05 Sep 2013 16:20 door Evalynn
Phoe. Ik heb voornamelijk heel veel samengevat in word. Termen uitgelegd. Eigenlijk leer ik niet zo moeilijk, dus de meeste termen en namen kon ik gewoon stampen zoals je vroeger ook topo stampte op de basisschool/middelbare school. De processen vond ik wat anders.
De processen die ik moeilijk vond ging ik dus uitschrijven voor mezelf en in korte zinnen - korte acties hakken. Zo kon ik het stap voor stap onthouden. Als dat goed ging, dus ik snapte wat er bedoeld werd en ik had alles op een rijtje staan, ging ik het uittekenen. Dat deed ik met stripfiguurtjes die ik zelf tekende. Door die tekeningen en stripverhaaltjes kon ik het zelf veel beter onthouden. Dit heb ik bijvoorbeeld gedaan bij het bewegen van spieren. Vervolgens kon ik dus aan de hand van de stripverhaaltjes aan mijn klasgenoten weer uitleggen hoe het nu precies werkte, waardoor ik het nog beter in mijn hoofd kreeg. Bij gebrek aan klasgenoten legde ik het ook uit aan mijn vriend of zusje.
Het in stukken gehakte gedeelte (voorbeeld):
je hebt myosine en actine.
myosine zijn de dunne filamenten met kopjes er aan.
actine zijn filamenten met troponine er aan.
die troponine houdt tegen dat de myosinekopjes binden aan de actine.
als er calcium vrijkomt uit het sarcoplasmatisch reticulum, dan kunnen de kopjes ineens wel binden aan de troponine.
zo krijg je tropomyosine.
aan de myosinekopjes komt dan ATP.
die ATP zet om in ADP + P
die ADP + P zorgt er voor dat er energie vrijkomt.
die energie zorgt er voor dat de kopjes omklappen.
doordat de kopjes omklappen, trekt de myosine de actine een stukje mee.
daarna wordt het calcium weer terug gedrongen naar het sacroplasmatisch retiuculum.
Dit is mijn oorspronkelijke tekstje om de basis te onthouden, dus mijn manier van leren. Dit tekende ik vervolgens uit als stripverhaaltje. Helaas heb ik het stripverhaaltje niet meer opgeslagen.
De makkelijkere stukken hoefde ik eigenlijk alleen maar door te lezen dus daar kan ik niet mee helpen. Termen en benamingen waren voor mij niet echt het probleem.