Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zoontje eet zo slecht

<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2375

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:36

Bericht 17 Aug 2017 17:05

Zoontje eet zo slecht

C.as is nu 20 maanden en eet zo slecht avondeten.

Olvarit potjes met groente/aardappel en vlees eet hij voor de helft.
Ik geef hem nog regelmatig zo'n potje want als ik hem verse groente/aardappels en vlees geef eet hij het niet.
Pasta en rijst smikkelt hij wel zo op. Maar kan toch moeilijk hem elke dag pasta of rijst geven.

Iemand nog tips of lekkere recepten?

Heb al van alles geprobeerd maar helaas..
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 17 Aug 2017 17:14

Re: Zoontje eet zo slecht

Ik zou er niet zo'n probleem mee hebben om hem wat vaker (dus de meeste keren) pasta of rijst te geven, daar is niks mis mee en je kan er toch ook flink mee variëren? Of eet hij alleen kale pasta en rijst?

Er zijn zat mensen die nooit aardappels eten, dat lijkt me niet zo'n punt. Ik zou dat dan gewoon zo nu en dan blijven proberen. Het kan altijd weer omslaan. En misschien lust hij het wel op een andere manier, puree of rösti of zoiets, of zoete aardappel.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 17 Aug 2017 17:40

Re: Zoontje eet zo slecht

Gewoon mooi pasta en rijst blijven geven. Eet hij de groente dan ook slecht? Je kunt hem via de pasta en de rijst aan veel verschillende groentes laten wennen.
Hoe geven jullie hem zijn eten?
Wij leggen alles bij de kinderen op het bord, daarna blijven wij er vanaf. Ze kiezen het helemaal zelf en klooien er ook mee. Vaak eten ze ook in een rare volgorde en kunnen rustig tijdens het toetje aan de boontjes beginnen. Maar, zo leren ze zelf de smaken en structuren kennen.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 17 Aug 2017 19:11

Re: Zoontje eet zo slecht

Mijn zoontje eet juist alleen geprakte aardappel en wat groente. Wij eten zelf wel pasta en rijst. Tsjah als ik hem dat geef eet hij ook amper. Dus schil ik er een aardappel bij.
Ik zou hem dus lekker rijst en pasta erbij geven hoor.

Eet hij alle groente slecht? T eet bijvoorbeeld graag courgette, boontjes, broccoli en bloemkool. Dat eet hij dan soms 2 dagen achter elkaar. Mét weer een aardappel. Ik ben nu eventjes gestopt met nieuwe dingen proberen en laat het maar eventjes zo.
2016
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 17 Aug 2017 19:13

Re: Zoontje eet zo slecht

Oja en pasta met spinazie dan? Of rijst met courgette? Kun je allebei beetje mengen en dan eet hij toch ongemerkt groente.
2016
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2375

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:36

Bericht 17 Aug 2017 19:48

Re: Zoontje eet zo slecht

Hij krijgt het op zn bordje en eet zelf. Helpen mag niet meer.

Voorheen at hij alle groenten en was broccoli en bloemkool favoriet maar dat eet hij ook niet meer.

Toch wel variatie van groente bij zn pasta en rijst doen. Hmm oke, dan gaan we dat proberen.
Zoete aardappel, gebakken, puree enz eet hij ook niet. En of we het nu prakken of kleine stukjes maakt ook niks uit

Ik zal wel weer te moeilijk denken dan. Bedankt in ieder geval!
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 17 Aug 2017 20:00

Re: Zoontje eet zo slecht

Ik denk niet dat je te moeilijk denkt. Het is gewoon lastig als ze weigeren.
Het is vast een fase haha
2016
<<

Anoniem328

Bericht 17 Aug 2017 20:04

Re: Zoontje eet zo slecht

Je kunt toch gewoon groente en eventueel vlees/vis door de rijst en pasta doen? Daar kun je eigenlijk veel meer mee variëren dan met aardappelen! Ik zou me er niet te druk om maken. Je zoon is gewoon niet zo dol op Hollandse kost :P
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9406

Geregistreerd: 25 Nov 2015 15:30

Bericht 17 Aug 2017 20:05

Re: Zoontje eet zo slecht

Ik hoop dat het een fase is. F. vandaag ook weer, broccoli gewoon weigeren. Aardappelkrieltjes en zalm wel maar de broccoli gewoon niet. Ik kon wel janken, waarom?? F. Is trouwens 23 maanden.

Ga van het weekend de tomatensoep van Lady proberen. Krijgt ze toch wat binnen.
⁠♡♡♡
<<

Anoniem328

Bericht 17 Aug 2017 20:10

Re: Zoontje eet zo slecht

Onze zoon is ook niet van de losse groente (behalve boontjes en soms een worteltje) dus bij aardappels prak ik het er doorheen, bij krieltjes eten we standaard boontjes en door pasta en andere gerechten gooi ik allerlei groenten wat hij dan wel prima eet. Oja en inderdaad geregeld soep maken van meerdere groenten en dan vooraf geven.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 17 Aug 2017 20:55

Re: Zoontje eet zo slecht

Ik geef soep meestal bij de lunch, dan hebben ze al wel een portie groente gehad, maar zitten niet vol bij het avondeten.
Courgettesoep, broccolisoep, pompoensoep of tomatensoep, soms met gerookte kip erin of gehaktballetjes en van die crouton-bolletjes.
Als ik een restje groente over heb, pureer ik het ook weleens, dan door een paar eieren en gewoon bakken.
Door die soep te geven en soms groente te verstoppen of extra aan te bieden kan ik zelf het idee dat ze te weinig zouden krijgen los laten.
Waarschijnlijk is het een fase en tot die tijd, probeer het eten leuk te houden.
<<

Anoniem313

Bericht 17 Aug 2017 21:02

Re: Zoontje eet zo slecht

Uffe schreef:Ik hoop dat het een fase is. F. vandaag ook weer, broccoli gewoon weigeren. Aardappelkrieltjes en zalm wel maar de broccoli gewoon niet. Ik kon wel janken, waarom?? F. Is trouwens 23 maanden.

Ga van het weekend de tomatensoep van Lady proberen. Krijgt ze toch wat binnen.


Serieus, je kon wel huilen omdat je kindje geen broccoli at? Joh, dat is toch niets om je druk om te maken - of speelt er iets anders wat ik heb gemist?
Ik heb hier twee (in mijn ogen) redelijk goede eters, van 5 en 2, maar vrijwe iedere maaltijd is er wel iets dat door de ze wordt geweigerd. Ik registreer het eigenlijk nauwelijks, dikke kans dat ze het de volgende keer wel eten, en zo niet, dan niet.
<<

Anoniem272

Bericht 17 Aug 2017 23:02

Re: Zoontje eet zo slecht

Potjes zou ik je afraden, dan wordt de overstap op vers eten (die je toch ooit moet maken) alleen maar moeilijker.

Wij hebben twee kinderen die erg goed groeien (allebei op de +2 lijn van de groeicurve), dus misschien heb ik makkelijk praten, maar bij ons werkt het prima om gewoon elke avond een bordje vers eten neer te zetten en er verder geen aandacht aan te besteden.
Wij bepalen wat we eten, de kinderen bepalen hoeveel ze eten. Als ze na twee hapjes niet meer willen: prima.

Ze eten vaak meer als ze hebben gekeken tijdens het koken of geholpen. Misschien is dat nog een tip.

Hoe groeit jullie zoon?
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 18 Aug 2017 06:46

Re: Zoontje eet zo slecht

Hier een kindje op de -2 en ik heb het ook altijd zo gedaan als Filoria en zijn lijntje buigt nooit verder af, terwijl hij heus weleens met maar 2 happen eten naar bed gaat

Wij bepalen wat we eten, hij hoeveel, hij krijgt altijd een normale hoeveelheid yoghurt als we dat hebben na het eten en hij hoeft zijn bord niet leeg te eten. Hij heeft nu wel de leeftijd dat we graag willen dat hij 1 hapje proeft maar toen hij 1,5 was liet ik dat ook gaan. Verder negeren we het eten volledig en kletsen we gewoon gezellig aan tafel, meestal gaat hij dan uiteindelijk toch zelf proeven als we niet opletten en eet toch wel wat.

S eet graag balletjes dus dan eten we wat vaker wortelballetjes, edamame, doperwtjes en gehaktballetjes dus ik hou ook wel rekening met wat hij lekker vind maar ik kook geen alternatief op dagen dat we iets anders eten en dat heb ik ook nooit gedaan. Mijn ervaring is dat ze op maandag geen aardappels lusten en op dinsdag weer wel, niks zo veranderlijk als zo'n kleintje.

S is niet dol op salade en als hij op zijn bord de keus heeft tussen rauwkost en vlees bijvoorbeeld dan eet hij dat. Maar als ik aan het koken ben heeft hij vaak trek, dan komt hij kijken en stop ik hem wortel, reepjes paprika en komkommer toe en dat eet hij dan met smaak op, heeft hij dan toch alvast binnen. En bij de luch eten we krokodillen, plakjes komkommer met een driehoekje er uit a la packman, vind S super leuk en hij eet dan snel de krokodil op voordat hij hem kan bijten.

Ik kook pasta saus ed helemaal vers, bolognaise saus echt 2 uur laten pruttelen met wortel, bleekselderij en tomaten en doordat je het zo lang kookt zijn de groenten helemaal verdwenen in de saus, dan maak ik er nog lasagne van met laagjes spinazie er tussen en wordt er met smaak heel veel groenten gegeten. Zo kan je natuurlijk heel veel gerechten/ sauzen maken voor naast de pasta/ rijst met veel groenten er in en eventueel de staafmixer er door halen ipv losse rauwkost of gekookte groenten aanbieden elke keer.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 18 Aug 2017 07:34

Re: Zoontje eet zo slecht

Wat heb ik hier toch mee gezeten de afgelopen jaren. Iedereen zei dat we het los moesten lagen maar z'n gewicht zat onder de -2 lijn en elke avond in bed hoorde je z'n buik keihard knorren. We hebben alles geprobeerd en niks helpt.

Nu eet hij een aantal keer per week bij de gastouder en die is vanaf het begin heel streng en consequent geweest. Daar eet hij in die paar dagen per week genoeg om langzaam weer een gezond gewicht te krijgen.


We hebben overigens precies dezelfde methode bij z'n broertje gedaan en die is juist enorm dol op alles, die likt de restjes spinazie nog uit z'n bord. Daarmee wil ik zeggen dat de fout niet (perse) bij de ouders ligt.
R. 2013
D. 2016
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9406

Geregistreerd: 25 Nov 2015 15:30

Bericht 18 Aug 2017 07:58

Re: Zoontje eet zo slecht

Caulfield schreef:
Uffe schreef:Ik hoop dat het een fase is. F. vandaag ook weer, broccoli gewoon weigeren. Aardappelkrieltjes en zalm wel maar de broccoli gewoon niet. Ik kon wel janken, waarom?? F. Is trouwens 23 maanden.

Ga van het weekend de tomatensoep van Lady proberen. Krijgt ze toch wat binnen.


Serieus, je kon wel huilen omdat je kindje geen broccoli at? Joh, dat is toch niets om je druk om te maken - of speelt er iets anders wat ik heb gemist?
Ik heb hier twee (in mijn ogen) redelijk goede eters, van 5 en 2, maar vrijwe iedere maaltijd is er wel iets dat door de ze wordt geweigerd. Ik registreer het eigenlijk nauwelijks, dikke kans dat ze het de volgende keer wel eten, en zo niet, dan niet.


Ik geef toe dat ik door de heftige miskraam op dit moment wat sneller kan huilen. Het is ook meer dat ze al een aantal weken geen groente wil eten. Door de pasta saus laat ze het liggen en dat soort dingen. Ik ga nu de bovenstaande tips eens proberen, met gaarder en dan pureren. Of door een omelet want ze is gek op ei!
⁠♡♡♡
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15895

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 18 Aug 2017 08:06

Re: Zoontje eet zo slecht

Lastig! Ik zou in ieder geval voor volkoren pasta en zilvervliesrijst gaan, mocht je dit nog niet doen.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2375

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:36

Bericht 18 Aug 2017 12:09

Re: Zoontje eet zo slecht

Filoria schreef:Potjes zou ik je afraden, dan wordt de overstap op vers eten (die je toch ooit moet maken) alleen maar moeilijker.

Wij hebben twee kinderen die erg goed groeien (allebei op de +2 lijn van de groeicurve), dus misschien heb ik makkelijk praten, maar bij ons werkt het prima om gewoon elke avond een bordje vers eten neer te zetten en er verder geen aandacht aan te besteden.
Wij bepalen wat we eten, de kinderen bepalen hoeveel ze eten. Als ze na twee hapjes niet meer willen: prima.

Ze eten vaak meer als ze hebben gekeken tijdens het koken of geholpen. Misschien is dat nog een tip.

Hoe groeit jullie zoon?


Nee hoor want hij at wel verse groente. Dus daar maak ik me dan weer niet druk om.
Het zal inderdaad wel een fase zijn.

Qua gewicht zit hij gewoon goed.
Het is alleen zo frustrerend. Sta je je uit te sloven in de keuken en dan eet hij niet.

Soep is inderdaad een idee.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 18 Aug 2017 14:33

Re: Zoontje eet zo slecht

Ow dat is ook echt frustrerend hoor Shally en hier werd dat alleen nog maar erger naarmate hij verder in de peuterpuberteit kwam. Soms zegt hij al, " niet eten, eten bah!" voordat hij überhaupt weet wat we gaan eten, daar sta je dan je best voor te doen.
Of dan denk ik iets te maken waar hij dol op is en wat wij minder lekker vinden maar dus echt voor hem eten en dan besluit hij zijn kont tegen de krib te gooien en nagenoeg niks te eten. Wij laten het maar gaan en maken er geen woorden aan vuil, ik hou het liever gezellig aan tafel zonder hem zijn zin te geven en iets anders aan te bieden.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem250

Bericht 18 Aug 2017 14:55

Re: Zoontje eet zo slecht

Ik heb niet per se slechte eters, maar wel kinderen op de -1, -2,5 en -3 lijn. Dus ik kook altijd een alternatief, zodat er sowieso wat gegeten wordt. Ik bied altijd tomaat, komkommer, avocado aan en één groente die ze lekker vinden broccoli, wortelen of bloemkool. Ze houden niet zo van pasta en rijst. Dus er is altijd één gerecht van aardappel (gekookt, gebakken, puree) of een wrap want dat lusten ze wel. Ze houden ook van vlees. Ik heb naast mijn maaltijd dus ook altijd losse ingrediënten op tafel staan. En ik bied ze altijd het gerecht aan dat ik eet. Kan me voorstellen dat er heel veel mensen zijn die daar iets van vinden, maar ik vind het een kleine moeite en ik vind het fijn om te zien dat ze eten binnenkrijgen. Ze miepen trouwens nooit. Proberen alles en blijven netjes aan tafel zitten. Als ik geen alternatief zou hebben, dan zouden ze mijn maaltijd proberen, twee muizenhapjes nemen en dat was het dan. Soms eet ik natuurlijk ook AVG en dan eten we hetzelfde. Maar ik heb daar niet altijd zin in. Wat ik vaak ook doe is soep maken (met room erin) daar smullen ze van en dan hebben ze al een hoop groente binnen.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 18 Aug 2017 20:32

Re: Zoontje eet zo slecht

Nou heb ik het geluk met een peuter die prima op gewicht zit en zover ik weet nooit onder de +1 lijn gezeten heeft.. Ik maak me daarom niet zo druk over 's avonds niet eten. Zolang ze overdag genoeg binnenkrijgt, loopt het wel een beetje los heb ik het idee.
En als je er wel wat extra's in wil krijgen, zou ik gewoon pasta of rijst maken hoor! Liever dat, dan een strijd aan tafel. Daar heb ik persoonlijk gewoon echt geen zin in.

Wij koken gewoon waar we zelf zin in hebben. Maar ja, hier is het ook maar net hoe haar pet staat. Wat ze de ene keer ontzettend lekker vindt, wil ze een volgende keer niet eten. Geen pijl op te trekken, dus daar doe ik geen extra moeite voor, haha.

We hebben overigens wel regelmatig cherry/snoeptomaatjes oid in huis. Die vind ze eigenlijk altijd lekker en dan krijgt ze iig wat vitamines binnen.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Anoniem272

Bericht 18 Aug 2017 22:02

Re: Zoontje eet zo slecht

Als hij gewoon goed groeit en gezond is, zou ik het echt proberen los te laten. Kinderen voelen het haarfijn aan als eten blijkbaar een ding is voor hun ouders, en maken er dan zelf ook een ding van.

Ik zie vaak pas hoeveel mijn kinderen eigenlijk hebben laten liggen op hun bordje, als ik de vaatwasser ga inruimen.

Wat ik trouwens nog doe om te zorgen dat ze genoeg gezonds eten: overdag als ze lekkere trek hebben rauwkost geven. Hebben ze alvast wat groenten binnen. Dan is het minder erg als de wortels 's avonds onaangeroerd blijven liggen.
Wat Arwyn ook zegt, dus :)
<<

Cactus

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 549

Geregistreerd: 30 Jul 2017 19:57

Bericht 19 Aug 2017 11:07

Re: Zoontje eet zo slecht

Heel herkenbaar. Onze zoon eet nu al bijna een jaar vrijwel geen avondeten, iig niet de gezonde dingen. Patat, pizza etc gaan er goed in. Gebakken aardappels wil ook nog wel en af en toe een stukje vlees.

We hebben van alles geprobeerd, maar hij eet het gewoon niet. Nu geven we hem af en toe een broccoliburger en die eet hij zo op. Ook geef ik hem wel eens een knijpfruit met 25% groente. En elke ochtend een vitaminepil. Hij groeit verder goed en de rest van de dag is eten geen probleem, dus probeer het een beetje los te laten.

Vanaf maandag begin ik met een beloningssysteem. Als hij zijn bordje (bijna) leeg eet, mag hij een sticker plakken. Als hij goed eet de hele week, krijgt hij een cadeautje of iets lekkers. Hopelijk helpt dit en anders laat ik maar voor wat het is. Het zal vanzelf wel weer goedkomen.
Maart 2015 - stoer ventje
Februari 2018 - kleine vechter *
April 2019 - onze held
<<

Gaia

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 47

Geregistreerd: 09 Jun 2017 10:20

Bericht 23 Aug 2017 06:20

Re: Zoontje eet zo slecht

Onze oudste was ook een slechte eter maar gaat nu beter, onze middelste is nog steeds een slechte eter nog erger dan de oudste, de jongste eet goed.
Wat ik regelmatig voor ze maak is een monkey platter, gewoon een bord met van alles en nog wat ( groente, fruit, noten, kaas, rozijnen, en iets van maiswafel/rijstewafel/toastjes. Dat vinden ze allemaal lekker en op die manier krijgen ze toch alles binnen wat ze nodig hebben. En ik leg ook regelmatig wat nieuws er tussen.

Ik ga geen drama maken met het eten, ze moeten alles proeven ( gewoon 1 hap) lusten ze het niet dan niet.
13-04-2010 & 01-04-2012 & 16-03-2015

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Ginny