Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kan ik het dan toch niet alleen? Man zijn ziekte accepteren

<<

Linvi

Bericht 03 Nov 2017 16:52

Kan ik het dan toch niet alleen? Man zijn ziekte accepteren

Dit kan een lang en onsamenhangend verhaal gaan worden, sorry daarvoor.
Het lucht echter wel op om het te uiten.

Sinds mijn man en ik een relatie hebben moeten we ons leven aanpassen aan zijn spierziekte,
dit doe ik zonder problemen en inmiddels (meestal) zonder er bij na te denken.
Samen kinderen krijgen was in eerste instantie vanzelfsprekend totdat de revalidatie arts
een klinisch genetica in wilde schakelen. Na onderzoeken hebben we besloten om ons niet te laten leiden hierdoor en te kiezen voor onze grootste wens.

Inmiddels zijn we ruim 11 jaar samen, hebben we een prachtige dochter van 6 en een zoon van 4.
Ons leven is fijn, we zijn gelukkig samen en hebben het "goed". En toch is er een maar.
We moeten elke dag namelijk stil staan bij de symptomen en gevolgen van mijn man zijn spierziekte,
bij alles wat we doen, plannen, willen etc zit het in onze gedachte. Hebben we op zaterdag een druk en fysiek uitje, moet zondag een rustdag zijn. Hebben we doordeweeks in de avond veel afspraken,
hoef ik niet te verwachten dat hij iets in het huishouden doet of kookt.

Inmiddels weten we ook al weer bijna een half jaar dat we onze thuis moeten verlaten,
we hebben urgentie en een wmo verklaring waaruit gebleken is dat we zullen moeten verhuizen
naar een aangepaste woning met bad en slaapkamer op de begane grond.
Mijn huis, mijn thuis... ik moet het achter me laten, het doet pijn, verdriet, onze herinneringen zijn hier en ik voel me hier gewoon zo fijn. De kinderen vinden het hier zo fijn en kunnen zo makkelijk hun eigen gang gaan met 3 speeltuinen naast de deur en allemaal vriendjes en vriendinnetjes. Ik kan het nog steeds niet accepteren hier weg te moeten.
En dan is daar weer een sprankje hoop, een mevrouw van een stichting die ons nu helpt omdat het allemaal zo lang duurt, die aangeeft dat deze woning ook verbouwt kan worden tot aangepaste woning, ook dat geeft weer allemaal spanning. Wie weet volgt straks weer een enorme teleurstelling als blijkt dat het niet mag/ kan.


Ik dacht ook altijd dat ik het zelf wel kon, (leren) leven met iemand die " beperkingen" heeft maar ik merk dat ik af en toe de kont in de kribbe ga gooien. Gewoon even dwars wil zijn en geen zin heb om me aan te passen. Daarbij komt ook nog dat ik er soms moeite mee heb om mezelf steeds weg te cijferen. Kortom, ik zit een beetje in de clinch met mezelf en de situatie, weet even niet zo goed hoe en wat nu verder. Moet ik misschien hulp inschakelen? Maatschappelijk werk bijvoorbeeld of misschien een psycholoog.

Mijn werk is overigens geweldig, mijn roosters worden dusdanig gepland dat ik rekening kan houden met tijden die gunstig uit komen met de kinderen en mijn man. Familie helpt ons ook waar nodig en onze vrienden net zo. Toch heb ik het gevoel dat ik dit alleen moet doen zonder hun erbij te betrekken, daarom voelt het goed om het hier even te delen en om hulp/ advies te vragen.
<<

Anoniem278

Bericht 03 Nov 2017 17:04

Re: Kan ik het dan toch niet alleen? Man zijn ziekte accepte

lieve Linvi.

Jawel. Je kúnt het wel alleen.
De vraag is vooral of dat moet/nodig is en of jij dat wil.

Er is niks mis met hulp vragen. Er is helemaal niets mis met dat alles wat er speelt en alle gevolgen ervan op jouw leven en jouw mentale weerstand bij tijd en wijlen teveel is. En met iemand praten kan dan een hele grote maar ook een hele goede stap zijn.

Je hoeft niet meteen aan jaren therapie te denken of je hele leven onder een vergrootglas, het kan ook zijn dat jij een meer praktisch persoon hebt met wie je kunt sparren over het hoe en wat en tegen wie je soms eens kunt zeggen ; ik heb er zelf voor gekozen en ik houd ontzettend van mijn man en kinderen maar soms ben ik het gewoon hartstikke zat.

Maar echt, het is logisch dat het je regelmatig teveel is en het is ok om daar wat hulp bij te vragen. Niemand is SuperWoman.

:hug:
<<

Anoniem306

Bericht 03 Nov 2017 17:18

Re: Kan ik het dan toch niet alleen? Man zijn ziekte accepte

Misschien is het gewoon alleen al fijn om met een professioneel iemand hierover te praten. Om alles weer op een rijtje te krijgen, je verhaal even kwijt te kunnnen. Het is niet niks. Je moet je behoorlijk aanpassen en misschien moeten jullie ook nog naar een andere woning. En dat naast het draaien van een huishouden en 2 kinderen en dan ook nog werken. Het lijkt mij best pittig allemaal. Sterkte :hug:
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5466

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 03 Nov 2017 23:21

Re: Kan ik het dan toch niet alleen? Man zijn ziekte accepte

Het is pittig Linvi, ik kan me voorstellen dat het heel zwaar is. En hoeveel verdriet het geeft als jullie wel jullie fijne woonplek op meten geven. Ik ga echt voor je duimen dat jullie kunnen blijven.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43706

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 03 Nov 2017 23:27

Re: Kan ik het dan toch niet alleen? Man zijn ziekte accepte

Ach Linvi, ik snap dat het zwaar is voor je. Om je man zo te zien, het steeds slechter te zien worden. De confrontatie dat je kinderen dat ook zien en dat je als gezin hiermee om moet gaan. Logisch dat het zwaar valt en dat je af en toe gewoon Linvi wilt zijn, gewoon even geen zorgen.
Eens met Quizzle dat je je echt open moet stellen voor hulp, je hoeft het niet alleen.
Hopelijk komt alles goed met jullie woning en kan je hier blijven wonen en anders gaan jullie vast mooie nieuwe herinneringen maken in een nieuw huis.
Let's discover the world together.
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:32

Bericht 04 Nov 2017 21:24

Re: Kan ik het dan toch niet alleen? Man zijn ziekte accepte

Ik vind het heel logisch dat je je af en toe tegen alles af wilt zetten. Neem je je man, al dan niet onbewust en ongewild, ook kwalijk dat je door zijn ziekte je plekje kwijtraakt?

Verder, zo te lezen maak jij regelmatig pas op de plaats voor jouw man. Ik denk dat je vooral moet proberen te accepteren dat je af en toe gewoon praktische hulp nodig hebt om alles rond te krijgen. Sowieso, als jullie beiden zouden werken, zou je ook af en toe opvang nodig hebben. Jouw man zijn ziekte is ook fulltime.

Een keer sparren met een professional lijkt me helemaal geen slecht idee, al is het maar de POH. Pas je wel een beetje op jezelf ook? Je hoeft niet alles alleen te doen hè!
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

Linvi

Bericht 05 Nov 2017 09:36

Re: Kan ik het dan toch niet alleen? Man zijn ziekte accepte

Bedankt voor jullie lieve reacties.

Kissyfur, ik denk inderdaad dat ik heel ongewild en onbewust wel eens boos op hem ben en het hem kwalijk neem. Ik mopper best veel op hem en hij moet het regelmatig ontgelden. Tegelijkertijd besef ik mezelf ook altijd dat het mijn eigen keuze is, ik heb voor hem gekozen in voor en tegenspoed, echter maakt dat het dus juist zo moeilijk. Want leuke dingen delen gaat iedereen makkelijk af, maar wat als er dan tegenslag is? Bij ons is dat namelijk zoveel, alleen afgelopen half jaar al hebben we toch 6 keer een fikse tegenslag gehad.

Opvang voor de kinderen hebben we inderdaad, ze gaan 2middagen in de week naar de bso zodat mijn man uit zn werk 2uur kan uitrusten. En 1 keer in de week haalt mm schoonmoeder ze uit school.

Ik denk dat ik echt die knop om moet krijgen om eens met iemand te praten maar het voelt zo onzinnig, het is toch mijn eigen keuze dat ik in deze situatie zit? Waar en bij wie zou ik aan moeten kloppen? De huisarts of misschien de revalidatie arts van mijn man?
<<

Anoniem304

Bericht 05 Nov 2017 09:50

Re: Kan ik het dan toch niet alleen? Man zijn ziekte accepte

Linvi schreef:
Ik denk dat ik echt die knop om moet krijgen om eens met iemand te praten maar het voelt zo onzinnig, het is toch mijn eigen keuze dat ik in deze situatie zit? Waar en bij wie zou ik aan moeten kloppen? De huisarts of misschien de revalidatie arts van mijn man?

Dat je er zelf voor gekozen hebt wil niet zeggen dat je dit gevoel niet mag hebben hoor. Jij bent er ook nog! Ik zou contact opnemen met je huisarts.
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:32

Bericht 05 Nov 2017 10:18

Re: Kan ik het dan toch niet alleen? Man zijn ziekte accepte

Volledig eens met Cotton. Jij bent er ook nog. En daarbij, jij hebt voor jouw man gekozen, zijn ziekte kreeg je erbij. Dat wil niet zeggen dat je het niet vreselijk moeilijk mag vinden.
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3726

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 05 Nov 2017 10:42

Re: Kan ik het dan toch niet alleen? Man zijn ziekte accepte

Wellicht dat je eens met de praktijkondersteuner van de huisarts kunt gaan praten? Dit is heel laagdrempelig en mocht er meer nodig zijn, kunnen ze je doorverwijzen.

Ondanks dat je zelf voor je man hebt gekozen, vind ik het echt niet gek dat je je soms zo voelt. Je hoeft toch niet de perfecte vrouw te zijn zonder deze gevoelens. Je bent ook gewoon een mens in een situatie die veel van je vraagt.
<<

Anoniem306

Bericht 05 Nov 2017 10:56

Re: Kan ik het dan toch niet alleen? Man zijn ziekte accepte

Linvi schreef: Ik denk dat ik echt die knop om moet krijgen om eens met iemand te praten maar het voelt zo onzinnig, het is toch mijn eigen keuze dat ik in deze situatie zit? Waar en bij wie zou ik aan moeten kloppen? De huisarts of misschien de revalidatie arts van mijn man?


Het is absoluut niet onzinnig ook al is het 100 keer je eigen keuze dat je in deze situatie zit. Wat Fantine zegt, via de huisarts kan je terecht bij de praktijkondersteuner.
<<

Anoniem278

Bericht 05 Nov 2017 11:01

Re: Kan ik het dan toch niet alleen? Man zijn ziekte accepte

Maar voor iemand kiezen is toch niet hetzelfde als : ik vind alles aan mijn man geweldig en fantastisch en de wereld is zen en we zijn voortdurend dolgelukkig?


Als dit stuk nu geschreven was door Truus hè, en Truus was getrouwd met een man en die man viel op zijn werk van een steiger en kon daarna niet meer lopen en alles veranderde daar in huis. En Truus zou daar op een gegeven moment last van krijgen en zou het zwaar krijgen met de nieuwe situatie en met alle veranderingen. Is jouw reactie dan ook : 'ja maar daar kies je voor als je met iemand trouwt, dat is in goede en in slechte tijden' ?

Natuurlijk niet.

Je bent met je man getrouwd door al zijn fantastische eigenschappen en omdat hij een geweldige vent is en een leuk persoon en misschien dacht je al wel dat hij n geweldige vader zou zijn. Omdat hij lief is en grappig en omdat jullie goed kunnen praten. Dat soort redenen.
Je trouwt niet met daarbij : ' en zijn ziekte maakt het nog extra fijn om met hem te trouwen'. Die ziekte kwam bij het pakket. Wil je de man, krijg je dat erbij. Dat is geen keuze. Dat is toch hetzelfde als bij een kinderwens zeggen : ik wil graag kinderen, maar ze moeten blond zijn en jongetjes en ze mogen nooit huilen en geen allergieën hebben' .
Ook dat soort dingen komen gewoon bij het pakketje en als het zo is maak je er het beste van.

Als dat `het beste ervan maken` even niet lukt, of als er nare confrontaties met een ziekte komen die er eerder niet waren, dan is het dus juist heel belangrijk om jezelf toe te staan om er last van te hebben en daar iets aan te doen. Afreageren op je man zou oneerlijk zijn omdat het voor hem net zo rot is, hij had ook liever geen ziekte (ik lees niet dat jij dat doet hoor), maar in jezelf het allemaal soms kitsbeu zijn en het zat zijn om steeds weer iets in te leveren of te zien veranderen is een heel natuurlijke reactie.

Ik vind het eerlijk gezegd al knap dat je het al zo lang alleen doet. Ik vind het eerder vreemd dat jou vanuit de hulp die er is rondom hem nooit iets is aangeboden, om eens met iemand te praten oid, want ziek ben je gewoon bijna nooit alleen. En ik hoop dat jij het jezelf gunt om ergens je verhaal te gaan neerleggen en met iemand te sparren. Al is het alleen om eens alles te kunnen zeggen zonder dat je jezelf steeds verwijten maakt over dingen die je denkt of voelt.

liefs
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 05 Nov 2017 11:10

Re: Kan ik het dan toch niet alleen? Man zijn ziekte accepte

Ik wist niet hoe het te verwoorden, maar eigenlijk precies wat Quizzle zegt. Je bent met je man getrouwd en je hebt kinderen om te persoon die hij is. Zijn ziekte is vervelend, maar het heeft je nooit tegen gehouden in het verleden om toch voor hem te kiezen.
Natuurlijk wordt het steeds zwaarder, maar je moet daarom juist ook zelf meer je grenzen aangeven en hulp vragen en aannemen waar het nodig is.

Praten met iemand buiten de situatie kan je inzichten geven, waardoor jij ook alles weer anders gaat zien.
Je doet het super, want jullie hebben samen een weg gevonden in zijn ziekte en hoe daar mee om te gaan.

Misschien kan het je ook goed doen om een keer een weekendje of dagje weg te gaan, alleen. Even lekker tot rust komen en jezelf laten verwennen. Misschien met een vriendin. Even een momentje Linvi tijd, want ik lees niet in je verhaal terug dat jij er ook mag zijn.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Linvi

Bericht 06 Nov 2017 00:29

Re: Kan ik het dan toch niet alleen? Man zijn ziekte accepte

Fantine, deze mevrouw (praktijkondersteuner) is al bekend bij mij, is dezelfde mevrouw als 4jaar geleden toen ik een post partum depressie had. Ik voelde me niet serieus genomen door haar dus denk niet dat zij de oplossing is.

Quizzle, er is mij iedere keer (2× pj) dat we de revalidatie arts bezoeken gevraagd hoe het met mij gaat en of ik het allemaal een beetje trek. Door zowel de revalidatie arts als de ergo en maatschappelijk werkster. Ik wimpel dat af omdat we daar voor mijn man zijn en niet voor mij. We zijn er onlangs nog geweest, nu weer over een maand of 4, 5. Misschien dat ik dat afwacht.

Silly one, ik cijfer mezelf in alles weg ja, zowel in ontastbare dingen als tastbare. Financieel hebben we het niet enorm breed en vanwege de verhuizing sparen we maximaal, dus koop nagenoeg nooit iets voor mezelf. Eerst kinderen, dan man, dan ik. In alles is dat zo.
Een dagje voor mezelf heb ik 1keer in de 5weken op donderdag, daar heb ik overigens niet eens echt behoefte aan. Afgelopen vrijdag nog wel de stad in geweest met een vriendin, doe ik ook regelmatig. Zijn wel oplaadmomenten!

Lieve reacties trouwens van iedereen!

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers