Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zelf een huis laten bouwen

<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4383

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 19 Sep 2016 13:34

Zelf een huis laten bouwen

Wie heeft er hier zelf een huis laten bouwen? Wij zijn ons een beetje aan het oriënteren, niet voor binnenkort maar over een aantal jaar. Ben heel benieuwd of het echt zo ideaal is als het ons lijkt. We hebben ervaring met nieuwbouw, dat bevalt heel goed maar zouden liever vrijstaand of in ieder geval wat rustiger willen wonen.

Aangezien het me iets lijkt waar je sowieso jaren mee bezig bent (we zijn met ons huis, projectbouw, al 2.5 jaar zoet geweest tot de oplevering) kan je niet vroeg genoeg beginnen met info haha!

Waar ik ook heel benieuwd naar ben zijn de kosten. Een kavel kost ongeveer een ton hier in de regio, is het wel mogelijk om voor 2 ton een huis te laten bouwen + afbouw? Of zijn de kosten vele malen hoger?
Laatst gewijzigd door Scandic op 19 Sep 2016 13:36, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:43

Bericht 19 Sep 2016 13:36

Re: Zelf een huis laten bouwen

Taeda is hier mee bezig, die zou je kunnen contacten (als ze niet zelf reageert).
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4383

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 19 Sep 2016 13:37

Re: Zelf een huis laten bouwen

Ja dat is ook zo! Bedankt voor je reactie Siep, als ze niet reageert zal ik een berichtje sturen.
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 19 Sep 2016 16:57

Re: Zelf een huis laten bouwen

Ik heb hier laatst ook een topic over geopend, maar geen reacties ontvangen. huis-bouwen-t23748.html#p868749
We hebben deze week afspraken staan met architecten en binnenkort ook met een makelaar die een stuk grond in de verkoop heeft.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 19 Sep 2016 21:47

Re: Zelf een huis laten bouwen

Ja, wij zijn hier mee bezig inderdaad. Het is wel een wat ander concept, we doen het met een groep van 17 kopers waardoor het werk en de kosten ook wat verdeeld wordt.
Stuur even je mail per PM, dan stuur ik hoe de kosten van ons huis zijn opgebouwd, als je dat wilt. Ook wat specificaties, zoals grootte van woning en perceel.

Wij zijn op moment van oplevering 4 jaar bezig met het project, maar er heeft veel tijd gezeten in overleg met gemeente, aanpassing bestemmingsplan en het vinden van voldoende mensen die met ons wilden meedoen. Ik denk dat het mogelijk is om in 1.5-2 jaar tijd alles te regelen, wanneer je een kavel kan kopen met woonbestemming en geen rekening hoeft te houden met anderen.

Over een jaar of 10-15 willen we weer ons eigen huis bouwen (haha, huidige is nog niet eens opgeleverd), maar dan niet meer in een groep. Dat heeft ons op veel vlakken vertraagd en beperkt in de keuze . Daarentegen hadden we op dit moment niet alle kosten voor architect, gemeente en aannemer kunnen dragen, 17 huizen tegelijk ontwerpen en bouwen is natuurlijk goedkoper dan 17 losse huizen bouwen.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 19 Sep 2016 22:23

Re: Zelf een huis laten bouwen

Gaat het dan bij jullie om een CPO Taeda?
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 19 Sep 2016 22:41

Re: Zelf een huis laten bouwen

Wij hebben ook zelf een huis gebouwd. Alleen hebben dan vooral veel zelf gedaan.
Afhankelijk van wat je wilt is het mogelijk om met twee ton iets op je kavel te bouwen. Als je veel zelf doet kun je best iets moois (maar niet vrijstaand, of maar heel klein) bouwen. Wil je iets laten bouwen, en dus niets of weinig zelf doen dan kom je denk ik boven de twee ton uit.
Kosten voor architect en het inhuren van een aannemer die jullie huis dan bouwt zijn echt hoog.
Wij hebben destijds door de architect een begroting laten maken van ons huis als we zo goed als alles zelf zouden doen en een begroting van als we een aannemer zouden inhuren. Dat scheelde de helft van de prijs (aannemer dubbel zo duur).
Uiteindelijk hebben we alles zelf gedaan op het stucwerk, schilderwerk, het tegelwerk in de wc en badkamer, loodgieter, elektriciteit en timmerwerk na. Dingen als metselen, dakpannen leggen, keuken plaatsen, kozijnen en glas, vensterbanken plaatsen, tegelvloer leggen, al het breek, sjouw en opruimwerk zelf gedaan. Ik heb ook alles zelf 'geregisseerd'.
We zijn van architect tot inhuizen zon drie jaar bezig geweest, waarin ons leven ook echt uit bijna niets anders bestond als ons nieuwe huis.
Omdat we dus veel zelf deden, maar niet alles zijn we uiteindelijk op een prijs tussen die twee begrotingen die de architect maakte uit gekomen. We hebben er in ieder geval heel veel geld mee verdiend door het zo te doen, maar je moet het wel echt willen zo...
Juli 2015
Maart 2017
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 19 Sep 2016 22:51

Re: Zelf een huis laten bouwen

Wat de kosten betreft ligt het er ook aan hoe groot je kavel is en wat je er op wil bouwen. Hoeveel m3. Qua kosten van de kavel ligt het er ook aan in welke regio je kavel ligt en hoeveel m2 de kavel is.
Als je die dingen niet weet, kun je ook moeilijk vergelijken.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 20 Sep 2016 00:08

Re: Zelf een huis laten bouwen

KOL schreef:Gaat het dan bij jullie om een CPO Taeda?


Ja, dat weet ik toevallig omdat ik haar CPO plan heb gezien. Ons huis in ook CPO bouw. Weet zijn niet de eerste bewoners, maar weten wel dat daar de CPO de wijk heel speels is ingericht en letterlijk geen Een huis het zelfde in qua inrichting raamindeling. Dit terwijl het bijna 60 woningen betreft. Aangezien er ook aardig wat geld in overgebleven heeft de plaatselijke buurtvereniging nu erg veel in kas en daar profiteren we wel van dmv de vele activiteiten met lage eigen bijdrage.

De nieuwbouwwijk langs onze wijk in wel een nieuwbouw project zonder CPO. Die huizen zijn ongeveer allemaal hetzelfde (eenheidsworst noemen wel het hier) en lang niet zo speels.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 20 Sep 2016 07:06

Re: Zelf een huis laten bouwen

KOL schreef:Gaat het dan bij jullie om een CPO Taeda?


Yes! Ik ben blij dat we deze keuze hebben gemaakt, maar zou het niet snel nog een keer doen.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 20 Sep 2016 09:01

Re: Zelf een huis laten bouwen

Fred, ik snap jouw post maar half door de typfoutjes. Misschien een tip op je post na te lezen en te verbeteren voordat je hem plaatst.

Wij zullen, indien we er voor kiezen om zelf te bouwen, niet voor een CPO gaan. Het wordt dan een op zich staand project.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 20 Sep 2016 09:58

Re: Zelf een huis laten bouwen

Die automatische woorden functie op de mobiel is niet altijd even handig zie ik.

Overigens mochten hier destijds alleen mensen van de betreffende woonplaats in de CPO stappen. Wij zijn nu de eerste mensen buiten die woonplaats die hier zijn komen te wonen.

Bij een nieuwbouwproject in de wijk hierlangs wordt daar niet naar gekeken.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4383

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 20 Sep 2016 10:21

Re: Zelf een huis laten bouwen

Taeda, mag ik vragen waarom je het niet nog een keer zou doen? Teveel belemmeringen? Is het bij CPO dan zo dat je je aan een bepaald ontwerp moet houden? Kan me voorstellen dat je niet een huis kunt bouwen wat er heel erg anders uitziet dan de rest.

Pure, dingen zelf doen is niet voor ons weggelegd. Wij zijn echt niet handig dus ik laat het graag over aan de mensen die dat wél zijn haha. Een muurtje schilderen kan ik wel, maar ik vind spuiten bijvoorbeeld veel mooier. Qua kennis zit het gelukkig wel goed en dat scheelt ook weer.
<<

kippie

Lady-post-a-lot

Berichten: 1276

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:34

Bericht 10 Sep 2017 14:51

Re: Zelf een huis laten bouwen

Kan iemand mijn meer vertellen over bouwen met cpo?

Er is een kavel vrij gekomen voor een hoekwoning.
Maar wij waren helaas niet de eerste die reageerde..
Nu moeten we wachten of de anderen het wel willen.

Maar ik heb geen idee hoe zoiets gaat?
Wat zijn de kosten? Moet je iets tekenen of aan betalen?
Het is hier een meer jaren project mensen zien er soms ook vanaf..
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 10 Sep 2017 16:06

Re: Zelf een huis laten bouwen

Kippie, ik kan je er wel meer over vertellen, al gaat het bij elk CPO weer anders.

Bij ons moest er aanbetaald worden zodra de eerste kosten gemaakt werden (adviseur en architect). Uiteindelijk hebben we voorafgaand aan de hypotheek 5% van de totale koopsom moeten voorschieten/aanbetalen. Later kun je dit met je hypotheek terugvragen.Ook waren er verenigingscontracten waarin bijvoorbeeld de manier van beslissen (stemmen), bestuursvorm en uitkopen waren vastgelegd.

Bij ons project is na de eerste betaling één stel uitgestapt, zij hebben hun huis nu te koop staan. Dit had niet van doen met het project, maar hun relatie hebben ze verbroken.

Wij hebben er uiteindelijk 4.5 jaar over gedaan, maar wij zaten er echt vanaf het allereerste begin in met twee stellen, toen er alleen nog een wild idee in de kroeg was ontstaan. Het merendeel van de groep is later aangesloten en heeft er 2.5-3.5 jaar ingezeten. Wij hebben ook alle pech gehad die mogelijk was geloof ik, bezwaren op de vergunning, vertraging bij de sloop van het oude gebouw door een huismus, trage en later failliete aannemer. Ik denk dat als jullie de laatste zijn die inschrijven je niet uit hoeft te gaan van zo'n lange periode, maar eerder van 1 á 2 jaar.

Ik heb nog steeds geen spijt, ben blij dat we het gedaan hebben en zou het zo weer doen in de situatie van toen, maar over een tiental jaar hopen we een huis te kunnen bouwen zonder het financiële groepsvoordeel (en vertraging, beperking in keuze) te kunnen doen.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

kippie

Lady-post-a-lot

Berichten: 1276

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:34

Bericht 10 Sep 2017 21:32

Re: Zelf een huis laten bouwen

Ze zijn 2015 al begonnen... Telkens stappen er weer mensen uit.
Ik ben zeer benieuwd wat de mensen voor ons doen.. ik denk zelf dat ze het wel doen.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 10 Sep 2017 22:57

Re: Zelf een huis laten bouwen

Hier ook CPO bouw, maar ik ben niet de eerste bewoner dus weet niet het hele proces. Wel zat er een bouwkundige tussen de kopers (in dit geval zo'n 75 woningen), die veel heeft getekend.
Er waren eigenlijk 4 standaard indelingen, maar er is wat verkeerd gegaan waardoor iedereen hun huis heeft mogen indelen (muren en ramen). Ook uit verschillende kleuren steen kon worden gekozen. Bouwstijl is het wel hetzelfde, maar elk huis is hier uniek in de buurt en al die verschillen zorgt wel voor een enorme speelse buurt.
Als ik dan de nieuwbouw wijk die door projectontwikkelaars is gebouwd hier in de buurt dan is die veel saaier. Allemaal dezelfde of gespiegelde huizen. Niet dat het geen mooie huizen zijn, maar de omgeving vind ik wel saaier met allemaal dezelfde huizen.
<<

Anoniem223

Bericht 12 Sep 2017 11:46

Re: Zelf een huis laten bouwen

Verwijderd. ik vond het tochgeen antwoord op je vraag en toen ik het nog eens nalas vond ik het egoistisch van mezelf. Dus weg ermee!
<<

kippie

Lady-post-a-lot

Berichten: 1276

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:34

Bericht 14 Sep 2017 13:33

Re: Zelf een huis laten bouwen

Helaas wij zijn niet geworden..
Andere partij voor ons gaat er mee door..

Ik baal ervan, als ik iets eerder had gebeld waren wij de eerste..

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers