Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Schadevergoeding voor 2 kids niet op klassenfoto

<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 10 Jul 2017 19:12

Schadevergoeding voor 2 kids niet op klassenfoto

http://nos.nl/l/2182460

Dit nieuws was net (als 2e item!) bij het NOS-journaal. Ik vind het best een bijzonder verhaal. Wat vinden jullie hiervan?? Volgens de rechtbank hebben de kinderen leed ondervonden, en vonden ze het 'confronterend' niet op de gezamenlijke foto te staan. Ik vind het nogal wat hiervoor een school aan te klagen.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem316

Bericht 10 Jul 2017 19:13

Re: Schadevergoeding voor 2 kids niet op klassenfoto

Ik heb dit bericht hoofdschuddend zitten lezen. Te bizar voor woorden.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 10 Jul 2017 19:17

Re: Schadevergoeding voor 2 kids niet op klassenfoto

Beetje dom van de school om het op die dag te plannen. Maar ik kan best begrijpen dat zoiets gebeurd.
Om nou de school daarvoor aan te klagen vind ik erg ver gaan. Je kunt nou eenmaal niet overal rekening mee houden.
2016
<<

Anoniem298

Bericht 10 Jul 2017 19:20

Re: Schadevergoeding voor 2 kids niet op klassenfoto

Ik kan er ook met m'n verstand niet bij dat de rechter ze in het gelijk heeft gesteld.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 10 Jul 2017 19:21

Re: Schadevergoeding voor 2 kids niet op klassenfoto

Ik vind het echt te bizar voor woorden en ik begrijp dit vonnis ook niet. Het zal toch wel eens vaker voorkomen dat een kind om wat voor reden niet op een klassenfoto staat lijkt me. Niet leuk, maar confronterend en discriminatie? Beetje apart.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 10 Jul 2017 19:22

Re: Schadevergoeding voor 2 kids niet op klassenfoto

In eerste instantie dacht ik ook "wat nou leed, wat een gek verhaal". Maar de rechter heeft een (kleine) schadevergoeding toegewezen omdat door de planning van de foto de gelijke behandeling in het geding kwam en ik snap dat wel. Als de foto gepland was op, ik noem maar wat, Koningsdag of sinterklaasavond, dan waren mensen daar ook verontwaardigd over geweest. Waarom zou dat met een islamitische feestdag anders zijn? Heeft niets met leed te maken, gewoon met ongelukkige planning.

♥♥
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 10 Jul 2017 19:49

Re: Schadevergoeding voor 2 kids niet op klassenfoto

Juist, ongelukkige planning, niets meer en niets minder,
Vervolgens een school aanklagen voor 10.000 euro, dan ben je echt niet wijs.
en dan nog een rechter vinden die ze deels in het gelijk stelt vind ik helemaal ernstig.

Het is niet expres gedaan, maar een ongelukkige samenloop van omstandigheden. De school heeft allerlei tegemoetkomingen aangeboden (zelf klassenfoto maken, de fotograaf terug laten komen voor de portretfoto's enz), maar dit was allemaal niet goed genoeg. Ze moest het perse tot aan de rechter aan toe aanvechten.
En dat verhaal met dat haar dochter elke dag vraagt waarom ze niet op de foto staat.. en moeder dat snikkend zat te vertellen in de rechtbank, want 'wat moet je daar nou op antwoorden'.
Nou dat antwoord is niet zo moeilijk hoor.. 'Fatima, wij zijn islamitisch en daarom had jij een vrije dag op de dag dat de foto gemaakt werd'.
Het is een kleuter, er volgen nog tig andere klassenfoto's.
Ik word er serieus gewoon weer giftig om.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 10 Jul 2017 19:50

Re: Schadevergoeding voor 2 kids niet op klassenfoto

Mizz_S schreef:Ik vind het echt te bizar voor woorden en ik begrijp dit vonnis ook niet. Het zal toch wel eens vaker voorkomen dat een kind om wat voor reden niet op een klassenfoto staat lijkt me. Niet leuk, maar confronterend en discriminatie? Beetje apart.


Dus ook geen foto's meer maken met Divali, Hanuka, Jom Kippoer, de eerste communie van Truus, het 50 jarig huwelijksfeest van de opa en oma van Ella.. enz enz enz.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 10 Jul 2017 19:52

Re: Schadevergoeding voor 2 kids niet op klassenfoto

Eigenlijk gunde ik ze niets, juist omdat ik het van de zotte vind dat je voor een enorm bedrag de school aan gaat klagen. Meer objectief is het wel gewoon fout van de school dus ik denk dat ik het wel een goede beslissing vind van de rechter om ze wel in het gelijk te stellen maar het bedrag drastisch in te perken. Had nog minder gemogen. Iets leuks voor de spaarpot van die kids uit principe en klaar. Schade Is bullshit.
<<

Anoniem315

Bericht 10 Jul 2017 19:54

Re: Schadevergoeding voor 2 kids niet op klassenfoto

Eens met Lejow. Wat een belachelijke zaak!
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 10 Jul 2017 19:57

Re: Schadevergoeding voor 2 kids niet op klassenfoto

Whatever schreef:Eigenlijk gunde ik ze niets, juist omdat ik het van de zotte vind dat je voor een enorm bedrag de school aan gaat klagen. Meer objectief is het wel gewoon fout van de school dus ik denk dat ik het wel een goede beslissing vind van de rechter om ze wel in het gelijk te stellen maar het bedrag drastisch in te perken. Had nog minder gemogen. Iets leuks voor de spaarpot van die kids uit principe en klaar. Schade Is bullshit.


Of gewoon de fotograaf laten komen voor nieuwe portret foto's en met een goede camera een klassenfoto maken.
Of gewoon in het gelijk stellen zonder financiele tegemoetkoming..
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 10 Jul 2017 19:58

Re: Schadevergoeding voor 2 kids niet op klassenfoto

Het bedrag dat ze gekregen is hebben is nu 500 en gaat naar een goed doel.
Ik snap op zich de ouders wel, maar om het nu tot aan de rechter te laten komen.
Er staan wel vaker kinderen niet op een foto omdat ze ziek zijn o.i.d. Nu was het wel een religische feest en daarin heeft de school een planningsfout gemaakt. Kan gebeuren, beetje slordig maar niet het einde van de wereld.
Op het VO staan soms leerlingen niet op hun examen klassenfoto omdat ze naar de ortho waren of iets. Die zijn er alleen maar blij om op het moment dat ze van school gaan ( VMBO leerlingen).
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 10 Jul 2017 20:03

Re: Schadevergoeding voor 2 kids niet op klassenfoto

Lejow schreef:
Whatever schreef:Eigenlijk gunde ik ze niets, juist omdat ik het van de zotte vind dat je voor een enorm bedrag de school aan gaat klagen. Meer objectief is het wel gewoon fout van de school dus ik denk dat ik het wel een goede beslissing vind van de rechter om ze wel in het gelijk te stellen maar het bedrag drastisch in te perken. Had nog minder gemogen. Iets leuks voor de spaarpot van die kids uit principe en klaar. Schade Is bullshit.


Of gewoon de fotograaf laten komen voor nieuwe portret foto's en met een goede camera een klassenfoto maken.
Of gewoon in het gelijk stellen zonder financiele tegemoetkoming..



Nieuwe portretfoto hadden ze al gekregen toch? Alleen de klassenfoto kon niet opnieuw ofzo (hoezo niet?)?
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 10 Jul 2017 20:25

Re: Schadevergoeding voor 2 kids niet op klassenfoto

Nou ik snap het wel. Het is een principekwestie, waarom zou een christelijke feestdag meer waard zijn dan een islamitische? Je hoeft niet overal rekening mee te houden, maar juist ook vanwege het feit dat het geld naar een goed doel gaat vind ik het juist wel goed dat hier aandacht voor wordt gevraagd. Natuurlijk moeten kinderen leren dat ze niet overal bij kunnen zijn, maar het gaat hier echt puur om gelijkheid. Dat leed van die kinderen vind ik een kulargument, maar het feit dat het een godsdienstige feestdag is begrijp ik goed.

♥♥
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 10 Jul 2017 20:30

Re: Schadevergoeding voor 2 kids niet op klassenfoto

Elliot schreef:Nou ik snap het wel. Het is een principekwestie, waarom zou een christelijke feestdag meer waard zijn dan een islamitische? Je hoeft niet overal rekening mee te houden, maar juist ook vanwege het feit dat het geld naar een goed doel gaat vind ik het juist wel goed dat hier aandacht voor wordt gevraagd. Natuurlijk moeten kinderen leren dat ze niet overal bij kunnen zijn, maar het gaat hier echt puur om gelijkheid. Dat leed van die kinderen vind ik een kulargument, maar het feit dat het een godsdienstige feestdag is begrijp ik goed.


Ja en dat vind ik ook heel terecht. En zou ook voor joodse en hindoestaanse feestdagen moeten gelden. In ieder geval de grootste feesten.
<<

ChiQ

Bericht 10 Jul 2017 20:34

Re: Schadevergoeding voor 2 kids niet op klassenfoto

Lejow, je doet echt heel emotioneel. Ik ben het niet perse eens met het aanklagen, en 10k is helemaal lijp, maar ik snáp het wel, dit is voor Islamitische mensen best een ding.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 10 Jul 2017 20:39

Re: Schadevergoeding voor 2 kids niet op klassenfoto

Ik vind het eigenlijk heel begrijpelijk. Alleen had ik de foto opnieuw maken een prima oplossing gevonden. Verder helemaal eens met Whatever en Elliot.
Let's discover the world together.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 10 Jul 2017 21:03

Re: Schadevergoeding voor 2 kids niet op klassenfoto

Marin schreef:Ik vind het eigenlijk heel begrijpelijk. Alleen had ik de foto opnieuw maken een prima oplossing gevonden. Verder helemaal eens met Whatever en Elliot.


Serieus? Tot aan de rechter aan toe?

Chiq, ik maak me er ook echt boos over... Omdat ik ook op mijn werk dit soort verhalen (ook zelfs tot aan de rechter) helaas vaak zat hoor. Het is ZO makkelijk om met het discriminerende vingertje te wijzen.
Daarnaast komt dit alles groot in het nieuws, maar wanneer de school zijn gelijk heeft gehaald is het nergens terug te vinden, en ja ook daarin spreek ik uit ervaring.
Ouders denken tegenwoordig alles maar te kunnen en te mogen, leerkrachten worden bedreigd, in elkaar geslagen, bij het minste geringste van discriminatie beschuldigd enz.

Ik snap die mevrouw, ik snap dat het vervelend is, maar geef het door aan de school, laat je kind opnieuw op de portretfoto's gaan (klassenfoto kon planning technisch niet meer als ik het goed begrepen heb) en lach op de foto die door de adjunct gemaakt is (zal echt niet met een Iphone oid gemaakt zijn).

Overigens haal ik nergens uit dat die 500 euro naar een goed doel gaat.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 10 Jul 2017 21:05

Re: Schadevergoeding voor 2 kids niet op klassenfoto

Quote van het bericht op NOS

'De ouders van de kinderen zijn erg blij met de uitspraak, meldt hun advocaat. "Het staat nu zwart op wit dat een school bij het aanbieden van diensten rekening moet houden met het geloof van alle kinderen op die school", staat in een verklaring. Ze schenken de vijfhonderd euro schadevergoeding aan een goed doel'.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 10 Jul 2017 21:07

Re: Schadevergoeding voor 2 kids niet op klassenfoto

Silly-One schreef:Quote van het bericht op NOS

'De ouders van de kinderen zijn erg blij met de uitspraak, meldt hun advocaat. "Het staat nu zwart op wit dat een school bij het aanbieden van diensten rekening moet houden met het geloof van alle kinderen op die school", staat in een verklaring. Ze schenken de vijfhonderd euro schadevergoeding aan een goed doel'.



Duidelijk gelezen met mijn neus!
Goede oplossing..

Hadden ze dat met die 10.000 ook gedaan?
<<

Anoniem249

Bericht 10 Jul 2017 21:11

Re: Schadevergoeding voor 2 kids niet op klassenfoto

Waarom wordt je hier zo giftig van Lejow? Het is toch wel een beetje gek dat er geen rekening wordt gehouden met het offerfeest, terwijl ze er wel vrij voor krijgen? Ik denk dat het gewoon een principe kwestie was, wellicht wat overtrokken maar ze heeft wel een punt gemaakt.
<<

Anoniem288

Bericht 10 Jul 2017 21:15

Re: Schadevergoeding voor 2 kids niet op klassenfoto

.
Laatst gewijzigd door Anoniem288 op 28 Aug 2020 18:02, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:58

Bericht 10 Jul 2017 21:19

Re: Schadevergoeding voor 2 kids niet op klassenfoto

Je kunt toch ook je punt maken zonder daar een rechtszaak voor aan te spannen en er überhaupt geld voor te vragen.

School maakt excuses, maakt het goed en houdt er in het vervolg rekening mee. Lijkt me prima. Maar om een school zo af te straffen op een (waarschijnlijk al lang van te voren geplande afspraak) verkeerd gekozen dag vind ik echt laag.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 10 Jul 2017 21:23

Re: Schadevergoeding voor 2 kids niet op klassenfoto

Mamsie schreef:Je kunt toch ook je punt maken zonder daar een rechtszaak voor aan te spannen en er überhaupt geld voor te vragen.

School maakt excuses, maakt het goed en houdt er in het vervolg rekening mee. Lijkt me prima. Maar om een school zo af te straffen op een (waarschijnlijk al lang van te voren geplande afspraak) verkeerd gekozen dag vind ik echt laag.



Juist, dit. En ik durf mijn handen er voor in het vuur te steken dat de school die opties aangeboden heeft.
Je gaat namelijk niet expres zo iets plannen op een feestdag.
Ik zat dit jaar ook in de fotograaf commissie en geloof me, het is uberhaupt al moeilijk genoeg om een datum te vinden waarbij er niets aan de hand is binnen de school (zoals gym of zwemmen), dit had mij ook makkelijk kunnen gebeuren.

Claire, hier boven staat waarom dit mij zo boos maakt.
Je bent namelijk héél snel, héél makkelijk in een kwaad daglicht gezet.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 10 Jul 2017 21:23

Re: Schadevergoeding voor 2 kids niet op klassenfoto

Ik geloof in dit geval echt niet dat het zo perse om die foto ging, de ouders wilden gewoon een officiële uitspraak waarin staat dat rekening moet worden gehouden met alle geloven. En ja, zo'n uitspraak kan alleen door de rechter worden gedaan, dus ik snap dat ze het dan zo "hoog" op laten lopen.

♥♥
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers