Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kinderkleding van hema gender neutraal

<<

Anoniem231

Bericht 20 Sep 2017 11:20

Kinderkleding van hema gender neutraal

Kinderkleding van hema wordt gender neutraal. Wat vinden jullie ervan?
<<

Anoniem304

Bericht 20 Sep 2017 11:22

Re: Kinderkleding van hema gender neutraal

De kleding niet. De labels toch?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 20 Sep 2017 11:23

Re: Kinderkleding van hema gender neutraal

Oh is dat zo? Waar heb je dat gelezen?

Voor een deel vind ik dat wel jammer. Ik vind dat je best aparte jongens- en meisjeskleding mag hebben. Er ís gewoon verschil.
Maar ik vind het wel altijd knap lastig een cadeautje te vinden wat een beetje genderneutraal is en geen rompertje of sokjes is, dus een deel van de kleding zou best mogen!
Let's discover the world together.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 20 Sep 2017 11:24

Re: Kinderkleding van hema gender neutraal

Het gaat alleen om de labels en de kleding wordt niet meer gescheiden aangeboden. In plaats van de jongens en meisjes afdeling is het nu gewoon kids. Niks spannends dus.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 20 Sep 2017 11:26

Re: Kinderkleding van hema gender neutraal

Oh haha! Dat maakt de cadeautjes niet makkelijker.
Maar dat is toch prima, volgens mij was dat hier al wel een beetje zo.
Let's discover the world together.
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1063

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 20 Sep 2017 11:54

Re: Kinderkleding van hema gender neutraal

Ik ben er wel blij mee dat ze de labels gaan veranderen.
Ik haalde voor mijn dochter ook wel eens kleren die dan volgens de labels voor jongens waren, maar naar mijn idee ook voor meisjes konden. Een blauwe joggingsbroek bij die kleine ukkies vind ik voor beide kunnen, maar veel winkels plakken daar toch een jongenslabel op.

Er stond bij dat ze de collectie wel iets aanpassen maar dat het roze jurkje voor de meisjes nog steeds zal blijven bestaan.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem231

Bericht 20 Sep 2017 11:56

Re: Kinderkleding van hema gender neutraal

Ow dacht ook veel kleding. Verkeerd begrepen.
Ik vind het begrijpelijk maar het maakt het wel moeilijker. Ik vind dat de meiden modellen ooit wat mooier vallen dan die van jongens. Dus was makkelijker herkenbaar. Die kocht ik ook voor zoon maar nu dus beter zoeken.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 20 Sep 2017 12:09

Re: Kinderkleding van hema gender neutraal

Ik hoop alleen dat het bij de jeans nog wel duidelijk blijft. Ik vind voor mijn dochter andere modellen jeans leuk dan voor mijn zoon, ze heeft ook gewoon rondere billen en een andere bouw. Dus zou het niet fijn vinden als dat dan ook allemaal één pot nat wordt en ik maar moet afwachten hoe het valt.

Voor de rest kan het me weinig schelen. En het kan me ook weinig schelen als het blijft zoals het is. Ik trek mijn dochter rustig een vest aan dat van mijn zoon is geweest, waar 'Zara Boys' in het label staat, en andersom heeft mijn zoon ook wel eens een kledingstuk dat eigenlijk van de meisjesafdeling komt (ik herinner me een longsleeve met Pippi Langkous erop, dat was van de meisjesafdeling van H&M, stond misschien ook wel in het neklabel, weet ik niet eens meer).
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 20 Sep 2017 12:16

Re: Kinderkleding van hema gender neutraal

Ik ben er vanmorgen mee bezig geweest om me te bedenken wat ik ervan vind. Ik wist sowiesoal dat ik niet tegen ben en zeker niet van het 'waar moet het naar toe moet met dit land?!'

Ik denk dat ik er vooral flauw van word dat het zo breed wordt uitgemeten waardoor het zo'n ding wordt. Eigenlijk vind ik het al langer irritant dat kledingstukken worden 'bestempeld'. Ik moedig de vrijere keuze aan, ik moet eerlijk zeggen dat ik me wel naar de rekken laat leiden door de meisjes/jongens aanduiding al kijk ik wel naar de interesse van mijn zoon (dochter nog niet).
L2014 & H2017
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8165

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 20 Sep 2017 12:45

Re: Kinderkleding van hema gender neutraal

Ik kijk nooit op de labels, ik trek E aan wat ik leuk vind. Soms een grijze trui met groene broek, dan denkt iedereen gelijk dat het een jongen is, vind ik zo raar. Alsof je een meisje alleen maar zoete, roze kleertjes aan mag geven. E heeft een redelijk genderneutrale garderobe maar ook wel een paar echte meisjes dingen.

Ik vind er overigens niks van. Ik vind het alleen overdreven breed uitgemeten.
30-04-2017
<<

Anoniem315

Bericht 20 Sep 2017 12:49

Re: Kinderkleding van hema gender neutraal

Het maakt mij niet uit. Ik koop alles wat ik leuk vind voor de meiden en soms is dat iets wat zogenaamd voor jongens is. Wat Susan zegt: de bouw van een jongen of een meisje is natuurlijk op den duur wel anders. Dus hopelijk blijft de kleding wel te onderscheiden op één of andere manier.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 20 Sep 2017 12:53

Re: Kinderkleding van hema gender neutraal

Het kan me helemaal niets schelen, D. heeft ook meisjesbroeken aan af en toe. Het kan me echt niet schelen wat voor label er in kleding zit. Maar ik vind wel dat we met z'n allen een klein beetje aan het doorslaan zijn met genderneutraal. Feit is toch gewoon dat er twee geslachten bestaan? Dat er nou mensen zijn die zich niet het één of het ander voelen of zich niet herkennen in de diverse stereotyperingen doet daar toch niet aan af? Dan koop je toch als vrouw een mannenonderbroek of andersom, wat kan mij het schelen?

♥♥
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 20 Sep 2017 13:03

Re: Kinderkleding van hema gender neutraal

Ik vind het prima en snap de ophef niet. Shop nu ook al veel op de jongensafdeling omdat daar ook leuke kleertjes hangen.
<<

Anoniem242

Bericht 20 Sep 2017 13:42

Re: Kinderkleding van hema gender neutraal

Ik denk dat men er wat veel ophef over maakt. Ik vermoed dat het hele gender neutrale nu naar de voorgrond is gekomen om te stoppen met in hokjes te duwen. Jongetje moet blauw en stoer en meisje roze en schattig.
Het hoeft niets uit te maken wat je qua kleren aantrekt, zolang je jezelf er maar lekker bij voelt.

Ik vind het een prima initiatief van de Hema.
<<

Anoniem313

Bericht 20 Sep 2017 14:46

Re: Kinderkleding van hema gender neutraal

Ik vind deze reactie zo typerend, en heel veel elementen bevatten die je veel tegenkomt in gesprekken over gender, dat ik er op wil reageren - waarbij ik hoop dat je dit niet persoonlijk opvat, Elliot. het gaat me om de inhoud.

Elliot schreef:Het kan me helemaal niets schelen, D. heeft ook meisjesbroeken aan af en toe. Het kan me echt niet schelen wat voor label er in kleding zit. Maar ik vind wel dat we met z'n allen een klein beetje aan het doorslaan zijn met genderneutraal.


Dat 'we met z'n allen doorslaan over onderwerp X' is een reactie die je vaak hoort als het gaat over maatschappelijke verandering. Niet vreemd, want het is nieuw, dus anders, en bekeken vanuit onze huidige normen kan het dan overdreven lijken - maar just die huidige normen staan der discussie. Over ZP vond/vindt men ook dat het doorslaan is, maar langzaamaan merk je toch een veranderend besef, dat we misschien niet zomaar blackfaces moeten toestaan en zelfs toejuichen. Trouwens, kiesrecht voor vrouwen, dat vond men vroeger ook maar doorslaan, waar was dat nou toch voor nodig? En dan kun je je nog afvragen wie er doorslaan. De HEMA signaleert een trend en speelt daarop in.


Elliot schreef:Feit is toch gewoon dat er twee geslachten bestaan? Dat er nou mensen zijn die zich niet het één of het ander voelen of zich niet herkennen in de diverse stereotyperingen doet daar toch niet aan af?


Dat is bepaald geen feit. Sekse en gender zijn twee verschillende dingen, sowieso, en het onderscheid man-vrouw is niet zo eenduidig als men het vroeger heeft voorgesteld. Als je dat interessant vind, dit artikel vertelt er meer over: https://decorrespondent.nl/4522/acht-pi ... 0-42e09ba4

Elliot schreef:Dan koop je toch als vrouw een mannenonderbroek of andersom, wat kan mij het schelen?


Het is natuurlijk mooi dat jou dat niets kan schelen, dat meen ik oprecht. Maar het kan heel veel mensen wel iets schelen. Denk aan jongens die niet in een 'meisjesbroek' willen worden gezien, en andersom. Of volwassenen die tegen vrouwen zeggen dat ze 'net een vent' lijken, of tegen mannen dat ze niet zo 'wijverig' moeten doen. Kleding is een van de dingen die gendered zijn in onze maatschappij en door die kunstmatige scheidslijn op te heffen, geef je mensen meer vrijheid. terwijl tegelijkertijd niemand iets verliest. Mooi toch?
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 20 Sep 2017 14:57

Re: Kinderkleding van hema gender neutraal

Caulfield schreef:Ik vind deze reactie zo typerend, en heel veel elementen bevatten die je veel tegenkomt in gesprekken over gender, dat ik er op wil reageren - waarbij ik hoop dat je dit niet persoonlijk opvat, Elliot. het gaat me om de inhoud.

Elliot schreef:Het kan me helemaal niets schelen, D. heeft ook meisjesbroeken aan af en toe. Het kan me echt niet schelen wat voor label er in kleding zit. Maar ik vind wel dat we met z'n allen een klein beetje aan het doorslaan zijn met genderneutraal.


Dat 'we met z'n allen doorslaan over onderwerp X' is een reactie die je vaak hoort als het gaat over maatschappelijke verandering. Niet vreemd, want het is nieuw, dus anders, en bekeken vanuit onze huidige normen kan het dan overdreven lijken - maar just die huidige normen staan der discussie. Over ZP vond/vindt men ook dat het doorslaan is, maar langzaamaan merk je toch een veranderend besef, dat we misschien niet zomaar blackfaces moeten toestaan en zelfs toejuichen. Trouwens, kiesrecht voor vrouwen, dat vond men vroeger ook maar doorslaan, waar was dat nou toch voor nodig? En dan kun je je nog afvragen wie er doorslaan. De HEMA signaleert een trend en speelt daarop in.


Elliot schreef:Feit is toch gewoon dat er twee geslachten bestaan? Dat er nou mensen zijn die zich niet het één of het ander voelen of zich niet herkennen in de diverse stereotyperingen doet daar toch niet aan af?


Dat is bepaald geen feit. Sekse en gender zijn twee verschillende dingen, sowieso, en het onderscheid man-vrouw is niet zo eenduidig als men het vroeger heeft voorgesteld. Als je dat interessant vind, dit artikel vertelt er meer over: https://decorrespondent.nl/4522/acht-pi ... 0-42e09ba4

Elliot schreef:Dan koop je toch als vrouw een mannenonderbroek of andersom, wat kan mij het schelen?


Het is natuurlijk mooi dat jou dat niets kan schelen, dat meen ik oprecht. Maar het kan heel veel mensen wel iets schelen. Denk aan jongens die niet in een 'meisjesbroek' willen worden gezien, en andersom. Of volwassenen die tegen vrouwen zeggen dat ze 'net een vent' lijken, of tegen mannen dat ze niet zo 'wijverig' moeten doen. Kleding is een van de dingen die gendered zijn in onze maatschappij en door die kunstmatige scheidslijn op te heffen, geef je mensen meer vrijheid. terwijl tegelijkertijd niemand iets verliest. Mooi toch?

Wat een interessant artikel Caulfield! Ik doelde met m'n 'feit' op het biologische gedeelte, het lijkt me vrij feitelijk vaststaan dat je bij je geboorte ofwel een mannelijk, ofwel een vrouwelijk geslachtsdeel hebt (alhoewel er natuurlijk ook mensen geboren worden met een beetje van beiden, maar dat is niet zoals het normaliter gaat). Ik wist niet dat er onderscheid gemaakt werd tussen gender en sekse, ik dacht eerlijk gezegd dat gender gewoon de Engelse benaming was voor 'geslacht', en nu voel ik me dom :wink: In de zin erna spreek ik over 'stereotyperingen', daarmee doel ik dan dus op gender, alleen ten tijde van het schrijven van mijn reactie kende ik die benaming niet :) Het lijkt mij dat gender er ook niet aan af doet dat er twee geslachten/sekses bestaan.

In ieder geval benoem jij het genderneutrale wat je tegenwoordig voorbij ziet komen zelf ook een trend, en dat is denk ik wat ik ook bedoel. En eigenlijk, ik vind het zelf wel jammer, ik ben een vrouw en ik voel me ook een vrouw en ik heb er persoonlijk geen behoefte aan om neutrale dingen te kopen, ik wil graag wel vrouwenkleding aan en ik zou het jammer vinden als dat over X jaar niet meer mogelijk is omdat alles neutraal is. Kan ik ook pleiten voor drie afdelingen? Mannen, vrouwen en neutraal? En wie dan wat koopt van welke afdeling, het maakt allemaal niet uit. Maar ik vind het dus wél een verlies als ik geen vrouwenkleding meer kan kopen.

♥♥
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 20 Sep 2017 15:00

Re: Kinderkleding van hema gender neutraal

Wacht even, ineens bedenk ik me, wordt de kleding zelf ook neutraal? Of bestaan er (over typeringen gesproken) dan nog wel knalroze glitterjurkjen met kantjes en roesjes bij wijze van spreken? Alleen staat er dan niet meer 'GIRL' op het label maar gewoon 'KIDS'?

♥♥
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 20 Sep 2017 15:02

Re: Kinderkleding van hema gender neutraal

Er blijft een gelijke collectie én er wordt een uitbreiding gedaan.
L2014 & H2017
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 20 Sep 2017 15:06

Re: Kinderkleding van hema gender neutraal

Fiederilsje schreef:Er blijft een gelijke collectie én er wordt een uitbreiding gedaan.

Ah kijk. Dit blijkt niet uit de OP (waar ik dus op reageerde, ik zag pas later Cottons reactie en toen ging ik dus twijfelen). Dan verliest inderdaad niemand iets en vind ik er verder ook weinig van.

♥♥
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 20 Sep 2017 15:57

Re: Kinderkleding van hema gender neutraal

Ik vind het prima, het maakt mij niks uit of er wat op het label staat dus als er mensen zijn die het prettig vinden dat het eruit gaat lijkt me dit een goede oplossing.
2010 2012
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 20 Sep 2017 16:35

Re: Kinderkleding van hema gender neutraal

Ik vind het helemaal prima. Ik vond het al opvallend dat op de rode,blauwe, zwarte, witte en grijze shirts BOYS stond en op de gekleurde shirts met ronde hals GIRLS. Ik weet zeker dat mijn dochter dat rode shirt dan niet zou willen als ze zou kunnen lezen. Terwijl het natuurlijk helemaal nergens op slaat.

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron