Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Iets mis met schildklier, maar wat?

<<

Anoniem221

Bericht 26 Nov 2017 09:45

Iets mis met schildklier, maar wat?

Allereerst heb ik geen idee waar ik het over heb. Ik heb me suf gegoogled, maar ik snap er geen biet van. Misschien dat jullie me beter op weg kunnen helpen?

Tijdens het bloedprikken hebben ze ook mijn schildklier meegenomen. Er schijnt iets mis te zijn, maar wat wordt mij niet duidelijk. En ze hebben het echt aan mij uitgelegd, maar het strookt niet met datgene wat er daadwerkelijk met mijn lijf is gebeurd.

De eerste waarde is een waarde van een gezonde schildklier. De tweede waarde is 5.1, terwijl tot 4.0 goed is. Het is dus een verhoging van 1.1. ‘Iets dat je dikker maakt’, aldus mijn huisarts. Maar daar houdt het begrijpen voor mij ook op.

Ik heb de afgelopen drie weken meer gegeten dan ik normaal zou doen. O: Boterham kaas, 150ml karnemelk, 2 vitaminepreparaten. L: Boterham kaas of chocopasta, 150 ml karnemelk, 200ml soep (en 1x per week +gekookt ei of soms een beschuit appelstroop) en A: Vol bord met eten en een toetje van 150 ml. Soms at ik in de avond een kletskop of een handje nootjes.

Dit eetgedrag heeft ervoor gezorgd dat ik i.p.v. aangekomen, vier kg ben afgevallen. Nu moet ik daarbij zeggen dat ik ook vijf van de zeven dagen minstens 150 minuten aan het wandelen ben en dat zal er aan bijdragen? Maar van aankomen is geen sprake. Nog niet, denk ik dan?
Zijn hier mensen die medisch onderlegd zijn en weten hoe het komt dat ik alsnog afval i.p.v. aankom? Morgen moet ik opnieuw bloedprikken en de huisarts zei dat er een pilletje was om de waarde weer naar het normale te helpen, dus daar maak ik me niet zo druk om. Maar ik vind het gewoon gek dat er verwacht wordt dat ik zwaarder word, terwijl ik alleen maar afgevallen ben.

Dus als iemand het weet? Wie wil het mij dan in Jip en Janneke taal uitleggen?
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 26 Nov 2017 09:51

Re: Iets mis met schildklier, maar wat?

Ik was om 5h thuis en ben mega brak en ga nu verder slapen maar heb het gelezen en wil vanmiddag best even je vragen beantwoorden.

Kort: die waarde is je tsh, dat is het hormoon vanuit de hersenen dat de schildklier aanspoort. Dat van jou is te hoog, oftewel je hersenen zijn aan het zeggen tegen je schildklier "werk eens wat harder" omdat die het niet helemaal bijbeent.

Dat je een te trage schildklier hebt betekent niet dat je alleen nog maar aan kan komen en niet meer af kan vallen. Je kan nog steeds beide kanten op en je komt nog steeds aan van calorieën en valt af als je meer verbruikt dan je eet. Alleen je stofwisseling staat in een lagere stand door je tragere schildklier en daardoor dus ook je verbranding. Je zegt zelf dat je opgelet hebt en daardoor ben je afgevallen. Hartstikke goed, dat kan ook gewoon. Waarschijnlijk was je met een beetje schildklierhormoon (wat je nu waarschijnlijk in een pilletje gaat krijgen) nog wat meer en makkelijker afgevallen. En misschien is je gewichtstoename in het verleden deels ook door je schildklier gekomen.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 26 Nov 2017 09:57

Re: Iets mis met schildklier, maar wat?

Oh wacht ik lees nu pas dat je meer bent gaan eten. Echt meer? Niet meer gewoon eten en regelmatiger maar minder snoepen en snacken?

En wat bedoel je met eerste gezonde waarde?

Ik ben confused haha!
<<

Anoniem221

Bericht 26 Nov 2017 10:03

Re: Iets mis met schildklier, maar wat?

Haha, dat snap ik. Had ook het idee dat je daarover heen had gelezen. De uitleg snap ik dan wel weer beter dan die van de huisarts. Waarvoor dank. :)

Sinds een week of drie eet ik best wat meer dan ik normaal zou doen. Karnemelk, lunch en een vol bord aan avondeten zijn toegevoegd. Net als het toetje na de warme maaltijd. Moet wel zeggen dat ik door het normale eetpatroon, minder snaai en het nu beter verdeeld is over een dag. Ik probeerde altijd slechts 800 kcal te eten, maar snaaide in de avond behoorlijk. Nu is 800 kcal standaard zo'n 1200 kcal geworden, wat er voor gezorgd heeft dat ik, op een koekje na, niet meer snaai.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 26 Nov 2017 10:11

Re: Iets mis met schildklier, maar wat?

1200 calorieën op een dag is nog steeds erg weinig, maar goed dat is je eigen keuze :) Als je normaal 800 calorieeen+ snaaien (dat zal zo’n 1000 calorieeen extra zijn, kaas en worst en chips etc gaat erg hard) dan krijg je nu dus echt minder calorieën binnen dan voorheen. En je beweegt meer. Afvallen lijkt me dan heel logisch juist, toch?
#teammaple🍁
<<

Anoniem221

Bericht 26 Nov 2017 10:16

Re: Iets mis met schildklier, maar wat?

Urban Naked schreef:1200 calorieën op een dag is nog steeds erg weinig, maar goed dat is je eigen keuze :) Als je normaal 800 calorieeen+ snaaien (dat zal zo’n 1000 calorieeen extra zijn, kaas en worst en chips etc gaat erg hard) dan krijg je nu dus echt minder calorieën binnen dan voorheen. En je beweegt meer. Afvallen lijkt me dan heel logisch juist, toch?


Zoals je het nu stelt klinkt dat inderdaad heel erg logisch. Zo voelt het, gek genoeg, niet. Ik heb in de afgelopen weken echt moeten leren om normaal te eten. Door de weegschaal weet ik nu dat het ook gewoon kan. Maar door het schildklierprobleem(pje), vond ik het raar dat er gesteld werd dat ik had moeten aankomen en dat ik afgevallen was. Ik kon het voor mezelf niet vertalen. Nu lukt het al beter. Want inderdaad, snaaiwerk levert een hoop extra kcal op, die ik nu natuurlijk niet meer neem en daarentegen gewoon gezond eet. En 1200 kcal, vind ik op dit moment al heel knap van mezelf. Vooral omdat ik me er niet schuldig over voel. En dat was wel altijd het geval. :)
<<

Anoniem313

Bericht 26 Nov 2017 12:55

Re: Iets mis met schildklier, maar wat?

Als ik je goed begrijp is er niet gesteld dat je zou moeten aankomen, maar dat je een trage schildklier hebt. De arts weet natuurlijk niet wat jij precies eet.
Fijn dat het je lukt om gezonder te eten en dat het ook resultaat heeft. Inderdaad is 1200 kcal echt weinig, zeker als je er actief bij beweegt. Maar ik begrijp dat het voor jou lastig is dat op te hogen. Goed bezig dus.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 26 Nov 2017 13:06

Re: Iets mis met schildklier, maar wat?

Maar dat schildklierprobleem is waarschijnlijk ook niet iets van de laatste weken he. Waarschijnlijk kom je er al langer door aan. ;) Afgelopen jaar/jaren.

En ik denk dat je met dit eetpatroon meer gezondere dingen eet maar effectief minder kcal. Het is ook mijn grote valkuil. Maaltijden overslaan en dan snacken terwijl een paar stukken chocola of een paar koekjes al snel meer dan een hele maaltijd in calorieën zijn. En je er veel meer van eet dan 1 maaltijd omdat het niet vult. Het is dus helemaal niet gek dat je van 1200 kcal afvalt.
<<

Anoniem221

Bericht 26 Nov 2017 16:18

Re: Iets mis met schildklier, maar wat?

Caulfield, nee er is niet gesteld dat ik had moeten aankomen. Maar hij vond het wel het meest logische. Hij weet natuurlijk niet wat mijn eetgedrag was voor het probleem werd geconstateerd.

Whatever, dat het niet van de laatste weken is had ik al snel door. Ik vroeg de huisarts nog wel of de gyn niet op schildklier had moeten prikken en hij zei dat het meestal iets is wat per toeval aan het licht komt, omdat er niet standaard op geprikt wordt. Volgens hem dan hè. Ik heb er nog steeds geen verstand van en papegaai wat in het rondte als het hierop aankomt.

Ik was ook altijd iemand die maaltijden oversloeg en dan in de avond begon te snaaien. Het kwam maar weinig voor dat ik mijn eigen dieet kon volhouden. En als het mislukte kwam ik ook heel erg snel weer aan. Zoals ik nu eet voelt niet alleen gezonder, maar ik zit er ook nog beter door in mijn vel. En als de schildklier straks weer goed werkt kan ik misschien het aantal kcal opschroeven. Maar voor nu even stap voor stap.
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 26 Nov 2017 17:49

Re: Iets mis met schildklier, maar wat?

Ik heb verder qua schildklier weinig toe te voegen. Maar ik wil wel even zeggen dat ik het ontzettend fijn voor je vind dat je zonder schuldgevoel kan eten!
<<

Anoniem221

Bericht 29 Nov 2017 09:30

Re: Iets mis met schildklier, maar wat?

Dank je wel, Jada. Na een week 'normaal' eten, kreeg ik wel de gedachte om te gaan smokkelen, maar dat liet ik gelukkig snel los. :)

Afgelopen maandag heb ik wederom bloed geprikt, vandaag had ik een gesprek met de huisarts over de uitslag. De schildklier was genormaliseerd en het was kennelijk op het moment van prikken lichtelijk verhoogd. Het was ook een kleine afwijking en dat schijnt weleens voor te komen dat hij kort een afwijking laat zien? (wederom papegaai-techniek. Nog steeds geen verstand van)

Wel heb ik minder bloedplaatjes dan mensen zouden moeten hebben. Tussen 150 en 450 moeten het zijn, ik heb er 139. Kleine afwijking, die geen actie vereist. Op Google gelezen dat je er sneller blauwe plekken van krijgt en de menstruatie heviger kan zijn. Ik hoef me maar licht te stoten of het lijkt alsof ik zwaar mishandeld ben en mijn menstruatie is hevig, maar dat zijn ze beiden altijd al geweest. Ik weet het en voel me voor de rest goed. Dus volg de huisarts hier maar in.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 29 Nov 2017 10:11

Re: Iets mis met schildklier, maar wat?

Kan het ook niet zo zijn dat je nu afvalt omdat je juist meer eet en je lichaam niet in de spaarstand hoeft?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem221

Bericht 30 Nov 2017 09:47

Re: Iets mis met schildklier, maar wat?

Jip, dat zou kunnen. Ik weet het niet. Ik weet wel dat mijn lichaam het prima vindt op deze manier. En ik ook. :)

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers