Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Help mijn kind is verslaafd aan gamen en tv

<<

Kleintje

Noob

Berichten: 4

Geregistreerd: 30 Sep 2017 17:47

Bericht 19 Okt 2017 15:40

Help mijn kind is verslaafd aan gamen en tv

V is net 7 en ecgt game verslaafd. Hij wilt niet naar buiten maar gamen,ik weet dat het grote deels ook mijn fout is geweest. Maar hij geeft het voorbeeld bij zn vader.zijn vader is ook game verslaafd en als v daar in het weekend was zag hij niks anders dan gamen. Het is nu zelfs al zo dat v zegt dat hij later net als papa wilt worden want dan kan hij lekker veel gamen. V gaat nu al een aantal maanden niet meer naar zijn vader(door omstandigheden) Maar v zijn game verslaving blijft..ja mede ook omdat ik het toelaat (liet).ik wil het nu dus anders gaan doen zodat hij van de verslaving af komt..maar vind ook wel dat hij wel afentoe mag gamen. Verder heeft hij ook een tablet en die gebruikt hij ook voor squla. Dus ook hier moet ik wat op verzinnen..want wil wel dat hij squla blijft doen.

Wie kan mij helpen met hoe en wat..tips zijn welkom...graag geen verwijten want ik weet dat het grote deels mijn eigen schuld is.
<<

Anoniem231

Bericht 19 Okt 2017 15:42

Re: Help mijn kind is verslaafd aan gamen en tv

Een timer instellen? En rustig afbouwen. Samen spelen en naar buiten gaan.
Succes, je moet proberen het patroon te doorbreken.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 19 Okt 2017 15:56

Re: Help mijn kind is verslaafd aan gamen en tv

Hele duidelijke regels en je daar aan houden. Onduidelijke regels (‘nee ik vind het nu wel gemoeg geweest’) nodigen uit tot discussie. Duidelijke regels zorgen ervoor dat discussie onnodig is.

Bij ons is de regel: filmpje/tablet/psx is van 17.00 tot 18.00. Verder niet. M’n oudste zeurt niet, hij weet dat het 17.00 moet worden voor hij het mag. We discussiëren er niet over want het is 17.00 of niet, daar valt weinig over te zeggen.

Ik denk dat het belangrijk is om nu leuke alternatieven te bieden. Samen activiteiten doen, samen op onderzoek in je dorp/stad (pak een kaart van je woonplaats en kies een gedeelte dat je nog niet kent, kleur de straten die je zoon al wel kent, zoiets). Speurtochten buiten of whatever je zoon leuk vindt.
#teammaple🍁
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15897

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 19 Okt 2017 16:12

Re: Help mijn kind is verslaafd aan gamen en tv

Onze bijna-achtjarige is ook dol op gamen en iPad en zou het liefst de hele dag niks anders doen. Jammer voor hem bepalen wij dat en zoals hierboven ook genoemd heeft hij schermtijd. Als hij ‘s ochtends voor school helemaal startklaar is mag hij de tijd die over is op de iPad of NintendoDS. Na schooltijd mag hij elke dag 45 minuten gamen, die tijd mag hij vrij indelen. Dit werkt prima. Als beloning mag hij af en toe gewoon wat langer of een dagje zonder tijdslimiet maar wij bepalen dan hoe lang en wanneer.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 19 Okt 2017 17:49

Re: Help mijn kind is verslaafd aan gamen en tv

Mijn zoon houdt ook heel erg van gamen, maar helaas voor hem mag hij het niet meer want hij wordt echt superboos/driftig en chagrijnig als hij gegamed heeft. In de zomervakantie hebben wij een Wii gekocht en heeft hij vaak Mario spelletjes gespeeld, hij vindt dat superleuk maar kan er dus absoluut niet mee omgaan als hij moet stoppen (en blijft dan de rest van de avond/deel van de dag boos).
Hij zou er ook zo verslaafd aan raken als wij het toelaten. Hij mag nu dus helemaal niet meer, we hebben gezegd dat we kijken of het weer gaat als hij 7 is;-)
Hij speelt nu gewoon hele dagen buiten met z'n vriendjes en af en toe mag hij bij een vriendje nog gamen.
Op de tablet doet hij ook graag spelletjes, dat mag hij nog wel, hier ook vooral squla.

Ik zou, net als UN zegt, zorgen voor hele duidelijke regels en er op uit gaat met hem zodat hij niet kan gamen/ tv kijken.
Hier mag de tv trouwens alleen aan na het avondeten, dat is ook erg duidelijk voor de kinderen en ze vragen er overdag dus nooit naar.
<<

Kleintje

Noob

Berichten: 4

Geregistreerd: 30 Sep 2017 17:47

Bericht 19 Okt 2017 18:01

Re: Help mijn kind is verslaafd aan gamen en tv

Bedankt voor alle reacties. Ik kan hier echt wel wat mee. Heel jammer dat het nu net vakantie is hier volgende week,dat zijn toch altijd weer aparte weken. Ik heb net een gameschema uit geprint die ga ik invullen...verder wil ik dan proberen om positief gedrag te gaan belonen met een extra kwartiertje gamen..of zal ik dit niet doen...positief gedrag belonen met cadeau'tjes gaat m financieel niet worden.
<<

Anoniem331

Bericht 19 Okt 2017 18:05

Re: Help mijn kind is verslaafd aan gamen en tv

Positief belonen is altijd goed, ik zou dat alleen niet belonen met een kwartiertje gamen, want dan beloon je met iets waar je hem juist vanaf wil hebben?

Ik ben daar denk ik heel streng in, en zou net als Liadan dan in ieder geval een poosje compleet de boel wegzetten of opruimen.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1953

Geregistreerd: 19 Jan 2015 12:10

Bericht 19 Okt 2017 18:14

Re: Help mijn kind is verslaafd aan gamen en tv

Hier kijkt de oudste graag tv en met vlagen wil ze veel op de iPad. Maar vaak krijg ik haar er wel vandaan als het genoeg is geweest, al wordt ze dan soms wel boos. Maar ze heeft snel door dat ze daardoor echt niet langer mag en gaat uiteindelijk dan wel wat anders doen. Soms wel zwaar chagrijnig, gelukkig is dat slechts af en toe.

Als het echt een verslaving is dan zou ik overwegen om het helemaal even weg te halen allemaal. Of ik elk geval duidelijke regels met een limiet.

En als je wilt belonen zou ik dat niet met extra schermtijd doen eerlijk gezegd. En het hoeft ook niet met cadeautjes. Al zou je dat misschien wel kunnen doen als het een tijdje goed gaat, als een soort extra beloning na bijvoorbeeld een maand ofzo. Dan hoef je niet steeds wat te kopen. En dan nog kan het ook prima zonder cadeautjes lijkt me. Ik weet niet wat bij jouw zoon werkt maar je kunt ook belonen met iets langer opblijven, kiezen wat jullie eten 's avonds, een extra snack/snoepje, een leuke activiteit samen met jou doen, dat soort dingen.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 19 Okt 2017 18:31

Re: Help mijn kind is verslaafd aan gamen en tv

Ik zou positief gedrag helemaal niet belonen met een cadeautje of extra gamen. Ik zou vooral benoemen wat je fijn vindt aan zijn gedrag en gezellig samen met hem iets gaan doen (en dat hoeven echt geen grote dingen te zijn maar een bordspelletje spelen of samen kleuren of naar de speeltuin of gewoon zeggen dat je het zo gezellig vindt samen en hem een dikke knuffel geven).
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 19 Okt 2017 19:11

Re: Help mijn kind is verslaafd aan gamen en tv

Als je positief gedrag gaat belonen met schermtijd ga je de regel dus weer veranderen. Dat biedt ruimte voor onduidelijkheid en dus gezeur.
#teammaple🍁
<<

Anoniem231

Bericht 19 Okt 2017 20:36

Re: Help mijn kind is verslaafd aan gamen en tv

Ik zou de hele vakantie dan juist alles verstoppen. Ga op pad met hem. Naar een museum, speeltuin, zwembad wat dan ook. Laat hem zien wat nog meer leuk is dan alleen gamen. Even patroon doorbreken.

Staat wel lijnrecht tegenover mijn eerder advies maar dacht je hebt deze week al vakantie. Vind zoiets rigoureus veranderen tijdens schooldagen nooit een goed idee. Maar in de vakantie er echt tijd voor nemen.
<<

Anoniem272

Bericht 19 Okt 2017 20:47

Re: Help mijn kind is verslaafd aan gamen en tv

Ik kan me helemaal vinden in de overwegingen van Liadan.

T. mag doordeweeks geen tv kijken, geen tablet etc. Dat geeft veel rust. Als hij ontbeten heeft gaat hij lekker een stripje lezen, en na school speelt hij met speelgoed of buiten.

In het weekend mag het wel. In principe een uur per weekenddag, maar dat wordt meestal in overleg wat overschreden.

Wat we wel lastig vinden is als vriendjes niet meer hier willen spelen omdat we dat schermbeleid hebben. Dan willen ze elke keer bij dat vriendje spelen i.p.v. bij ons, want dan kunnen ze wel op de tablet. Ik ben wel benieuwd hoe andere ouders met zo'n beleid daarmee omgaan. Ik maak nu soms toch een uitzondering zodat die vriendjes ook hier langs willen komen.

@TO: waarom vind je Squla zo belangrijk?
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2447

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 11:30

Bericht 19 Okt 2017 21:37

Re: Help mijn kind is verslaafd aan gamen en tv

Als hij nog niet op een sport zit, zou ik dat sowieso doen. Leert hij nieuwe mensen kennen en hopelijk nieuwe vrije tijdsindeling vinden.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 20 Okt 2017 01:49

Re: Help mijn kind is verslaafd aan gamen en tv

Parel schreef:Als hij nog niet op een sport zit, zou ik dat sowieso doen. Leert hij nieuwe mensen kennen en hopelijk nieuwe vrije tijdsindeling vinden.


Als je dit financieel niet kunt behappen, neem dan eens contact op met je gemeente. Er zijn vaak sportfondsen voor kinderen.
L2014 & H2017
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 20 Okt 2017 09:11

Re: Help mijn kind is verslaafd aan gamen en tv

En vergeet niet, je kind is 7 jij als ouder bepaalt wat goed voor hem is. Ik zou echt met vaste tijden gaan werken en daar niet vanaf wijken. Jij kent je kind het beste van hoe laat tot hoe laat dat dan zou moeten zijn. Dat biedt duidelijkheid aan je zoon. En waarom belonen met cadeautjes of weer schermtijd? Je hoeft je kind niet om te kopen daarmee. Een kind van 7 kan totaal niet inschatten wat de gevolgen zijn van het vele gamen en hoe een verslaving werkt. Jij bent nu de aangewezen persoon om duidelijke grenzen te stellen en je daaraan te houden.

Hij zal vast in het begin de strijd met je aan gaan, dat hoort erbij. Maar vergeet niet, jij bent de moeder en hij het kind.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google Adsense [Bot]