Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Perfect parent

<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 09 Jul 2017 07:37

Re: Perfect parent

Boerenkool schreef:Ik voel me vooral trots op mn kids en onszelf dat we van die goede slapers hebben. We zijn altijd heel consequent geweest in het in hun eigen bed slapen en het: "voor 7 uur geen kinderen aan ons bed en moe/vervelend zijn betekent slapen" dat het nu nooit gebeurt dat ze voor 7 uur bij ons zijn en ze 9 van de 10 x gaan slapen als wij het zeggen(of iig in hun kamer bis.


Ik denk dat dit ook een stukje karakter/genen is. Dochter heeft ook altijd goed geslapen. Toen ze in een groot bed lag kwam ze er ook niet uit maar ging ze zachtjes spelen.
Zoon is nu een maand, en kwam vanaf t begin maar 1x 'snachts, en slaapt nu sinds een kleine week al door. Alleen na de voeding van 19 uur slaapt ie niet in z'n bedje, dan huilt ie. De andere slaapjes in z'n bedje is geen probleem
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem301

Bericht 09 Jul 2017 08:02

Re: Perfect parent

Elsa schreef:
Boerenkool schreef:Ik voel me vooral trots op mn kids en onszelf dat we van die goede slapers hebben. We zijn altijd heel consequent geweest in het in hun eigen bed slapen en het: "voor 7 uur geen kinderen aan ons bed en moe/vervelend zijn betekent slapen" dat het nu nooit gebeurt dat ze voor 7 uur bij ons zijn en ze 9 van de 10 x gaan slapen als wij het zeggen(of iig in hun kamer bis.


Ik denk dat dit ook een stukje karakter/genen is. Dochter heeft ook altijd goed geslapen. Toen ze in een groot bed lag kwam ze er ook niet uit maar ging ze zachtjes spelen.
Zoon is nu een maand, en kwam vanaf t begin maar 1x 'snachts, en slaapt nu sinds een kleine week al door. Alleen na de voeding van 19 uur slaapt ie niet in z'n bedje, dan huilt ie. De andere slaapjes in z'n bedje is geen probleem

Ik vind dit wel een tricky uitspraak inderdaad. Want als je geen goede slaper hebt is dat dan ook automatisch aan de ouders te wijten en dus bad parenting?
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 09 Jul 2017 11:23

Re: Perfect parent

Ik had gisteren echt een perfect parent moment:
Ik was aan het koken, zoon snee de champignion met de eiersnijder en dochter gooide de plakjes in een bakje. Het was een plaatje uit een voedselblog!
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 09 Jul 2017 12:13

Re: Perfect parent

Hee wat een goed idee! Mijn dochter wil ook altijd champignons snijden en dat mag ook wel van mij maar ik vind het wel altijd een beetje eng. Ze vindt de eiersnijder fantastisch dus nu gaan we dat zo doen! :good:
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1307

Geregistreerd: 17 Dec 2014 21:51

Bericht 09 Jul 2017 13:20

Re: Perfect parent

Carrie schreef:
Elsa schreef:
Boerenkool schreef:Ik voel me vooral trots op mn kids en onszelf dat we van die goede slapers hebben. We zijn altijd heel consequent geweest in het in hun eigen bed slapen en het: "voor 7 uur geen kinderen aan ons bed en moe/vervelend zijn betekent slapen" dat het nu nooit gebeurt dat ze voor 7 uur bij ons zijn en ze 9 van de 10 x gaan slapen als wij het zeggen(of iig in hun kamer bis.


Ik denk dat dit ook een stukje karakter/genen is. Dochter heeft ook altijd goed geslapen. Toen ze in een groot bed lag kwam ze er ook niet uit maar ging ze zachtjes spelen.
Zoon is nu een maand, en kwam vanaf t begin maar 1x 'snachts, en slaapt nu sinds een kleine week al door. Alleen na de voeding van 19 uur slaapt ie niet in z'n bedje, dan huilt ie. De andere slaapjes in z'n bedje is geen probleem

Ik vind dit wel een tricky uitspraak inderdaad. Want als je geen goede slaper hebt is dat dan ook automatisch aan de ouders te wijten en dus bad parenting?


Ik denk dat het deels inderdaad aan de manier van opvoeden ligt ja.

Dochter sliep ook direct door. Dus wat dat betreft zal het er in zitten dat ze goed slaapt. Maaar er zijn echt wel fases geweest waarin grenzen aan het aftasten was. En dat doet ze nog in fases. Dan komt ze de eerste keer 1x in de nacht. De volgende nacht komt ze 3 keer en de nacht erna spookt ze de hele nacht door. Dat is voor ons het moment om te kijken of onze aanpak goed is. En dat is het dan gewoon niet. En dan is het kwestie van anders aanpakken en volhouden.

Daarnaast kwam zoon tot 9 maanden ook iedere nacht 4-5 keer. Maar ik was zo gevoelig voor het feit dat ik hem niet even wilde laten huilen dat we dat toelieten. Tot k het niet meer trok en duidelijker ben geweest in waar de grens lag.

Zelfde als met het uitslapen. Echt wel dat ze geregeld om 5 uur naast het bed stonden. Maar hup, gewoon terug het bed in. En consequent daarin blijven. En dat waren echt niet altijd gezellige ochtenden hoor en ze luisterden ook niet altijd direct.

Dus ja, ik ben er trots op dat het ons op deze manier is gelukt twee kinderen te hebben die gewoon slapen , doorslapen en regelmatig uitslapen.

Trouwens..moet er wel bij vermelden dat we nu een weekje aan het kamperen zijn en het tot nu toe wel dramatisch is met slapen. :-)
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 09:52

Bericht 09 Jul 2017 13:54

Re: Perfect parent

Deels kun je t wellicht beïnvloeden hoor, maar goed slapen is vooral ook een kwestie van dikke vette mazzel hebben. Ik zou dus niet zo snel roepen/vinden dat t aan andermans opvoeding ligt als een kind minder goed slaapt, want dat is 9 Vd 10x gewoon niet zo.

Zelfde met eten. Ik heb bijvoorbeeld een dochter die echt super goed eet. Eet alles, eet altijd goed, groente doe je dr een supergroot plezier mee, is nooit vervelend aan tafel. etc. Tsja dat kan natuurlijk aan onze perfecte opvoeding liggen als t gaat om eetgewoontes (ik ben ook wel blij met hoe we t aanpakken), maar ook dat is voor een groot deel echt gewoon mazzel. En als je kind goed eet, dan is t natuurlijk ook heel makkelijk om daar op een perfecte manier mee om te gaan als t eens een keer minder goed gaat. Met slapen zelfde verhaal en zo zijn er waarschijnlijk nog wel wat van die thema's.
<<

Anoniem280

Bericht 10 Jul 2017 08:13

Re: Perfect parent

Ik was van de week even heel trots op mijzelf.
2 ondeugende peuters opvoeden is best pittig.
Gaat de 1 links, gaat de anders rechts.
Mijn vriend en ik waren in de winkel met de meiden.
Kinderen beide een karretje.
Mijn vriend kan ze beide niet bij hem houden, terwijl mij dat meestal wel lukt. Ja dan heb ik even een trots momentje.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 10 Jul 2017 08:46

Re: Perfect parent

Snap dat je trots bent op jezelf Caramba. Met twee kiddos lijkt me dat ook pittig. Al voelt het nu een beetje alsof je geniepig om je vriend lachte omdat het hem niet lukte. Of interpreteer ik dat fout?

Ollie heeft vannacht in z'n eigen grote bed in z'n eigen kamer geslapen! Het was echt niet meer te doen in z'n wiegje naast me, hij is zo beweeglijk en gooit z'n benen steeds door de spijltjes. Dus tijd voor de 'grote verhuizing' naar z'n eigen kamer en grote bed.
Ik vond dat toch best heel moeilijk, gisteravond had ik toch wel een beetje tranen in m'n ogen. Vond het moeilijker dan verwacht om 'm niet meer naast me te hebben liggen.
Maar ik heb het toch gedaan en het ging (natuurlijk) goed! Hij heeft tot 6 uur geslapen, daarna werd ie wakker op z'n buik en ging ie huilen. Daarna nog tot 8 uur geslapen. Dus die kleine held kan het gewoon.
Dat vond ik dus ook #perfectparent van mezelf, dat ik 'm toch daar heb laten slapen. Hopelijk gaat het vannacht ook weer goed! Kleine jongens worden groot!
Let's discover the world together.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6818

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 10 Jul 2017 08:50

Re: Perfect parent

Ahh fijn Marin. Dan heeft hij die ruimte dus ook echt nodig om rustig te kunnen slapen.
2016
<<

Anoniem313

Bericht 10 Jul 2017 09:03

Re: Perfect parent

Heerlijk Marin!
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 10 Jul 2017 10:32

Re: Perfect parent

Fijn Marin!

Boerenkool, bij mij ligt jouw uitspraak ook best gevoelig. Ontzettend fijn dat het bij jullie allemaal werkt zoals jullie graag zouden zien. Ik heb echter de eerste vier jaar van N. in overleefstand gestaan. Wat we ook deden, slapen wilde ze echt niet. Nu nog heeft ze er een enorme hekel aan en slaapt niet hoe wij graag zouden zien. Met eten hetzelfde, ze eet zo slecht en lust bijna niks. Ligt dit aan mij? Aan onze opvoeding? Is het mijn eigen schuld dat ik nu, bijna 7 jaar later, even compleet op ben? Nee. Het is in veel gevallen echt deels karakter en puur 'geluk' hebben wat dit soort dingen betreft.

Je kan best trots zijn op het feit dat jullie consequent zijn. Is vaak een lastig dingetje in de opvoeding. Maar suggereren dat dat de reden is dat jullie kinderen zo goed slapen en het dus echt enkel aan de opvoeding ligt, vind ik onzin.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 10 Jul 2017 10:49

Re: Perfect parent

Ik vind de uitspraak over slapen en opvoeding ook wel erg kort door de bocht. Opvoeding zal heus ook een rol spelen, maar er spelen vaak nog zoveel meer factoren een rol.

En als ik naar mijn eigen situatie kijk, dus in 1 gezin, heb ik twee uitersten. Dochter is 6,5 en nog steeds geen geweldige slaper (al valt het inmiddels mee, maar zou ook echt nog beter kunnen) en zoon heeft eigenlijk nooit drama gemaakt met slapen. Wel lang nachtvoedingen gehad, maar verder geen problemen. Dus als mijn opvoeding zo slecht zou zijn, dan zou zoon toch ook slechter moeten slapen. Of als ik het bij zoon zo goed doe, waarom slaapt dochter dan nog matig?

Ik denk dus dat opvoeding wel een rol speelt, maar zeker niet de enige. Bij mijn kinderen zie ik bijvoorbeeld ook een enorm verschil in persoonlijkheid, karakter, etc. Natuurlijk is het fijn om consequent te zijn en een duidelijke aanpak te hebben rondom slapen, maar bij sommige kinderen red je het daar niet mee.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 10 Jul 2017 11:22

Re: Perfect parent

Olíve schreef:Hee wat een goed idee! Mijn dochter wil ook altijd champignons snijden en dat mag ook wel van mij maar ik vind het wel altijd een beetje eng. Ze vindt de eiersnijder fantastisch dus nu gaan we dat zo doen! :good:

Leuk dit! Ik heb die tip volgens mij ook weer van iemand van het forum. Waarschijnlijk Minoessepoes, maar ik weet niet meer zeker naar wie de credits toe moeten.
<<

Anoniem250

Bericht 10 Jul 2017 12:24

Re: Perfect parent

Ik ben juist trots dat ik het geduld heb gehad om twee jaar lang meerdere keren per nacht uit te gaan om mijn kinderen een aai over hun bol te geven, zodat ze weer rustig konden gaan slapen. Ik heb ze nooit laten huilen. En toch slapen ze nu door. Mijn jongste slaapt ook niet door en ook zij krijgt elke keer een aai over haar bol. Ze wordt echt niet wakker om mijn grenzen op te zoeken.
<<

Anoniem250

Bericht 10 Jul 2017 12:31

Re: Perfect parent

Wat staat het er stom. Ik ben ook niet trots, maar ik sta achter mijn keuze. Ik vind slaaptraining geen kwestie van goed of slecht ouderschap, maar een afweging die jezelf maakt. En je weet zelf of die keuze past/ werkt bij jou en je kind.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 10 Jul 2017 12:33

Re: Perfect parent

Ik vind het wel knap van je HollyGolightly. Volgens mij ben jij erg geduldig. Of als je het niet bent, denk ik dat je het wel zo kunt overbrengen op je kinderen.
Let's discover the world together.
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1307

Geregistreerd: 17 Dec 2014 21:51

Bericht 10 Jul 2017 12:51

Re: Perfect parent

Ik snap op zich best dat de opmerking gevoelig kan liggen. Toch ben ik er van overtuigd dat ieder kind uiteindelijk de nachten kan doorslapen en dat je ze kunt leren 's morgens niet om 5 uur naast het bed te staan. Dat niet bij ieder kind dezelfde methode werkt is een feit. Ik moet beiden kinderen ook totaal anders aanpakken. Bij dochter heeft boos/streng zijn 0 effect. Terwijl bij zoon alles uitleggen 0 effect heeft.

Ik vind het overigens ook echt niet een kwestie van not so perfect parenting als kinderen niet doorslapen. Heb respect voor de mensen die dit jaren achtereen kunnen doormaken en daarnaast nog hun dagelijkse dingen kunnen doen. Dat hele opvoeden is een leerproces voor iedereen. Niemand doet het goed of slecht zolang het met de juiste intenties gebeurt.

Alleen tja.. ik mag volgens mij best wel trots zijn op het feit dat het hier wel gelukt is dat kleine deel, slapen, wel oke te laten verlopen. Anders zou je hier eigenlijk niks kunnen neerzetten.
Want waar de een trots op is en waar het goed verloopt, loopt het bij de ander minder goed. En dat zal altijd blijven.
<<

Anoniem250

Bericht 10 Jul 2017 13:47

Re: Perfect parent

Marin schreef:Ik vind het wel knap van je HollyGolightly. Volgens mij ben jij erg geduldig. Of als je het niet bent, denk ik dat je het wel zo kunt overbrengen op je kinderen.


Ik ben helemaal geen geduldig persoon. Maar ik blijk over engelengeduld te beschikken als het om kinderen gaat.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 10 Jul 2017 13:55

Re: Perfect parent

Boerenkool schreef:Ik snap op zich best dat de opmerking gevoelig kan liggen. Toch ben ik er van overtuigd dat ieder kind uiteindelijk de nachten kan doorslapen en dat je ze kunt leren 's morgens niet om 5 uur naast het bed te staan. Dat niet bij ieder kind dezelfde methode werkt is een feit. Ik moet beiden kinderen ook totaal anders aanpakken. Bij dochter heeft boos/streng zijn 0 effect. Terwijl bij zoon alles uitleggen 0 effect heeft.



Ik ben er ook van overtuigd dat ieder kind uiteindelijk wel doorslaapt. Alleen bij de een is dat als hij 2 maanden is en bij de ander als hij 8 is.
2010 2012
<<

Anoniem280

Bericht 10 Jul 2017 23:21

Re: Perfect parent

Marin, ik heb er niet om gelachen.
Zie hem vaker worstelen met dit soort dingen.
Geef hem tips, maar werkt schijnbaar niet helemaal bij hem.
Heb zelf ook die worstelingen gehad.
Zijn nu met vakantie.
Hij was van de week doodop, omdat de meiden energie voor 10 hadden.
Hieraan merk ik wel dat ik meer met de kinderen bezig ben, door onregelmatig werken, waardoor ik toch anders moe ben dan mijn vriend.
<<

Anoniem197

Bericht 11 Jul 2017 05:31

Re: Perfect parent

Zoon heeft altijd goed geslapen tot ik zwanger was en toen hij een nieuw bed kreeg, nu gaat het weer goed maar dit is gewoon geluk hebben. Doe niets anders dan toen maar het lukt gewoon opeens. Ben ik blij mee maar dat is geen perfect parent moment.
Net als borstvoeding geven, daarmee moet je ook geluk hebben. Ik heb iets waardoor dat ontzettend veel pijn doet, dan kies ik voor de fles want daar worden ze ook groot van en hebben ze een gelukkige moeder dan iemand die er compleet door zit. Perfect parent moment dat ik kies voor gelukkig zijn ipv huilbuien de hele dag en ontzettend veel pijn? Nee gewoon de betere keuze nemen.

Ik vind het best wel pijnlijk om te lezen dat volledig borstvoeding geven perfect parenting is. Het komt over dat al het andere falen is. Ik denk dat er best wel voorzichtiger omgegaan mag worden met zo'n uitspraken. Je kunt kwetsbare moeders het gevoel geven dat ze compleet falen. Daarom wilde ik dit topic eigenlijk niet meer openen.

Wat ik wel perfect parenting vind zijn de volgende situaties:
- zoon blijft aan tafel tijdens het eten terwijl zijn neefjes en nichtjes rond rennen
- zoon eet netjes met de mond dicht en praat niet met volle mond
- hij zegt Dank je wel als hij iets krijgt van iemand, pardon bij een boertje en sorry als hij iemand per ongeluk pijn doet
- als wij op tijd zijn en vaak iets te vroeg

En zo kan ik nog veel meer dingen opnoemen. Maar dat zijn dingen waar ik tijd en energie in gestoken heb.
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 13:38

Bericht 11 Jul 2017 07:53

Re: Perfect parent

Jeetje mensen wat doen sommige moeilijk. De vraag is toch wat jij voor jezelf een perfect parenting momentje vind. Dus wat is voor jou belangrijk, niet wat vind je in het algemeen perfect ouderschap. Dat is voor iedereen anders en dat is maar goed ook. De een is dat snel doorslapen, voor de ander lang bv geven en voor nr 3 is dat tafelmanieren.
Voel je niet zo aangevallen door de uitspraken van anderen hierin, ieder zijn eigen prioriteiten. Dat iemand ander andere dingen 'perfect' vind maakt niet dat jij faalt als moeder of wat dan ook.
Als we zo gaat beginnen mag je niks meer 'perfect parenting' noemen of ergens heel trots op zijn omdat er altijd wel iemand dan gekwetst is.

Ik geef nu bijna 10 maanden bv en ben daar rete trots op. Net als voor Spencer is dit voor mij heel belangrijk en zou het voor mij als falen voelen als het niet gelukt was. Maar dat betekend absoluut niet dat ik moeders die kv geven slechte moeders vind.

Beide kids slapen overigens beroerd en bij ons op de kamer/in bed. Velen zullen dit slecht vinden en zeggen dat we het er zelf naar gemaakt hebben, ik vind het juist goed dat we hierin luisteren naar de behoeften van onze kinderen. Nogmaals, ieder zijn keuzes en zolang je je kinderen niet verwaarloosd hoeven we gelukkig aan niemand verantwoording af te leggen waarom we bepaalde keuzes maken en bepaalde prioriteiten hebben in onze opvoeding.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11149

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 11 Jul 2017 14:06

Re: Perfect parent

Dat vind ik zelf bij ons ook goed, wat Fiwen zegt. We laten hier niemand huilen om maar wat te leren. Lekker bij ons in bed.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem243

Bericht 11 Jul 2017 14:24

Re: Perfect parent

Inderdaad Fiwen, zo jammer dat zelfs aan dit (door mij) positief bedoelde topic weer een negatieve draai wordt gegeven door een aantal. Wees verdorie gewoon eens blij met jezelf en hou op te vergelijken. Dat gezanik altijd.

Wij hebben wel laten huilen, en dat bleek uiteindelijk hier juist een perfect parenting moment te zijn want na twee weken waren we van de slaap-issues af.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 11 Jul 2017 14:46

Re: Perfect parent

Spencer schreef:Dat vind ik zelf bij ons ook goed, wat Fiwen zegt. We laten hier niemand huilen om maar wat te leren. Lekker bij ons in bed.


Jullie mogen met recht trots zijn!
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers