Gemiddelde kleuter of niet?
Ondanks dat ik zelf voor de klas sta (overigens geen ervaring met kleuters), vind ik het volgende best lastig: wanneer bespreek je met de juf of je kind misschien uitdaging nodig heeft? Juist omdat ik zelf leerkracht ben, wil ik niet de betweterige moeder zijn. Vandaag had ik zoon na schooltijd even mee naar m'n eigen school en een nieuwe collega zei meteen dat ik er echt achteraan moet gaan, zij had het pas veel te laat gedaan met een ongelukkig kind als gevolg.
Hij is onze oudste, dus ja geen vergelijkingsmateriaal. Kan hij echt meer dan gemiddeld? Of misschien momenteel wel, maar trekt dat later bij? We stimuleren hem wel veel. Aan de andere kant; is een kind er niet aan toe, dan kun je stimuleren wat je wil natuurlijk maar dan komt het toch niet binnen.
Wat hij momenteel weet/doet/kan:
-tot 100 tellen
-herkent en benoemt cijfers zeker t/m 30, denk nog wel verder
-kan optelllen en aftrekken t/m 10, maar weet ook 'sommen' als 31-2, door een tiental heen dus.
-schrijft z'n naam
-schrijft alles feilloos na
-weet de dagen van de week, alle maanden in de juiste volgorde en de seizoenen te benoemen
-kan de hele en halve uren klokkijken
-kent alle kleuren/vormen
-kent zo goed als alle tegenstellingen (vies-lekker, warm-koud etc.)
-herkent de a, o, m, s, j, p, v, k en kan woordjes met die letters lezen
Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, dus misschien is dit allemaal gemiddeld hoor. Zouden jullie hierover in gesprek gaan met de juf, of gewoon afwachten?