Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wat te doen met werk na verlof?

<<

sonly

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 533

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 25 Aug 2017 15:03

Wat te doen met werk na verlof?

Ik weet niet zeker of dit de goede pijler is dus burgemeesters, als het verplaatst moet worden dan doe dat vooral!

Hoe hebben jullie besloten wat je doet met je werk na je verlof? Dus of je bv minder gaat werken. En hoe reken je nou uit of het uit kan om meer te blijven werken of dat je beter wat minder kan werken? (Ivm kinderopvangtoeslag)

Ik werk onregelmatige diensten. Op papier heb ik sowieso 20 uur maar eigenlijk werkte ik altijd gemiddeld zo'n 32 uur per week. En op zich wil ik dat ook best blijven werken als vriend een dag minder zou kunnen werken. (Hij durft/wil het alleen nog niet vragen op zijn werk...). Alleen is het bijna altijd 'savonds. En ook niet altijd op 4 dagen maar soms ook verspreid over 5 of 6 dagen. Dat is me dan wel te veel van het goeie. Liever dan 1 lange dienst dan 2 korte. Maar ik vind het dus heel lastig te beslissen wat nu wijsheid is.

En wanneer hebben jullie dit op je werk besproken? Voor je verlof? In je verlof voor de geboorte of in je verlof na de geboorte?
En wanneer heb je eventueel kolven besproken?

Ik werk in een informeel klein bedrijf en ik denk dat voornamelijk het laatste wel wat lastig is om te realiseren. Ik denk dus dat het vanuit het bedrijf gezien handiger is dit op tijd te bespreken. Maar voor mezelf is het handiger dit oas wat later te doen, want wie weet wil kolven wel niet of ben ik er na 3 maand zat van... dus wie heeft hier goeie tips over?
<<

Anoniem236

Bericht 25 Aug 2017 15:10

Re: Wat te doen met werk na verlof?

Ik heb tijdens de zwangerschap, ruim voor he verlof besloten een dag minder te gaan werken. Alleen was mij beloofd dat wanneer ik weer meer uren zou willen dit toch altijd mogelijk was. Niet dus. Dus achteraf had ik liever ouderschapsverlof opgenomen om mijn contract uren te verlagen dan had ik daarna een keuze gehad.

Over kolven hoef je toch niets te bespreken? Tenminste de collega s bij ons die doen dat gewoon. Die pakken hun moment. Vanuit het bedrijf hoeft hier niets voor geregeld of besproken te worden. Ze reserveren een ruimte en doen hun ding en gaan weer verder.
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 25 Aug 2017 15:39

Re: Wat te doen met werk na verlof?

Geen ervaring met minder werken omdat ik beide keren een 0 uren contract had.

Kolven heb ik aangegeven tegen het einde van mijn verlof toen ik wist dat de bv goed liep. Dat was geen probleem. Ik moest even langs komen om te bespreken wat mijn wensen (kolftijden) daarin waren. En toen hebben ze een plekje voor mij ingericht.
2012
2016
2020

Instagram
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 25 Aug 2017 15:49

Re: Wat te doen met werk na verlof?

Al vrij snel nadat ik verteld had dat ik zwanger was heb ik aangegeven 1 dag minder te willen.
Bij ons is 24u normaal als parttimer en 36 als fulltimer.
Ik woon alleen in een andere plaats en wilde graag 27u dus 3x9 ipv 4x9 zoals ik deed.
Mijn collega's gaan namelijk tussen de middag thuis eten en ik kan dat toch niet,
Zij werken dus 3x8u.
Kolven was ik overigens sowieso niet van plan. Zou wel kunnen bij ons hoor.
2016
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 25 Aug 2017 15:57

Re: Wat te doen met werk na verlof?

Ik werkte 34 uur voordat ik met verlof ging. 2 uur was extra dat ging er af en had ik nog op mijn contract 32 uur staan. Ik heb eerst bijna 3 jaar lang, 8 uur per week ouderschapsverlof opgenomen. En in die drie jaar bedacht dat ik geen 4 dagen per week wilde werken dus wist ik al best vlot dat ik na mijn ouderschapsverlof voor 8 uur ontslag ging nemen.

Als je onregelmatig werkt is het natuurlijk wat lastiger met aangeven hoeveel dagen je per week wilt werken maar kan je daar dan niet het gesprek over aan gaan met je baas?
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem316

Bericht 25 Aug 2017 16:48

Re: Wat te doen met werk na verlof?

Ik werkte 36 en werk nu 28 o.b.v. ouderschapsverlof. Ik krijg daarvan 50% betaald. Wij hebben het niet uitgerekend, want we wisten dat we het nog wel met ons salaris zouden redden.
Je kan p en o wel een berekening laten maken wat je nieuwe salaris wordt.
<<

Anoniem252

Bericht 25 Aug 2017 17:15

Re: Wat te doen met werk na verlof?

Ik werk nu 32 uur verdeeld over 4 dagen in onregelmatige diensten. Na mijn verlof ga ik 24 uur werken, mijn man werk 32 uur.
Ik heb dit een paar weken terug aangegeven bij mijn werkgever.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 25 Aug 2017 18:25

Re: Wat te doen met werk na verlof?

Ik werk in praktijk2 uur minder per week, want ik begin op ma+di een uurtje later zodat ik m'n jongste naar de opvang kan brengen. Dat heb ik destijds vóór m'n zwangerschapsverlof besproken met onze PZ. Ik gebruik hier ouderschapsverlof voor.
#teammaple🍁
<<

Anoniem313

Bericht 25 Aug 2017 19:35

Re: Wat te doen met werk na verlof?

Ik heb het voor mijn zwangerschapverlof besproken en heb niet uitgerekend hoe het zat met toeslagen etcetera omdat dat voor mij niet de doorslaggevende factor was.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 25 Aug 2017 21:04

Re: Wat te doen met werk na verlof?

Toeslagen zijn inkomensafhankelijk, dus er valt niet heel veel aan te rekenen toch?

Ik heb voor mijn verlof besproken dat ik minder wilde gaan werken, van 36 uur ben ik naar 32 uur gegaan.
<<

sanskie

Kletskop

Berichten: 833

Geregistreerd: 29 Okt 2013 12:48

Bericht 25 Aug 2017 21:39

Re: Wat te doen met werk na verlof?

Ik had een contract van 20 uur toen ik zo'n 10 week zwanger was heb ik een contract gekregen van 32 uur. Ze wisten toen nog niet op het werk dat ik zwanger was. Toen ik 14 weken was heb ik op mijn werk verteld.
Ik wou zelf graag 4 dagen per week blijven werken na mijn verlof en heb dit dan ook aangegeven voor mijn verlof in ging.
Ik wil dit qua het financiële plaatje als ik 3 dagen zou gaan werken verdiend ik net genoeg bij 4 hou ik een mooi zakcentje voor mij zelf over. Als ik helemaal niet meer zou gaan werken of nog minder zouden we nog steeds rondkomen maar komt in feite alles op de schouders van mijn vriend te liggen en dat wil ik niet. Ik wil absoluut niet financieel afhankelijk zijn van iemand.
Mijn dochtertje gaat dus nu 4 dagen per week naar de opvang dit kan voor ons uit.
Ik verdien stukken meer dan ik moet betalen aan de opvang (bedrag-kinderopvangtoeslag).
Qua kolven is daar de mogelijkheid toe op het werk , dit zijn ze ook wettelijk verplicht en doen ze absoluut niet moeilijk over.
Heb dit wel pas 2 weken voordat ik weer moest gaan werken voorgelegd omdat mijn kleine slecht uit de fles drinkt.
Alleen gekolfde melk wilt ze ook niet laten we zeggen geen verschil dus kolf ik niet.
Als de kleine echt niet uit haar flesje wilt drinken ga ik naar de creche toe om haar daar te voeden.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 26 Aug 2017 06:50

Re: Wat te doen met werk na verlof?

Hier heb ik t ook al doorgegrven voor mijn verlof. Volgens mij moet dat ook.
Ik ben van 36 naar 24 uur gegaan. Wilde sowieso niet meer werken. Minder werken had wel gekunnen, Maar scheelde ook wel in salaris. Ik werk trouwens ook onregelmatig, dus had geen 3 dagen opvang nodig.
Bij hrm zou je je salaris kunnen laten uitrekenen. En op internet kun je uitrekenen hoeveel toeslag je krijgt.
Werk moet je idd recht geven op kolven. Bij ons is t ook niet 123 gerealiseerd, door tijd. Ik werk in de zorg, zonder pauzes, dus zomaar weg om te kolven is lastiger. Wel te doen, maar is wel ff creatief doen met t rooster, dus zou dat niet op t laatste moment doorgeven
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 26 Aug 2017 07:49

Re: Wat te doen met werk na verlof?

Ik heb de vorige keer aangegeven hoeveel uren ik wilde gaan werken en toen hebben we besproken voordat ik met verlof ging welke dag ik zou laten vallen, ik moest voor de opvang de dagen ook weten.
Kolven heb ik gewoon gemeld en de tijden aangegeven op het eind van mijn verlof zodat er geen afspraken in mijn agenda gezet werden, een kolfruimte is bij ons gewoon aanwezig.

Nu blijf ik hetzelfde aantal uren werken, ik heb voordat ik met verlof ging aangegeven 4 wkn vakantie er achter aan op te willen nemen en weer te gaan kolven, dat was het.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

sonly

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 533

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 26 Aug 2017 10:43

Re: Wat te doen met werk na verlof?

Zoals genoemd is het een informeel klein bedrijf. Vandaar dat bv kolven wel even wat meer voeten in de aarde heeft. Ik ben namelijk de eerste die er zou gaan kolven en er is nog geen geschikte ruimte ivm camera's die bijvoorbeeld op het kantoor hangen. En in een wc vind ik vies. Ook is het rooster technisch erg lastig omdat je vaak alleen staat in gepland (ok de weekend hulpen niet, maar ik wel). En het is niet te voorspellen op welke momenten het druk is. (Horeca, maar weer geen standaard lunchroom of restaurant) Ik kan niet zomaar even weglopen als ik alleen ben in ieder geval. Om te voorkomen dat het niet realiseerbaar is wil ik dus niet te lang wachten, maar tegerlijkertijd weet ik dus niet eens of het wel nodig is.

En ik wil ook zeker een gesprek (of indien nodig meerdere) aangaan over mijn werktijden/dagen, maar hoe beslis je nou wat wijsheid is? Ik heb nu al niet elke maand hetzelfde loon want niet elke maand precies hetzelfde aantal uren (kan bij ons niet eens), maar een richtlijn kan ik wel aangeven. Maar ik weet niet goed hoe ik voor mezelf moet beslissen wat die richtlijn dan moet gaan zijn. Als ik alleen in de avonden en weekenden werk zijn we weinig kinderopvang nodig. Is het ook af en toe overdag, dan wel soms. Maar hoe bereken je nou of dat uit kan? (Dus dat je niet alleen aan het werk bent om opvang te betalen). Sowieso is het lastig omdat ik niet aan het begin van een maand kan weten hoeveel uur opvang ik die maand precies nodig ben, dus kinderopvangtoeslag aanvragen wordt sowieso een lastig dingetje..
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 26 Aug 2017 13:30

Re: Wat te doen met werk na verlof?

Het lastige is dat het vooraf heel lastig in te schatten is. Elke baby is anders, en hoe jij er op reageert is ook anders. De een heeft er geen moeite mee om 40 uur te werken, een ander vindt 24 al te veel, en je kunt van tevoren denken dat jij het goed vindt om 3 dagen van huis te zijn terwijl je er achteraf anders over denkt. Het blijft een heel persoonlijk verhaal.
Hoe gaat je rooster er uit zien als je minder uren werkt, heb je dan wel langere diensten of gaan ze nog meer snipperen?
Wil je vooral avonden en weekenden werken om zo minder kinderopvang te hebben en dat je kind zo veel mogelijk bij jou of je partner is of wil je ook nog tijd voor elkaar overhouden. Ik zou het zwaar vinden om er vaak alleen voor te staan, maar ook daar is iedereen weer anders is.

Kijken of je uit kan kun je wel met de rekenhulp op toeslagen.nl. Normaal gesproken is het zo dat als je niet veel verdient (verzamelinkomen) dat je heel veel vergoed krijgt. Als jij en je partner qua salaris niet ver uit elkaar liggen loont het altijd om te gaan werken. Als je partner veel meer verdient dan jij dan kan het zijn dat thuis blijven niet veel "duurder" is.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

sanskie

Kletskop

Berichten: 833

Geregistreerd: 29 Okt 2013 12:48

Bericht 26 Aug 2017 13:39

Re: Wat te doen met werk na verlof?

Je hebt ook flexibele opvang dan koop je uren in per twee weken. Dit kost wel meer dan de normale uurprijs 10% hier.
Als je structureel 32 uur per week werkt kan je dit ook aan kaarten en zeggen ik wil een contract van 32 uur hier heb je gewoon recht op als je minimaal 6 weken achter elkaar (geloof ik) gemiddeld 32 uur werkt.
Maar kan je niet gewoon tegen je baas zeggen ik wil zoveel uur werken en die en die dagen ? beetje vastigheid zeg maar.
En hoe je het berekend of het uit kan.... je moet eerst goed weten hoeveel uren opvang je nodig hebt per maand.
Weet je die dan bereken je daar de prijs van dit doe je min kinderopvangtoeslag en dan kijken hoeveel je verdiend.
Bijv je verdiend 2000
kinderopvang kost 500 euro ( netto dus kinderopvangtoeslag er af)
dan hou je dus 1500 over ...dus kan het uit want als je niet zou werken zou je die 1500 niet hebben
Zo zie ik het
<<

sonly

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 533

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 28 Aug 2017 10:43

Re: Wat te doen met werk na verlof?

Bedankt voor de reacties. Ik kan dus geen voorkeursdagen doorgeven (wel aantal uur) en dat maakt het lastig. Mijn werk is namelijk niet al om 8 uur 's ochtends open. Dus uren overdag invullen kan al bijna niet. En de uren zullen wisselend blijven. Maar door jullie vragen krijg ik het voor mezelf wel iets helderder. (Op de kinderopvang toeslag na dan, omdat het gewoon zo blijft dat ik de ene week misschien dan 4 uur nodig ga hebben en een andere week misschien wel 15 uur..). Heb ook wel zitten denken om ander werk te zoeken maar momenteel veranderd er al zo veel en ik voel me op m'n werk meestal wel goed en gewaardeerd. Dus voor nu is dat nog even van de baan (misschien volgend jaar ofzo wel een optie)

Het uurloon van mijn man is wel lager trouwens, maar hij verdiend meer omdat hij meer werkt. Lijkt mij dat als je alleen naar kosten kijkt (dus geen gevoel mee laat spelen), en er iemand dan minder zou werken, dat het dan "voordeliger" uitkomt als hij minder zou werken toch? Of heb ik dat mis?
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 28 Aug 2017 10:56

Re: Wat te doen met werk na verlof?

Je kunt wel proberen te kijken wat de netto kosten per uur zijn als het goed is. Daarvoor maakt het niet uit hoeveel uur je afneemt. Je gebruikt dan de rekenhulp en deelt het bedrag wat eruit komt door het aantal uur dat je ingegeven hebt, dan weet je hoeveel je per uur vergoed krijgt.

Het is inderdaad het voordeligst als degene met het laagste uurloon/dagloon minder werkt. Maar het ligt er wel een beetje aan. Stel dat op een werkdag van jou je maar 3 uur opvang nodig hebt omdat je later begint en op een werkdag van je man 10 uur dan verandert het weer.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Anoniem313

Bericht 28 Aug 2017 11:00

Re: Wat te doen met werk na verlof?

Ik zou naast salaris ook kijken naar de kansen op doorgroei, ontwikkeling, hoeveel lol in je baan en inderdaad hoe flexibel je bent. En dan zou ik kijken naar hoe je dat als gezin wilt regelen. De kosten voor opvang altijd afzetten tegen het gezamenlijk inkomen en niet alleen tegen dat van de minst verdienende, bedenken hoeveel je nodig hebt qua inkomen en om je werk leuk te laten zijn, dat soort dingen.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 28 Aug 2017 11:05

Re: Wat te doen met werk na verlof?

Behalve is het echt noodzakelijk is om voor het geld te kiezen zou ik inderdaad heel goed nadenken wat jullie zelf graag willen.
Mijn man heeft een tijd een dag vrij gehad om thuis te zijn bij de kinderen, maar dat leverde de rest van de week zoveel werkdruk op dat hij daar niet gelukkig van werd, hoe veel hij ook genoot van zijn dag thuis.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5349

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:12

Bericht 28 Aug 2017 11:29

Re: Wat te doen met werk na verlof?

Ik werk ook in de horeca, maar iets minder onregelmatig als dat jij nu werk denk ik.
Ik werk 38 op contract (in praktijk minstens 45 uur per week)
Voordat ik met verlof ging heb ik doorgegeven wat ik wilde met mijn uren, volgens mij ben je dit ook verplicht.
Voor mij hebben ze een aantal loonstrookjes laten maken met overal minder uren er op, zodat ik kon vergelijken met de kosten voor de gastouder die we hebben.
Toen was het voor ons financieel niet haalbaar dat ik minder zou gaan werken.
Nu ben ik sinds een paar weken weer aan het werk, en gaat mijn vriend van baan veranderen waardoor we het financieel een stuk ruimer zullen hebben. Daardoor kan ik over een tijd minder gaan werken, waar ik erg blij mee ben aangezien het me zwaar valt.

Het kolven heb ik van te voren ook aangegeven, en tijdens mijn verlof nog eens toen ik zeker wist dat het echt nodig zou zijn.
10.04.17
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 31 Aug 2017 15:12

Re: Wat te doen met werk na verlof?

Gewoon alles op tijd bespreekbaar maken. Je kan best aangeven dat je twijfelt over hoeveel uren en of je wilt kolven etc... je hebt straks gewoon recht op ouderschapsverlof, kolftijd enzo, maar het is voor je werkgever wel fijn als die weet dat je er misschien gebruik van gaat maken. Het is zo moeilijk om nu al te bepalen hoeveel uren je wilt werken, dus dat kun je ook eerst gaan ervaren.
december 2016
juli 2019
<<

Flower

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Sep 2013 10:47

Bericht 03 Sep 2017 08:19

Re: Wat te doen met werk na verlof?

Via de salaris administratie heb ik een berekening laten maken wat ik zou verdienen als ik minder ging werken
Ort krijg ik ook maar dat zie ik als extraatje
Ik werk minder met ouderschapsverlof zodat ik altijd terug kan

Mbt het kolven, ik heb voordat ik met zwangerschapsverlof ging al aangegeven dat ik bv wilde gaan geven en ws dus zou gaan kolven als ik weer ging werken
Een maand voor mijn verlof heb ik contact gehad met mijn manager en dit bevestigt , zij heeft toen een ruimte geregeld
Afbeelding
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 03 Sep 2017 09:01

Re: Wat te doen met werk na verlof?

Je hebt inderdaad " gewoon" kolfrecht, nou is dat natuurlijk niet bij elke functie makkelijk in te vullen maar ik zou het wel bij je werkgever neer leggen en kijken of hij met een oplossing komt en niet zelf al gaan invullen dat het niet gaat.

Daarnaast heeft de minst verdiende ouder recht op inkomensafhankelijke combinatiekorting, deze krijg je na je aangifte uitbetaald en daar kunnen wij bijvoorbeeld 2 maanden kinderopvang van betalen. Kijk eens op de site van de belastingdienst.

Het is ook wel nuttig om te bekijken wat voor een soort opvang je wil, deel opa/ oma, kinderdagverblijf of gastouder want dat kan aardig in de kosten schelen. Bij een gastouder is het vaak mogelijk om flexibel uren op te nemen. Ik zou gewoon je diensten van het afgelopen half jaar qua uren optellen, kijken welk deel in de uren viel dat je man vrij was en dat er af halen en dat aantal gewoon door 6 delen, dan heb je een beetje een gemiddelde en kan je dus ook een beetje inschatten want je nodig hebt aan opvang per maand en hoeveel dat gaat kosten. Zo zou ik ook je uren gaan doorgeven aan de belasting dienst voor de kinderopvangtoeslag en dan regelmatig controleren of je gemiddeld niet te hoog uit komt. Als het aan het eind van het jaar qua uren maar klopt, het hoeft niet per maand te kloppen.

Je krijgt natuurlijk ook nog 4 keer per jaar een kleine 200euro kinderbijslag, als je oppast kom je daar qua kleding ed voor je kindje een heel eind mee.
25-11-2014 & 09-06-2017

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers