Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Lossen jullie je hypotheek af?

<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 02 Nov 2013 15:20

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

Wij hebben een spaarhypotheek waarvan een klein deel aflossingsvrij is. Over 30 jaar hebben wij dus een groot deel afgelost en een klein deel niet. Wij gaan meer aflossen als ik een baan heb gevonden.
<<

Anoniem260

Bericht 02 Nov 2013 17:41

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

Ella schreef:
Rejoy schreef:
Slakje schreef:Huh? Ik snap het niet?

Wat bedoelen jullie met aflossen?


Een hypotheek is een lening bij de bank, aflossen wil zeggen dat je die lening terug gaat betalen. 100% aflossen wil zeggen dat je (meestal) in 30 jaar volledig terug moet betalen, 50% aflossen en 50% aflossingsvrij wil zeggen dat je de helft gaat aflossen en na 30 jaar de helft nog niet hebt terug betaald. Tot ongeveer een jaar geleden kon dat en had je daar belastingvoordelen van, sinds kort zijn de regels veranderd en moet je in 30 jaar je volledige hypotheek terug betalen.
Naast het terugbetalen van het hypotheekbedrag betaal je natuurlijk ook nog rente over het hypotheekbedrag dat nog staat.

In 30 jaar volledig terug betalen geld toch alleen voor nieuwe hypotheken?


Niet als je kiest voor een hypotheek zonder aflossingsvrij deel. Toen je daar nog wel voor kon kiezen, waren er namelijk mensen die er bewust voor kozen om wél 100% af te lossen :wink:
<<

Ella

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3276

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:44

Bericht 02 Nov 2013 17:56

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

Jerry schreef:
Ella schreef:
Rejoy schreef:
Een hypotheek is een lening bij de bank, aflossen wil zeggen dat je die lening terug gaat betalen. 100% aflossen wil zeggen dat je (meestal) in 30 jaar volledig terug moet betalen, 50% aflossen en 50% aflossingsvrij wil zeggen dat je de helft gaat aflossen en na 30 jaar de helft nog niet hebt terug betaald. Tot ongeveer een jaar geleden kon dat en had je daar belastingvoordelen van, sinds kort zijn de regels veranderd en moet je in 30 jaar je volledige hypotheek terug betalen.
Naast het terugbetalen van het hypotheekbedrag betaal je natuurlijk ook nog rente over het hypotheekbedrag dat nog staat.

In 30 jaar volledig terug betalen geld toch alleen voor nieuwe hypotheken?


Niet als je kiest voor een hypotheek zonder aflossingsvrij deel. Toen je daar nog wel voor kon kiezen, waren er namelijk mensen die er bewust voor kozen om wél 100% af te lossen :wink:


Ja dat snap ik. Wij hebben een spaar gedeelte en aflossingsvrij
<<

Chickster

Noob

Berichten: 208

Geregistreerd: 26 Okt 2013 15:29

Bericht 02 Nov 2013 18:31

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

Ilovethe90s schreef:Wij hebben 50% spaar, 50% beleggen en een klein aflossingsvrij deel.


Dat klinkt best bijzonder, want dan kom je op meer dan 100%. Los je dan meer af dan je lening, of zet de bank dan iets voor je weg voor later ofzo?


Wij hebben een deel spaarhypotheek en een deel aflossingsvrij. Nu we meer zijn gaan verdienen willen we ook op het aflossingsvrije deel gaan aflossen, we zijn alleen nog aan het kijken hoeveel en hoe vaak we dat willen doen. Spaargeld kan je aanspreken, maar wat is afgelost kan je niet makkelijk weer opnemen...
<<

Anoniem260

Bericht 03 Nov 2013 13:49

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

Chickster schreef:
Ilovethe90s schreef:Wij hebben 50% spaar, 50% beleggen en een klein aflossingsvrij deel.


Dat klinkt best bijzonder, want dan kom je op meer dan 100%. Los je dan meer af dan je lening, of zet de bank dan iets voor je weg voor later ofzo?



Meer dan 100 procent?

50% --> spaar

50% --> beleggen + aflossen
<<

Anoniem321

Bericht 03 Nov 2013 17:26

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

Wij hebben 2/3 spaar en 1/3 aflossingsvrij, maar we willen deze ook gaan aflossen.
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 03 Nov 2013 20:39

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

Wij hebben spaar met een klein deel aflossingsvrij voor op dit moment 2 huizen.

Voor het nieuwe huis gaan we het aflossingsvrije deel misschien ooit aflossen, maar voorlopig nog niet. Het aflossingsvrije deel lossen we sowieso af vanaf dat mijn ouders overlijden of als zij hun huis eerder verkopen en gaan huren. Klinkt een beetje raar nu, maar doordat ik geen broers/zussen heb ben ik de enige erfgename mochten ze overlijden. Als ze voor hun overlijden nog verhuizen naar een huurwoning zullen ze een deel schenken waardoor we ook af kunnen lossen.
Dit hebben we allemaal netjes zo besproken toen we op zoek waren naar de beste hypotheek voor ons nieuwe huis.
Afbeelding
<<

Anoniem186

Bericht 03 Nov 2013 21:09

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

Toch zou ik daar zelf niet meer zo vanuit gaan. Mijn ouders hadden hun koophuis verkocht met flinke overwaarde. Toen zijn ze gaan huren. Helaas is mijn vader daarna ziek geworden en is al dat geld op gegaan.
Je weet nooit hoe de toekomst er uit ziet.
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 03 Nov 2013 22:29

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

Jans; het is ook geen groot bedrag aflossingsvrij hoor :) Ik gok als we zelf zuinig aan doen en een paar jaar niet op vakantie gaan dat we het zelf ook binnen een jaar of 6 afgelost hebben.

We gaan ook niet van de gehele overwaarde uit. Die ligt op dit moment inclusief crisis rond de € 180.000 en dat is veeeeeeeeeeeeel meer dan ons aflossingsvrije stukje.
Die goede oude gulden tijd toen je nog voor een dubbeltje een huis kon kopen ten opzichte van nu :yes:
Afbeelding
<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 996

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:27

Bericht 03 Nov 2013 22:32

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

Jerry schreef:

Meer dan 100 procent?

50% --> spaar

50% --> beleggen + aflossen


Je vergeet het aflossingsvrije gedeelte.
<<

Anoniem186

Bericht 04 Nov 2013 10:39

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

Annie, mooie tijden waren dat hè?! Ik geloof dat wij dat helaas nooit meer mee gaan maken met onze huizen.
<<

ChiQ

Bericht 04 Nov 2013 11:04

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

Elk jaar 10k.
<<

Anoniem66

Bericht 04 Nov 2013 11:29

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

Highway schreef:Ik kan alleen voor onszelf antwoorden maar wij hebben een gedeelte aflossingsvrij gedaan zodat we nog iets meer ruimte hadden. We hadden destijds al wel zicht oo meer salaris in de komende jaren, Inmiddels verdienen we beiden meer en kunnen we dus ook meer sparen om uiteindelijk af te kunnen lossen. Daarnaast hebben wij het een en ander aan 'familiegeld' wat we tzt waarschijnlijk zullen erven en kunnen gebruiken.


Voor ons geldt dit inderdaad ook. Ook zicht op meer salaris in de toekomst waardoor we meer zouden kunnen aflossen.
50 procent aflossingsvrij was voor ons op dat moment het meest voordelig.

Mijn ouders hebben wel een huis dat 100 procent aflossingsvrij is. Toendertijd was dat normaal en blijkbaar voordelig. Die zijn daar nu ook wel van terug gekomen en lossen elk jaar een groot deel af. Maar ja, wie verwachtte er dan ook een dikke crisis in deze tijd (plus minus 12 jaar geleden)? Gelukkig hebben ze allebei een goede baan, dus het aflossen is geen probleem. Maar ik kan me best voorstellen dat er nu mensen zijn die flink balen dat ze een huis hebben dat 100 procent aflossingsvrij is.
<<

Milady

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3109

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 04 Nov 2013 14:22

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

Wij hebben een spaarhypotheek waarvan 50% aflossingsvrij. Wij storten tussendoor zelf ook geld zodat we over 27 jaar de hypotheek kunnen aflossen, afhankelijk van hoeveel we kunnen missen.
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 04 Nov 2013 14:30

Re: Lossen jullie je hypotheek af?

Jans schreef:Annie, mooie tijden waren dat hè?! Ik geloof dat wij dat helaas nooit meer mee gaan maken met onze huizen.


Denk ook dat we dat nooit meer mee gaan maken inderdaad. Mijn ouders hebben toen een nieuwbouw eengezinswoning gekocht voor 75.000 gulden! :shock:
Maak er ff 40.000 euro van. Daar heb je tegenwoordig misschien een garage voor?
Voor die tijd was dat ook veel geld, maar als je kijkt naar nu....wat een verschil!
Afbeelding
Vorige

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers