Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Anatomie

<<

Jefi

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 898

Geregistreerd: 01 Sep 2013 06:19

Bericht 04 Sep 2013 10:48

Anatomie

Nog meer meiden die zich toevallig bezig houden met anatomie?
Ik heb dit vak nu net nieuw en de docent gaf als tip om van elk hoofdstuk een uittreksel te maken. Heel handig natuurlijk, dat doe ik eigenlijk bij alles.

Maar... bij anatomie is het zoveel! En al die termen en ingewikkelde processen over waar cellen uit bestaan etc. :roll: Iemand een goede tip om het begrijpelijk te maken en hoe ik het het beste kan leren?
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 04 Sep 2013 11:17

Re: Anatomie

Anatomie is toch de spieren en gewrichten, pezen en banden. Jij hebt het meer over Fysiologie lijkt mij.
Wat ik vaak deed bij fysiologie was allerlei verbanden met elkaar leggen. Eventueel de cellen nog een keer extra groot tekenen en daarin alles goed verwoorden. Verder is het in mijn ogen wel een vak geweest wat je moet stampen en herhalen.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Jefi

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 898

Geregistreerd: 01 Sep 2013 06:19

Bericht 04 Sep 2013 11:38

Re: Anatomie

Ja je hebt gelijkt, fysiologie moet ik er ook bij leren. Stampen en herhalen is logisch ja, alleen je moet het wel begrijpen lijkt mij?
<<

Anoniem173

Bericht 04 Sep 2013 11:44

Re: Anatomie

Wij hadden een boek anatomie en fysiologie vd mens. Dus dat was 1 vak samen met pathologie ook.

Maar hoe ik het heb geleerd: plaatjes stampen. Simpelweg proberen te begrijpen hoe alle onderdelen van het menselijk lichaam heten. Want ja dat is anatomie. Dat je vervolgens ook snapt wat er in het lichaam gebeurt dat is fysiologie. Maar als eerste de basis goed kennen dus alle namen in het latijns en precies kunnen aanwijzen waar ze zitten.
<<

Tante Toos

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 607

Geregistreerd: 02 Sep 2013 19:41

Bericht 04 Sep 2013 12:48

Re: Anatomie

Om de anatomie te leren, gingen wij op een gegeven moment 'spiekkaartjes' maken. Op de voorkant tekenden we bijvoorbeeld de spier. En dan op de achterkant schreven we alle informatie (naam, functie ed). En dan jezelf en anderen maar afvragen!
09-07-2018
11-07-2021
<<

Jefi

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 898

Geregistreerd: 01 Sep 2013 06:19

Bericht 04 Sep 2013 13:04

Re: Anatomie

Atelier Madame schreef:Wij hadden een boek anatomie en fysiologie vd mens. Dus dat was 1 vak samen met pathologie ook.

Maar hoe ik het heb geleerd: plaatjes stampen. Simpelweg proberen te begrijpen hoe alle onderdelen van het menselijk lichaam heten. Want ja dat is anatomie. Dat je vervolgens ook snapt wat er in het lichaam gebeurt dat is fysiologie. Maar als eerste de basis goed kennen dus alle namen in het latijns en precies kunnen aanwijzen waar ze zitten.

Logisch wat jij zegt. Wel raar en lastig dat wij op school dan eerst met fysiologie beginnen.
<<

applestar

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:57

Woonplaats: Ergens in het Westland

Bericht 04 Sep 2013 18:41

Re: Anatomie

Ik hou dit topic in de gaten.

Heb vandaag mijn eerste lessen anatomie achter de rug.
Wat een stof zeg!

Ik heb trouwens vandaag geleerd dat anatomie de organen, cellen, spieren ect zijn in het lichaam. Fysiologie is hoe alles goed werkt in het lichaam en dat pathalohie is hoe het 'abnormaal' werkt. Dus eigenlijk als je ziek bent.

wij zijn begonnen met bacterieen, virussen en micro/macro organisme. Dat is het begin van alles ( heb ik mij laten vertellen haha)
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw!
<<

Anoniem72

Bericht 04 Sep 2013 22:02

Re: Anatomie

.
Laatst gewijzigd door Anoniem72 op 10 Dec 2014 19:16, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Jefi

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 898

Geregistreerd: 01 Sep 2013 06:19

Bericht 04 Sep 2013 22:04

Re: Anatomie

Kunnen we elkaar misschien nog beetje helpen applestar ;)

Wij zijn begonnen met hoe een cel eruit ziet en welke onderdelen etc. Ging vandaag voor mezelf een uittreksel maken, maar al die termen.. jeetje begreep er op een gegeven moment niet veel van.
<<

Anoniem72

Bericht 04 Sep 2013 22:12

Re: Anatomie

Kaas schreef:Kunnen we elkaar misschien nog beetje helpen applestar ;)

Wij zijn begonnen met hoe een cel eruit ziet en welke onderdelen etc. Ging vandaag voor mezelf een uittreksel maken, maar al die termen.. jeetje begreep er op een gegeven moment niet veel van.


Heb je al wel les gehad waarbij je allerlei Latijnse benamingen moet leren? Of nog helemaal niks?
<<

Anoniem 48

Bericht 04 Sep 2013 22:34

Re: Anatomie

Getbodysmart.com heb ik veel gebruikt voor de anatomie, en verder is leerde ik het het makkelijkste door veel in te tekenen. Maar het blijven verschrikkelijke namen. Je moet er mee bezig blijven. Dan blijft het het beste hangen.
<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 996

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Bericht 04 Sep 2013 23:04

Re: Anatomie

Ik kreeg als tip van mijn docent om er elke dag een uurtje mee bezig te zijn. Een flinke investering de eerste tijd, maa als je eenmaal de slag te pakken hebt, schijnt het makkelijker te worden.
<<

Anoniem122

Bericht 04 Sep 2013 23:10

Re: Anatomie

Tekenen tekenen en nog eens tekenen. Ik moest voor mn opleiding ook volledige myologie, osteologie en atrologie kennen en kunnen tekenen ( alle spieren met origo, insertie en functie, alle botstukken in voor en achteraanzicht kunnnen tekenen met alle punten die een naam hadden benoemen en ook de gewrichten met alle benamingen.) En contstant alles tekenen.hielp echt om het te onthouden, zeker als je verschillende kleuren gebruikt.
<<

Moira

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 314

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:25

Bericht 05 Sep 2013 08:24

Re: Anatomie

Ik heb ook al een aantal jaar anatomie, fysiologie en pathologie. Ik heb het geleerd door eerst globaal naar het lichaam te kijken en dan steeds specifieker erop in te gaan. Dus eerst naar het lichaam in het geheel kijken, wat voor organen, hoe werken ze etc. Kost in het begin wel een beetje eigen tijd, maar ik heb er heel veel aan gehad. Zo is het veel makkelijker om verbanden te leggen.

De rest leer ik door te lezen, samen te vatten en weer die verbanden te leggen (probeer een beetje logica erin te vinden).
<<

Jefi

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 898

Geregistreerd: 01 Sep 2013 06:19

Bericht 05 Sep 2013 09:55

Re: Anatomie

Lith schreef:
Kaas schreef:Kunnen we elkaar misschien nog beetje helpen applestar ;)

Wij zijn begonnen met hoe een cel eruit ziet en welke onderdelen etc. Ging vandaag voor mezelf een uittreksel maken, maar al die termen.. jeetje begreep er op een gegeven moment niet veel van.


Heb je al wel les gehad waarbij je allerlei Latijnse benamingen moet leren? Of nog helemaal niks?

Heb 4 uur les gehad, voor het eerst. Daarin hebben we Latijnse namen geoefend mbt botten. Verder is het ook veel thuisstudie.
<<

Anoniem 48

Bericht 05 Sep 2013 10:07

Re: Anatomie

Ik vind het boek trail guide to the body ook erg fijn. Die heeft de spieren niet boven op elkaar getekend zoals veel anatomie boeken maar los. Vind dat erf fijn om dat in combinatie te zien.
<<

Evalynn

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 66

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:39

Bericht 05 Sep 2013 16:20

Re: Anatomie

Phoe. Ik heb voornamelijk heel veel samengevat in word. Termen uitgelegd. Eigenlijk leer ik niet zo moeilijk, dus de meeste termen en namen kon ik gewoon stampen zoals je vroeger ook topo stampte op de basisschool/middelbare school. De processen vond ik wat anders.

De processen die ik moeilijk vond ging ik dus uitschrijven voor mezelf en in korte zinnen - korte acties hakken. Zo kon ik het stap voor stap onthouden. Als dat goed ging, dus ik snapte wat er bedoeld werd en ik had alles op een rijtje staan, ging ik het uittekenen. Dat deed ik met stripfiguurtjes die ik zelf tekende. Door die tekeningen en stripverhaaltjes kon ik het zelf veel beter onthouden. Dit heb ik bijvoorbeeld gedaan bij het bewegen van spieren. Vervolgens kon ik dus aan de hand van de stripverhaaltjes aan mijn klasgenoten weer uitleggen hoe het nu precies werkte, waardoor ik het nog beter in mijn hoofd kreeg. Bij gebrek aan klasgenoten legde ik het ook uit aan mijn vriend of zusje.

Het in stukken gehakte gedeelte (voorbeeld):

je hebt myosine en actine.
myosine zijn de dunne filamenten met kopjes er aan.
actine zijn filamenten met troponine er aan.
die troponine houdt tegen dat de myosinekopjes binden aan de actine.
als er calcium vrijkomt uit het sarcoplasmatisch reticulum, dan kunnen de kopjes ineens wel binden aan de troponine.
zo krijg je tropomyosine.
aan de myosinekopjes komt dan ATP.
die ATP zet om in ADP + P
die ADP + P zorgt er voor dat er energie vrijkomt.
die energie zorgt er voor dat de kopjes omklappen.
doordat de kopjes omklappen, trekt de myosine de actine een stukje mee.
daarna wordt het calcium weer terug gedrongen naar het sacroplasmatisch retiuculum.


Dit is mijn oorspronkelijke tekstje om de basis te onthouden, dus mijn manier van leren. Dit tekende ik vervolgens uit als stripverhaaltje. Helaas heb ik het stripverhaaltje niet meer opgeslagen.


De makkelijkere stukken hoefde ik eigenlijk alleen maar door te lezen dus daar kan ik niet mee helpen. Termen en benamingen waren voor mij niet echt het probleem.
<<

applestar

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:57

Woonplaats: Ergens in het Westland

Bericht 05 Sep 2013 16:58

Re: Anatomie

Kaas schreef:
Lith schreef:
Kaas schreef:Kunnen we elkaar misschien nog beetje helpen applestar ;)

Wij zijn begonnen met hoe een cel eruit ziet en welke onderdelen etc. Ging vandaag voor mezelf een uittreksel maken, maar al die termen.. jeetje begreep er op een gegeven moment niet veel van.


Heb je al wel les gehad waarbij je allerlei Latijnse benamingen moet leren? Of nog helemaal niks?

Heb 4 uur les gehad, voor het eerst. Daarin hebben we Latijnse namen geoefend mbt botten. Verder is het ook veel thuisstudie.


Ik beb echt begonnen met de globale opzet. Echt de basis. Anders word het wel erg lastig ( zeggen ze hier op school)

Heb vandaag alles geleerd over bacterieen en wormen, heeeel smakelijk haha.
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw!
<<

Jefi

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 898

Geregistreerd: 01 Sep 2013 06:19

Bericht 10 Sep 2013 11:18

Re: Anatomie

Net weer een uurtje mijn boek erbij gepakt. Probeer voor mijzelf gewoon momenten in te plannen om eraan te zitten, want een hele middag achter elkaar is toch teveel. Nu aan het lezen of het afweersysteem...
<<

Anoniem130

Bericht 10 Sep 2013 15:13

Re: Anatomie

Wauw, ik vind anatomie EN fysiologie wel aardig hardcore als je nog niet eens de havo/vwo bio kennis hebt van waar een cel uit opgebouwd is. Wat doe je voor opleiding als ik vragen mag?

Voor mij is anatomie/celbiologie/fysiologie behoorlijk basiskennis inmiddels, dus als je vragen hebt of ik je ergens mee kan helpen, let me know! :)
<<

Jefi

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 898

Geregistreerd: 01 Sep 2013 06:19

Bericht 10 Sep 2013 15:21

Re: Anatomie

Ik vind het ook behoorlijk pittig Whatever! Ik heb hiervoor dan wel havo en een hbo opleiding gegaan, maar weinig tot niets te maken gehad met deze vakken. Nu doe ik verpleegkunde ggz.
<<

Anoniem130

Bericht 10 Sep 2013 15:24

Re: Anatomie

Ja, dat maakt het wel lastig! Voor mij zijn veel termen al geen eens termen meer, maar dat komt omdat ik denk ik al een jaar of 10 (sinds het VWO) met bio-medische studies bezig ben. Overigens vond ik voor anatomie online of op je mobiel speedanatomy ofzo wel en leuke manier van leren. Vaak wel de Engelse termen, maar die lijken alsnog wel erg op onze Latijnse termen meestal en het bleef bij mij wel beter hangen dan.
<<

Jefi

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 898

Geregistreerd: 01 Sep 2013 06:19

Bericht 10 Sep 2013 15:28

Re: Anatomie

Goede tip van je, zal er eens naar kijken. Anatomie lijkt mij ook makkelijker, kwestie van stampen en herhalen. Fysiologie vind ik veel meer begrijpen en op dit moment begrijp ik het nog lang niet allemaal. We hebben ook echt een mega dik boek, dus heb wat te doen..
<<

Anoniem130

Bericht 10 Sep 2013 15:30

Re: Anatomie

Fysiologie moet je zeker weten proberen te begrijpen. Met stampen is dat echt niet te doen. Welk boek heb je? Persoonlijk vind ik Guyton echt een ramp en Silverthorn ideaal. Hoewel dat wel WO boeken zijn, geen idee of jullie die ook gebruiken of andere boeken hebben.

Mocht je iets onduidelijk vinden of willen dat er iemand meedenkt mag je me altijd PM'en of hier een vraag plaatsen hoor. :)
<<

Jefi

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 898

Geregistreerd: 01 Sep 2013 06:19

Bericht 10 Sep 2013 15:37

Re: Anatomie

http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/5/4/6/7/1001004004907645.jpg
Dit boek heb ik. Ik vind het ook vreemd dat wij nu voornamelijk met fysiologie bezig zijn en niet beginnen met anatomie. Maar goed, misschien zit er een logische gedachten achter?

Morgen ga ik weer verder met lezen, als ik iets wil weten zal ik je een PM sturen.
Volgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers