Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wanneer vertellen dat Sinterklaas niet bestaat?

<<

Anoniem59

Bericht 02 Nov 2013 10:10

Wanneer vertellen dat Sinterklaas niet bestaat?

Wat vinden jullie, wanneer moet je aan je kind vertellen dat Sinterklaas niet bestaat? Mijn zoon is nu 8, wordt eind december 9... En hij had vorig jaar al zo zijn twijfels. Dit jaar zit hij in een combinatieklas 5/6, dus met oudere kinderen.. En ik denk dat hij het nu machtig interessant gaat vinden om deel uit te maken van het complot van de grote mensen. Alleen... Wanneer vertel je zoiets? En hoe? Heeft iemand dat al eens gedaan?
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:38

Bericht 02 Nov 2013 10:28

Re: Wanneer vertellen dat Sinterklaas niet bestaat?

Ik denk pas als hij er echt zelf achter vragen.

Bij mij werd het door de meester vertelt in het derde leerjaar. Ik was helemaal van de kaart. Ik zat op een protestantse school en we moesten altijd bidden voor we naar huis mochten, die dag was het aan mij. 5 minuten daarvoor had de meester vertelt dat de Sint niet bestaat. Ik moest bidden en vroeg aan God om ervoor te zorgen dat er geen ongelukken op het dak zouden gebeuren. Ik werd keihard uitgelachen door de hele klas :-(
AfbeeldingAfbeelding
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 02 Nov 2013 10:40

Re: Wanneer vertellen dat Sinterklaas niet bestaat?

Ik zou het mijn dochter heel graag zelf willen vertellen. Ik zou het niet leuk vinden als ze het hele verhaal van anderen hoort. Aangezien jouw zoon al bijna 9 jaar oud is denk ik dat het daar wel tijd voor is. Hij gaat dit jaar zeker ook surprises doen in de klas?
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:18

Bericht 02 Nov 2013 10:43

Re: Wanneer vertellen dat Sinterklaas niet bestaat?

Het risico dat hij van andere kinderen te horen krijgt dat sinterklaas niet bestaat wordt natuurlijk wel steeds groter, in groep 6 geloven de meeste kinderen niet meer. Natuurlijk gelooft een enkeling nog wel, maar dat is wel een zware minderheid. Op dit moment in de groep 6 bij mij op school nog 2 van 33 leerlingen. Je zou nog eens naar zijn kennis van zaken kunnen vragen, wat denkt hij er nu van en misschien dat je daarop kunt inschatten of je het moet vertellen. Persoonlijk zou ik er wel voor kiezen om het zelf te vertellen ipv het hem te laten horen van anderen, maar niet als hij nog een volledig geloof heeft.
<<

Artemis

Bericht 02 Nov 2013 13:40

Re: Wanneer vertellen dat Sinterklaas niet bestaat?

Mijn dochter is 7 en die vertel ik het een tijdje na Sinterklaas, ervoor vond ik sneu. Maar ze zit in een klas met groep 3/4/5 dus de helft zal geloven en de andere helft niet denk ik. Ik vind groep 5 wel best laat om nog te geloven.

Maar vlak voor Sinterklaas vertellen is ook zoiets...
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 02 Nov 2013 13:49

Re: Wanneer vertellen dat Sinterklaas niet bestaat?

Ik vind groep 5 ook wel laat, maar wij deden in groep 5 ook al surprises, Sinterklaas was echt tot en met groep 4. Ik weet eigenlijk niet hoe dat op de school van mijn dochter is.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 02 Nov 2013 13:51

Re: Wanneer vertellen dat Sinterklaas niet bestaat?

Als ik het zou vertellen zou ik het ook wel mooi verpakken, dus niet als insteek dat hij niet bestaat, maar dat hij iemand is die lang geleden heeft geleefd en dat hij zo'n bijzondere persoon is dat we nog elk jaar zijn feest vieren met cadeaus en lekkers en ons verkleden als Sinterklaas.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem60

Bericht 02 Nov 2013 14:45

Re: Wanneer vertellen dat Sinterklaas niet bestaat?

Onze zoon is ruim 7 en we hebben het hem afgelopen zomer verteld omdat hij de rollen met sinterklaaspapier op zolder vond.
<<

Anoniem119

Bericht 02 Nov 2013 16:40

Re: Wanneer vertellen dat Sinterklaas niet bestaat?

Het werd mij in de zomer van groep 4 naar groep 5 verteld, vanaf groep 5 deden we ook surprises.
Goede vraag, zal eens checken of m'n zusje nog in Sint gelooft. Die zit ook in groep 5 nu.
<<

Nel

Noob

Berichten: 79

Geregistreerd: 03 Sep 2013 11:55

Bericht 02 Nov 2013 17:06

Re: Wanneer vertellen dat Sinterklaas niet bestaat?

Ik zou het na Sinterklaas vertellen. Het is nu zo kort van te voren.

Hoorde ouders over een boek wat ze voorgelezen hebben, waarin steeds duidelijker wordt dat hij niet bestaat. Dat lijkt mij ook wel wat voor aankomende zomer of de zomer daarna (net 7 jaar of net 8 jaar).
<<

sophiee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1224

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:24

Bericht 02 Nov 2013 17:44

Re: Wanneer vertellen dat Sinterklaas niet bestaat?

Ik zou het net na de Sint vertellen. 8/9 jaar lijkt me een prima leeftijd.
3 dochters van 11, 9 en 7 jaar 🖤
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2886

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 02 Nov 2013 18:02

Re: Wanneer vertellen dat Sinterklaas niet bestaat?

Ik weet niet of mijn zoon er überhaupt in gaat geloven, ik ga hem in ieder geval geen dingen vertellen vertellen zoals 'Sinterklaas houdt bij in een boek wie goed en stout is'. Voor nu is de man met de mijter en baard gewoon Sinterklaas en de kerels ernaast Zwarte Pieten als hij vragen gaat stellen zal ik daar eerlijk op antwoorden. Dus ik zie wel hoe dat verder loopt.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 02 Nov 2013 18:15

Re: Wanneer vertellen dat Sinterklaas niet bestaat?

Lonely Goatherd schreef:Ik weet niet of mijn zoon er überhaupt in gaat geloven, ik ga hem in ieder geval geen dingen vertellen vertellen zoals 'Sinterklaas houdt bij in een boek wie goed en stout is'. Voor nu is de man met de mijter en baard gewoon Sinterklaas en de kerels ernaast Zwarte Pieten als hij vragen gaat stellen zal ik daar eerlijk op antwoorden. Dus ik zie wel hoe dat verder loopt.


Nee, dat doe ik ook niet, ik hou het ook vrij losjes. We bekijken wel samen dat boek van Charlotte Dematons en voorgaande jaren zijn we een aantal keer naar het huis van Sinterklaas geweest, verder worden er wel schoentjes gezet en doen we aan pakjesavond, maar al die dingen eromheen vertel ik inderdaad niet en ik ben ook niet zo bang dat ik iets verraadt, ik heb ook wel eens cadeautjes gekocht waar ze bij was en ze heeft ook wel eens een aantal van haar eigen cadeautjes gevonden in de kast. Daar heb ik toen heel luchtig over gedaan, gewoon 'oh, die zijn niet voor nu, die zijn voor een andere keer' en teruggestopt in de kast. Ze gaat gewoon lekker mee in de sfeer en de feeststemming, maar heel fanatiek geloven doet ze niet en dat hoeft voor mij ook niet. Misschien verandert het wel nu ze op school zit, dan zie ik wel hoe ik ermee omga, maar ik wil niet heel ver gaan in erover liegen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers