Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Embryo-selectie

<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3089

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:50

Bericht 14 Sep 2017 16:18

Embryo-selectie

Ik ben een beetje voorbarig met dit topic maar ik merk toch dat het me veel bezighoudt dus here we go.

Mogelijk heeft mijn vriend een genafwijking. Dit heeft een hersenziekte tot gevolg. We hebben nog geen uitslag, dat duurt allemaal nog wel even maar dit betekent dat als wij aan kinderen willen beginnen dit niet op de normale manier zal zijn maar we in een embryo-selectie traject terechtkomen.

Nu hebben wij (nog) geen enorme kinderwens maar denk ik dat we er uiteindelijk wel voor willen gaan. Ik ben inmiddels bijna 33.
Ik zie uiteraard enorm op tegen het traject. Allereerst al vanwege het feit dat we niet de mogelijkheid krijgen om toe te groeien naar het idee van zwanger worden en de maandelijkse spanning of het gelukt is ja of nee. We worden dan echt direct in een medisch traject gegooid.

Daarnaast merk ik dat ik ook wel principiële bezwaren heb. We maken zoveel mogelijk embryo's en alleen de 'goede' plaatsen we terug. Alsof de rest er niet mag zijn. Ik begrijp ook wel dat dat juist de bedoeling is met he selecteren van embryo's, maar dat is niet iets waar ik heel makkelijk overheen stap.
En dan heb ik het nog niet eens over wat er allemaal lichamelijk met mij gaat gebeuren. Ik heb nu al maandelijks migraine. Laat staan als ik vol word gestouwd met hormonen.

Zijn er hier meiden met ervaring met embryo-selectie zonder dat je eerst op de normale manier hebt geprobeerd zwanger te worden? Mag ook gerust via pb.

Hoe heb je het traject ervaren? Wat gebeurt er allemaal en krijg je psychologische begeleiding bij zoiets?
Misschien een beetje onsamenhangend en ja, ik kan googlen, maar dat wil ik juist nog even niet doen. ;)
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 14 Sep 2017 18:34

Re: Embryo-selectie

Ik heb er weinig ervaring mee, maar heb een tijd gehad waarbij het onzeker was of dit voor ons ook van toepassing zou zijn. Tijdens mijn zwangerschap van N. is er bij mij een dragerschap van een bloedziekte ontdekt. Direct moest mijn vriend getest worden, om te kijken of hij ook drager was. Zo ja, dan moest het kindje in mijn buik getest worden en moest gekeken worden of het kindje de ziekte had of niet. Had het kindje de ziekte, dan hadden we voor een lastige keuze komen te staan. Leven met die ziekte is niet prettig. Na een tijdje onzekerheid kregen we de uitslag dat mijn vriend geen drager is. Gelukkig, dit hield in dat N. alleen het dragerschap van mij kan erven en niet ziek kan zijn erdoor. Net als ik dus. Het enige dat we (kunnen) hebben is chronische bloedarmoede, waar prima mee te leven is. Wij kregen toen ook informatie over het feit wat te doen in een situatie waarbij beiden drager zijn. Door middel van embryoselecties zouden er inderdaad ook alleen gezonde embryo's teruggeplaatst worden. Ik heb daar wel even over nagedacht. Aan de ene kant is het prettig dat de mogelijkheid er is. Aan de andere kant voelt het ook weer zoals jij zegt: alsof de anderen er niet mogen zijn. Maar toch neig ik meer naar het feit dat het op deze manier gewoon prettig is dat er een mogelijkheid is om toch een kindje te mogen verwachten en een eventueel ander kindje (en jezelf als ouders) veel leed bespaard blijft.
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 14 Sep 2017 20:38

Re: Embryo-selectie

Misschien een stomme vraag en je zal het vast al onderzocht hebben, maar is pgd al mogelijk voor de fout die het betreft?

Ik heb bv een spierziekte waarvoor het nog niet mogelijk is.

Anders even googelen op pgd. Er is ergens een speciaal forum als het goed is.

Succes :)
Afbeelding
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 15 Sep 2017 00:07

Re: Embryo-selectie

Ik zou eerst de uitslag afwachten van de test. Ik heb zelf een erfelijke aandoening waardoor wij hier ook voor in aanmerking komen. Mijn aandoening is heftig maar ik kan er prima mee leven. Hoe is dit bij de eventuele aandoening van jouw vriend? Wij kiezen ervoor om geen embryo selectie te doen. Hadden mijn ouders die kans gehad, was ik er misschien niet eens geweest. Raar idee.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3089

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:50

Bericht 15 Sep 2017 06:27

Re: Embryo-selectie

Wat een spannende tijd moet dat geweest zijn Parisienne! Gelukkig bleek dat jullie niet allebei drager zijn.

Annie, ja we weten zeker dat het mogelijk is. Er is in het ziekenhuis ook al heel even over gesproken.

En Fantine dat is zeker ook een optie. En een heel raar idee als je er niet geweest zou zijn. Maar is voor ons wel een hele lastige keuze. De ziekte heeft een heel wisselend verloop. De een kan er redelijk goed mee leven en een ander krijgt op relatief jonge leeftijd al veel last en (in het ergste geval) overlijdt. De hersenen worden aangetast en het is dan maar net de vraag in welk stukje van je hersenen dat is. Het leidt in ieder geval tot hersenbloedingen. En ook daarvan is het bij iedereen anders hoe je daar uitkomt en hoe zwaar dat is. We hebben dus geen idee wat we een eventueel kind aandoen als we besluiten om niet via het ziekenhuis voor een kindje te gaan.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17385

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 15 Sep 2017 07:54

Re: Embryo-selectie

Wat heftig Fantine. Ik heb er geen ervaring mee, alleen de informatie gekregen, en het hoefde gelukkig bij ons niet zo ver te komen, maar wij wisten toen ook al niet zeker of we dit traject in wilden. Het leek ons erg heftig. Aan de andere kant heb ik van meerdere kanten gehoord/gelezen dat dat het dus niet was (relatief dan), zo heftig. Begeleiding zo goed, je stelt je erop in etc.

Neemt jouw principiële bezwaren natuurlijk niet weg :) Alhoewel ik wel denk dat daarvoor geldt dat je het nu nog, denk ik, erg rationeel benaderd. Da's logisch, je zit er nog niet middenin. Maar het kan ook zijn dat je als het proces verder vordert, je meer inleest, misschien steeds zekerder wordt dat je zo INTENS graag een kind wil, je grenzen van wat je wel en niet ok vindt toch onbewust steeds een minibeetje verschuiven...

Anywho,wilde je alleen even veel sterkte wensen met je ontdekking en eventuele keuze.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 16:20

Bericht 15 Sep 2017 08:02

Re: Embryo-selectie

Wat heftig!

Ik denk dat het ook belangrijk is om er samen goed over te praten: hoe staat hij erin, hoe sta jij erin. En ik denk dat hulp van buitenaf (bijv. psycholoog) zeker geen slecht idee is. Het lijkt me erg pittig in ieder geval.

Sterkte! Wanneer krijg je de uitslag?
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3089

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:50

Bericht 15 Sep 2017 11:01

Re: Embryo-selectie

Dank voor jullie reacties!

Het is nog onduidelijk wanneer de uitslag er is. Dit kan nog wel een paar maanden duren.
We praten er samen op zich goed over. Proberen het hele zwanger worden traject nog wel een beetje buiten de deur te houden. Eerst de uitslag en alles wat daarbij komt. Ik ben er meer mee bezig dan mijn vriend en wil hem niet bestoken met mijn gedachten terwijl we eerst maar moeten zien of het überhaupt aan de orde komt. Sowieso is mijn vriend geen vooruitdenker en ik wel. :laughcry:

Zora, misschien benader ik alles inderdaad nog vrij rationeel en wordt dat anders als we daadwerkelijk het traject in gaan.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers