Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Nuchter zijn

<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 02 Okt 2017 10:37

Re: Nuchter zijn

Ik kan ook helemaal niets met die uitspraak. Inderdaad wat Quizzle zegt: moet je kijken hoeveel betekenissen het heeft in het woordenboek.
Als iemand zegt: '' Daar ben ik te nuchter voor.'' begrijp ik in principe wel wat diegene bedoeld. Je hebt het immers over een bepaald onderwerp dan. Maar het blijft een rare uitspraak.
2016
<<

Anoniem231

Bericht 02 Okt 2017 11:05

Re: Nuchter zijn

Heel lastig uit te leggen. Ik denk een beetje 2 voeten op de grond idee? Beetje boerenverstand idee? We doen al gewoon, dan doen we gek genoeg?
<<

Anoniem222

Bericht 02 Okt 2017 15:00

Re: Nuchter zijn

Ik vind het ook altijd een beetje een vreemde uitdrukking. Alleen in de gevallen dat iemand bedoelt dat hij/zij een lege maag heeft of geen drugs/alcohol heeft gebruikt vind ik het écht van toepassing.

In gevallen dat iemand zegt: "ik ben te nuchter voor een zwangerschapscursus", begrijp ik het nooit zo goed. Waar ben je dan precies te nuchter voor? Voor informatie tot je nemen?
<<

Anoniem301

Bericht 02 Okt 2017 15:13

Re: Nuchter zijn

Harrison schreef:Ik vind het ook altijd een beetje een vreemde uitdrukking. Alleen in de gevallen dat iemand bedoelt dat hij/zij een lege maag heeft of geen drugs/alcohol heeft gebruikt vind ik het écht van toepassing.

In gevallen dat iemand zegt: "ik ben te nuchter voor een zwangerschapscursus", begrijp ik het nooit zo goed. Waar ben je dan precies te nuchter voor? Voor informatie tot je nemen?


Hm, nou misschien toch voor het lacherige dat er vaak omheen hangt. Samen puffen met je partner die daar helemaal niks aan heeft omdat hij/zij niet degene is die gaat bevallen. "Door de pijn heen ademen, naar je buik ademen" zoiets? Ik snap dan wel dat mensen dat verbinden aan te nuchter zijn.

Het woord nuchter heeft naast de letterlijke vertaling van een lege maag toch ook echt een andere betekenis? Van Dale zegt:

verstandig en kalm, koel-zakelijk
<<

Anoniem222

Bericht 02 Okt 2017 15:37

Re: Nuchter zijn

Ah oke, ik had me nooit gerealiseerd dat daar iets lacherig omheen hangt.

En klopt dat die andere betekenis er ook is hoor, maar ik vraag me vaak, wanneer het in die context gebruikt wordt, af of dat dan echt onder de noemer nuchter zijn valt. M.a.w. nuchter zijn is natuurlijk voor eigen invulling vatbaar. Maar als je de definitie van de van Dale neemt, in combinatie met een zwangerschapscursus: ik ben te verstandig en kalm voor een zwangerschapscursus. Het ligt voor mij dan meer in de vorm van de cursus (bijv. een uitleg in het ziekenhuis van de verschillende pijnbestrijdingen of een ayurvedische cursus) die je kiest dan dat je voor cursussen an sich te nuchter bent.
<<

Geel

Bericht 02 Okt 2017 15:42

Re: Nuchter zijn

Ja precies, Harrison.

Bovendien is een goede ademhaling juist aantoonbaar goed voor je lichaam. Dus het lijkt me dan verstandig om dat te weten. Maar het zal inderdaad wel meer met het beeld te maken hebben dan met de werkelijkheid.
<<

Anoniem301

Bericht 02 Okt 2017 16:07

Re: Nuchter zijn

Harrison schreef:Ah oke, ik had me nooit gerealiseerd dat daar iets lacherig omheen hangt.

En klopt dat die andere betekenis er ook is hoor, maar ik vraag me vaak, wanneer het in die context gebruikt wordt, af of dat dan echt onder de noemer nuchter zijn valt. M.a.w. nuchter zijn is natuurlijk voor eigen invulling vatbaar. Maar als je de definitie van de van Dale neemt, in combinatie met een zwangerschapscursus: ik ben te verstandig en kalm voor een zwangerschapscursus. Het ligt voor mij dan meer in de vorm van de cursus (bijv. een uitleg in het ziekenhuis van de verschillende pijnbestrijdingen of een ayurvedische cursus) die je kiest dan dat je voor cursussen an sich te nuchter bent.


Hmm daar heb je ook wel weer een punt ja! Ik hoor inderdaad vaak lacherige reacties als het gaat om een zwangerschapscurus. Ook in Amerikaanse comedy's enzo, als ze daarheen gaan en gaan puffen met hun partner.
<<

Anoniem304

Bericht 02 Okt 2017 16:09

Re: Nuchter zijn

Ja het heeft een beetje een duf imago geloof ik. Maar goed, als ik zeg dat ik zwangerschapsyoga wil doen, denken mensen ook dat ik met geitenwollensokken aan m'n benen in m'n nek leg en dan een uur lang Namasté roep.

Mijn moeder heeft 40 jaar geleden haar beste vriendin ontmoet op zwangerschapscursus. Super tof!
<<

Anoniem222

Bericht 02 Okt 2017 16:24

Re: Nuchter zijn

Haha, een zwangerschapscursus was maar een voorbeeld om mijn mening te ondersteunen. Maar dat wist ik niet! In Amsterdam is het volgens mij heel normaal en kijken ze eerder raar op als je niet één of twee cursussen en zwangerschapsyoga en bootcamp etc. doet.
<<

Anoniem328

Bericht 02 Okt 2017 16:42

Re: Nuchter zijn

Klopt. Vooral als je aangeeft dat je zwangerschapsyoga gaat doen, dan vinden mensen dat te zweverig en vinden ze zichzelf daar te nuchter voor. Slaat echt nergens op. Het gaat vooral om ademhalingstechnieken gedurende de bevalling. Wat er zweverig is aan ademhaling vraag ik mij echt af.

En als vervolgens je man dan ook een avond mee moet, dat is dat blijkbaar helemaal idioot :palm:
<<

Anoniem231

Bericht 02 Okt 2017 17:37

Re: Nuchter zijn

Ik heb wel een voorbeeld trouwens hoe ik het gebruik.
Een vriendin vertelde mij dat alle lampen in huis uit en aan gingen op een bepaald tijdstip, toen bleek haar vader te zijn overleden.
Ik ben daar te nuchter voor om zoiets te geloven. Ik zoek dan naar andere redenen bv een stroomstoring ofzo.
Ik ben dus te nuchter in het zweverige gedoe (net als met de pufcursus, 1 les gegaan en toeb niet meer), spoken, geesten of buitenaards.
<<

Anoniem222

Bericht 02 Okt 2017 22:12

Re: Nuchter zijn

Haha, wat mooi dat je een zwangerschapscursus in één adem noemt met spoken, geesten of buitenaards.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6196

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 02 Okt 2017 22:41

Re: Nuchter zijn

Ik gebruik nuchter zijn in de zin van kunnen relativeren. En ik kan (te) goed relativeren, reageer vaak kalm, vanuit mn verstand. Ik zie mezelf wel als nuchter.

Aan de andere kant hou ik wel van yoga, mediteer ik soms. En in de ogen van veel mensen valt dat dus onder niet nuchter. Maar ik doe dat omdat ik me er beter bij voel en zie er niks (ook niet bij mediteren) zweverigs in. .. Nu ik was reacties teruglees was dit punt ook al eerder gemaakt :p
<<

Anoniem231

Bericht 03 Okt 2017 05:29

Re: Nuchter zijn

Harrison schreef:Haha, wat mooi dat je een zwangerschapscursus in één adem noemt met spoken, geesten of buitenaards.


Ja allemaal vormen die voor mij niets doen :wink:
Kon zo ook even niets verzinnen wat ik bij een zwangerschap cursus vind passen. Ja heb wel iets maar kom nog steeds niet op die naam. Die had ik er ook bij willen zetten.
<<

Anoniem328

Bericht 03 Okt 2017 08:13

Re: Nuchter zijn

Maar pollepel wat is er dan zweverig aan een 'pufcursus'?
Het komt toch neer op ademhalingstechnieken? Daar is toch totaal niks zweverigs aan?
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8475

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 03 Okt 2017 08:22

Re: Nuchter zijn

Ik vind ademhalingstechniek in welke vorm dan ook helemaal niet zweverig. Een goede ademhaling zorgt juist voor rust in mijn lijf, zodat ik meer met beide benen op de grond sta in plaats van zweef/bezig ben met allerlei gedachten. Ik snap wel dat sommige mensen dingen als mindfulness een beetje truttig of ouwewijverig vinden maar zweverig? Nee.
Laatst gewijzigd door Teun op 03 Okt 2017 09:18, in totaal 1 keer gewijzigd.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Anoniem222

Bericht 03 Okt 2017 09:06

Re: Nuchter zijn

Nee, dat begrijp ik ook niet helemaal. Dan valt nuchter misschien onder "ik geloof er niet in", maar niet geloven in ademhalingstechnieken valt bij mij in dezelfde categorie als niet geloven dat de aarde rond is. Dat je zegt ik ben te nuchter om in spoken te geloven vind ik, persoonlijk, van een andere orde.
<<

Anoniem231

Bericht 03 Okt 2017 09:37

Re: Nuchter zijn

Nee maar deze was wel zweverig. Die hele persoon was zweverig en dus geen succes voor mij. Ze deed echt heel raar.
Eerste les was al meteen:
Stel je hebt een wee, leg dan jouw hand op jouw buik bovenaan. Nu leg je een stop neer de baby weet dan dat het gaat beginnen, hij mag daar niet meer heen. Leg nu beide handen onderaan je buik neer, een beetje open en met de vingers naar beneden. Nu wijs je jouw kind de weg.
Stel je hebt een stuit ligger, doe dit dan iedere dag 2 keer. Zo wijs je jouw kind de uitgang en draait het goed.
En als je dan 2 keer op een dag zegt wanneer de uitgerekende datum is en hoeveel nachten dat is, dan zal je zien dat de baby dan komt.

Ja koekoek daarom zijn er geen stuitbevallingen en alle kinderen worden op de uitgerekende datum geboren.
<<

Anoniem222

Bericht 03 Okt 2017 09:39

Re: Nuchter zijn

Haha! Oke :') dat begrijp ik wel.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6196

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 03 Okt 2017 12:29

Re: Nuchter zijn

Pollepel schreef:Nee maar deze was wel zweverig. Die hele persoon was zweverig en dus geen succes voor mij. Ze deed echt heel raar.
Eerste les was al meteen:
Stel je hebt een wee, leg dan jouw hand op jouw buik bovenaan. Nu leg je een stop neer de baby weet dan dat het gaat beginnen, hij mag daar niet meer heen. Leg nu beide handen onderaan je buik neer, een beetje open en met de vingers naar beneden. Nu wijs je jouw kind de weg.
Stel je hebt een stuit ligger, doe dit dan iedere dag 2 keer. Zo wijs je jouw kind de uitgang en draait het goed.
En als je dan 2 keer op een dag zegt wanneer de uitgerekende datum is en hoeveel nachten dat is, dan zal je zien dat de baby dan komt.

Ja koekoek daarom zijn er geen stuitbevallingen en alle kinderen worden op de uitgerekende datum geboren.


Oh god, hier was ik ook heel hard bij weggelopen.
<<

Anoniem328

Bericht 03 Okt 2017 13:21

Re: Nuchter zijn

Whaha ik snap je nu.
En dit heeft volgens mij niks met yoga te maken :palm:
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9471

Geregistreerd: 19 Jul 2014 17:27

Bericht 04 Okt 2017 11:19

Re: Nuchter zijn

Whahaha! Dat was t ook niet voor mij geweest.
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Anoniem304

Bericht 04 Okt 2017 11:20

Re: Nuchter zijn

Ik had gisteren voor het eerst zwangerschapsyoga, maar deze was niks zweverigs aan, gelukkig!
<<

Anoniem231

Bericht 04 Okt 2017 13:44

Re: Nuchter zijn

Oke blijkbaar heb ik dus echt de verkeerde gehad! De verloskundige was nog erg te spreken over haar. Jammer dat ik de verkeerde getroffen heb.
<<

Anoniem316

Bericht 04 Okt 2017 14:24

Re: Nuchter zijn

Hier inderdaad ook niet die ervaring Pollepel haha. Dat is wel heel zweverig haha.
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Kira