Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Spraakachterstand

<<

Anoniem 42

Bericht 04 Nov 2013 18:28

Spraakachterstand

Nav het andere topic over spraakachterstand, open ik er ook maar eens een. Mijn middelste dochter is nu bijna twee en waar mijn oudste al in volzinnen praatte op deze leeftijd, zegt mijn middelste dochter praktisch alleen nog maar losse woordjes. Alleen over de baby zegt ze heel soms iets met twee woorden, maar dan bijvoorbeeld: 'Baby. Huilen.' of: 'Baby. Zielig!' Het klinkt dan nog steeds als twee aparte woorden en niet als een zin.

Verder begint haar woordenschat nu wel toe te nemen, ze zegt de gewone dingen als papa, mama, oma enzovoorts. Maar ze haalt deze nog wel eens door elkaar, tegen mij zegt ze nu elke keer 'oma'. Verder zegt ze werkwoorden als zitten, dweilen, poepen en plassen. Ook gebruikt ze voorzetsels goed zoals op, onder enzovoorts. Ook wat zelfstandige naamwoorden zoals stoel, bed, eendje, kaas en nog meer.

In hoeverre is dit eigenlijk een normale spraakontwikkeling? Ik heb sowieso een afspraak op het consultatiebureau denk ik weer met twee en dan zal ik het sowieso ook vragen. Maar misschien zitten er hier ook mensen die er verstand van hebben. En als ze met twee nog geen 'echte' zinnetjes maakt, worden we dan ergens naar doorverwezen of wordt er afgewacht?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 04 Nov 2013 18:42

Re: Spraakachterstand

Ik vind dit niet heel alarmerend klinken. Ze weet al aardig wat woordjes en haar woordenschat groeit, ze kent al een aantal werkwoorden, ze zegt de voorzetsels goed. Ik denk dat je verwachtingen wat hoog zijn doordat de oudste op die leeftijd al zo goed praatte. Met net twee hoef je volgens mij echt nog geen echte zinnen te verwachten, eerder tweewoordcombinaties.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6229

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 04 Nov 2013 18:42

Re: Spraakachterstand

Volgens mij spreekt ze best goed hoor!. Je hebt de zogenaamde 'tweewoordzinnen' (dus zinnen maken van 2 woorden), waar zij in lijkt te zitten. Op internet vind ik dat die fase zo tussen de 18 en 24 maanden plaatsvindt. Dus, mooi op tijd! Ik denk dat je oudste dochter gewoon snel was.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 04 Nov 2013 19:04

Re: Spraakachterstand

Mijn zoon praatte ook ongeveer net zo veel of nog iets minder toen hij 2 jaar was. Hij maakte nog nauwelijks zinnetjes, soms 2 woorden achter elkaar. Het CB vond dat hij te weinig praatte, hij zou al meer 2 woordzinnetjes moeten maken.
Ik maakte me eigenlijk geen zorgen, hij begon steeds meer woordjes te zeggen.
Nu vind ik hem nog niet echt heel goed praten, hij maakt soms wel zinnetjes van 3, 4 of 5 woorden maar meestal zegt hij gewoon 1 woord of zinnetjes van 2 woorden. En als hij een zinnetje maakt dan plakt hij de woorden ook vaak nog niet echt aan elkaar. Hij zegt 'kian. komt. er. aan. ' Zijn woordenschat is wel heel groot.
Het CB wilde een extra afspraak maken met 2 jaar en 3 maanden om zijn spraak in de gaten te houden, van mij hoefde dat niet dus ik heb geen afspraak gemaakt.
Ik heb gevraagd wat ze dan zouden doen als hij na een paar maanden nog niet 'goed genoeg' zou praten. Hij zou dan vervroegd naar de psz kunnen.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6229

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 04 Nov 2013 19:06

Re: Spraakachterstand

Bij mij hebben ze vroeger ook moeilijk gedaan dat ik te laat sprak: uiteindelijk is het helemaal goed gekomen :D
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem 42

Bericht 04 Nov 2013 19:37

Re: Spraakachterstand

Oke bedankt, dat zijn wel geruststellende woorden. Op het consultatiebureau zeiden ze de vorige keer dat twee wel echt de grens was dat kinderen twee-woorden-zinnetjes zouden moeten maken. Dus vandaar ook dat ik me afvraag wat ze dan gaan adviseren als ze dat nog steeds niet echt duidelijk doet binnenkort.

En nog een vraag trouwens. Mijn middelste dochter lijkt zichzelf ook niet te herkennen op foto's. Mijn oudste kon zichzelf met negen maanden aanwijzen in de spiegel en rond de een had ze volgens mij wel door wie ze was op foto's. Dat was volgens mij ook heel vlot, maar ik blijf vergelijken de laatste tijd :laughcry: . Maar ook als ik zeg bij een foto dat zij het is of ik maak een foto van haar en haar zus en laat die gelijk zien, ze snapt het niet. In het laatste geval wijst ze haar zus en zegt de naam van haar zus. En dan wijs ik haarzelf aan en dan vraag ik wie het is en dan zegt ze heel verbaasd: 'Huh??'

Hoe zit dat bij andere kindjes van deze leeftijd?
<<

Mama29

Kwebbel

Berichten: 367

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:36

Bericht 04 Nov 2013 20:12

Re: Spraakachterstand

Mijn zoon is bijna 2 en zegt op een paar losse woordjes na nog niets.. Hoewel zijn woordenschat de laatste tijd iets is uitgebreid blijft het bij een paar losse woordjes.. werkwoorden zegt hij helemaal nog niet, af en toe iets wat er op lijkt, al begrijpt een ander daar nog niets van, maar weet ik wat hij bedoelt..
En ook ik moet eerlijk zeggen dat ik me daar toch wel wat zorgen om maak...
Hij kan zich dus nog niet (goed) uiten, en dat frustreert heb enorm, waardoor hij gigantisch gaat gillen als wij hem niet snappen.. En met dingen vragen bereiken we ook niets, want dan lijkt hij de vraag niet te snappen...
Dochter praatte met 2 jaar al volledige zinnen van weet ik hoeveel woorden achter mekaar (zij praatte op haar 1e verjaardag al meer en duidelijkere woordjes dan zoon met bijna 2)

Dat van die foto's herken ik ook wel Twellie, zoon wijst altijd iedereen aan op foto's, en als we dan bij hem aankomen, dan kijkt hij ook echt zo vragend naar ons van, wie is dat??? Hij lijkt dan niet te snappen dat hij het zelf is...
<<

Anoniem75

Bericht 04 Nov 2013 20:22

Re: Spraakachterstand

S. kon met 2 jaar ook maar een paar woordjes zeggen. 2 maanden na zijn 2e verjaardag leek het ineens of hij het door had en begon hij ineens heel veel te praten en zijn woordenschat was ook ineens enorm. Sindsdien staat zijn mondje geen halve minuut stil en hij kan nu voor zijn leeftijd echt heel goed en duidelijk praten. Soms zegt hij iets waarvan ik denk hoe komt hij daar nou bij. Met foto's geen idee. Ik zal morgen eens proberen of hij zich kan vinden op de klassenfoto van de psz. Maar ik gok van wel.
<<

Anoniem 42

Bericht 04 Nov 2013 21:50

Re: Spraakachterstand

@ Mama29: Goh, helemaal hetzelfde verhaal dus. Ik zie zelfs dat onze kinderen precies dezelfde leeftijd hebben. Mijn dochter heeft alleen die frustratie niet. Mijn oudste was een ontzettende peuterpuber, maar mijn middelste heeft echt letterlijk nog nooit een driftbui gehad. Als ze bijvoorbeeld zegt: 'Koekie' en ik zeg: 'Nee, heb je al gehad', dan zegt ze: 'Oh' en gaat verder spelen. Vind ik ook zo apart in vergelijking tot mijn oudste, want op die leeftijd was dan waarschijnlijk een uur lang het huis te klein geweest. Zo vergelijk ik ze wel vaker en soms begin ik me dan zorgen te maken. Ga jij nog een extra afspraak oid maken bij het consultatiebureau of iets anders ondernemen?

@ Razz: Ik herinner me dat nog, volgens mij heb jij toen ook wel eens een topic geopend over zijn spraak? Ik hoop dat ik over een jaartje precies hetzelfde kan zeggen :).
<<

Anoniem 82

Bericht 04 Nov 2013 21:55

Re: Spraakachterstand

Hier waren het tegen de tweede verjaardag ook nog vooral losse woordjes. Wel aardig wat verschillende, maar nog weinig zinnetjes. Na de tweede verjaardag ging het ineens hard, en nu kletst ze de oren van mijn hoofd! Heb me er ook weleens zorgen over gemaakt en bijvoorbeeld bij het CB aangegeven dat ik het idee had dat ze in verhouding tot het gemiddelde nog niet veel zei. Maar ze zeiden toen tegen me dat ze misschien niet de snelste was, maar dat ik me nog zeker geen zorgen hoefde te maken. Dus ik heb het nog even aangekeken, en toen ineens ging het enorm hard!

Laatst las ik trouwens dat kinderen pas rond een jaar of 3 echt het besef hoeven te hebben van wie ze zijn, dat ze zichzelf herkennen enzo. Geen idee of dat klopt hoor. Hier heeft ze dat overigens al wel een hele tijd door, vanaf ongeveer haar tweede verjaardag kon ze onderscheid maken tussen zichzelf en anderen, en ze herkent zich ondertussen ook al een hele tijd in de spiegel of op foto's.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 04 Nov 2013 22:56

Re: Spraakachterstand

B is ook bijna 2, en ik mocht willen dat ze al die woorden zei.
B zegt Dag, Mama, Papa, poes, hallo/haai, zo, en ah oh.
En dag kan ze combineren met poes, papa of mama.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 04 Nov 2013 23:08

Re: Spraakachterstand

Ik zou me nog geen zorgen maken. Mijn zoon wordt in december twee en heeft een flinke woordenschat (al dan niet verstaanbaar voor anderen :P), maar maakt echt nog geen zinnen hoor. Maar hij maakt duidelijk een ontwikkeling door en we kunnen prima communiceren, dus dat is wat mij betreft genoeg.
<<

Anoniem64

Bericht 05 Nov 2013 09:43

Re: Spraakachterstand

Ik vind dat ze al heel wat zegt. Hier zijn ze 2, 5 en het begint nu pas te komen. De jongste gaat nu pas mer 2 woordjes praten en de oudste van de tweeling doet zelfs dat nogniet. Wel merk ik dat het nu ineens per dag meer wordt, dus ik maak me niet druk, ze begrijpen alles en dat is een goed teken.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers