Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kind 1,5 jaar slaapt niet in eigen bed

<<

opium

Noob

Berichten: 3

Geregistreerd: 03 Dec 2013 22:06

Bericht 21 Jun 2017 17:22

Kind 1,5 jaar slaapt niet in eigen bed

Ik ben eigenlijk een stille meelezer op het forum maar zoals de titel het al zegt, lopen wij thuis er tegenaan dat ons zoontje niet zelfstandig in slaap kan vallen met als resultaat dat hij elke nacht bij ons in bed slaapt. Wat ik een beetje hoop is wat handige tips te krijgen over hoe we het beste kunnen aanpakken om hem aan te leren in eigen bedje te slapen.

Mijn zoontje had al vroeg kma en sliep altijd heel onrustig. Toen ik na mijn bevallingsverlof moest werken was ik zo op van het meerdere malen per nacht eruit te moeten dat ik hem op een gegeven moment bij ons in bed heb genomen om zo toch aan wat slaap te komen. Ik heb het hem dus zelf aangeleerd. Hij gaat iedere avond met een vast ritueeltje naar bed, dus hij weet wel dat hij moet gaan slapen. Man of ik lopen dan met hem door de kamer totdat hij slaapt of ik ga er gewoon naast liggen totdat hij dus weg is. Soms plaatsen we hem over naar zijn bed, maar hij draait heel veel en zodra hij even wakker wordt en merkt dat ik er niet naast lig, gaat hij huilen en wil uit zijn bedje.

Het CB adviseert om toch hem te laten huilen in zijn bed, en niet op te pakken. Ik ben hier geen voorstander van, maar als dit het enige is dat werkt zou ik het wel willen proberen.

Ik zou graag jullie mening willen weten, ik pak het ongetwijfeld verkeerd aan maar ben inmiddels zo moe hiervan dat ik het ook niet mee helder zie. Naast mij slaapt hij overigens gewoon de hele nacht door, ik dus minder omdat hij veel draait en ik van elk zuchtje wakker word.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8165

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 21 Jun 2017 18:04

Re: Kind 1,5 jaar slaapt niet in eigen bed

Sowieso heb ik et geen verstand van met mijn 7wk oude baby maar ik zou iig stoppen om met hem door de kamer te lopen tot hij slaapt.
Je moet andere rituelen gaan bedenken om hem te laten merken dat het tijd is om te gaan slapen.
Je kan bv in bad, tandenpoetsen, verhaaltje/liedje en dan gaan slapen (zorg iig dat op z'n kamertje alles al donker is en klaar ligt) in het begin zal dat niet zo werken, maar als je dan niet bij hem in bed gaat liggen maar er naast gaat zitten en zo iedere keer een stapje dichter bij de deur tot je buiten de kamer bent.
Uiteindelijk zal hij leren dat dit het moment is om te gaan slapen en zullen bij dat ritueel ook z'n slaaphormonen daarop gaan reageren en zal hij (als het goed is) leren om zelf te gaan slapen.
30-04-2017
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 21 Jun 2017 19:11

Re: Kind 1,5 jaar slaapt niet in eigen bed

Ik denk dat ik het in stapjes aan zou pakken, eerst vertellen dat hij zelf moet gaan slapen en dus niet meer met hem lopen tot hij in slaapt valt. Dan zou ik een nieuw ritueel maken, pyjama, tandenpoetsen, boekje, kus, muziekje aan en slapen. En dan om de 5 minuten terug gaan, niet praten, aai geven, recht leggen en weer de kamer uit gaan.
Als hij daar aan gewend is zou ik zijn bedje op jullie kamer zetten, weer vertellend dat hij in zijn eigen bedje moet slapen, vaste slaapritueel aanhouden en weer volhouden tot hij er aan gewend is en de volgende stap is dan zijn bedje op zijn eigen kamer zetten.

Geen persoonlijke ervaring, wij hebben onze zoon nooit bij ons in bed genomen, maar ik denk dat ik alles in 1 keer veranderen wel heel heftig zou vinden en het daarom dus zo aan zou pakken.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 21 Jun 2017 20:00

Re: Kind 1,5 jaar slaapt niet in eigen bed

Waar slaapt hij overdag?
2016
<<

opium

Noob

Berichten: 3

Geregistreerd: 03 Dec 2013 22:06

Bericht 21 Jun 2017 21:06

Re: Kind 1,5 jaar slaapt niet in eigen bed

Hij heeft nog helemaal niet in zijn eigen kamer geslapen en slaapt sinds geboorte dus op onze kamer. Overdag gaat het net zo eigenlijk. Hij doet nog maar 1 dutje overdag.
Het rare ook is dat ik makkelijk 1 a 2 uur met hem bezig kan zijn totdat hij in slaapt valt, bij mijn vriend is dit binnen 10 minuten. Ik heb daarom het gevoel dat hij ons bespeelt haha.

Hij wil in bed vaak ook in zijn slaap mij aanraken en aan mijn haar zitten, als hij dus een beetje licht slaapt en doorheeft dat ik er 's nachts niet naast lig, zit hij al gelijk rechtop.

Maar ik denk dus als we aan slaaptraining gaan beginnen dat hij wel erg veel gaat huilen. Ik lees overal dat dat voor een kindje ook niet goed is. Daarom weet ik dus even niet hoe ik het moet aanpakken.
<<

anoniem203

Bericht 21 Jun 2017 21:46

Re: Kind 1,5 jaar slaapt niet in eigen bed

En als je op een matras naast hem gaat liggen als hij wakker wordt? En dan blijf je de eerste week naast hem liggen tot de volgend ochtend en het enige wat je doet is je hand bij hem in het zijn bedje leggen. Dan een week alleen naast hem liggen zonder je hand bij hem en schuif je je matras iets verder weg. Dan ga je een week naast hem zitten tot hij weer in slaap valt en herhaal dit als hij wakker wordt. En vanaf de vierde week haal je het matras weg en je gaat eventjes naast zijn ledikantje zitten en troost hem, vertel hem dat hij lekker moet gaan slapen, geeft hem een kus en je gaat weer weg. Als je weer terug moet doe je hetzelfde en na de tweede keer blijf je steeds langer weg en keer en aai je hem alleen een keer over zijn wang. Een kennis van mij heeft dit zo gedaan bij haar zoontje en na 4,5 week sliep meneer in zijn eigen bedje zonder problemen. Het was even pittig maar het heeft wel effect gehad.
<<

Anansi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 352

Geregistreerd: 02 Okt 2016 15:34

Bericht 21 Jun 2017 22:29

Re: Kind 1,5 jaar slaapt niet in eigen bed

Zou je het zelf graag anders willen?

In wat voor bed slaapt hij? Ledikant, peuterbed?
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8165

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 21 Jun 2017 22:33

Re: Kind 1,5 jaar slaapt niet in eigen bed

Ooohh hij slaapt helemaal niet in z'n eigen bed?! Dan zou ik het doen zoals minoessepoes of Ava
30-04-2017
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 21 Jun 2017 22:36

Re: Kind 1,5 jaar slaapt niet in eigen bed

Mijn jongste slaapt op een matras naast ons sinds ze de co-sleeper uitgegroeid is. Is dat een optie? Of gewoon een eenpersoonsbed ernaast, dat hadden we eerst maar dan rolde ze nog steeds bij ons in bed. En als hij dan gewend is in het eenpersoonsbed in zijn eigen kamer? Dan kun je er namelijk gewoon bij gaan liggen. Mijn dochter van 2,5 ligt nu nog bij ons omdat we gaan verhuizen en de zolder dus niet wilden aanpakken. Anders was ze al wel naar een eigen kamer gegaan maar oudste dochter is nogal luidruchtig met naar bed gaan dus mijn zoon wilde niet meer met haar en jongste is dus ook geen optie nu samen met oudste dochter. Maar ze slaapt op zich prima. Ze roept mij als ze wakker wordt en dan ga ik even naast haar liggen (en val meestal zelf ook direct in slaap) en man roept mij later om weer bij hem in bed te komen.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 13:38

Bericht 21 Jun 2017 22:37

Re: Kind 1,5 jaar slaapt niet in eigen bed

Anansi schreef:Zou je het zelf graag anders willen?


Dit inderdaad. Vind je dat het veranderen omdat je dat zelf graag wilt of vind je dat het moet omdat het consultatiebureau zegt dat het moet?
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 11:10

Bericht 22 Jun 2017 02:38

Re: Kind 1,5 jaar slaapt niet in eigen bed

Fiwen schreef:
Anansi schreef:Zou je het zelf graag anders willen?


Dit inderdaad. Vind je dat het veranderen omdat je dat zelf graag wilt of vind je dat het moet omdat het consultatiebureau zegt dat het moet?


Dit vroeg ik mij ook af.

Mijn dochters hebben ook allemaal tot die leeftijd of iets langer bij ons gelegen. Toen we hun bed hadden omgebouwd naar peuterbed was het ineens klaar en wilden ze daar slapen. Dan nog kwamen ze wel ergens in de nacht bij ons. Al kwam de oudste niet meer toen de middelste bij ons sliep en de middelste slaapt volledig in haar eigen bed sinds de jongste er is.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 24 Jun 2017 14:14

Re: Kind 1,5 jaar slaapt niet in eigen bed

Onze dochter heeft ook altijd bij ons geslapen. Ze had wel een eigen kamer en een eigen bed maar wilde gewoon tegen mij aan liggen. En wij vonden dat goed. Op een gegeven moment wilde ik wel dat ze op haar eigen kamer ging slapen en heb ik het boek 'lekker slapen zonder huilen' daarvoor gebruikt. Dat is een 'slaaptraining' zonder eindeloos te moeten huilen. Er staan hele concrete stappenplannen in afgestemd op de leeftijd van het kind. Heel fijn vond ik.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers