Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


School: Groep 1 en 2 gescheiden

<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1063

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 06 Jun 2017 13:24

School: Groep 1 en 2 gescheiden

Hallo allemaal,

Vorige week kregen wij bericht van de school van onze zoon dat vanaf komend schooljaar de groepen 1 en 2 niet meer samen zullen worden gevoegd. Vooral door de verschillen waar een 4 jarige en een 6 jarige mee bezig is. Op zich snap ik dat wel en heb dit ook in de praktijk gezien. Op zich zien wij dus niet meteen een probleem en vinden het allemaal prima.

Mijn zoontje is afgelopen januari begonnen en zit nu dus in een gecombineerde groep. Wij merken dat onze zoon veel interesse heeft in veel onderdelen die pas in groep 2 worden aangeboden en dit ook echt leuk vindt. We verwachten dat hij gewoon in groep 1 zal starten na de vakantie.

Vanmorgen konden we vragen stellen en daar ben ik uiteraard voor langs geweest. Ik was vooral benieuwd naar hoe ze omgaan met kinderen die meer uitdaging zoeken dan de normale groep 1 werkjes en wat er gebeurt met kinderen die zich zo goed ontwikkelen dat ze eigenlijk al naar groep 2 kunnen.

We kregen daar antwoord op en moeten goede afspraken maken met de toekomstige juf. De vraag is alleen of dit in de praktijk ook goed gaat. Er was nog een andere moeder die dus niet zulke goede ervaringen had in de praktijk.
Ook een gesprek met de huidige juf wordt aangeraden zodat we weten waar hij staat en hoe hij het op school doet.

Zijn er hier moeders met kinderen die nu ook in aparte groep 1 of 2 zitten en hoe bevalt dit?

(Kleuter)juffen: waar moeten wij als ouders extra alert op zijn? Als je ook ervaring hebt met gescheiden groepen. Hoe bevalt dat en werkt het inderdaad mee aan de ontwikkeling van kinderen?
Afbeelding

Afbeelding
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6229

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 06 Jun 2017 15:26

Re: School: Groep 1 en 2 gescheiden

Ik heb ervaring met een losse 1 ( groep 2 alleen in combi, zowel met 1 als met 3), en je merkt bij sommige kinderen echt dat ze het voorbeeld. An de oudere kinderen van groep 2 missen. Verder probeer je als leerkracht altijd te kijken naar wat kinderen aankunnen. Nu lees ik wel dat je zoontje van januari is: over het algemeen kleuteren ze 2,5 jaar maar in een heel enkel geval 1,5. Zeker als je aangeeft dat hij nu al interesse heeft in groep 2 werk, is het een vraag waard of hij na een half jaar groep 1 als naar 2 kan en dan desnoods groep 2 2 keer.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

anoniem196

Bericht 06 Jun 2017 19:06

Re: School: Groep 1 en 2 gescheiden

Onze dochter zit in groep 2.
Dit gaat super.
Er is een taal en letterhoek voor de kinderen die er al aan toe zijn. En leesboekjes voor wie willen en kunnen lezen.
Ze zorgen dat er steeds genoeg uitdaging blijft.
Ben erg blij met deze klas. Omdat ik het verschil ook erg groot vind tussen 4 en 6 jarige.
<<

Pitty

Bericht 06 Jun 2017 20:13

Re: School: Groep 1 en 2 gescheiden

Grappig, bij ons waren het altijd homogene groepen, maar sinds dit jaar hebben ze heterogene kleutergroepen. Om de reden dat ze op deze manier van elkaar gaan leren. Maar goed, het was natuurlijk een beslissing gebaseerd op de financien.

Uiteindelijk: je kunt je er druk om maken, maar dat heeft geen zin. Het komt zoals het komt, en het gaat zoals het gaat.
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1063

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 06 Jun 2017 20:18

Re: School: Groep 1 en 2 gescheiden

Bedankt voor jullie reacties.

Ik verwacht dat onze zoon wel 2,5 jaar kleutert maar groep 2 2x doen lijkt me dan beter.
Directrice gaf wel aan dat mocht blijken dat een kind echt klaar is voor groep 2 deze altijd overgeplaatst kan worden.
Ik ben ook heel benieuwd wat de huidige juf over hem zegt. Ik heb al een gesprek aangevraagd.

Ikknutsel, goed om te horen dat het in groep 2 in ieder geval goed werkt. Ik heb ook het idee dat het voor groep 2 ook echt wel bevorderend werkt doordat ze zich al op groep 3 kunnen gaan richten. Dat is in een combi klas toch iets lastiger.
Ik merkte ook dat het verschil 4 en 6 jaar erg groot is. Onze zoon zit nu bij ongeveer 15 kindjes in de klas die over een maand naar groep 3 gaat. Dat is een groot verschil.

Pitty: wat toevallig dat het bij jullie andersom is. Het leren van elkaar is zeker waar. Dat is wellicht wel een gemis.
Ik maak me er verder niet heel druk om hoor:-). Was meer gewoon benieuwd naar ervaringen en hoe een juf dat ziet. Ik begrijp dat veel juffen er erg blij van worden. We gaan het gewoon ervaren.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem331

Bericht 06 Jun 2017 20:31

Re: School: Groep 1 en 2 gescheiden

Waarom denk je dan dat het beter is om 2 x groep 2 te doen?
Dan zit je kind met 4.5 jaar in groep 2. Zul je zien dat alles wat zo leuk leek ineens toch hoog gegrepen is, en dan?
Ik zou het echt op zijn beloop laten.
Mijn dochter heeft ook 2.5 jaar gekleuterd, en liep ook altijd met alles voor, maar nu in groep 4 ben ik echt blij dat ze zo lang gekleuterd heeft, met een jaar jonger weet ik niet of ze alle lesstof nu aan had gekund.
<<

Anoniem86

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 8

Geregistreerd: 09 Mrt 2017 23:21

Bericht 06 Jun 2017 20:46

Re: School: Groep 1 en 2 gescheiden

Waarom ben je zo gericht op de cognitieve prestaties? De kleuterklas is een hele belangrijke fase, de basis voor alles wat ze verder gaan leren op de basisschool. Het is zo belangrijk om die basis goed te hebben en niet te snel te gaan. Ik zou mijn kind juist wel 1,5 jaar in groep 1 laten en niet te snel door laten gaan naar groep twee. Veel kinderen moeten zich sociaal emotioneel echt nog ontwikkelen en redden het op dat punt geregeld niet als ze te kort hebben gekleuterd. Ik denk dat er maar heel weinig kinderen zijn die zich gaan vervelend in de kleuterklas, juist het spelen is zo belangrijk. Het is helemaal niet nodig om je al zo te richten op die schoolse vaardigheden.

Wij hebben hier een losse groep 1 en een losse groep 2. Mijn beide kinderen hebben de kleuterklassen dus los gedaan en dat beviel prima. Eén van mijn kinderen kan heel goed leren, maar die heeft altijd gewoon meegedaan met het reguliere programma in de kleuterklas. Pas vanaf groep drie werd verrijkende lesstof aangeboden. De jongste is een hele gemiddelde leerling en heeft dus ook altijd gewoon meegedaan met het reguliere programma.
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1063

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 06 Jun 2017 21:33

Re: School: Groep 1 en 2 gescheiden

Popcorn: ik bedoelde er eigenlijk mee dat hij bijvoorbeeld eerder instroomt in groep 2. Ik verwacht hem gewoon in groep 1 in september, maar als hij eerder door kan stromen lijkt me dat niet verkeerd. Dus bijvoorbeeld januari 2018 als hij dan 5 is. En dan nog 1,5 jaar groep 2 doet ofzo. Het is meer een gedachte. Misschien doet hij wel nog een heel jaar groep 1 en dat is ook prima. Ik ga er vanuit dat de juffen prima een kind kunnen inschatten en ga ook uit van hun ervaring.

Anoniem:
Ik ben erg gericht op het cognitieve omdat ik mijn kind elke dag hoor en zie. Hij heeft uitdaging nodig en vraagt hier ook om. Sociaal emotioneel kan hij ook nog genoeg leren en daarom zie ik hem ook niet meteen naar groep 2 gaan. Ik wil alleen niet dat een kind wordt achtergehouden omdat hij qua leeftijd nog werkjes van groep 1 zou moeten doen. Juist door die combi klassen leren ze van beide groepen iets en dat wordt nu natuurlijk anders.

Maar zoals ik al meerdere keren heb benoemd was ik gewoon benieuwd naar ervaringen omdat het voor ons nieuw is.
We gaan er open in en we zien wel wat er gaat gebeuren.
Afbeelding

Afbeelding

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers