het ook hele normale oudergevoelens en niet perse stiefmoedergevoelens.

Qua knuffelen / kusjes / stoeien laat ik het hier voornamelijk van de kinderen af komen.
Gister gingen we met de jongste voor het eerst naar de voetbal, ze zocht telkens mij op om m’n hand vast te houden en tijdens de wedstrijd ook meer richting mij.
De oudste is echt een papa’s kind (zoon) en de jongste is echt een mama’s kindje... ze trekt denk ook meer naar mij toe als ze hier is omdat ik ook een vrouw ben denk ik.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 19 Feb 2018 21:21

Re: Stiefkind(eren)

NC, het hebben van stiefkinderen of eigen kinderen is gewoon echt een verschil. Ik kan van mn dochter meer hebben dan van de 2 meiden, omdat ik mijn dochter beter aanvoel. En ik denk ook dat omdat ze net iets ouder zijn, ik t soms ook lastig vind wat ik van ze kan verwachten qua leeftijd.
Het knuffelen gebeurd hier ook minder. Terwijl ik weet dat de oudste kriebelen ook fijn vind. Maar dan moet ik gevoelsmatig 4 kids kriebelen, daan ben ik de bezig, waardoor ik t niet doe..

Vanmorgen gingen de meiden weg, dochter geeft ze een kus en knuffel, ze gaan naar zoon, en dan zijn ze weg. Maar een andere x krijg ik wel een kus en knuffel. Ze hoeven t niet. En omdat t hier zo groot/druk is is dat ook wat lastiger/veel.

Ik denk dat t na de bevalling niet meteen veel beter zal zijn. Hier waren de meiden de eerste week niet bij zoontje weg te slaan. Terwijl ze bij moeder ook net een zusje hadden, dus t nieuwe van een baby was t niet. En de jongste kan nu nog steeds best aanhankelijk zijn aan R, terwijl de oudste en mijn dochter beneden aan t spelen zijn, gaat zij mee naar boven naar R bijv.
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem264

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 109

Geregistreerd: 09 Nov 2017 07:49

Bericht 19 Feb 2018 22:51

Re: Stiefkind(eren)

NC, ik reageer even op je beginpost als ik zeg dat ik vind dat je het wel goed aangepakt hebt het naar stiefdochter te benoemen dat ze ook gewoon hallo tegen jou kan zeggen. Dat doe je als biologische ouder ook.

En verder over knuffelen enzo: mijn stiefdochter knuffelt mij ook zelden spontaan hoor. En nu zit ze in een periode dat ze ook geen kus wil geven of af en toe. Dat geeft niet, ze is het ook niet verplicht. Ik geef haar altijd wel een kus en af en toe een knuffel, maar het is minder natuurlijk dan met mijn eigen jongens. Lijkt me ook niet zo gek toch?
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers