Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Leaseauto en/of prive auto

<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 17:13

Bericht 02 Feb 2018 20:54

Leaseauto en/of prive auto

Mijn man start binnenkort met zijn nieuwe baan en krijgt een auto van de zaak. Hij is nu in twijfel of hij de auto ook prive wil gaan rijden of niet.

We hebben zelf een Citroen C1 uit 2006. Het afgelopen jaar hebben we 550 euro onderhoudskosten voor de auto gemaakt en de wegenbelasting en verzekering kosten ongeveer 30 euro per maand. Ik denk dat we ongeveer 50km per week rijden met die auto en er staat 150.000 km op de teller.

Als hij een auto gaat leasen met 22% bijtelling (verplicht een diesel) zou hij netto zo'n 200 euro kwijt zijn. Dus 2400 euro per jaar. Een stuk meer dan onze auto nu.

Wat is nou wijsheid? Als ik klaar ben met mijn stage en in de buurt een baan vind heb ik de auto niet perse nodig maar dat weet ik nog niet. Hij zal zijn auto gewoon 5 dagen per week nodig hebben voor zijn werk. Het is ergens natuurlijk super chill om een fijne auto te hebben die je ook prive mag rijden. Ik zie ons al leuke tripjes maken met dat ding haha, maar om die auto nou alleen daarvoor prive te gaan rijden.. Daarnaast kan hij, als hij hem prive niet gaat gebruiken, een veel luxere auto nemen omdat hij die bijtelling dan niet heeft.

Rijden jullie (of partner) hun leaseauto prive? En wat waren bij jullie de overwegingen?
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 02 Feb 2018 21:10

Re: Leaseauto en/of prive auto

Mijn man heeft een leaseauto (rijdt hij privé, betaalt dus bijtelling) en ik zelf een privé auto. Niet helemaal een vergelijkbare situatie als jullie, maar misschien heb je er wat aan.
Belangrijke overwegingen:
- Auto in de bijtelling betekent dat je geen kilometeradministratie hoeft bij te houden.
- Altijd allebei een auto voor de deur om te doen wat we willen. Hierbij speelt wel mee dat we in Friesland wonen en het openbaar vervoer dus niet heel geweldig is ;)
- Mijn man kan onze zoon naar onze (schoon)ouders brengen op weg naar zijn werk. Dit is vrij ver om rijden, dus zou waarschijnlijk niet mogen als hij de auto niet privé zou rijden. Ik zou dan dus altijd verantwoordelijk zijn voor het wegbrengen.
- Wij rijden in de weekenden behoorlijk veel, gemiddeld 1 tank brandstof per week aan privé doeleinden. De bijtelling is voor ons dus vergelijkbaar met de lasten die we anders ook zouden hebben.
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3493

Geregistreerd: 11 Apr 2017 11:46

Bericht 03 Feb 2018 00:37

Re: Leaseauto en/of prive auto

Wij hebben eigenlijk altijd lease auto via mijn vriend, met familie ver weg ideaal en wij halen het bedrag er dus ook makkelijk uit.. :)
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 17:13

Bericht 03 Feb 2018 10:45

Re: Leaseauto en/of prive auto

Ja, familie ver weg hebben wij niet. Dus dat valt dan eigenlijk al af haha. We gebruiken onze auto nu ook echt voor stadsvervoer en laten we zeggen 6x per jaar voor langere afstanden binnen Nederland.

Kilometeradministratie vond ik toen (heb een tijdje een auto niet prive gereden) echt vreselijk onhandig. Mijn man geeft alleen aan dat hij voor zijn werkgever sowieso een kilometeradministratie moet aanhouden (misschien klant bezoeken die ze doorrekenen ofzo?).

Wat mij heel fijn lijkt is dat je geen risico meer hebt met onderhoudskosten. Onze auto begint toch wel echt oud te worden en ondanks dat hij nog goed rijdt is hij wel al 12 jaar oud. Ik vraag me ook altijd af hoe het met brandstof zit bij een leaseauto als je er prive mee rijdt. Mag je dan ook gebruik maken van je tankpas of betaal je dat dan wel zelf?
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 03 Feb 2018 10:48

Re: Leaseauto en/of prive auto

Tankkosten voor privé ritjes worden in principe ook door de werkgever betaald. Mijn man mag in het buitenland niet gratis tanken, sommige werkgevers bieden dit wel aan.

De stabiele kosten zijn inderdaad heel fijn, je weet precies waar je aan toe bent.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 03 Feb 2018 11:01

Re: Leaseauto en/of prive auto

Hmm ja lastig als je privé eigenlijk zo weinig rijdt. Ik rij privé ook veel en het is zo relax dat je precies weet dat dit de kosten zijn en meer wordt het niet. Als er wat is bel je de leasemaatschappij en zij regelen het. En in het buitenland tanken mag ik ook declareren, super fijn.

Dus ik denk dat ik het wel zou doen als ik jullie was, puur om het gemak en je weet niet hoe lang die ander nog goed blijft. En dan kun je extra vaak naar ons toe komen. :p
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 04 Feb 2018 11:31

Re: Leaseauto en/of prive auto

Ik denk dat zeker met een c1 als tweede auto het uiteindelijk best wel gaat frustreren. Je hebt dan een mooie auto op de stoep staan die je niet privé mag rijden. Vergeet ook de afschrijving niet. Die wordt vaak vergeten met dit soort berekeningen. Ik kocht mijn aygo voor 7200 met 32.000 op de teller heb er 4 jaar in gereden en heb er 4500 voor terug gekregen met 95000 op de teller. En ik denk zelf dat die 4500 eigenlijk te veel was maar mijn auto was Total loss.

En ik merk het hier ook dat wij de auto van mijn vriend heel makkelijk pakken omdat het kan. Gister zijn we bv nog een heel stuk verderop gaan lunchen. Daar zou ik zelf echt wel ff over nadenken.
2015 💙
<<

Anoniem236

Bericht 04 Feb 2018 11:39

Re: Leaseauto en/of prive auto

Als de brandstof ook vergoed wordt voor privé ritten zou ik het zeker doen.
Vrienden van ons hebben dat ook en zij mochten eerder ook in het buitenland gratis tanken, hoe relaxt als je naar Italië ofzo op vakantie wilt.

En als je nu een keuze maakt, voor hoe lang staat dat vast? Zou je dat nog om kunnen zetten als jij bijvoorbeeld ook dagelijks een auto nodig hebt?
<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 04 Feb 2018 12:16

Re: Leaseauto en/of prive auto

Wij hebben een leaseauto met privé gebruik via man z'n werk. Wij vinden het ideaal. De bijtelling wordt al van zijn salaris afgetrokken dus daar merken we niets van. Het hoorde bij zijn salarisonderhandelingen, dus uiteindelijk hebben we voor ons gevoel een gratis auto want hij ging los daarvan ook nog eens meer verdienen en dus die auto er nog extra bij. Het scheelt voor ons ook enorm in de kosten, we rijden veel het halve land door i.v.m. ziekenhuisbezoek, maar gaan ook veel sneller spontaan wat verder weg met de auto. Een dagje strand (andere kant van het land), geen probleem, weekendje Parijs, geen probleem, een autovakantie naar Italië, geen probleem. Echt genieten vinden we dat. Ik heb het nu helemaal luxe omdat man met trein naar de klant gaat waardoor ik de auto heb. Kan het dus alleen maar aanraden.
Insta: je_ei_kwijt
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5490

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 04 Feb 2018 12:50

Re: Leaseauto en/of prive auto

Wij rijden ook privé. Super fijn met zo'n grote en nieuwe(re) auto op vakantie gaan of dagjes weg.
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2448

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 12:30

Bericht 05 Feb 2018 14:15

Re: Leaseauto en/of prive auto

Ik zou ook nadenken met het oog op kinderen later, wij hebben mijn Agila uit 2009 altijd als gezinsauto gehad, mijn man rijdt niet prive met zijn leaseauto omdat hij eigen baas is, en de bijtelling wel heel erg aantikt dan. Maar het is zeker te doen, in een aygo met kinderen, maar het is wel een gepuzzel om die kinderwagen etc in de auto te krijgen. Dan is het toch wel lekker als je een mooie, grote auto hebt.
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 17:13

Bericht 05 Feb 2018 16:36

Re: Leaseauto en/of prive auto

Bedankt voor alle reacties. Hebben we zeker wat aan gehad.

Hij is nu toch meer aan het neigen naar rijden met bijtelling. Het brengt zoveel comfort met zich mee. De enige reden om het nu niet te doen is dat ik nauwelijks inkomen heb en we het geld goed kunnen gebruiken, ook met oog op de verbouwing. Mijn inkomen veranderd hopelijk op korte termijn. Ik ben in mei/juni klaar met mijn studie en kan dan (hoogstwaarschijnlijk) wel als invaller aan de slag.
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1028

Geregistreerd: 08 Dec 2013 13:23

Bericht 05 Feb 2018 16:53

Re: Leaseauto en/of prive auto

Zoals Bisq zegt wordt de bijtelling al van het salaris afgetrokken en betaal je (veelal) niet apart voor de auto.

Vergeet niet dat de belastingdienst de leaseauto met privé gebruik ziet als inkomen en dat je dat dus wel merkt op je jaarinkomen/opgave. Toeslagen voor o.a. kinderopvang en kindgebondenbudget gaan uit van je fiscale loon. Dus het kan zijn dat je daardoor minder toeslag krijgt omdat je salaris hoger uitvalt.

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers