Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Suf werkprobleem

<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 19 Jul 2017 07:54

Suf werkprobleem

Ik heb een beetje een suffig werkprobleem wat ik graag aan jullie voorleg, omdat ik benieuwd ben hoe jullie hierover denken.
Op mijn werk wordt onderscheid gemaakt tussen managementassistenten en secretaresses. De inhoudelijke teams hebben een managementassistent (een schaal 8 functie), die onderdeel uitmaakt van het managementteam en samen met de twee leidinggevenden de teamrapportages ontwikkelt, beoordeelt, teambeleid ontwikkelt etc. Je bent dus als MA volwaardig lid van het MT en stelt inhoudelijke stukken op. Natuurlijk hoort er ook wat agendabeheer bij, maar alleen voor het MT van het team.
De administratieve en facilitaire teams hebben een secretaresse. Dat is een schaal 6 functie en is wat meer administratief (notuleren, agendabeheer, correspondentie verzorgen). Je bent als secretaresse werkzaam voor het hele team.

Ik ben dus MA, maar op mijn werk valt het me op dat veel secretaresses ineens ook managementassistent in hun handtekening hebben staan. Onlangs is er een nieuwe secretaresse gestart en zij werd ook aan iedereen voorgesteld als managementassistent. Op zich lig ik daar niet wakker van, als zij haar functie wil pimpen moet ze dat lekker zelf weten. Maar dingen die wél tot haar takenpakket horen, horen niet tot mijn takenpakket en ik zit er ook niet op te wachten om die dingen ook te moeten doen. En daar loop ik nu dus tegenaan. Mensen gaan ervan uit dat ik bepaalde dingen voor hun ga regelen, omdat Truus van afdeling x dat ook doet "en zij is toch ook MA"? Nee, Truus is secretaresse en dat werk hoort bij haar takenpakket, maar niet tot het mijne dus ik ga daar niet aan beginnen.

Ik leg dit tot nu toe telkens uit maar ik merk dat het me steeds meer begint te irriteren. Zouden jullie hier iets mee doen? Of is het gewoon een kwestie van 'let it go'?

(Speelt waarschijnlijk ook mee dat ik sowieso niet heel blij ben met mijn baan qua inhoud, dus het irriteert me daardoor extra.)

♥♥
<<

Anoniem304

Bericht 19 Jul 2017 08:00

Re: Suf werkprobleem

Er zijn denk ik maar 2 opties. Blijven herhalen tegen de mensen die bij je komen, of Truus erop aanspreken.

Hee Truus, mensen komen bij mij met secretaresse klusjes omdat ze denken dat dit bij het MA takenpakket hoort, er staat namelijk MA in je handtekening. Kan je dat even aanpassen? Het is voor vele verwarrend. Ok. Doei!
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 19 Jul 2017 08:05

Re: Suf werkprobleem

Ja maar het is dus niet alleen truus, het zijn alle (of in ieder geval veel ) secretaresses. Ik noem nu truus even omdat zij op dezelfde verdieping zit als ik :P

♥♥
<<

Anoniem304

Bericht 19 Jul 2017 08:07

Re: Suf werkprobleem

Mooi klusje voor Truus om dat even aan andere Truusen door te geven :D
<<

Anoniem278

Bericht 19 Jul 2017 08:28

Re: Suf werkprobleem

Wat je ook kunt overwegen is het breder bespreekbaar maken. Dus op de agenda van het MT en dan aankaarten dat er secretaresses zijn die zichzelf MA noemen waardoor er verwarring bij andere werknemers ontstaat. En dan vragen of dat aangepast kan worden zodat zij zichzelf niet meer zo mogen voordoen. Want ik snap het sowieso wel, het zou mij ook storen als iemand doet alsof zij een of andere hogere functie heeft die ze niet heeft.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 19 Jul 2017 08:37

Re: Suf werkprobleem

Ik zou het ook breder bespreekbaar maken. Zijn er nog meer MA's die hetzelfde ondervinden?
Feitelijk is er gewoon sprake van verwarring. Die begint niet bij Truus, die past zich gewoon aan aan de heersende cultuur. En de grap is, dat zij waarschijnlijk ook echt denkt dat ze MA is. Alleen bij jullie is er een strikte scheidingslijn tussen MA en secretaresses en die wordt momenteel als verwarrend ervaren.

Dus breder oppakken en aankaarten bij de directie.
<<

ChiQ

Bericht 19 Jul 2017 08:44

Re: Suf werkprobleem

Ik zet toch ook geen directeur in mijn undersign?! Ik zou t even aankaarten bij de managers.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 19 Jul 2017 08:56

Re: Suf werkprobleem

Er is gewoon sprake van verwarring omdat een aantal mensen zich een andere titel toe-eigenen. Daarom kom jij ook minder toe aan je kerntaken en is het hele doel van twee functies gewoon overbodig.
<<

Anoniem301

Bericht 19 Jul 2017 09:05

Re: Suf werkprobleem

Quizzle schreef:Wat je ook kunt overwegen is het breder bespreekbaar maken. Dus op de agenda van het MT en dan aankaarten dat er secretaresses zijn die zichzelf MA noemen waardoor er verwarring bij andere werknemers ontstaat. En dan vragen of dat aangepast kan worden zodat zij zichzelf niet meer zo mogen voordoen. Want ik snap het sowieso wel, het zou mij ook storen als iemand doet alsof zij een of andere hogere functie heeft die ze niet heeft.

Ja dit! Wij hebben hetzelfde Elliot en ik ben dus secretaresse en geen MA. Boeiend. Apart dat ze (of degene die er ooit mee begonnen is) het gevoel hebben dat ze zichzelf moeten upgraden middels hun handtekening.

Zeker bespreekbaar maken! Een junior hoort ook niet ineens medior of senior in zijn handtekening te zetten.
<<

Anoniem304

Bericht 19 Jul 2017 09:22

Re: Suf werkprobleem

Ja eens met mijn voorgangers dus!
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 19 Jul 2017 09:27

Re: Suf werkprobleem

Ik heb het net met een collega MA besproken en zij ervaart het gelukkig net als ik, dat vind ik fijn om te horen want ik dacht even dat ik gewoon een zeiksnor was. Ik zit nogal in de negatieve vibe momenteel, dus het kan zomaar dat het aan mij ligt. Maar het lijkt niet zo te zijn, hoera!
Anyway, zij heeft het dus al eens via haar leidinggevende bij HRM neergelegd, maar daar heeft ze nooit reactie op ontvangen. Ik ga het zelf maar eens op de agenda laten zetten bij het eerstvolgende overleg.

♥♥
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 19 Jul 2017 09:42

Re: Suf werkprobleem

Je zet in je openingspost dat ze ''ineens'' MA in hun handtekening hebben staan. Waar komt dat vandaan dan?
Dat was dus eerst niet zo?

Ik vind het ook nogal suf. Zou mijzelf ook een zeikerd voelen maar ik zou er net als jou wel mee zitten.
2016
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 19 Jul 2017 11:55

Re: Suf werkprobleem

Als ik het goed begrijp zijn er meerdere secretariële functies binnen het bedrijf en hebben die verschillende taken (en schalen). Het lijkt erop dat het voor de werknemers niet duidelijk is wat de taken zijn van een MA en een secretaresse. Dit lijkt me sowieso iets om bespreekbaar te maken.

Ook is het mogelijk niet helder wie binnen het bedrijf welke functie heeft. Hebben jullie niet een soort van organogram / overzicht? Mogelijk weet die nieuwe collega niet goed welke titel er bij haar functie hoort (elk bedrijf heeft andere benamingen / taken voor secretariaat). Ik zou het in ieder geval wat breder verpakken dan een 'foutieve handtekening'.
08/2018
05/2021
<<

Anoniem301

Bericht 23 Aug 2017 09:57

Re: Suf werkprobleem

Hoe is dit afgelopen Elliot? Moest er ineens aan denken!

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers