Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Oma ligt opgebaard

<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1895

Geregistreerd: 14 Apr 2014 12:58

Bericht 02 Jul 2017 10:51

Oma ligt opgebaard

Afgelopen week is mijn schoonmoeder overleden, helaas veel te jong. Ze ligt nu opgebaard en ik zit enorm te twijfelen om onze kinderen wel of niet te laten kijken. Zoontje is 3,5 en dochter is 1,5. Nou zal dochter er erg weinig van snappen,dus in eerste instantie zegt mijn gevoel dat zij niet direct hoeft te gaan kijken. Zoon vind ik echter moeilijk te beslissen wat beter is. We lezen regelmatig het boekje Oma Pluis (over het overlijden van oma), in dat verhaaltje komt ook de kist voor met oma erin.

Wie heeft hier ervaringen mee?
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ Boy january 2014
♡ Girl january 2016
♡ Girl march 2019
♡ Girl september 2020
<<

anoniem196

Bericht 02 Jul 2017 11:05

Re: Oma ligt opgebaard

Gecondoleerd.

Mijn dochter was net 5 toen mijn vader overleed.
Ze is gewoon mee geweest naar mijn ouders huis waar mijn vader in de kist stond.
Ze heeft stickers op de kist geplakt, zijn naam op de kist geschreven en een tekening bij opa in de kist gestopt.

Ben blij dat ik haar overal mee naar toe heb genomen.
Zo begreep ze echt dat opa niet meer terug zou komen.

Jou kinderen zijn nog een stuk jonger. Lastig. Maar zou ze toch mee nemen.

Terwijl ik dit typ stromen de tranen weer over mijn wangen.
Veel sterkte de komende tijd.
<<

Sugar

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 195

Geregistreerd: 03 Sep 2013 14:08

Bericht 02 Jul 2017 11:21

Re: Oma ligt opgebaard

Gecondoleerd! Wij hebben hetzelfde meegemaakt eind maart. Dochter was toen bijna 3 (april). We hebben haar meegenomen naar de crematie, daar mochten de kleinkinderen op de kust kleuren en inderdaad bloemen op leggen. Ik heb haar niet meer oma laten 'zien' in de kist. Het snappen dat iemand er niet meer is blijft moeilijk, vooral het huis van oma etc laten zien zonder dat oma er dus is. En een mooi plekje voor oma maken. Wij hebben foto's op de kast staan en kopen daar geregeld een mooie bloem bij. Oma was hier er slechter aan toe dat ze overleed, dus voor de jongste geen meerwaarde om nog te zien, oudste van 6 ook niet. Zo hielden ze het beeld van oma wat ze hebben.
Dus waar je verstandig aan doet ligt denk ik ook aan je kind en hoe oma er ' bij ligt'
Sterkte
Mijn mooiste kadootjes
Oktober 2010 & April 2014
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 02 Jul 2017 12:05

Re: Oma ligt opgebaard

Ik hoefde de keuze niet te maken want het kistje op de crematie waar mijn kleuter was, was dicht. Anders had ik hem niet laten kijken, ik wil niet dat de laatste herinnering aan iemand een beeld in de kist is.
R. 2013
D. 2016
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 02 Jul 2017 12:08

Re: Oma ligt opgebaard

Gecondoleerd Namasté, een heftige en moeilijke periode.

Mijn moeder is negen maanden geleden overleden, ze is 61 jaar geworden. Mama lag thuis opgebaard in de slaapkamer beneden en onze beide jongens (7 en 1) hebben bij haar gekeken. Ze hebben haar zelfs nog aangeraakt en kusjes gegeven. De oudste vond het wel spannend maar gaf heel duidelijk aan wel bij haar te willen kijken. Wij hebben zijn keuze als leidend gehouden. Hij is ook bij de begrafenis en teraardebestelling geweest, hij gaf ook hier duidelijk aan erbij te willen zijn. We hebben niet het idee dat hij er achter last van heeft (gehad).

Veel sterkte de komende tijd.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 02 Jul 2017 13:08

Re: Oma ligt opgebaard

Heftig. Veel sterkte.
Is ze thuis? Dat zou voor mij anders zijn dan in zo'n centrum nl.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 02 Jul 2017 13:59

Re: Oma ligt opgebaard

Wat verdrietig. Gecondoleerd.
Ik zou hem niet in de kist laten kijken. Maar wel mee nemen naar de uitvaart.
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

Anoniem331

Bericht 02 Jul 2017 14:22

Re: Oma ligt opgebaard

Ik zou juist wel laten kijken. Is voor kinderen ook een soort afsluiten, en over het algemeen gaan kinderen er veel makkelijker mee om dan wij volwassenen.
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 11:10

Bericht 02 Jul 2017 14:38

Re: Oma ligt opgebaard

Ik denk dat het er heel erg aan ligt hoe de overleden persoon eruit ziet. Mijn dochter heeft mijn oma gezien toen was ze iets ouder dan jouw jongste maar zij zag er uit als oma. Mijn tante heeft ze niet gezien (dochter is nu 5) omdat zij niet meer leek op wie ze was. Maar nu heeft dochter heel veel last van het gemis en niet begrijpen dat het echt tante was die in de kist lag. Weet overigens niet of ze minder emoties nu na alles zou hebben wanneer ze tante wel zou hebben gezien.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Anoniem315

Bericht 02 Jul 2017 14:42

Re: Oma ligt opgebaard

Ik zou haar wel bij de kist laten, mits ze er wat netjes bij ligt.

Gecondoleerd.
<<

Wasmand

Kletskop

Berichten: 528

Geregistreerd: 09 Okt 2013 21:19

Bericht 02 Jul 2017 19:08

Re: Oma ligt opgebaard

Wij hebben ervoor gekozen om ons 3 jarig zoontje wel te laten kijken.
Eerst ging hij opa roepen en tegen hem praten. Later 'begreep' hij dat opa niet meer kon praten.
<<

Huismus

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 612

Geregistreerd: 11 Jan 2016 16:06

Bericht 02 Jul 2017 20:25

Re: Oma ligt opgebaard

Hier ook wel laten kijken, zoontje was toen bijna 3 jaar . Heeft het er daarna nooit meer over gehad alleen dat opa een sterretje in de hemel is.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 03 Jul 2017 08:56

Re: Oma ligt opgebaard

Hier hebben we wel laten kijken. Oma lag ook niet in een kist, maar op een bed.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:46

Bericht 03 Jul 2017 09:14

Re: Oma ligt opgebaard

Gecondoleerd.

Dochter weet ik niet. Zij is nog echt jong. Zoon zou ik er wel bij betrekken. De uitvaartleider bij mijn vader adviseerde mijn zus om het niet te doen. Want hij kon zich er later toch niks meer van herinneren. Mijn neefje was ongeveer net zo oud als jullie zoon. Hij kwam toen bij mijn moeder thuis en liep heel enthousiast naar de woonkamer. Want daar zat opa normaal. Maar opa zat er niet. Dat heb ik heel naar gevonden. Hij snapte er niks van. Dag later was opa er ook niet en de dag erna ook niet. Ze hebben hem wel geprobeerd te vertellen wat er was gebeurd. Maar hij heeft het nooit met eigen ogen gezien. Denk dat dat voor hem beter was geweest. Mijn vader lag er netjes bij. Dus daarvoor hadden ze het ook niet hoeven laten. Op de dag van de uitvaart is hij samen met zijn broertje van toen zes weken naar de oppas geweest. Dus ook daar is hij niet bij geweest.
10-08-2017 ♥
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4379

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 03 Jul 2017 10:12

Re: Oma ligt opgebaard

Ik zou het niet doen, maar dat is puur vanuit mijn eigen ervaring. Toen ik 10 jaar was heb ik wel gekeken bij mijn overleden oma en heb er geen fijne herinnering aan, vond het een heel naar gezicht. Toen een paar jaar geleden mijn andere oma en opa zijn overleden heb ik dan ook niet gekeken (ook niet toen ze beide al sliepen en bijna gingen overlijden). Achteraf ben ik blij met deze keuze, heb nu geen 'nare beelden' op mijn netvlies staan.
<<

sonly

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 533

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 03 Jul 2017 10:13

Re: Oma ligt opgebaard

Mijn neefje was 4 toen z'n zusje overleed. Hem hebben ze er wel bij betrokken, hij mocht kijken wanneer hij wou (ze lag in de woonkamer) en zelfs helpen de kist in en uit de auto tillen (wou hij zelf graag). Hij vond het helemaal niet eng en ging er super respectvol mee om, uit zichzelf. (Bv na het neerzetten van de kist even stil blijven staan met de handen op de rug). En hij begreep ook heel goed dat ze niet terug kwam. (Scheelde misschien dat een maandje of 2 ervoor hun kat was overleden, daardoor begreep hij het denk ik iets beter). Denk dat het bij hem voor zijn verwerking heel goed is geweest en vind het nog steeds ontroerend als ik er aan denk hoe respectvol zo'n klein mannetje kan zijn en hoeveel troost dat heeft geboden. Dus ja, ik zou m'n kind ook laten kijken, mits oma er netjes bij ligt.

Daarnaast heb ik toen ik klein was bij m'n oma en een nichtje ook mogen kijken en heb er geen nare herinneringen van. Bij m'n opa mocht ik niet kijken maar die leek ook niet meer op zichzelf.

Verder sterkte gewenst voor jullie.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 03 Jul 2017 10:55

Re: Oma ligt opgebaard

Gecondoleerd. En heel veel sterkte.
Mijn zoontje is ook 3,5 en die zou ik wel laten kijken. Om het iets beter te snappen. Maar het blijft een lastig iets.
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1895

Geregistreerd: 14 Apr 2014 12:58

Bericht 03 Jul 2017 16:43

Re: Oma ligt opgebaard

Bedankt voor jullie reacties. Het is een erg lastige beslissing, dat zie ik ook terug in jullie reacties. Elk kind reageert er anders op, wat is goed en wat is fout in zo'n situatie. Mijn schoonmoeder, 58 jaar geworden, zat toen zij nog leefde al in een rolstoel en had veel pijn. Vooral de pijn was soms van haar gezicht af te lezen. Haar ziekte had niet direct de dood tot gevolg, daarom dat dit toch heel plotseling komt.

De laatste 24 uur lag ze op de intensive care aan de apparatuur en had ze last van epileptische aanvallen. Dat zag er heel naar uit en was voor ons ook geen optie om de kinderen nog mee te nemen.
In de kist ligt ze er heel mooi bij, heel rustig en pijnvrij.

Ik heb uiteindelijk samen met man en andere naaste familie beslist toch even te gaan kijken met zoontje. Hij had samen met dochter een schilderijtje gemaakt en dat hebben we bij de kist gezet. Het viel ons reuze mee, hij heeft tegen oma gepraat en ook een kushandje geven. Ik merk dat ie , ook door onze emoties, iets sneller uit zijn doen is. Maar hij praat veel over oma en zegt hoe lief hij haar vind enzo. Voor ons gevoel heeft zoon door gister niet enge of negatieve associaties met oma gekregen.

Morgen is de begrafenis, hopelijk dat beide kindjes er met de drukte en vele emoties een beetje goed door komen.
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ Boy january 2014
♡ Girl january 2016
♡ Girl march 2019
♡ Girl september 2020
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5465

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 03 Jul 2017 18:49

Re: Oma ligt opgebaard

Jeetje wat jong nog. Gecondoleerd. Fijn dat je zoon toch even kon kijken en dit de juiste beslissing bleek. Heel veel sterkte. Hopelijk houden de kinderen zich goed morgen.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 04 Jul 2017 06:22

Re: Oma ligt opgebaard

Sterkte vandaag :hug:
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

anoniem196

Bericht 04 Jul 2017 07:50

Re: Oma ligt opgebaard

Veel sterkte vandaag.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers