Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Juffen, 2 casussen

<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 06 Jul 2017 18:41

Juffen, 2 casussen

Zouden jullie aan de hand van deze gegevens deze 2 kleuters door laten gaan naar het volgende leerjaar/hadden jullie dit anders aangepakt?

Leerling 1, in november 4 geworden, jongen.
Is nog erg jong in gedrag, speelt graag, bouwt vooral veel met de kapla en iedereen wil met hem met de kapla spelen omdat hij dat goed kan.
Heeft de E1 cito taal en rekenen gemaakt, scoorde beide op IV/V, heeft 0 cijferkennis, amper letterkennis, kan niet echt rijmen, en ook geen woordjes hakken/plakken (hoeveel stukjes heeft olifant... wat zeg ik: r-oo-s enz)
Door naar groep 2 of niet?

Leerling 2, eind januari 5 geworden, meisje.
Liep eind vorig schooljaar al erg voor, zou dit schooljaar gevolgd worden om te kijken of ze door zou gaan in 1, of 2.
Dit werd, vanwege problemen met de emotie regulatie en het feit dat ze nog erg graag speelde toch gewoon 1.
Ze is erg behulpzaam, en doet alles netjes wat er gevraagd wordt, heeft een goede werkhouding.
Had op haar E1 cito taal 3 foutjes (I score) en op haar reken cito 0 fout (I+ score).
Kan al vanaf 4 jaar rijmen, kan woordjes hakken plakken, leest een beetje, herkent alle cijfers passief en actief, kan al een beetje rekenen enz.
Gaat nu naar de vakantie naar groep 2.. Hoe zouden jullie haar volgend jaar begeleiden? Wellicht gedurende het jaar toch naar 3?
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:58

Bericht 06 Jul 2017 19:38

Re: Juffen, 2 casussen

Ik ben natuurlijk geen juf, maar ik zou kind 1 naar groep 2 laten gaan met de hoop dat hij als oudste kleuter wat meer gaat doen. Daarna waarschijnlijk groep 2 nog een x laten doen.

Meisje zou ik in groep 2 laten en extra werkjes geven etc. Ik zou er nooit voor kiezen om in de loop van het jaar naar groep 3 te laten gaan.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Vlaai

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1374

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:39

Bericht 06 Jul 2017 19:52

Re: Juffen, 2 casussen

Lejow schreef:Zouden jullie aan de hand van deze gegevens deze 2 kleuters door laten gaan naar het volgende leerjaar/hadden jullie dit anders aangepakt?

Leerling 1, in november 4 geworden, jongen.
Is nog erg jong in gedrag, speelt graag, bouwt vooral veel met de kapla en iedereen wil met hem met de kapla spelen omdat hij dat goed kan.
Heeft de E1 cito taal en rekenen gemaakt, scoorde beide op IV/V, heeft 0 cijferkennis, amper letterkennis, kan niet echt rijmen, en ook geen woordjes hakken/plakken (hoeveel stukjes heeft olifant... wat zeg ik: r-oo-s enz)
Door naar groep 2 of niet?

Leerling 2, eind januari 5 geworden, meisje.
Liep eind vorig schooljaar al erg voor, zou dit schooljaar gevolgd worden om te kijken of ze door zou gaan in 1, of 2.
Dit werd, vanwege problemen met de emotie regulatie en het feit dat ze nog erg graag speelde toch gewoon 1.
Ze is erg behulpzaam, en doet alles netjes wat er gevraagd wordt, heeft een goede werkhouding.
Had op haar E1 cito taal 3 foutjes (I score) en op haar reken cito 0 fout (I+ score).
Kan al vanaf 4 jaar rijmen, kan woordjes hakken plakken, leest een beetje, herkent alle cijfers passief en actief, kan al een beetje rekenen enz.
Gaat nu naar de vakantie naar groep 2.. Hoe zouden jullie haar volgend jaar begeleiden? Wellicht gedurende het jaar toch naar 3?



Leerling 1: niet over naar groep 2.

Leerling 2: naar groep 2 en in dat schooljaar opvolgen en eventueel extra uitdaging.
<<

Katniss

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 266

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:53

Bericht 06 Jul 2017 19:57

Re: Juffen, 2 casussen

Is de tweede leerling jouw dochter?

Leerling 1 vind ik wel lastig te zeggen.

Leerling 2 zou ik eerst nog groep 2 doen, ook omdat ze nog eet jong is. Ik zou elke 6 weken evalueren hoe het gaat, ook qua uitdaging.
<<

Anoniem315

Bericht 06 Jul 2017 20:02

Re: Juffen, 2 casussen

Kind 1: naar groep 2. Ik heb erg vaak meegemaakt dat jonge kinderen met jong gedrag het toch niet gaan redden. Maar dat zou ik pas tegen het einde van groep 2 bekijken.

Kind 2: de stof van groep 2 in een half jaar proberen te doen. Lukt dat niet, dan is er geen man overboord.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 06 Jul 2017 21:06

Re: Juffen, 2 casussen

Exogenesis schreef:Kind 1: naar groep 2. Ik heb erg vaak meegemaakt dat jonge kinderen met jong gedrag het toch niet gaan redden. Maar dat zou ik pas tegen het einde van groep 2 bekijken.

Kind 2: de stof van groep 2 in een half jaar proberen te doen. Lukt dat niet, dan is er geen man overboord.


En na dat half jaar?


Haha Katniss, goed geraden ;)
Kindje 1 gaat overigens wel door naar gr 2. Ergens vind ik dat bijzonder, dochter was een heel stuk verder maar omdat ze van eind januari is ging ze eigenlijk automatisch niet door, en hij ivm zn geboortedatum dus wel.

Ik vind beide verhalen eigenlijk ook wel lastig, kan me ook vinden in alles wat jullie zeggen.
<<

Anoniem331

Bericht 06 Jul 2017 21:13

Re: Juffen, 2 casussen

Ik ben geen juf natuurlijk, en daar stel je je vraag wel aan. Maar ik ben oprecht wel benieuwd waarom je halverwege groeps 2 dan door wil laten stromen naar groep 3? Bedoel je dan half jaar groep 3 en vervolgens een jaar groep 3, of dan gelijk door naar groep 4?

Mijn dochter is van begin februari, heeft dus automatisch 2.5 jaar gekleuterd. En hoewel ze in alle groepen ruim voor ligt op wat ze zou moeten kunnen, ben ik blij dat het zo gegaan is. Lijkt me niks minder dan alles net niet bij kunnen benen op school.
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 06 Jul 2017 21:34

Re: Juffen, 2 casussen

Lejow schreef:
Exogenesis schreef:Kind 1: naar groep 2. Ik heb erg vaak meegemaakt dat jonge kinderen met jong gedrag het toch niet gaan redden. Maar dat zou ik pas tegen het einde van groep 2 bekijken.

Kind 2: de stof van groep 2 in een half jaar proberen te doen. Lukt dat niet, dan is er geen man overboord.


Klinkt wel herkenbaar. Mijn dochter is van begin januari en loopt in de meeste dingen gelijk of voor op kinderen die vanuit groep 2 naar groep 3 gaan. Zij heeft nu anderhalf jaar groep 1 gedaan en gaat naar groep 2 terwijl er kinderen zijn (die ik ken) die van hun groep 1-2klas (danwel de groep 2 kinderen) naar groep 3 gaan. Volgens mij schrijf ik het een beetje slecht op.

Ik vind het prima hoor dat ze nu gewoon naar groep 2 gaat en extra werkjes krijgt maar ik vraag me dan zo af waarop kinderen doorgaan of blijven zitten. Of ga je gewoon door op leeftijd en is het blijven zitten pas in een hogere groep.
En na dat half jaar? Voor dochter vind ik het fijn dat ze gewoon bij jaar vriendinnetjes blijft en nog gewoon kleuter kan zijn ondanks dat ze zelf veel meer wil.

Maar wat is de meerwaarde van 2 schooljaren in 1 schooljaar proppen of is dat niet wat je bedoelt? Lijkt me zo veel voor zo'n kleintje.


Haha Katniss, goed geraden ;)
Kindje 1 gaat overigens wel door naar gr 2. Ergens vind ik dat bijzonder, dochter was een heel stuk verder maar omdat ze van eind januari is ging ze eigenlijk automatisch niet door, en hij ivm zn geboortedatum dus wel.

Ik vind beide verhalen eigenlijk ook wel lastig, kan me ook vinden in alles wat jullie zeggen.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 06 Jul 2017 21:44

Re: Juffen, 2 casussen

Ok Femm.. ikkkk volg je quote even niet hahaha

Nee geen idee hoor Popcorn, het was een optie ;)
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 06 Jul 2017 22:05

Re: Juffen, 2 casussen

Eerste kindje naar groep 2. Als het niet gaat kan groep 2 altijd nog een jaar extra. Kind 2 ook naar groep 2. Mijn dochter is van maart en is al "klaar" met groep 2 werkjes inmiddels. Toch gaat ze na de zomer gewoon naar groep 2 met extra uitdagingen en eventueel nog elke week een dagje meedoen in groep 3 (doet ze nu ook al regelmatig). Ik heb liever dat ze dan groep 3-4 in 1 jaar doet. Ik vind de kleuterklas ook gewoon belangrijk en niet nodig om over te slaan omdat ze toevallig goed kan rekenen en lezen (alle cito toetsen van eind groep 2 op I en I+).
2010 2012
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9453

Geregistreerd: 19 Jul 2014 16:27

Bericht 07 Jul 2017 00:04

Re: Juffen, 2 casussen

Femm schreef:
Lejow schreef:
Exogenesis schreef:Kind 1: naar groep 2. Ik heb erg vaak meegemaakt dat jonge kinderen met jong gedrag het toch niet gaan redden. Maar dat zou ik pas tegen het einde van groep 2 bekijken.

Kind 2: de stof van groep 2 in een half jaar proberen te doen. Lukt dat niet, dan is er geen man overboord.




Haha Katniss, goed geraden ;)
Kindje 1 gaat overigens wel door naar gr 2. Ergens vind ik dat bijzonder, dochter was een heel stuk verder maar omdat ze van eind januari is ging ze eigenlijk automatisch niet door, en hij ivm zn geboortedatum dus wel.

Ik vind beide verhalen eigenlijk ook wel lastig, kan me ook vinden in alles wat jullie zeggen.

Klinkt wel herkenbaar. Mijn dochter is van begin januari en loopt in de meeste dingen gelijk of voor op kinderen die vanuit groep 2 naar groep 3 gaan. Zij heeft nu anderhalf jaar groep 1 gedaan en gaat naar groep 2 terwijl er kinderen zijn (die ik ken) die van hun groep 1-2klas (danwel de groep 2 kinderen) naar groep 3 gaan. Volgens mij schrijf ik het een beetje slecht op.

Ik vind het prima hoor dat ze nu gewoon naar groep 2 gaat en extra werkjes krijgt maar ik vraag me dan zo af waarop kinderen doorgaan of blijven zitten. Of ga je gewoon door op leeftijd en is het blijven zitten pas in een hogere groep.
En na dat half jaar? Voor dochter vind ik het fijn dat ze gewoon bij jaar vriendinnetjes blijft en nog gewoon kleuter kan zijn ondanks dat ze zelf veel meer wil.

Maar wat is de meerwaarde van 2 schooljaren in 1 schooljaar proppen of is dat niet wat je bedoelt? Lijkt me zo veel voor zo'n kleintje.

Zo moet hij denk ik zijn Lejow! :)
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 07 Jul 2017 09:17

Re: Juffen, 2 casussen

Huh ja zoals Burn het zegt moet het zijn :laughcry: moet zulke dingen maar niet meer doen als ik haast in slaap val zie ik.
Maar misschien snap je er zo toch wat van.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 07 Jul 2017 13:28

Re: Juffen, 2 casussen

Kind 2 is precies als L was vorig jaar, ook exact dezelfde Cito uitslag. Ze kon toen al lezen en rekenen. Omdat ze van oktober is is groep 3 nooit tervsprake gekomen (en ook soc. Emotioneel was ze nog niet zo ver).
Ze heeft dit jaar een heerlijk jaar gehad, veel gespeeld met vriendinnen en eigenlijk nauwelijks uitdagende werkjes gehad omdat ze daar ook niet echt behoefte aan leek te hebben.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 07 Jul 2017 14:09

Re: Juffen, 2 casussen

Bij kleuters is het grotendeels inderdaad leeftijdsgebonden. De grenzen die alleen getrokken worden zijn per school verschillend, vroeger was het: na de herfstvakantie: is niet door naar 2. Nu ligt die grens ergens vaag tussen oktober en eind december. En worden er dus meer punten meegenomen.

B heeft een aantal vriendinnetjes die nu naar 3 gaan, dus dat zou niets uitmaken.
Overigens zal dat sowieso niet gebeuren, want we gaan hoogstwaarschijnlijk nog dit jaar verhuizen.

MrsMath, gaat ze nu naar groep 3?
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 07 Jul 2017 14:25

Re: Juffen, 2 casussen

Eigenlijk ligt die grens ook niet echt vast op 31 december als het goed is, maar wordt er echt per kind gekeken.

L. gast nu inderdaad naar groep 3.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Geel

Bericht 07 Jul 2017 14:31

Re: Juffen, 2 casussen

(Ik lees steeds 'cactussen'.)
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 07 Jul 2017 15:26

Re: Juffen, 2 casussen

Geel schreef:(Ik lees steeds 'cactussen'.)


:good: :good:
<<

miekie

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 151

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:38

Bericht 07 Jul 2017 19:05

Re: Juffen, 2 casussen

Voor beiden zou groep 2 mijn keuze zijn.
Groep 1 opnieuw doen, lijkt mij weinig nut hebben. Dan zou ik eerder ervoor kiezen groep 2 over te doen. Mocht hij het niet redden, maar er kan zoveel gebeuren in 1 jaar.

Voor de tweede casus is het alleen maar fijn. Dan staat ze waarschijnlijk een stuk steviger in haar schoenen. Denk dat groep 3 echt nog te vroeg is ondanks de cognitieve voorsprong. Lekker uitdagen en misschien al wat lezen in groep 2.
2009
2011
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 08 Jul 2017 11:20

Re: Juffen, 2 casussen

Ik zou ook voor groep 2 kiezen voor beide kinderen.
Hebben ze bij kind nr. 2 ook de E2 cito afgenomen? Niet dat cito bij kleuters zoveel zegt, maar dat geeft misschien een beter beeld bij haar (voor eventuele uitdaging komend jaar).
<<

Tsjip

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1323

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 08 Jul 2017 12:50

Re: Juffen, 2 casussen

Beide naar groep 2.
04-12-2013
03-05-2016



Instagram: Huis4_
<<

Anoniem315

Bericht 08 Jul 2017 17:08

Re: Juffen, 2 casussen

Na dat halfjaar kijken of ze zo ver is dat ze bij groep 3 kan aansluiten en als dat goed gaat, kan ze groep 3 misschien ook in een halfjaar doen.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 08 Jul 2017 18:09

Re: Juffen, 2 casussen

Maar komt het tegenwoordig niet veel voor dat kinderen met 5,5 jaar al wat kunnen lezen, cijfers herkennen en wat kunnen rekenen? Ik zou eerder inzetten op het bieden van voldoende uitdaging in groep 2 dan maar een half jaar groep 3 doen. (tenzij ze halverwege groep 2 helemaal vastloopt natuurlijk).
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 08 Jul 2017 19:50

Re: Juffen, 2 casussen

Liadan schreef:Ik zou ook voor groep 2 kiezen voor beide kinderen.
Hebben ze bij kind nr. 2 ook de E2 cito afgenomen? Niet dat cito bij kleuters zoveel zegt, maar dat geeft misschien een beter beeld bij haar (voor eventuele uitdaging komend jaar).


Nee, goed punt!! Heb ik zelf niet bij stil gestaan.


Liadan, het is lastig, en dit klinkt een beetje gemeen, maar ik heb dit eigenlijk in mijn klas nog nooit zo mee gemaakt.
Vind het ook gewoon heel dubbel, dat als ze van november was geweest, ze wel doorgegaan was.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 08 Jul 2017 20:01

Re: Juffen, 2 casussen

Waarom wil je zo graag dat ze naar groep 3 gaat dan?
2010 2012
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 08 Jul 2017 20:08

Re: Juffen, 2 casussen

Lexi schreef:Waarom wil je zo graag dat ze naar groep 3 gaat dan?


Vraag ik me ook wel een beetje af.

T. had als ze van november geweest was ook naar groep 3 gegaan maar omdat ze van januari is gaat ze gewoon naar groep 2. Ik zie daar echt geen probleem in ondanks dat ze wat voorloopt op klasgenootjes. Volgens mij zijn veel juffen goed in staat wat extra uitdaging aan te bieden.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
Volgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers