Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Laag werktempo op school

<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 03 Okt 2017 11:10

Laag werktempo op school

N. is net 7, zit in groep 4. Ze heeft van kleins af aan al een flinke ontwikkelingsvoorsprong gehad, op vele vlakken heeft ze deze nog steeds. Echter, haar werktempo (en concentratie) is erg laag op school. Ik heb zelf het idee dat ze heel erg bezig is met van alles en iedereen om haar heen, waardoor ze vergeet dat ze haar eigen werk moet maken. De meester moet haar er vaak aan herinneren dat ze verder moet met haar werk. N. voelt zich dan weer rot dat ze steeds zo vaak aangesproken wordt door de meester, maar ze zegt zelf ook: "Maar mama, ik vergeet altijd weer zo snel dat ik door moet werken." Aan haar kunnen ligt het niet, ze is aardig slim. Maar door dat lage werktempo laat ze niet goed zien wat ze kan en is er weinig ruimte voor verrijking, via het Leerplein en eventueel de Plusklas. Vorig jaar mocht ze een tijdje naar de Plusklas, maar ook toen had ze moeite met het werktempo in de klas zelf.

Nou is ze nooit snel geweest met dingen. Aankleden, eten, opruimen, lopen, etc. Alles doet ze in een vrij laag tempo. Ze is erg gevoelig (geluid, gevoel, aanrakingen, emoties), dromerig, is perfectionistisch en heeft lichte faalangst. Dit maakt het er niet echt makkelijker op.

Ik ga hier binnenkort weer even met de meester over in bespreking, maar vroeg me af of er hier misschien moeders en/of juffen zijn die wat tips hebben. Is er iets waardoor ik haar concentratie en werktempo thuis ook wat beter kan stimuleren of oefenen?
<<

Maan

Kletskop

Berichten: 795

Geregistreerd: 29 Jul 2016 13:50

Bericht 03 Okt 2017 12:45

Re: Laag werktempo op school

Ik zou zeker even in gesprek gaan met de meester. Ze is vast de enige niet die hier moeite mee heeft en misschien heeft hij wel concrete tips.

Zou een wekker/timer kunnen helpen? Dat je afspreekt dat ze over een bepaalde opdracht op school x minuten mag doen en dat het dan af moet zijn (wel een redelijke tijd). En dat ze dus vooraf weet hoe lang ze zich moet concentreren en ook ziet wanneer ze die concentratie weer los mag laten en even mag dromen o.i.d. Of zit haar faalangst haar in de weg bij zo’n deadline?
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15970

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 03 Okt 2017 12:59

Re: Laag werktempo op school

Oh herkenbaar! Mijn bonuszoon is ook een vroege (of late?) leerling en zat met 6 jaar al in groep 4. Hij wordt volgende maand 8 en zit nu in groep 5. Hij is geen bovengemiddelde leerling maar kan wel prima meekomen alleen op het gebied van werktempo en concentratie is het echt huilen met de pet op. Hij heeft in groep drie en vier een poos met zijn tafeltje aan het bureau van juf geplakt gezegen, zodat de prikkels achter hem bleven en hij er niet midden in zat. Dat hielp wel wat, net zoals een koptelefoon. Heb je die al aangeschaft? Bij hem in de klas zijn er veel kinderen die er eentje hebben. Ook zijn tempo is altijd zo langzaam. Met alles: aankleden, uitkleden, douchen, opdrachten uitvoeren. Hij is gewoon continu afgeleid en met andere dingen bezig.

Uiteindelijk is toch de conclusie dat het bij hem hoort en we het maar een beetje zullen moeten accepteren. Ik vind dat soms wel lastig hoor: je kunt thuis vanalles tegen hem zeggen of vragen iets te doen maar hij luistert gewoon niet of slaat het niet op ofzo. Hij krijgt nu weleens kleine huiswerkopdrachtjes mee van zijn meester en die zet het gelukkig ook op de
Klasbord-app. Gelukkig maar want meneer kan je echt niet vertellen wat de opdracht is :palm:. Hij leeft soms compleet in zijn eigen wereldje lijkt het wel. Ik weet ook niet in hoeverre dit heel erg afwijkt van leeftijdsgenoten. Hij is wel dysmatuur genoten (extreem laag geboortegewicht bij voldragen zwangerschap) maar ik weet niet in hoeverre dat er mee te maken heeft.

Dus niet echt tips voor je maar wel veel herkenning.

Niet quoten svp.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 03 Okt 2017 13:05

Re: Laag werktempo op school

Je zou met een kleurenklokje kunnen werken. Dit is een klokje met allemaal vakjes in bepaalde kleuren. Het ene vakje is bijv 5 minuten, de volgende 10 enz.
Je kunt met haar afspreken dat ze bijvoorbeeld het hele gele vakje aan haar eigen werk gaat (dat zou dan een klein vakje zijn) en als dat goed gaat, het oranje vakje (die duurt dan weer wat langer) enz enz.
Er staan dus geen cijfers oid op de klok, maar alleen gekleurde vakjes.

ook zijn er study buddy's, dit is een soort houten 'hokje' die een leerling op de tafel kan zetten, wanneer hij/zij de behoefte heeft om alleen te werken, klappen ze de grootste houten flap omhoog, dan zitten er 2 poten onder, die schuiven ze op zij, en dan hebben ze een soort klein stemhokjes achtig idee, zodat ze minder afgeleid worden door wat er voor of naast hen gebeurt.

Nu in groep 4 is het vaak nog wel bij te benen, maar je ziet vaak dat ze in groep 5 compleet vastlopen op tempo.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15970

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 03 Okt 2017 13:12

Re: Laag werktempo op school

Dat geeft de burger geen moed Lejow, je laatste zin.. :pale:
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem245

Bericht 03 Okt 2017 14:12

Re: Laag werktempo op school

Lady schreef:Dat geeft de burger geen moed Lejow, je laatste zin.. :pale:



Mijn zoon zit ongeveer hetzelfde in elkaar als jouw bonuszoon en dit ervaar ik dus echt niet zo. Bij elk gesprek wat ik vanaf groep 1 gehad heb over mijn zoon op school kwam concentratie naar voren, dat is gewoon echt een dingetje. In groep 6 vorig jaar was wel echt het dieptepunt want hij ging echt ver achteruit.
Dat kwam door de drukte in de klas, dat was een hele rumoerige klas.
We hebben toen afspraken gemaakt. Zoon zou aangeven wanneer hij zich niet kon concentreren en mocht op de gang werken. Hij heeft toen in een half jaar tijd zijn hele rapport opgehaald van onvoeldoende/matig naar Voldoende/goed/zeer goed. Hij had wel zelf in de gaten dat hij op tijd klaar moet zijn, en op het laatste raffelde hij het dus af.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 03 Okt 2017 19:56

Re: Laag werktempo op school

Bij mijn dochter is concentratie en werktempo ook elk jaar wel een dingetje. Ze is snel afgeleid en werkt daardoor niet zo snel door. Ze is ook een jonge leerling (wordt eind december 9 en zit in groep 6). Nu in groep 6/7/8 heeft ze er ook weer last van en deze week heb ik haar een koptelefoon meegegeven naar school, ze vindt dat heel fijn en kan zich er een stuk beter mee concentreren. In de middenbouw hadden ze in de klas een koptelefoon die ze kon pakken als ze dat wilde (maar die moest ze delen met nog wat andere kinderen).
Ze kan wel heel goed mee in de klas en houdt zelf ook nogal van kletsen, al denk ik dat ze nog wat meer zou kunnen laten zien als haar concentratie en werktempo beter zouden zijn.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 03 Okt 2017 19:59

Re: Laag werktempo op school

Oh en bij mijn dochter ging het in groep 5 juist iets beter dan in groep 4 qua concentratie en werktempo, dus hier was vastlopen zeker niet aan de orde.
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:18

Bericht 03 Okt 2017 20:48

Re: Laag werktempo op school

Als ze zich laat afleiden heeft een klokje of timer minder zin. Die is vooral handig om overzicht te houden in hoe lang iets nog moet, als je aandacht van je tafel dwaalt zie je dat klokje ook niet meer. Koptelefoon is wel praktisch. Plek in de klas is een goede om te bespreken, voorin of juist achterin en een plek bij een muur is ook het overwegen waard. Meester kan met haar een teken afspreken zodat hij haar naam niet hoeft te noemen. Ik loop bij sommige kinderen dan langs en tik op de tafel of leg een "werksteen" neer. De werksteen werkt ook best bij twee van mijn leerlingen, een gewone kiezel die ze op hun tafel krijgen en in de hand mogen houden. Als ze klaar zijn leggen ze hem weer op mijn bureau voor de volgende ronde. De steen krijgen is leuk, zonder de steen gewerkt hebben is net zo leuk. Afgebakende taken die ook afgemaakt kunnen worden is ook fijn, dan is een klokje wel weer fijn maar dan moet de focus al meer gericht kunnen worden. Het moet geen stress opleveren bij een kind dat perfectionistisch aangelegd is.
<<

Anansi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 353

Geregistreerd: 02 Okt 2016 15:34

Bericht 03 Okt 2017 23:38

Re: Laag werktempo op school

Wij hebben hetzelfde met onze oudste. Hij kan ik groep 5 nog een hoop corrigeren met z'n cognitie, hij hoeft minder te verwerken om de stof te snappen. Wij gaan waarschijnlijk dit haar een onderzoek laten doen naar ADD. Herken jij jouw dichter daar in?

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers