Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Not so perfect parent

<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15901

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 05 Jul 2017 12:58

Re: Not so perfect parent

Ayla schreef:Lady & Olijfje ik snap ook heus wel dat die herkenning fijn is, het voel alleen alsof er wordt gezegd "kijk is hoe slecht ik het doe" terwijl ik vind dat niemand het slecht doet.
Zenna hier gaat het ook al 2,5 jaar zo, inmiddels krijgt Naomi ook gewoon straf en Elena helpt mee, is ineens super zelfstandig en trots als ik haar daarover complimentjes geef. De oudste moet ineens aandacht delen, logisch dat die dwars wordt, en een baby heeft nou eenmaal meer zorg nodig dan een kleuter. Het komt goed echt waar.

Hier krijgen ze ook wel is een tik, wordt er geschreeuwd en wordt er harder dan nodig is neergezet op de billen. En ze krijgen ook wel is 3 ijsjes per dag, of 2x snoep of andere dingen die genoemd zijn. So be it, oh en consequent zijn vind ik ook super moeilijk. Niemand is perfect, al lijkt dat soms voor een buitenstaander wel zo.


Daar heb je gelijk in. Maar wat Chiq zegt, ervaar ik net zo: We worden overspoeld met goodparenting. En dat maakt dat ik me soms een waardeloze moeder voel. Want ik ga na tig keer waarschuwen niet op mijn hurken zitten en op lieve toon zeggen dat 'mama het heel jammer vindt dat je dat probeert kapot te gooien'. Ik sleur hem aan zijn arm richting de gang en krijg soms de neiging om hem nog een schop na te geven ook.
Laatst gewijzigd door Lady op 05 Jul 2017 13:36, in totaal 1 keer gewijzigd.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 05 Jul 2017 13:00

Re: Not so perfect parent

Ik heb echt totaal geen moeite met de deur uit gaan en een leuke avond hebben zonder kind. Laatst heerlijk aan de champagne op 't strand en dan ben ik echt even weg. Ook geen probleem om m'n kind bij de oppas achterlaten. Wel moet ik daarbij zeggen dat ik natuurlijk amper werk en oppas sowieso familie is en dus vertrouwd. Maar binnenkort gaan we ook op zoek naar een oppasmeisje uit de buurt, als ie iets minder kwetsbaar is.

Ik voel me best wel ontaard dat me dat zo makkelijk af gaat. Voor de bevalling had ik een topic over dat etentje op een eiland, wat uiteindelijk niet door is gegaan. Men zei toen dat ik t waarschijnlijk het liefst zou willen cocoonen. Maar ik had het zo gedaan. Aan de ene kant voelt dit als perfect parent, lekker makkelijk, maar soms voelt 't ook wel gek, om gewoon echt geen moeite er mee te hebben.

Wat Olijfje over dat koffie drinken zegt heb ik ook.

Weet je wat het denk ik is, en dat had ik niet verwacht van mezelf: ik vind m'n baby zo ontzettend belangrijk, maar ik vind mezelf toch nog steeds belangrijker. Soms denk ik dat dat misschien niet goed is. Je kind hoort toch op nr 1 te staan?
Let's discover the world together.
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:08

Bericht 05 Jul 2017 13:01

Re: Not so perfect parent

Oh en ik merk dat ik onzeker wordt van vaak al dat positieve te zien en te horen. Natuurlijk weet ik dat ik het (vaak) goed doe, maar als ik van anderen zie en hoor hoe leuk hun kind (bijvoorbeeld) uren zoet is met buiten spelen, vraag ik me wel heel vaak af wat ik verkeerd doe dat mijn kind vooral de hele dag moppert als ik me niet met haar bezig hou.

Dus lezen dat ook anderen nogal eens ooit twijfelen of het niet zo perfect doen, geeft mij dat wel rust ja. En ja, ik weet dat dat aan mij ligt (en heel vermoeiend is).
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

Anoniem250

Bericht 05 Jul 2017 13:08

Re: Not so perfect parent

Ik denk juist dat het heel erg goed is om je ook fijn te voelen zonder kind. Dat heeft niet te maken met not so perfect parent. Ik voel me bijvoorbeeld niet fijn als ik in het weekend op een vrije dag iets voor mezelf doe. Zelfs als ik naar de kapper ga, voel ik me al schuldig. Dat schuldgevoel maakt me geen perfecte ouder. Dat heeft te maken met het gegeven dat ik wil compenseren voor alle tijd die ik besteed aan werk en dat ik de enige opvoeder ben. Eigenlijk zegt het dat mijn balans niet in orde is. Als je blij bent met de tijd voor je kind en de tijd voor jezelf zegt dat mij dat je balans hebt. Mooi toch?

En over moederoordelen. Ik vind echt niks van een andere manier van opvoeden. Iedereen moet het toch zelf weten? Er zijn dingen die ik hier lees waar ik me in herken en zijn dingen waar ik me absoluut niet in herken. Maar ik vind er vrij weinig van (tenzij er sprake is van verwaarlozing of mishandeling ofzo). Ik zou dat dus echt loslaten.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 05 Jul 2017 13:12

Re: Not so perfect parent

Ik voel me dan juist schuldig over het feit dat ik me niet schuldig voel. Lekkere mindfuck dus.
Let's discover the world together.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 05 Jul 2017 13:13

Re: Not so perfect parent

HollyGolightly schreef:
En over moederoordelen. Ik vind echt niks van een andere manier van opvoeden. Iedereen moet het toch zelf weten? Er zijn dingen die ik hier lees waar ik me in herken en zijn dingen waar ik me absoluut niet in herken. Maar ik vind er vrij weinig van (tenzij er sprake is van verwaarlozing of mishandeling ofzo). Ik zou dat dus echt loslaten.

Ik vind ook dat iedereen het vooral op z'n eigen manier moet doen, laat ik dat voorop stellen. Maar ik vind er vaak wel iets van als iemand een manier kiest waar ik me totaal niet in herken. Ik spreek dat niet uit hoor, tegen die moeder. Maar ik vind wel regelmatig ergens iets van. Erg eigenlijk.

♥♥
<<

Anoniem250

Bericht 05 Jul 2017 13:19

Re: Not so perfect parent

Elliot schreef:
HollyGolightly schreef:
En over moederoordelen. Ik vind echt niks van een andere manier van opvoeden. Iedereen moet het toch zelf weten? Er zijn dingen die ik hier lees waar ik me in herken en zijn dingen waar ik me absoluut niet in herken. Maar ik vind er vrij weinig van (tenzij er sprake is van verwaarlozing of mishandeling ofzo). Ik zou dat dus echt loslaten.

Ik vind ook dat iedereen het vooral op z'n eigen manier moet doen, laat ik dat voorop stellen. Maar ik vind er vaak wel iets van als iemand een manier kiest waar ik me totaal niet in herken. Ik spreek dat niet uit hoor, tegen die moeder. Maar ik vind wel regelmatig ergens iets van. Erg eigenlijk.


Je hebt niet aan de moederacademie gestudeerd toch? We zouden het voor iedereen makkelijker kunnen maken als er niet zo geoordeeld wordt. Sommige moeders denken echt dat ze de waarheid in pacht hebben.
<<

Anoniem281

Bericht 05 Jul 2017 13:44

Re: Not so perfect parent

Er is geen perfect of imperfecte moeder. Moeder zijn is al een heldendaad op zich volgens mij..

Tobias krijgt voeding uit potjes, ik bied 'm van alles aan, maar dan eet-ie niet. Potjes wel, ook goed. Hij krijgt koekjes en snoepjes, oké, zoveel mogelijk biologisch spul van De Kleine Keuken e.d. maar krijgt van mij een patatje als ik patat eet, likt-ie vrolijk mee aan mijn ijsjes en slagroom en ook taart krijgt hij hapjes van, als wij 't eten.

Verder doe ik vast heel veel dingen die voor anderen imperfect zouden zijn, maar 't werkt voor ons. M'n kind slaapt goed, eet goed, is niet te zwaar, huilt weinig, ziet er schoon en verzorgd uit enz. enz. Dan gaat 't toch goed? Yolo..
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 05 Jul 2017 13:58

Re: Not so perfect parent

Mijn momentje van vandaag... Ik heb net J naar buiten gestuurd met de woorden 'ga maar even buiten spelen, je mag niet de hele dag tv kijken' en nu lig ik dus languit op de bank met S naast me en babytv aan terwijl het huis ontploft is en ik eigenlijk zou moeten opruimen en poetsen :angel:
In mijn verdediging: S heeft vannacht gruwelijk liggen spoken en ik heb sinds half 4 maar een half uurtje geslapen dus ik ben zo gaar als het maar zijn kan.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 05 Jul 2017 15:28

Re: Not so perfect parent

HollyGolightly schreef:
Elliot schreef:
HollyGolightly schreef:
En over moederoordelen. Ik vind echt niks van een andere manier van opvoeden. Iedereen moet het toch zelf weten? Er zijn dingen die ik hier lees waar ik me in herken en zijn dingen waar ik me absoluut niet in herken. Maar ik vind er vrij weinig van (tenzij er sprake is van verwaarlozing of mishandeling ofzo). Ik zou dat dus echt loslaten.

Ik vind ook dat iedereen het vooral op z'n eigen manier moet doen, laat ik dat voorop stellen. Maar ik vind er vaak wel iets van als iemand een manier kiest waar ik me totaal niet in herken. Ik spreek dat niet uit hoor, tegen die moeder. Maar ik vind wel regelmatig ergens iets van. Erg eigenlijk.


Je hebt niet aan de moederacademie gestudeerd toch? We zouden het voor iedereen makkelijker kunnen maken als er niet zo geoordeeld wordt. Sommige moeders denken echt dat ze de waarheid in pacht hebben.

Was het maar zo'n feest. Ik DENK het alleen maar he, ik spreek het juist niet uit omdat ik me besef dat ik de wijsheid ook niet in pacht heb. :) Aan m'n gedachten kan ik vrij weinig veranderen.

♥♥
<<

Anoniem250

Bericht 05 Jul 2017 15:36

Re: Not so perfect parent

Ach je bent ook maar een mens. Ik heb trouwens die gedachtes wel als moeders alleen maar in verkleinwoorden praten of een hond een waf-waf noemen. Of met doe. Doe je even een lopen? Doe je even hap- happen. Normaal praten, denk ik dan.
<<

ChiQ

Bericht 05 Jul 2017 15:50

Re: Not so perfect parent

Nou idd Lady, je geeft hem die schop niet, maar je dénkt het wel. Heb ik ook hoor, gisteren nog - julian ging 19:00 bed in, en 21:30 ondanks zijn extreme moeheid nog niet slapen, hij moest vanalles: mama, kom eens er zit iets op de muur, mama kom eens ik moet plassen, mama kom eens, ik wil nog een filmpje kijken, mama mama mama... ik ben toen na de 7e x echt boos geworden, hem recht getrokken in bed, dekens erop en heel boos toegesproken dat het NU echt klaar is. Hij sliep binnen een seconde en ik zat me toen 10 minuten schuldig te voelen omdat hij dus in slaap was gevallen met een boze moeder. En dat zei ik hardop, zegt mijn man doodleuk: 'Hij weet dondersgoed dat je tig keer bent gaan kijken, en hij is gewoon in slaap gevallen omdat hij door had nu is het afgelopen!'

Op vakantie ook, we liepen naar de ontbijtzaal en je loopt dan langs de ijsjesman, kids die voor me liepen vroegen aan hun moeder of ze een ijsje mochten, zei hun moeder nee is veel te vroeg en we hebben niet ontbeten. Kids liepen lief mee. Mijn kind ging uit zijn dák, hij ging zó tekeer dat hij gewoon er bijna in bleef omdat hij geen ijsje mocht. Eigenlijk hadden we hem gewoon moeten laten razen en niet reageren maar ik heb hem echt zo hard aangepakt, sleurde hem zo aan zijn arm mee, kappen NU! Dan kan ik hem in mijn woede echt bijna wat aan doen zo boos maakt hij me. Bah!
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 05 Jul 2017 16:27

Re: Not so perfect parent

Het is gewoon een mind fuck.
Want in jou bovenste voorbeeld Chiq zou ik 1 keer naar S zijn gegaan, uitgesloten dat er echt iets is en dan tegen hem gezegd hebben dat ik niet meer kom omdat hij moet slapen. Dan vervolgens trots op mezelf zijn dat ik zo lekker consequent ben geweest.
Ik zou eerder balen als ik wel meerdere keren maar hem toe ben gegaan voor allerlei smoesjes ( waar ik dus ook in trap hoor, want wat als er nu wel iets serieuzers aan de hand is dan zijn knuffel die nog geen kus gehad heeft) en denken dat ik dus al bespeeld wordt door een peuter/ kleuter en ik consequenter en strenger moet zijn.

Op deze manier kan je het dus nooit goed doen, of doe je het juist altijd goed omdat je het met de beste bedoelingen gedaan hebt!
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

YEX

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:54

Bericht 05 Jul 2017 17:12

Re: Not so perfect parent

Bazinga schreef:Er is geen perfect of imperfecte moeder. Moeder zijn is al een heldendaad op zich volgens mij..

Tobias krijgt voeding uit potjes, ik bied 'm van alles aan, maar dan eet-ie niet. Potjes wel, ook goed. Hij krijgt koekjes en snoepjes, oké, zoveel mogelijk biologisch spul van De Kleine Keuken e.d. maar krijgt van mij een patatje als ik patat eet, likt-ie vrolijk mee aan mijn ijsjes en slagroom en ook taart krijgt hij hapjes van, als wij 't eten.

Verder doe ik vast heel veel dingen die voor anderen imperfect zouden zijn, maar 't werkt voor ons. M'n kind slaapt goed, eet goed, is niet te zwaar, huilt weinig, ziet er schoon en verzorgd uit enz. enz. Dan gaat 't toch goed? Yolo..


Yolo :cheering: :thumbup:
Y. #23112010 ♥
E. #16102012 ♥
X. #24022017 ♥
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 05 Jul 2017 18:32

Re: Not so perfect parent

Ik schreeuw soms tegen mijn kinderen en dat wil ik echt niet.. maar het gebeur wel. Ik werk er echt ontzettend aan want ik vind het niet tof dat ik dat doe.
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem211

Bericht 05 Jul 2017 18:42

Re: Not so perfect parent

9 van de 10 keer liggen mijn kinderen gewoon op tijd in bed. Ook wel omdat ik merk dat ze het nodig hebben, maar vooral omdat ik zelf rust wil :'). Moet écht even bijkomen na een dag. Me-time. Ik zie soms kinderen hier in de staat van een jaar of 6/7 die in de zomer tot half 10-10 uur buiten spelen. Ik snap niet dat die ouders daar zin in hebben haha, want dat betekent dat je savonds laat nog het slaapritueel moet doen.

Verder best herkenbaar hoor. Soms het té hard vastpakken van mijn jongste als hij als een tiran tegen me tekeer gaat omdat hij NU iets wil (3 jaar). Verder geen tik. Dat heb ik geloof ik 1 keer gedaan en ik vond dat zelf zo erg dat ik erbij heb zitten janken hahaha
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10380

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 05 Jul 2017 19:28

Re: Not so perfect parent

Ik geef Pep chocola. Soof mag tv kijken als wij ons aankleden. Ik lok pep in de auto met koekjes. Als mn lontje kort is dan kan ik snel snauwen. Ik laat m in de verwarming klimmen...
We zijn allemaal maar mensen toch?
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem328

Bericht 05 Jul 2017 20:37

Re: Not so perfect parent

Meneer de Uil schreef:
Olijfje schreef:Heel fijn topic trouwens. Ik voel me ook heel vaak niet zo'n perfecte moeder. Ik heb bijvoorbeeld ook echt niet het geduld om steeds met hem te spelen en creatief te zijn en vanalles te bedenken. Ik wil gewoon rustig mn koffie drinken terwijl hij lekker speelt. En als hij dat niet doet en alleen maar zeurend aan me gaat lopen trekken dan negeer ik hem gewoon. Soms wil ik gewoon even rust!

Creatief doen voor bijvoorbeeld vaderdag vind ik ook zo niet leuk. Ik kies een knutselwerkje uit waar ik zo snel mogelijk mee klaar ben.

D eet gewoon patat en pizza als wij dat ook eten. Best geregeld dus. Ik was daar eerst best op tegen maar ben er ook snel op teruggekomen. Hij vindt het zo lekker en wat kan het eigenlijk ook kwaad?!

Als ik een lang weekend weg ben zonder zoon dan geniet ik volop en mis ik hem niet echt. Ik vind het zo lekker om soms even geen moeder te zijn.


En je weet zeker dat je niet mijn tweelingzus bent?


:smile: :smile:
Dat vermoeden heb ik ook al vaker gehad! Begint een beetje eng te worden nu :razz:
<<

Anoniem205

Bericht 05 Jul 2017 22:06

Re: Not so perfect parent

Laten we voorop stellen dat ik dit topic niet geopend heb om te laten zien dat ik mijzelf een slechte moeder vind. Maar er heerst bijna een taboe op toegeven dat je soms iet doet wat misschien niet zo handig is. Het lucht mij dan erg op om het met een vreemde te kunnen delen :) We zijn allemaal maar mensen!

Chiq, ik snap je heel erg goed. Heel.erg.goed. Misschien niet pedagogisch verantwoord, maar het werkt wel :) ik kieper S in de supermarkt ook in de hoek als zijn gedrag me niet aanstaat. Hij zoekt het maar uit. En dan maak ik er weer en foto of filmpje van :angel:

Vandaag zat ik met S in de auto. Het was superdruk, alles ging mis en ik moest omrijden. Maar het was echt enorm druk dus ik moest ook goed opletten. En vanaf de achterbank:
Mama
Maaaamaaaa
MAMA
MA MA
Mammietje
Mammie miefje (liefje :love: )

"Ja schat, wat is er?"

....
Ehm ehm ehm
Niet douchen thuis
:wtf:

Toen heb ik dus onpedagogisch gesnauwd dat hij zijn mond moest houden omdat het druk was, veel auto's op de weg en dat ik moest opletten. Jammer dan... Maar ik vond het echt niet leuk :(
<<

Anoniem301

Bericht 06 Jul 2017 06:43

Re: Not so perfect parent

Dat taboe is er toch niet (meer?) kijk maar naar die Facebookpagina's van loeder moeders enzo.
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 06 Jul 2017 06:57

Re: Not so perfect parent

Eens met Carrie ik herken het ook niet zo. En ook binnen mijn vriendinnen met kinderen word er gewoon openlijk over gesproken.

Ik vind het lastig dat ik de laatste 2 maanden enorm weinig geduld heb met mijn kinderen. Ben blij als de middelste een dutje gaat doen of als het s avonds bedtijd is. Verhef mijn stem veel vaker dan normaal.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 06 Jul 2017 07:04

Re: Not so perfect parent

Femm schreef:Eens met Carrie ik herken het ook niet zo. En ook binnen mijn vriendinnen met kinderen word er gewoon openlijk over gesproken.

Ik vind het lastig dat ik de laatste 2 maanden enorm weinig geduld heb met mijn kinderen. Ben blij als de middelste een dutje gaat doen of als het s avonds bedtijd is. Verhef mijn stem veel vaker dan normaal.

Dat laatste heb ik ook. Minder geduld omdat ik het idee heb dat ik totaal niet meer toe kom aan iets wat niet met het huishouden/koken/kinderen te maken heeft.

Gisteren lagen de kinderen op bed, ik nog 1,5 uur allerlei klusjes gedaan. Toen een kop thee gezet, goed boek erbij gepakt en precies op het moment dat mijn billen de bank raken, begint dochter te huilen. Tja dan mompel ik wel binnensmonds wat vloekwoorden.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 06 Jul 2017 07:57

Re: Not so perfect parent

Carrie schreef:Dat taboe is er toch niet (meer?) kijk maar naar die Facebookpagina's van loeder moeders enzo.

:palm: Het lijkt wel hip. Fijn dat er dames ook trots op kunnen zijn dat het huis ontploft is en dat de kinderen 3 danoontjes op hebben als avondeten.
Ik vind het maar een raar iets. En dan ook nog meedoen om een award te winnen.
2016
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 06 Jul 2017 08:20

Re: Not so perfect parent

Salome schreef:
Carrie schreef:Dat taboe is er toch niet (meer?) kijk maar naar die Facebookpagina's van loeder moeders enzo.

:palm: Het lijkt wel hip. Fijn dat er dames ook trots op kunnen zijn dat het huis ontploft is en dat de kinderen 3 danoontjes op hebben als avondeten.
Ik vind het maar een raar iets. En dan ook nog meedoen om een award te winnen.


Dit inderdaad
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Anoniem301

Bericht 06 Jul 2017 10:00

Re: Not so perfect parent

Salome schreef:
Carrie schreef:Dat taboe is er toch niet (meer?) kijk maar naar die Facebookpagina's van loeder moeders enzo.

:palm: Het lijkt wel hip. Fijn dat er dames ook trots op kunnen zijn dat het huis ontploft is en dat de kinderen 3 danoontjes op hebben als avondeten.
Ik vind het maar een raar iets. En dan ook nog meedoen om een award te winnen.

Eens hoor. Ik vind dit topic ook een beetje bijzonder. Maar dat kan aan mij liggen.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers