Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Opvoeden

<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6126

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 25 Mei 2017 12:46

Opvoeden

Help, het echte opvoeden gaat hier beginnen. Mijn meisje was altijd een lief en braaf kind. Nu begint ze gewoon serieus stout te worden. Net waren we in de schoenenwinkel waar ze niet naar me luisterde, ging gillen en steeds weg liep. Ik zag een moeder met haar brave kinderen al verwijtend naar me kijken (I don't care, maar toch) en net mocht ze iets niet, gaat ze met haar spulletjes lopen gooien. Ik ben zelf nogal van het positief opvoeden en negatief gedrag probeer ik te negeren tot op een behaalde hoogte maar een natuurlijke opvoedster zit geloof ik niet in me. Ik vroeg me af, hoe zit dat met jullie en jullie kinderen?
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 25 Mei 2017 13:19

Re: Opvoeden

Ah! Bij ons was het ook heel erg merkbaar, die overgang. Dat we allebei dachten: shit, we moeten echt gaan opvoeden. En vooral eigenlijk: wat vinden we van het gedrag dat ie vertoont? Ik vind het al heel knap dat je uberhaupt weet wat je insteek is, want eigenlijk zijn wij daar hier nog niet eens echt over uit. Ik wil ook graag positief zijn maar ben er al wel achter dat dat hier gewoon niet haalbaar is. Althans, dat wij daar geen zin in hebben :) T moet gewoon af en toe luisteren, en zo niet, dan moet 'ie maar leren dat het niet altijd gaat zoals hij wil. Ik dacht eerst dat ik 'm dan altijd zou gaan afleiden en positief en zachtjes een andere kant op zou sturen maar in de praktijk gaat dat hier gewoon niet zo. 1: ik heb daar zelf helemaal niet altijd zin/tijd/puf voor. 2 ik vind dat hij soms best wel mag merken/voelen/beseffen dat het vervelend kan zijn, maar dat het leven daarna echt wel goed komt :laughcry: Hem afleiden met iets anders, een alternatief bieden, geeft hem iig wel mijn aandacht en leert hem niet zelf iets op te lossen of iets te bedenken dus dat vind ik ook niet altijd de juiste oplossing ofzo.

Aan de andere kant probeer ik wel weer vaak met hem mee te bewegen. T heeft veel knuffels nodig, wil vaak samen een boekje lezen, of gewoon iets hand in hand of samen doen. Daarin ga ik wel met hem mee, hij vindt dat fijn. Niet altijd natuurlijk, maar soms moet je je ook gewoon aanpassen en dat doe ik dan weer wel makkelijk.

Tegelijkertijd denk ik: hmm da's dus echt niet echt consequent richting hem. Hij weet denk ik lastig in te schatten hoe wij reageren op hem. Dat vinden we erg moeilijk. We proberen nu iig wel heel consequent te zijn in jammeren en stout doen. Dan krijgt 'ie sowieso niet wat 'ie wil.

MOEILIJK HE!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 25 Mei 2017 13:20

Re: Opvoeden

Ik zou beginnen met het idee van me afzetten dat andere mensen verwijtend kijken, tenzij ze tuttend met hun hoofd schudden of echt iets verwijtends zéggen. Waarschijnlijk keek ze gewoon jouw kant op, misschien heeft ze van nature een wat chagrijnig hoofd. Maar als je denkt dat mensen die jouw kant op kijken allemaal iets vervelends denken dan wordt het allemaal veel vervelender en voel je je veel sneller ongemakkelijk (zeg ik uit ervaring, ik trek véél bekijks met mijn autistische zoon, en sinds ik er vanuit ga dat mensen nou eenmaal van nature de neiging hebben tot kijken en dat ik helemaal niet weet wat ze daarbij denken is dat veel makkelijker).

Dit doet me trouwens denken aan de keer dat Y een jaar of twee was, dat we ook in een schoenenwinkel waren en ze overal aan ging zitten. Ik voelde me toen ook heel bekeken en wilde vooral aan de andere mensen laten merken dat ik het echt niet goed vond allemaal, dus ik riep: 'YRSA! Kijken doe je met je HANDEN en niet met je OGEN!'

Pas toen ik het gezegd had realiseerde ik me dat er iets niet klopte aan die zin.

Wat ik deed als ze niet luisterde na corrigeren, ik weet het niet meer. Ik denk gewoon de dingen blijven afpakken die ze niet mag hebben en haar in de buggy zetten.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11585

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 25 Mei 2017 15:55

Re: Opvoeden

Ik pak J best hard aan als net nodig is. Hier thuis ben ik wel vrij makkelijk. Al is het ook echt een draak die echt wel strakke grenzen nodig heeft.
2015 💙
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 26 Mei 2017 22:54

Re: Opvoeden

Ik ben wel van het corrigeren, soms is dat gewoon even nodig.
E. krijgt altijd een paar kansen. Luistert ze niet, dan heeft dat wel gevolgen. Het is niet zo dat we haar echt al heel erg straffen, maar het is wel zo dat ze iets dan gewoon even niet meer mag oid. Bijvoorbeeld spelen met haar toetje: dan geen yoghurt meer. Meestal mag ze het na een paar minuutjes wel nog een keer proberen en gaat het dan wel goed.

E. is ook al behoorlijk aan het peuterpuberen, haha. Niet reageren op ongewenst gedrag is dan op een gegeven moment echt niet handig meer hier :laughcry:
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 27 Mei 2017 09:57

Re: Opvoeden

Oh nog wat! Ik had nooit een 1,2,3 moeder achter mezelf gezocht maar dat tellen tot 3 en dan... of anders dan... werkt echt suuuupergoed bij T. Gek genoeg. Ik denk dat ze t een x bij de opvang hebben gedaan ofzo want als je alleen al zegt 'ik tel tot 3' en dan '1' dan doet ie meestal al wat de bedoeling is! Joepie :D

Oh en als pedagogisch verantwoorde noot on mee af te sluiten: de laatste tijd begint het ook steeds beter te werken om bij hem te gaan zitten/hurken en hen heel rustig en lief uit te leggen waarom er dit en dat moet en vragen of hij dan snapt. Dan zegt ie meestal ja en kunnen we weer verder.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6126

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 27 Mei 2017 15:43

Re: Opvoeden

Bedankt voor jullie reacties! Fijn, daar heb ik wat aan. Susan, ik probeer me weinig aan te trekken wat anderen zouden vinden maar eigenlijk ben ik van mening dat ze gewoon moet luisteren maar werkt het natuurlijk niet, haha! Ik moest wel een beetje lachen om je "kijken doe je met je handjes" Zora, nee is inderdaad nee, gewoon omdat ik het zeg. Ik denk dat ze op dit moment gewoon ook in een fase zit ofzo. Een klein bazig ding waar soms geluiden uitkomen als een boze kitten. Arwyn, dat probeer ik ook idd met dat toetjesvoorbeeld.

Wat een uitdaging zo'n beginnende peuter joh!
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11585

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 28 Mei 2017 09:32

Re: Opvoeden

Hier werkt dat tellen ook fantastisch over het algemeen. Soms gaat hij een beetje uitdagen maar meestal is het bij 2 wel echt doen wat moet.
2015 💙
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 28 Mei 2017 11:09

Re: Opvoeden

Wij waren altijd best nog soft maar R is echt enorm stout als je hem niet bij elk klein dingetje straf geeft. Hij zit meer op de gang dan op de bank. Echt een rot karwei haha dat opvoeden
R. 2013
D. 2016
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6126

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 28 Mei 2017 12:08

Re: Opvoeden

Ja serieus hè! Luister gewoon joh. Helemaal van de kaart omdat ze geen sambal mag.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11585

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 28 Mei 2017 23:43

Re: Opvoeden

Hahaha Susan die kijken doe je met je handen roep ik ook wel eens. Vervolgens realiseer ik vaak dat ik zelf inderdaad vaak kijk met mijn handen. Ik moet vaak even voelen. Zo leuk hoe kinderen dan een spiegel zin .
2015 💙

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers