Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Haren trekken dochter

<<

Sucre

Kwebbel

Berichten: 340

Geregistreerd: 02 Mei 2015 08:40

Bericht 29 Mei 2017 19:13

Haren trekken dochter

Ik ben hier een hele tijd niet geweest, maar nu toch maar weer even ingelogd omdat ik een lastig probleem bij mijn dochter tegenkom. Ik ben eigenlijk vooral op zoek naar geruststelling :)

Mijn dochter is bijna 2,5. Ongeveer 1,5 maand geleden merkten we dat ze af en toe overdag aan haar haren trok, maar vooral 's ochtends merkten we dat er veel haren in bed lagen en dat ze dus 's avonds/'s nachts haren trok. We zagen direct een link met het stoppen met de speen, vanaf dat moment is ze het waarschijnlijk 's avonds in bed gaan doen als manier om in slaap te vallen. Na twee weken hadden we het in de gaten, dus gelukkig vrij snel erbij. We zagen toen ook dat ze echt minder haren had (ze heeft al niet zoveel haren en we konden bovenop echt een beetje op haar schedeltje kijken. Gelukkig heeft ze lichtblond haar, dus valt niet zo erg op). Het lijkt dus vooral een alternatief in bed te zijn voor de speen, maar verder valt ons op dat ze haren op zich vooral erg interessant vindt momenteel, net als draadjes, pluisjes etc. Daar zit ze dan lekker mee te prutsen enzo. Het lijkt ook niet zozeer dwangmatig haren trekken te zijn (gelukkig), maar meer een interesse in haren en ze daarom uittrekken. Maar ik vind het een super lastig iets, omdat je het zo goed ziet!
Ik ben toen op internet gaan speuren en daar lees je verschillende verhalen. Van de ene kant dat het vooral bij kleine kinderen vaak een fase is en weer overgaat. Van de andere kant ook verhalen over trichotillomanie, dus de gewoonte van haren trekken die aanhoudt. Dat laatste komt niet zoveel voor geloof ik, dat scheelt weer. Maar ik word er wel ongerust van en hoop echt van ganser harte dat deze gewoonte weer gaat ophouden en maak me er zorgen om. Komt ook bij dat ik zelf nogal een huidpulker ben en hoop niet dat ik iets genetisch heb doorgegeven, qua probleem in de impulsbeheersing;)

Na lezen op internet en in overleg met de huisarts hebben we besloten haar 's nachts washandjes om de handen te doen en die dan vast te tapen aan de pyama met stevige tape (klinkt wat barbaars, maar ze heeft wel goed vrijheid met haar handjes in de washandjes) en dit werkt erg goed. Ze accepteert dat ook goed, dus heel fijn. Dit om de gewoonte te doorbreken van haren trekkend in slaap vallen. Verder deed ze het overdag erg weinig en de keren dat we het zagen hebben we haar erop aangesproken dat ze dat niet moest doen, om haar bewust te maken van de gewoonte. Dit werkte ook goed, afgelopen maand helemaal niet meer gezien overdag. Wel de interesse in haren die ze vond op de bank oid en daarmee prutsen.

Afgelopen dagen met het warme weer dacht ik: ach het gaat zo goed, laat de teugels maar even vieren, ze mag wel een nachtje zonder washandjes slapen, gaat vast goed. Maar niet dus: meteen weer geplukt, vond weer best wat haren in bed. Ook de oppas had vandaag gezien dat ze het weer een paar keer had gedaan.

Oke: weer op dezelfde manier verder dus, voor een lange(re) periode. Maar maak me nu wel wat zorgen. En hoop dat ik hier wat geruststelling kan vinden door mogelijke ervaringsverhalen dat het weer overgaat? En mogelijk wat tips naast wat we al doen?
<<

Anoniem197

Bericht 29 Mei 2017 20:16

Re: Haren trekken dochter

Heeft ze een knuffel in bed of iets om mee te friemelen?
<<

Anoniem197

Bericht 29 Mei 2017 20:17

Re: Haren trekken dochter

Ow en probeer niet uit te gaan van het ergste. Ken verschillende kinderen die dat doen.
Overdag haren in een vlecht of op een staart? Is ze moe als ze dat doet?
<<

Jelin

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 916

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:05

Bericht 29 Mei 2017 20:38

Re: Haren trekken dochter

Mijn jongste trok ook haar haren uit in bed. Vooral in de avond/nacht. Ik vond regelmatig propjes haar in bed. Ze had ook een kale plek op haar achterhoofd.

Wij hebben haar haren kort laten knippen zodat ze er niet goed meer bij kon. Wel met pijn in het hart. Maar het heeft bij haar geholpen. Nu doet ze het gelukkig niet meer. Het was een manier om in slaap te komen.

Wat Ddl voorstelt vind ik een goede. Iets om mee te friemelen.
J: 2 maart 2008
A: 5 maart 2013
<<

Sucre

Kwebbel

Berichten: 340

Geregistreerd: 02 Mei 2015 08:40

Bericht 29 Mei 2017 20:52

Re: Haren trekken dochter

Bedankt voor jullie antwoord!

Ddl: knuffels moet ze niks van weten. Ik heb inderdaad gedacht aan iets om mee te friemelen, maar wat ze het leukst vindt om mee te friemelen vind ik een beetje eng om mee in bed te geven: elastiekjes en touwtjes etc. Hebben jullie nog andere ideeën die veilig zijn?
Ze heeft überhaupt nog erg weinig en kort haar, dus vlechten oid is nog niet aan de orde.
Ben ook benieuwd hoe oud die kinderen zijn die je kent en of de ouders er bewust iets aan gedaan hebben?

Jelin: ik heb ook gedacht aan haren kort knippen, maar dan zou het echt tondeuse moeten worden, want het is al vrij kort en tondeuse vind ik wel heel ver gaan hoor voor een meiske. Vooral ook omdat de washandjes wel goed werken en ze die accepteert. Hoelang heeft het bij jouw dochter geduurd?
<<

Anoniem197

Bericht 30 Mei 2017 05:03

Re: Haren trekken dochter

Een friemelkussen? Dat wordt ook vaak gebruikt bij dementerende, worden ze rustig van. Makkelijk zelf te maken.
Het zijn vooral kinderen tot 6 jaar ongeveer die ik ken.
Ouders lieten de kinderen een knuffel uitzoeken, haren op een staart of vlecht en steeds aangeven.
Maar goed, die ideeën waren al besproken en geen optie. Ik denk even verder.
Kan het voor haar niet iets zijn om rustig van te worden? Wat andere kinderen doen met duimen of fiepen?
Misschien even bespreken op het cb? Misschien hebben hun nog tips.
<<

Sucre

Kwebbel

Berichten: 340

Geregistreerd: 02 Mei 2015 08:40

Bericht 30 Mei 2017 07:46

Re: Haren trekken dochter

Friemelkussen vind ik wel een goeie! Dat ga ik onthouden.

Bij het slapen doet ze het inderdaad denk ik als ontspanning, om in slaap te vallen, als vervanging voor de speen. Verder vindt ze de haartjes op zich gewoon erg interessant om te bekijken en aan te raken. Ik hoop dat als ze ouder wordt en in de gaten heeft dat je er kaal van wordt, de motivatie ook komt om er van af te blijven.

Bij die kinderen die je kent, is het met die aanpak van ouders uiteindelijk gestopt? Dus haren invlechten en aanspreken op het trekken?
<<

Sucre

Kwebbel

Berichten: 340

Geregistreerd: 02 Mei 2015 08:40

Bericht 30 Mei 2017 07:48

Re: Haren trekken dochter

En oh ja: CB had ik inderdaad gebeld en die geven aan dat ik het goed aanpak zo en dat het bij bijna alle kinderen een fase is die weer overgaat. En dat ik er voor nu verder niet meer aan kan doen dan dit. Dus dat stelt me ook wel gerust.
<<

Anoniem197

Bericht 30 Mei 2017 09:25

Re: Haren trekken dochter

Uiteindelijk is het wel gestopt ja maar het is wel hardnekkig. Net zoiets als het afleren van duimen. Daar ben je ook niet zomaar vanaf.

Misschien een beloningssysteem? Eerst overdag eruit zien te krijgen en dan pas 's avonds gaan proberen.
<<

Sucre

Kwebbel

Berichten: 340

Geregistreerd: 02 Mei 2015 08:40

Bericht 01 Jun 2017 07:42

Re: Haren trekken dochter

Overdag zie ik het gelukkig nu al vrijwel niet meer. Ik geef haar veel dingen om lekker mee te prutsen en dat vindt ze heel leuk. Snachts de washandjes en dat gaat ook prima, dus ik denk maar gewoon een hele tijd zo doorgaan. Moet gewoon echt uit haar systeem raken denk ik. Wat kom je toch een uitdagingen tegen met kinderen he ;)
<<

Anoniem197

Bericht 01 Jun 2017 08:58

Re: Haren trekken dochter

Echt he! Opvoeden is gewoon 1 grote uitdaging.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Ginny