Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kinderen en geld/sparen

<<

Linvi

Bericht 01 Jul 2017 22:12

Kinderen en geld/sparen

Ik heb zelf nooit geleerd van mn ouders hoe ik met geld om moest gaan en dat sparen voor de toekomst belangrijk is. Inmiddels na vele jaren in de schulden te hebben geleefd hebben we zowaar een spaarrekening en staan we nooit meer rood.

Ik wil graag mijn kinderen (5 en 3) leren hoe belangrijk geld is, dat je geld nodig hebt in het leven voor je eerste levensbehoefte maar ook voor leuke dingen.

Wie heeft er tips, sites, boekjes oid?
Onze kinderen hebben beide een spaarpot wat elk jaar in de herfstvakantie gestort wordt op hun eigen bankrekening. Daarnaast hebben ze ook een portemonneetje, daarin zit geld wat ze voor rapport, beloningssysteem of voor vakantie krijgen.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 01 Jul 2017 22:25

Re: Kinderen en geld/sparen

Mijn kinderen krijgen zakgeld vanaf het moment dat ze 6 jaar werden. Ze mogen dat uitgeven aan wat ze willen, mijn zoon is pas net 6 jaar en heeft pas al zijn geld uitgegeven aan een doosje lego, had toen snel door dat hij geen geld meer had en hij weer moet sparen voordat hij weer iets kan kopen.
Ik denk dat de beste manier waarop ze met geld om kunnen leren gaan is door ze zelf te laten ervaren (door o.a. dus zakgeld te geven).
NIBUD adviseert 6 jaar om te beginnen met zakgeld en ik denk dat dat ongeveer ook wel de leeftijd is dat kinderen de waarde van het geld leren kennen. Ze krijgen door dat 2 muntjes van 10 cent toch minder waard is dan 1 muntje van een euro enz.
<<

Anoniem219

Bericht 02 Jul 2017 07:25

Re: Kinderen en geld/sparen

Mijn dochter krijgt zakgeld vanaf dat ze in groep 3 zit. Dit mag ze aan alles uitgeven behalve aan snoep. Ze heeft nu 2x iets heel kleins gekocht. Ze spaart het liever voor iets groters zegt ze zelf

Toen ze €97 had in haar spaarpot had de juf eens gevraagd wat ze wensten . Toen kreeg ik een briefje mee naar huis waar op stond:

Ik wens dat ik hondurt uro hat :smile:

Verder ben ik het met liaden eens
<<

Linvi

Bericht 04 Jul 2017 09:58

Re: Kinderen en geld/sparen

Bedankt voor jullie reacties, hoeveel zakgeld geven jullie? En krijgen ze dit wekelijks?

Aagje, wat ontzettend schattig geschreven zeg!
<<

Anoniem219

Bericht 04 Jul 2017 10:17

Re: Kinderen en geld/sparen

Mijn dochter krijgt elke zaterdag €1. Heel soms gaat ze op zaterdag van 19.00 tot 20.30 naar de cola disco in het wijk gebouw en dan krijgt ze €5 mee. Dan betaald ze de intree koopt ze limonade en wat chippies en de rest mag ze dan ook in haar spaarpot doen dat is die week dan haar zakgeld.. Ze heeft goed in de gaten dat ze als ze veel limo en lekkers koopt ze bijna niets overhoudt voor in haar spaarpot.
<<

anoniem203

Bericht 04 Jul 2017 11:55

Re: Kinderen en geld/sparen

S. krijgt na zijn verjaardag voortaan zakgeld. Hij is dan 7 en hij krijgt dan wekelijks 50 cent of een euro. Dat moeten we nog even bekijken. Ik wilde het eigenlijk nog wat wachten maar ik denk dat het toch wel goed voor hem is.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 04 Jul 2017 18:22

Re: Kinderen en geld/sparen

Mijn dochter krijgt €1,50 per week en mijn zoon krijgt €1,00 per week. Toen mijn dochter 7 jaar was kreeg ze €1,20 per week.
<<

anoniem203

Bericht 04 Jul 2017 18:34

Re: Kinderen en geld/sparen

Dan ga ik denk ik toch voor een euro!
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 04 Jul 2017 18:36

Re: Kinderen en geld/sparen

Luuk krijgt elke week een euro op vrijdag. Met 50 cent zijn ze ook echt wel heel lang aan het sparen willen ze eens wat groters kopen
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers