Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Gemiddelde kleuter of niet?

<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2198

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:49

Bericht 21 Sep 2017 18:53

Gemiddelde kleuter of niet?

Onze zoon is eind mei 4 geworden en is voor de zomervakantie dus nog net gestart op de basisschool.
Ondanks dat ik zelf voor de klas sta (overigens geen ervaring met kleuters), vind ik het volgende best lastig: wanneer bespreek je met de juf of je kind misschien uitdaging nodig heeft? Juist omdat ik zelf leerkracht ben, wil ik niet de betweterige moeder zijn. Vandaag had ik zoon na schooltijd even mee naar m'n eigen school en een nieuwe collega zei meteen dat ik er echt achteraan moet gaan, zij had het pas veel te laat gedaan met een ongelukkig kind als gevolg.
Hij is onze oudste, dus ja geen vergelijkingsmateriaal. Kan hij echt meer dan gemiddeld? Of misschien momenteel wel, maar trekt dat later bij? We stimuleren hem wel veel. Aan de andere kant; is een kind er niet aan toe, dan kun je stimuleren wat je wil natuurlijk maar dan komt het toch niet binnen.

Wat hij momenteel weet/doet/kan:
-tot 100 tellen
-herkent en benoemt cijfers zeker t/m 30, denk nog wel verder
-kan optelllen en aftrekken t/m 10, maar weet ook 'sommen' als 31-2, door een tiental heen dus.
-schrijft z'n naam
-schrijft alles feilloos na
-weet de dagen van de week, alle maanden in de juiste volgorde en de seizoenen te benoemen
-kan de hele en halve uren klokkijken
-kent alle kleuren/vormen
-kent zo goed als alle tegenstellingen (vies-lekker, warm-koud etc.)
-herkent de a, o, m, s, j, p, v, k en kan woordjes met die letters lezen

Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, dus misschien is dit allemaal gemiddeld hoor. Zouden jullie hierover in gesprek gaan met de juf, of gewoon afwachten?
<<

Poutine

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 236

Geregistreerd: 15 Jul 2017 13:32

Bericht 21 Sep 2017 19:10

Re: Gemiddelde kleuter of niet?

Geeft hij zelf signalen af dat hij dat nodig heeft? Daar zou ik de beslissing om al dan niet naar de juf toe te stappen, op baseren. Hij moet je leidraad zijn, niet je collega.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1957

Geregistreerd: 23 Apr 2015 10:55

Bericht 21 Sep 2017 19:19

Re: Gemiddelde kleuter of niet?

Ik ben ook leerkracht. Jouw kleuter weet veel meer dan een gemiddeld kind van die leeftijd, ik ben een beetje verbaasd dat je dat zelf als leerkracht niet weet. Of werk je niet op een basisschool? Als het goed is signaleert de leerkracht van jouw kind wat jouw kind allemaal kan en speelt ze daar op in. Een meer- of hoogbegaafde kleuter is in staat om zich binnen een paar weken aan te passen aan het niveau van de andere kinderen in zijn groep als zijn begaafdheid niet wordt gezien. Heb je een kennismakingsgesprek met de leerkracht gehad waarin je hebt aangegeven wat je kind al kan? Zo niet, dan zou ik wel in gesprek gaan met de juf hierover.
2011 2012 2017
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2198

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:49

Bericht 21 Sep 2017 19:20

Re: Gemiddelde kleuter of niet?

Tuurlijk is hij m'n leidraad en niet m'n collega. Zij was ook niet de eerste die het opviel dat ie pienter is. Ik had kids in m'n groep 6 die de maanden (sommige zelfs de dagen!) nog niet kenden, dus ja met sommige dingen wist ik wel dat hij misschien wat verder is. Maar aangezien zij het ook zei en zelf een hoogbegaafd kind heeft wat niet op tijd was gesignaleerd, vroeg ik het me gewoon af.

Wat voor signalen zou hij kunnen afgeven dan?
Hij wil altijd lezen, schrijven, dat we sommetjes aan hem vragen etc. En op school vindt hij het jammer als hij wéér geen werkje mag doen ja. Misschien is hij gewoon lekker leergierig, maar ik wil niet later zeggen 'had ik maar...'
Laatst gewijzigd door MissBitchy op 21 Sep 2017 19:31, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem315

Bericht 21 Sep 2017 19:22

Re: Gemiddelde kleuter of niet?

Ja, hij weet erg veel voor een 4-jarige. Zelfs meer dan een kind tegen het einde van groep 2 zou moeten weten. Vooral dat over het tiental tellen vind ik erg opvallend. Ik zou zeker in gesprek gaan met de leerkracht.
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2198

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:49

Bericht 21 Sep 2017 19:26

Re: Gemiddelde kleuter of niet?

Indigo schreef:Ik ben ook leerkracht. Jouw kleuter weet veel meer dan een gemiddeld kind van die leeftijd, ik ben een beetje verbaasd dat je dat zelf als leerkracht niet weet. Of werk je niet op een basisschool? Als het goed is signaleert de leerkracht van jouw kind wat jouw kind allemaal kan en speelt ze daar op in. Een meer- of hoogbegaafde kleuter is in staat om zich binnen een paar weken aan te passen aan het niveau van de andere kinderen in zijn groep als zijn begaafdheid niet wordt gezien. Heb je een kennismakingsgesprek met de leerkracht gehad waarin je hebt aangegeven wat je kind al kan? Zo niet, dan zou ik wel in gesprek gaan met de juf hierover.


Ja van bepaalde dingen weet ik wel dat hij voorloopt en bij het CB is dat ook regelmatig gezegd.
We hebben geen kennismakingsgesprek gehad. Op de informatieavond heb ik wel gevraagd wat ze doen met uitvallers zowel naar beneden als naar boven. Toen werd er gezegd dat ze het lvs volgen en die is voor hem nog niet ingevuld omdat hij zo kort op school is.

Ik ben vooral bang om te bemoeierig over te komen, juist omdat ik ook leerkracht ben.
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2198

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:49

Bericht 21 Sep 2017 19:31

Re: Gemiddelde kleuter of niet?

Exogenesis schreef:Ja, hij weet erg veel voor een 4-jarige. Zelfs meer dan een kind tegen het einde van groep 2 zou moeten weten. Vooral dat over het tiental tellen vind ik erg opvallend. Ik zou zeker in gesprek gaan met de leerkracht.


Ja daar viel echt m'n mond van open ja, zeker het aftrekken.
Maar nog blijft m'n twijfel: is het nurture of nature? (Huh spel ik dat nou goed?!)

Hij is trouwens ook al weken geobsedeerd door de Engelse taal en klokkijken.

Bedankt voor jullie reacties! Meer is natuurlijk welkom hoor :) Ik weet niet meer wie het zei, maar van dat feit dat ze zich binnen een paar weken al aanpassen aan het niveau van de klas wist ik inderdaad wel maar nog niet aan gedacht. Dat geeft mij wel het zetje om morgen even een afspraak te maken met z'n juffen.
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 09:52

Bericht 21 Sep 2017 19:32

Re: Gemiddelde kleuter of niet?

Ik heb er (nog) geen ervaring mee, maar dat te bemoeierig zijn zou ik iig geen rol laten spelen. Tis jouw kind, als je je ergens mee mag bemoeien! ;)
Makkelijker gezegd dan gedaan misschien, maar kan me echt niet voorstellen dat zoiets vervelend zou zijn voor een leerkracht, zij willen vast ook zo goed mogelijk inspelen op de kindjes in de groep.
<<

Anoniem313

Bericht 21 Sep 2017 19:42

Re: Gemiddelde kleuter of niet?

MissBitchy schreef:
Exogenesis schreef:Ja, hij weet erg veel voor een 4-jarige. Zelfs meer dan een kind tegen het einde van groep 2 zou moeten weten. Vooral dat over het tiental tellen vind ik erg opvallend. Ik zou zeker in gesprek gaan met de leerkracht.


Ja daar viel echt m'n mond van open ja, zeker het aftrekken.
Maar nog blijft m'n twijfel: is het nurture of nature? (Huh spel ik dat nou goed?!)

Hij is trouwens ook al weken geobsedeerd door de Engelse taal en klokkijken.

Bedankt voor jullie reacties! Meer is natuurlijk welkom hoor :) Ik weet niet meer wie het zei, maar van dat feit dat ze zich binnen een paar weken al aanpassen aan het niveau van de klas wist ik inderdaad wel maar nog niet aan gedacht. Dat geeft mij wel het zetje om morgen even een afspraak te maken met z'n juffen.


Ik begrijp je vraag over nature of nurture niet. Daar gaat je topic toch niet over?
<<

anoniem224

Bericht 21 Sep 2017 19:44

Re: Gemiddelde kleuter of niet?

MissBitchy schreef:
Indigo schreef:Ik ben ook leerkracht. Jouw kleuter weet veel meer dan een gemiddeld kind van die leeftijd, ik ben een beetje verbaasd dat je dat zelf als leerkracht niet weet. Of werk je niet op een basisschool? Als het goed is signaleert de leerkracht van jouw kind wat jouw kind allemaal kan en speelt ze daar op in. Een meer- of hoogbegaafde kleuter is in staat om zich binnen een paar weken aan te passen aan het niveau van de andere kinderen in zijn groep als zijn begaafdheid niet wordt gezien. Heb je een kennismakingsgesprek met de leerkracht gehad waarin je hebt aangegeven wat je kind al kan? Zo niet, dan zou ik wel in gesprek gaan met de juf hierover.


Ja van bepaalde dingen weet ik wel dat hij voorloopt en bij het CB is dat ook regelmatig gezegd.
We hebben geen kennismakingsgesprek gehad. Op de informatieavond heb ik wel gevraagd wat ze doen met uitvallers zowel naar beneden als naar boven. Toen werd er gezegd dat ze het lvs volgen en die is voor hem nog niet ingevuld omdat hij zo kort op school is.

Ik ben vooral bang om te bemoeierig over te komen, juist omdat ik ook leerkracht ben.


Maar je hebt toch alleen maar het beste met je kind voor? Jij kent je kind het beste. Ik vind best dat je hier iets mee mag doen als moeder zijnde.
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2198

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:49

Bericht 21 Sep 2017 19:50

Re: Gemiddelde kleuter of niet?

Caulfield schreef:
MissBitchy schreef:
Exogenesis schreef:Ja, hij weet erg veel voor een 4-jarige. Zelfs meer dan een kind tegen het einde van groep 2 zou moeten weten. Vooral dat over het tiental tellen vind ik erg opvallend. Ik zou zeker in gesprek gaan met de leerkracht.


Ja daar viel echt m'n mond van open ja, zeker het aftrekken.
Maar nog blijft m'n twijfel: is het nurture of nature? (Huh spel ik dat nou goed?!)

Hij is trouwens ook al weken geobsedeerd door de Engelse taal en klokkijken.

Bedankt voor jullie reacties! Meer is natuurlijk welkom hoor :) Ik weet niet meer wie het zei, maar van dat feit dat ze zich binnen een paar weken al aanpassen aan het niveau van de klas wist ik inderdaad wel maar nog niet aan gedacht. Dat geeft mij wel het zetje om morgen even een afspraak te maken met z'n juffen.


Ik begrijp je vraag over nature of nurture niet. Daar gaat je topic toch niet over?


Pikt ie nu gewoon alles op als een spons omdat wij hem daarin stimuleren en trekt dat later weer bij naar het 'gemiddelde' zeg maar? Of had ie dit ook allemaal geweten en/of gekund als wij daar niet zo mee bezig zijn?
Nu klinkt het net alsof we hem drillen haha, het doel van volgende week is om de planeten te kunnen benoemen ;) :smile: Maar dat is dus niet zo, hij is gewoon enorm leergierig en wil alles weten en onthoudt ook alles en blijft ergens over bezig/erom vragen totdat hij het zich eigen heeft gemaakt.
<<

Anoniem313

Bericht 21 Sep 2017 20:12

Re: Gemiddelde kleuter of niet?

Ah, OK. Ik dacht dat het jou erom ging of je in gesprek zou gaan met de leerkracht, ja of nee. Want daarvoor maakt nature/nurture niet uit, toch?
<<

Anoniem315

Bericht 21 Sep 2017 20:13

Re: Gemiddelde kleuter of niet?

Op zich snap ik je twijfel of het vanuit hem zelf komt of vanuit jullie. Maar over het tiental tellen vergt een goed inzicht en als hij dat op deze leeftijd al heeft, vind ik dat (of het nu nurture of nature is) wel een teken aan de wand. De andere punten die je noemt zijn veel meer feitenkennis en leerbaar.

Ik zou sowieso zijn gedrag goed in de gaten houden. Blijft hij lekker speels, maar met een gezonde leergierigheid, dan is er misschien een uitdagend programma voor hem in te zetten, zoals de kleuteruniversiteit of levelwerk voor kleuters.
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2198

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:49

Bericht 21 Sep 2017 20:16

Re: Gemiddelde kleuter of niet?

Nouja als iedereen hier had gezegd, nee joh das nurture, dan zou ik dus nog harder twijfelen om naar de juf te gaan.

Maar klopt hoor, dat was mijn oorspronkelijke vraag niet :)
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8488

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 21 Sep 2017 20:18

Re: Gemiddelde kleuter of niet?

Natuurlijk draagt het bij wanneer jullie hem thuis stimuleren en de juiste prikkels aanbieden, maar volgens mij doet de oorzaak van zijn voorsprong er niet zoveel toe toch? Hij is nou eenmaal al verder dan anderen van zijn leeftijd en dan zou het fijn zijn als de school daarop kan inspelen.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1692

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 21 Sep 2017 21:12

Re: Gemiddelde kleuter of niet?

Ik zou nog niks doen, je zoon zit pas net op school. Na de herfstvakantie zou ik eens met de juf gaan praten als je merkt dat hij zich verveelt. Kinderen zitten niet alleen op school om te leren rekenen, er valt nog genoeg meer te doen in de kleuterklas.
2010 2012
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 21 Sep 2017 21:19

Re: Gemiddelde kleuter of niet?

Onze juf wil juist eerst dr kinderen zelf leren kennen, en leest dan pas evt overdrachten van de andere kleuterklas. Ik zou t dus heel even de tijd geven, mocht je t idd nog niet merken aan je zoon. Daarna zou ik t zeker wel zelf aangeven als de juf er zelf niet op terug komt
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2198

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:49

Bericht 21 Sep 2017 21:25

Re: Gemiddelde kleuter of niet?

Lexi schreef:Ik zou nog niks doen, je zoon zit pas net op school. Na de herfstvakantie zou ik eens met de juf gaan praten als je merkt dat hij zich verveelt. Kinderen zitten niet alleen op school om te leren rekenen, er valt nog genoeg meer te doen in de kleuterklas.


Klopt hoor, en in mijn opsomming staan ook vooral veel voorbeelden op rekengebied. Maar het is veel breder, ook motorisch, zelfredzaamheid, sociaal-emotioneel zie ik punten waarop hij voor loopt.
Op z'n terugval in zindelijkheid na....
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1692

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 21 Sep 2017 21:34

Re: Gemiddelde kleuter of niet?

MissBitchy schreef:
Lexi schreef:Ik zou nog niks doen, je zoon zit pas net op school. Na de herfstvakantie zou ik eens met de juf gaan praten als je merkt dat hij zich verveelt. Kinderen zitten niet alleen op school om te leren rekenen, er valt nog genoeg meer te doen in de kleuterklas.


Klopt hoor, en in mijn opsomming staan ook vooral veel voorbeelden op rekengebied. Maar het is veel breder, ook motorisch, zelfredzaamheid, sociaal-emotioneel zie ik punten waarop hij voor loopt.
Op z'n terugval in zindelijkheid na....


Ja maar dan nog zou ik niet meteen naar de juf gaan. Mijn dochter is zo'n beetje hetzelfde en de juf kwam er op een gegeven moment zelf mee. Dochter zit nu in groep twee maar was halverwege vorig jaar al klaar met alles wat ze in groep twee zou moeten leren, heeft alle cito's van groep 2 vorig jaar al gemaakt op het hoogste niveau, kan lezen enz. Maar ze heeft het nog steeds helemaal leuk in de klas. Gaat elke dag met plezier naar school en vermaakt zich prima. Het is natuurlijk goed om in de gaten te houden maar ik zou pas naar de juf gaan als de juf ook zelf de tijd heeft gehad om je kind goed te leren kennen.
2010 2012
<<

meisjesmama

Kletskop

Berichten: 547

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:30

Bericht 22 Sep 2017 12:48

Re: Gemiddelde kleuter of niet?

Ik zou de leerkracht even de tijd geven om het ook te laten ontdekken. Als hij het tenminste laat zien.
Want onze dochter dacht bij de kleuters denk ik "laat maar". Dat de juf ons aansprak omdat ze nog moeizaam tot 20 kon tellen. Terwijl ze thuis al bingo speelde tot het cijfer 80.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 22 Sep 2017 15:00

Re: Gemiddelde kleuter of niet?

Als jij een gesprekje wilt met de juf dan kun je dat altijd aangeven.
Mijn oudste heeft ook een voorsprong, zit nu in groep 2 maar is net van juffen gewisseld. Ik heb ook behoefte aan een gesprek en heb met de nieuwe juffen afgesproken dat we dat na de herfstvakantie gaan doen. Er is natuurlijk een overdracht geweest en zijn rapport van vorig jaar was erg duidelijk, maar het is wel zo fijn als de juf een beetje een beeld heeft van hem.

Mijn advies: leg je vragen bij de juf, kijk niet teveel om je heen hoe anderen het doen of vinden dat je het zou moeten doen.
#teammaple🍁
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 23 Sep 2017 10:12

Re: Gemiddelde kleuter of niet?

L kon ook al vroeg veel, maar had op school geen behoefte aan uitdaging, ze speelde daar graag rollenspellen e.d. Thuis wilde ze boeken lezen, sommen maken en andere werkjes doen. De juf gaf haar wel een beetje uitdaging, maar pas nu ze in groep 3 zit heeft ze echt een eigen programma.

Jouw zoon geeft wel aan dat hij op school graag meet wil leren, ik zou daarover zeker in gesprek gaan met de juf en niet lang meer wachten. Hij zit al weer een maand op school, zou zo niet nog meer dan een maand doorgaan.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2198

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:49

Bericht 27 Sep 2017 13:53

Re: Gemiddelde kleuter of niet?

Ik ben naar de juf geweest en het was hen gelukkig ook al opgevallen dat hij veel weet en dingen snel oppikt. Ze zijn aan het kijken wat hij allemaal kan en zijn hem aan het uitdagen met de 'slimme kleuterkist'.
Ook spookte hoogbegaafd/meerbegaafd al door hun hoofd en denken ze misschien toch dat het zindelijkheidprobleem daarmee te maken zou kunnen hebben.

Hij gaat met plezier naar school, verveelt zich niet en ze zijn er alert op dus ik ben blij dat ik ben gegaan :)
<<

Anoniem315

Bericht 27 Sep 2017 16:15

Re: Gemiddelde kleuter of niet?

Fijn! Daar kun je wat mee :)

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers