Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kroep in de zomer??

<<

Dikkie Dik

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 574

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:58

Bericht 30 Aug 2017 05:56

Kroep in de zomer??

De titel zegt het al...
Het heeft er alle schijn van dat mijn kids kroep hebben.
Althans de symptomen lijken op de pseudokroepaanvallen die ik van sommige nachten in de winter ken.
Alleen nu dus overdag ook.
Behoorlijk benauwd zeehondenhoest en rond de 38 graden koorts. Herkent iemand dit? Lijkt me zo'n gekke tijd de zomer voor (pseudo)kroep

We zijn net twee weken bezig en ik moet mn dochter alweer voor de tweede keer ziek melden. Voel me zo bezwaard....eerst buikgriep nu dit.
22-2-2013
28-8-2015
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 30 Aug 2017 06:19

Re: Kroep in de zomer??

Ik zou het wel ff laten checken door de huisarts.
Omdat de symptomen ook op kinkhoest lijken.
2016
<<

Dikkie Dik

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 574

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:58

Bericht 30 Aug 2017 06:27

Re: Kroep in de zomer??

Bedankt voor je reactie Salome.
Mijn zoontje begon maandag. En toen hij heel erg benauwd was, heb ik inderdaad de huisarts gebeld.
Ik kwam niet eens langs de assistente.. We moesten het nog maar even aankijken. Hij hoestte geen bloed en had geen enorme koorts.
Toch is het besmettelijk want vannacht begon mijn dochter...

Het komt zo met golven. Dan weer benauwd dan weer niet. Gisteravond had mijn zoon weer tegen de 39 graden koorts. Vanochtend weer niet. Vannacht benauwd vanochtend weer bijna niet..

Kinkhoest kan dus ook ondanks de inentingen?
22-2-2013
28-8-2015
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 30 Aug 2017 06:35

Re: Kroep in de zomer??

Ik werk in een plaats waar er veel niet ingeënt zijn en daar heerst het nu.daarom dacht ik er aan.
Symptomen lijken op elkaar. Lijkt me dat inenten wel moet werken.
Het kan natuurlijk ook gewoon een virus zijn net als kroep.

Bij ons wil de huisarts je ook pas zien na 3 dagen koorts.
Ik vind dat zelf ook moeilijk
2016
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 30 Aug 2017 06:42

Re: Kroep in de zomer??

J en ik zijn nu ook verkouden. En wel dezelfde symptomen. Super irritant. Er gast die wel een virus rond. Hoor het nl van brij veel mensen
2015 💙
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 30 Aug 2017 07:20

Re: Kroep in de zomer??

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik vind het wel ernstig om te lezen dat huisartsen zo weinig interesse tonen. Onze huisarts zegt steeds dat je beter een keer te veel dan te weinig kan komen met kinderen. Op de huisartsenpost heb ik al anders meegemaakt, maar als je gezien wil worden door de huisarts, zou ik wel op je strepen gaan staan!
december 2016
juli 2019
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 30 Aug 2017 07:54

Re: Kroep in de zomer??

Pseudokroep (echte kroep zijn ze als het goed is tegen gevaccineerd) is in principe niet meer dan een verkoudheidsvirus rondom de stembanden. En aangezien zo ongeveer iedereen die ik ken en mijzelf inclusief afgelopen weken snotverkouden is geweest denk ik dat het heel goed kan. Zeker als je het zo herkent. Natuurlijk is er verder vrij weinig aan te doen en de adviezen qua eventueel stomen ken je waarschijnlijk al. Beterschap!
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 30 Aug 2017 08:02

Re: Kroep in de zomer??

En kinkhoest kan ook ja. Al zie je dat meestal bij wat oudere kinderen weer, de jouwe zijn nog "vrij recent" gevaccineerd. Maar kan ook zeker.

Overigens heb je met kinkhoest meer de droge blafhoest en het hoestbuien tot kokhalzen/overgeven maar echt benauwd worden ze er (buiten de hoestaanvallen) niet zo snel van. Wel flink ziek en slap en inderdaad flink koorts. Varieert natuurlijk wel een beetje over de dag maar niet echt op en af. Ze zijn echt wel zieker dan LS kindjes.

Terwijl de pseudokroep (LS) vaak meer de droge blafhoest los heeft en niet zozeer in aanvallen en eventueel echt piepende ademhaling en flink benauwd (wat je dus bij kinkhoest minder ziet) in aanvallen en voornamelijk s nachts. En ze zijn er dus vaak verder niet heel ziek van hooguit flink verkouden (en daar kun je natuurlijk wel ziek van zijn met verhoging/eventueel beetje koorts).

Herken je dan een van de twee meer?
Laatst gewijzigd door Whatever op 30 Aug 2017 10:38, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem331

Bericht 30 Aug 2017 08:47

Re: Kroep in de zomer??

Whatever schreef:Pseudokroep (echte kroep zijn ze als het goed is tegen gevaccineerd) is in principe niet meer dan een verkoudheidsvirus rondom de stembanden. En aangezien zo ongeveer iedereen die ik ken en mijzelf inclusief afgelopen weken snotverkouden is geweest denk ik dat het heel goed kan. Zeker als je het zo herkent. Natuurlijk is er verder vrij weinig aan te doen en de adviezen qua eventueel stomen ken je waarschijnlijk al. Beterschap!



Mijn dochter heeft toen ze net een jaar was toch een kleine week in het ziekenhuis gelegen met pseudokroep. Dat meisje was er zo zorkest van toen. Echt heel sneu. Uiteindelijk groeien ze er over heen. Maar mijn dochter heeft altijd wat met de luchtwegen.

Ik vind het ook kwalijk dat je niet eens langs de assistente komt. Hebben wij ook 1 keer gehad, en dochter bleek achteraf goed ziek. De huisarts vroeg waarom we niet eerder langs waren gekomen, en die was echt niet blij te horen dat we wel eerder hadden gebeld maar afgewimpeld waren.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 30 Aug 2017 08:51

Re: Kroep in de zomer??

Popcorn schreef:
Whatever schreef:Pseudokroep (echte kroep zijn ze als het goed is tegen gevaccineerd) is in principe niet meer dan een verkoudheidsvirus rondom de stembanden. En aangezien zo ongeveer iedereen die ik ken en mijzelf inclusief afgelopen weken snotverkouden is geweest denk ik dat het heel goed kan. Zeker als je het zo herkent. Natuurlijk is er verder vrij weinig aan te doen en de adviezen qua eventueel stomen ken je waarschijnlijk al. Beterschap!



Mijn dochter heeft toen ze net een jaar was toch een kleine week in het ziekenhuis gelegen met pseudokroep. Dat meisje was er zo zorkest van toen. Echt heel sneu. Uiteindelijk groeien ze er over heen. Maar mijn dochter heeft altijd wat met de luchtwegen.

Ik vind het ook kwalijk dat je niet eens langs de assistente komt. Hebben wij ook 1 keer gehad, en dochter bleek achteraf goed ziek. De huisarts vroeg waarom we niet eerder langs waren gekomen, en die was echt niet blij te horen dat we wel eerder hadden gebeld maar afgewimpeld waren.


Voor hele kleintjes is het ook een ander verhaal. En je hebt altijd kans dat als ze echt benauwd blijven dat ze verneveld moeten worden. Maar meestal is dat bij LS gewoon niet nodig. Dat is wat ik bedoel. En jouw kindje was toch wel een stuk kleiner nog natuurlijk.

Wel eens met jullie allemaal dat het belachelijk is dat je niet naar de huisarts mag komen hoor. Ik ben ook groot voorstander van het liever een keer teveel dan te weinig. Zeker als er moeders bezorgd zijn want die kennen hun kids toch het beste.
<<

Anoniem228

Bericht 30 Aug 2017 10:34

Re: Kroep in de zomer??

Niet om je bang te maken maar zo begint bij mijn zoon steeds longontsteking.
Hij heeft er inmiddels al 4 gehad.
Zou het dus echt even laten checken bij de ha.
2 weken terug had hij ook een kroep aanval dus het kan ook in de zomer.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 30 Aug 2017 11:06

Re: Kroep in de zomer??

O, ik vind dat ook altijd zo erg, als ik lees dat assistentes gaan bepalen dat mensen niet langs de huisarts mogen. Ik snap dat ze advies geven, als ik bel maken ze niet per definitie automatisch een afspraak bij de huisarts, maar als ik gewoon vraag om een afspraak dan wordt dat niet geweigerd. Hooguit is er die dag geen plek.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 30 Aug 2017 11:20

Re: Kroep in de zomer??

Susan schreef:O, ik vind dat ook altijd zo erg, als ik lees dat assistentes gaan bepalen dat mensen niet langs de huisarts mogen. Ik snap dat ze advies geven, als ik bel maken ze niet per definitie automatisch een afspraak bij de huisarts, maar als ik gewoon vraag om een afspraak dan wordt dat niet geweigerd. Hooguit is er die dag geen plek.


Dat lijkt me ook meer de bedoeling inderdaad. Je moet gewoon ALTIJD bij de huisarts terecht kunnen en zij doen triage hoeveel spoed het heeft en of je vandaag of morgen terecht kunt of ook wel over een paar dagen. Maar een nee vind ik ook nergens op slaan. Advies en geruststelling van "wij vinden het nu niet nodig maar kom zeker terug als het aanhoudt/verandert/erger wordt" lijkt me ook prima maar dan moet je je daar wel wederzijds in kunnen vinden. Dat je je ook gerustgesteld voelt en niet afgescheept.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 30 Aug 2017 11:25

Re: Kroep in de zomer??

Whatever schreef:
Dat lijkt me ook meer de bedoeling inderdaad. Je moet gewoon ALTIJD bij de huisarts terecht kunnen en zij doen triage hoeveel spoed het heeft en of je vandaag of morgen terecht kunt of ook wel over een paar dagen. Maar een nee vind ik ook nergens op slaan. Advies en geruststelling van "wij vinden het nu niet nodig maar kom zeker terug als het aanhoudt/verandert/erger wordt" lijkt me ook prima maar dan moet je je daar wel wederzijds in kunnen vinden. Dat je je ook gerustgesteld voelt en niet afgescheept.


Precies. Ik ben heel blij dat mijn huisarts (en de assistentes) daarin het zekere voor het onzekere nemen. Heb ook wel eens meegemaakt dat ik een afspraak had staan voor de volgende ochtend voor mijn zoontje, maar dat ik het toch echt echt niet vertrouwde en toch tussendoor mocht, toen bleek het acute blindedarmontsteking, we hadden toen echt niet langer moeten wachten. Ook een keer met mijn dochter, dat het een griepje leek maar longontsteking bleek te zijn. Natuurlijk kan het ook iets kleins zijn en was je soms achteraf iets te angstig, dat heb ik ook wel eens gehad, maar dat weet je toch pas als je ernaar hebt laten kijken.

Ik zou me echt heel onveilig voelen bij mijn huisartsenpraktijk als ze zulke gevoelens niet serieus zouden nemen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Dikkie Dik

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 574

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:58

Bericht 30 Aug 2017 12:38

Re: Kroep in de zomer??

Bedankt voor julle reacties.
Ik stoor me ook heel erg aan dat beleid op onze praktijk.
Toen onze zoon net geboren was en met allerlei vage klachten liep heeft het na vele afspraken zonder uitkomst 5 weken geduurd voordat we een doorverwijzing kregen.

Ook mocht ik met mijn dochter die aan alle kanten ontstoken was keel oren en ogen pas toen het pus overal uitliep eindelijk langskomen bij de huisarts. De hele tijd moesten we het maar aankijken van de assistente. Ze was toen nog geen 1. En idd toen we eindelijk bij Godsgratie bij de dokter mochten komen vroeg die zich toch ook wel af waarom we zo lang gewacht hadden..was pas een week bezig voor een afspraak, dokter.

Vanochtend beide kids getempt. Allebei geen koorts.
Het stomen doe ik inderdaad ook in de wintermaanden bij zo'n aanval.
Nu leek dat juist het tegenovergestelde te zijn. Ik ben nu buiten gaan zitten en dan zakte het wel.
Zijn hoestje begint los te raken.
De benauwdheid is echt een stuk minder, nog wel kortademig. Hij moet alleen bijna spugen wanneer hij heel erg overstuur is (want ik ben 2 ik zeg nee) moet hoesten en dan begint te kokhalzen.

Ik vermoed dus geen kinkhoest maar idd gewoon pseudokroep of een verkoudheid op de stembanden/bovenste luchtwegen.
Hopelijk is alles op zijn retour en hoef ik niet morgen alsnog naar de dokter.
22-2-2013
28-8-2015
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:20

Bericht 30 Aug 2017 13:01

Re: Kroep in de zomer??

Mijn dochter heeft het vorige maand gehad. Uiteindelijk heeft ze in het ziekenhuis een middel gehad en we moesten een nachtje blijven. Er lag nog een kindje met dezelfde symptomen. Kroep in de zomer komt regelmatig voor zei de kinderarts.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Minx