Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Glaucoom

<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 02 Nov 2013 14:45

Glaucoom

Wie heeft hier ook last van?

Was vandaag naar de opticien voor nieuwe lenzen en m'n oogdruk bleek veel te hoog te zijn.
Dat kan duiden op glaucoom, wat er voor zorgt dat je oogzenuw beschadigd en je uiteindelijk (gedeeltelijk) blind kunt worden...

Heb jaaaaren harde lenzen gehad en de opticien zei dat ik me nog geen zorgen hoefde te maken, omdat mijn ogen eerst 6 tot 8 weken moeten 'afkicken'. Ze moeten dus weer in hun oorspronkelijke vorm terugkomen en hopelijk wordt de oogdruk daarmee ook weer lager. Heb nu dus ook meteen zachte lenzen gekregen en moet iedere week terug voor controle en zal waarschijnlijk nog wel een paar keer nieuwe paslenzen krijgen, omdat de sterkte ook nog kan veranderen doordat m'n ogen weer in hun oude staat moeten terugkeren.

Vooralsnog probeer ik me dus nog geen zorgen te maken en wat ik zo op internet lees, is het goed te behandelen. Maar toch hoor ik graag wat ervaringsverhalen van anderen :)
Laatst gewijzigd door MissBitchy op 03 Nov 2013 15:06, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Verde

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:04

Bericht 02 Nov 2013 16:53

Re: Glaucoom (nee dit is geen spam haha)

Het zit bij mijn moeder in de familie. Mijn oma had het en bij haar zijn ze er pas achter gekomen toen ze al delen van haar gezichtsveld begon te verliezen, veel te laat dus en daarom was het bij haar onomkeerbaar en zag ze op het laatst bijna niets meer. Maar als het inderdaad op tijd ontdekt wordt en je begint met druppelen, dan valt het voor zover ik begreep goed te behandelen en hoeft het niet zo ver te komen dat je gedeeltelijk of helemaal blind wordt. Ik zou het inderdaad goed laten checken en als de oogdruk hoog blijft een oogarts bezoeken voor verdere informatie en behandeling.
<<

Anoniem7

Bericht 02 Nov 2013 16:57

Re: Glaucoom (nee dit is geen spam haha)

Ik wil je niet ongerust maken, maar als je opticien glaucoom vermoedt dan zou ik toch als de wiedeweerga een afspraak bij de oogarts maken om een gezichtsveldonderzoek te laten doen. Verergering van glaucoom is namelijk goed tegen te gaan, maar de schade die je oogzenuw al heeft opgelopen, kan niet meer terug gedraaid worden. En tegen die tijd dat jij aan je zicht merkt dat jij glaucoom hebt, ben je al in een vrij vergevorderd stadium.

Mijn oma heeft glaucoom en is aan één oog blind. Mijn moeder moet jaarlijks op controle en druppelt preventief en ik heb pas m'n eerste controle gehad en moet over een jaar of vijf weer.

Edit: nu ik je stukje nog eens lees vind ik het raar dat je opticien je niet heeft doorgestuurd naar de oogarts, maar je bij de opticien onder controle blijft. Ik zou dus echt even voor een second opinion en eventuele verdere behandeling een afspraak bij een oogarts proberen te regelen. Volgens mij is een opticien helemaal niet bevoegd glaucoom te behandelen.
<<

Ilargi

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 245

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:17

Bericht 02 Nov 2013 18:47

Re: Glaucoom (nee dit is geen spam haha)

Ik moet ook ieder jaar naar het oogziekenhuis in Rotterdam omdat het via mijn moeder in de familie zit... zou het dus ook niet zomaar afwachten maar een afspraak maken bij een oogarts!
I'd rather spend my life motionless with you, than dancing with another....
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 02 Nov 2013 19:35

Re: Glaucoom (nee dit is geen spam haha)

Bedankt voor jullie reacties!
Mijn plan was eigenlijk om even de afspraak van komende week af te wachten. Mocht de oogdruk dan niet minder geworden zijn, dan maak ik gelijk een afspraak bij de oogarts.
De opticien gaat de (eventuele) glaucoom helemaal niet behandelen, maar hij vermoedt dus dat de oogdruk zo hoog is door m'n harde lenzen en dat die dus waarschijnlijk minder wordt doordat m'n ogen nu rust krijgen nu ik geen harde lenzen meer draag.
Maar ik ga zeker niet langer wachten hoor en maak denk ik sowieso wel een afspraak, want je hebt maar één paar ogen en die me net even te kostbaar...
<<

Anoniem126

Bericht 02 Nov 2013 19:48

Re: Glaucoom (nee dit is geen spam haha)

*
Laatst gewijzigd door Anoniem126 op 29 Sep 2015 11:55, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 02 Nov 2013 20:49

Re: Glaucoom (nee dit is geen spam haha)

Mijn vader is er maandag 2 weken geleden aan geopereerd, het druppelen hielp bij hem niet, dus was een operatie noodzakelijk.
Het herstel gaat erg langzaam helaas.
<<

Nyx

Bericht 02 Nov 2013 22:28

Re: Glaucoom (nee dit is geen spam haha)

Ik heb het ruim drie jaar geleden gehad. De opticien had het geconstateerd en daarop werd ik doorgestuurd naar de oogarts. In eerste instantie was er sprake van oogdruk en kwam ik gelijk onder controle te staan. De tweede keer bleek het niet meer aanwezig te zijn en de afspraak die daarop volgde bleek ook dat er niets aan de hand was. Daarop is de controle ook gestaakt.

Maar als iemand dit vermoed, dan zou ik zo snel mogelijk een afspraak maken bij de oogarts. Er is niets zo belangrijk als je ogen.
<<

Anoniem7

Bericht 02 Nov 2013 22:29

Re: Glaucoom (nee dit is geen spam haha)

Glaucoom is niet iets wat je even krijgt en wat daarna weg is. Of bedoel je de verhoogde oogboldruk?
<<

Nyx

Bericht 02 Nov 2013 22:31

Re: Glaucoom (nee dit is geen spam haha)

Maple schreef:Glaucoom is niet iets wat je even krijgt en wat daarna weg is. Of bedoel je de verhoogde oogboldruk?


Klopt. Ik las het na en dacht 'iets klopt er niet'. Dat is het dus. Mijn oogdruk was verhoogd en is gelukkig weer weggetrokken. Maar door de verhoogde oogboldruk stuurden ze me door om te testen i.v.m. kans op Glaucoom.
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 03 Nov 2013 10:47

Re: Glaucoom (nee dit is geen spam haha)

Nyx schreef:
Maple schreef:Glaucoom is niet iets wat je even krijgt en wat daarna weg is. Of bedoel je de verhoogde oogboldruk?


Klopt. Ik las het na en dacht 'iets klopt er niet'. Dat is het dus. Mijn oogdruk was verhoogd en is gelukkig weer weggetrokken. Maar door de verhoogde oogboldruk stuurden ze me door om te testen i.v.m. kans op Glaucoom.


Hier dus net zo, alleen ben ik niet doorgestuurd.
En na het lezen van deze berichtjes ga ik dus maar wel meteen zelf contact opnemen met de oogarts.
Moet ik daarvoor eerst naar de huisarts voor een verwijzing, of kan ik zelf het zkh bellen?
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:26

Bericht 03 Nov 2013 11:03

Re: Glaucoom (nee dit is geen spam haha)

Weet je hoe hoog de druk was?
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 03 Nov 2013 15:07

Re: Glaucoom (nee dit is geen spam haha)

Huppekee schreef:Weet je hoe hoog de druk was?


Per oog 3 metingen:
21-27-29 en 25-28-33

T/m 20 mag...
<<

Anoniem7

Bericht 03 Nov 2013 19:13

Re: Glaucoom

Da's wel héél hoog...
<<

Anoniem130

Bericht 03 Nov 2013 19:22

Re: Glaucoom

Dat is niet zo hoog hoor.. Ik zit toevallig net oogheelkunde te studeren en leer dat 21 (statistisch gezien) de normale bovengrens is en dat tot 30 mmHg een 'licht verhoogde IOD' is. Bovendien varieert het over de dag en kan het makkelijk een paar mmHg varieren (die spreiding zie je ook terug in je metingen trouwens). En dat is dan oculaire hypertensie (oftewel, verhoogde oogdruk), maar geen glaucoom en het grootste deel zal ook geen glaucoom ontwikkelen. Ze zijn dan vooral geinteresseerd in andere risicofactoren voor glaucoom, zoals belaste familie, myopie van meer dan 6D, hartvaatziekten, hogere leeftijd (40+) en negroide ras. Als je al deze risicofactoren niet hebt en slechts een licht verhoogde oogdruk dan is het dus niet zo'n probleem en wat dat betreft snap ik het wel als de opticien zegt dat je rustig af kunt wachten. Zeker als hij denkt dat het met het stoppen van de harde lenzen nog kan verbeteren (dat zegt me dan weer niks).

Maar goed, ik ben groot voorstander van 'als je je zorgen maakt moet je langs de dokter gaan'. :)
<<

Anoniem7

Bericht 03 Nov 2013 19:34

Re: Glaucoom

Oh. Mijn oma had/heeft glaucoom met een oogboldruk van 18, vandaar.
<<

Anoniem130

Bericht 03 Nov 2013 19:36

Re: Glaucoom

Maple schreef:Oh. Mijn oma had/heeft glaucoom met een oogboldruk van 18, vandaar.


Dat is ook heel verraderlijk. Glaucoom is eigenlijk puur de neuropathie en dat komt vaak door een verhoogde oogboldruk, maar hoeft dus niet. Veel mensen denken dus dat glaucoom = verhoogde oogboldruk, maar dat is dus niet zo. Staat ook al in mijn boek dat je ook glaucoom kunt hebben zonder verhoogde oogboldruk, dat heeft jouw oma dan waarschijnlijk.
<<

Anoniem7

Bericht 03 Nov 2013 19:41

Re: Glaucoom

Ja, waarschijnlijk. Mijn moeder, oom en tantes staan ook streng onder controle, maar dat is sowieso wel als het in de familie voorkomt, geloof ik :)
<<

Anoniem100

Bericht 06 Nov 2013 10:40

Re: Glaucoom

Ik stond tot 2 jaar geleden ook onder jaarlijkse (vroeger half jaarlijks) controle voor mijn ogen. Mijn rechteroog heeft een verdikking aan de achterzijde waardoor ik een constante verhoogde oogboldruk heb. Om dit onder controle te houden en te zorgen dat die verdikking niet erger word, zal ik mijn leven lang moeten druppelen met speciale druppels. De kans bestaat dat ik glaucoom kan krijgen, maar vooralsnog geen reden tot zorgen.

Inmiddels ben ik gestopt met controle in het ziekenhuis, de controles waren de afgelopen 2 jaar stabiel. Tijdens de half jaarlijkse lenzencontrole word gelijk de oogboldruk gemeten en ze weten daar van mijn afwijking af en zijn hier zeer alert op. Als ik zelf denk dat ie hoger is, merk ik dat bijvoorbeeld aan hoofdpijn of stress, dit heb ik vrij weinig en voor mij een teken dat ik weer even alert moet zijn.

Daarnaast is mijn rechteroog + en linkeroog - qua sterkte, best bijzonder volgens de oogarts. Desondanks is dit verschil heel netjes geminimaliseerd zodat ik er nauwelijks last van heb en draag ik gewoon lenzen. Wel harde lenzen, want zachte kunnen niet tegen die speciale druppels, ook niet als er een tijdje tussenzit met druppelen en lenzen inzetten.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers