Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoelang overdag slapen?

<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 17 Mei 2017 10:51

Hoelang overdag slapen?

Hoe oud is jullie kindje en hoelang slaapt hij of zij overdag?
En wanneer gingen jullie naar 1 slaapje overdag?

T is nu 1 jaar en altijd vroeg wakker in de ochtend (tussen 5 en 6).
Hij is om 9 uur altijd heel moe en slaapt dan vaak 1,5 tot 2 uur.
's middags slaapt hij vaak een uurtje ongeacht hoelang ik hem 's ochtends laat slapen.
Hij houdt het dan prima vol tot 19:00.

Ik vraag dit omdat mijn schoonmoeder mij iedere keer vraagt of hij 's ochtends nog wel moet slapen.
Ook bij de opvang slaapt hij heel wisselend. Dan zijn ze druk met andere kindjes en laten ze hem 's ochtends vaak te lang liggen en gaat hij 's middags vaak pas om 15:00 weer slapen. Dan is hij dus om 19:00 nog lang niet moe.
Gaat dit bij jullie ook zo rommelig op opvangdagen?
2016
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 17 Mei 2017 11:01

Re: Hoelang overdag slapen?

F is bijna 15 maanden en slaapt sinds een week of twee weken meestal maar 1 keer.
Hij is 's ochtends tussen 7.00 en 8.00 wakker.
Dan eet hij om 11.00 een broodje en gaat hij daarna slapen van 11.30-14.00. Dan moet ik dochter uit school halen. Vaak moet ik hem dan wel wakker maken.
Op vrijdag is ze om 12.00 uit school en ligt hij er dus pas na 12.15 in. Dan laat ik ben slapen tot hij zelf wakker wordt. Meestal 15.00/15.30.
Hij ligt 's avonds rond 19.00 in bed.

Edit; op dagen dat dochter niet naar school gaat gaat het ook weer anders. Dan is het maar net wat we doen, slaapt hij in de auto en dan 's middags nog een keer.

Als je zoon zo vroeg wakker is 's ochtends zou ik hem lekker nog twee keer laten slapen.
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 17 Mei 2017 11:19

Re: Hoelang overdag slapen?

Ja dat vroege wakker worden is ook mijn punt Jezzie. Hij is dan echt heel moe om 9 uur. Vind ik best logisch.
Als mijn schoonmoeder hem na 3 kwartier alweer uit bed haalt s ochtends omdat ze boodschappen wil doen dan eet hij tussen de middag ook slechter brood. (Heb ik het idee dat het daardoor komt)
2016
<<

Geel

Bericht 17 Mei 2017 11:21

Re: Hoelang overdag slapen?

Maria is bijna 14 maanden en slaapt nog twee keer. Ik houd het 2-3-4-ritme aan tot ze ongeveer 18 maanden is, tenzij ze eerder aangeeft echt niet meer 's ochtends te willen slapen. Meestal slaapt ze 's ochtends twee uur en 's middags één uur, soms anderhalf. Ze gaat pas om 20.00 uur naar bed.

Volgens mij heb je een prima ritme. Zeker omdat je zelf aangeeft dat hij om 9 uur alweer moe is. Je zou iets kunnen schuiven, door hem bv. pas om 19.30 uur naar bed te doen, zodat hij 's ochtends ook weer wat later wakker wordt? En verder misschien aan je schoonmoeder aangeven dat je het doorgeeft zodra hij overgaat op één slaapje?
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4998

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:30

Bericht 17 Mei 2017 11:33

Re: Hoelang overdag slapen?

Ik heb precies hetzelfde.
Bijna 13 maanden, maar ze slaapt ook nog 2 keer.
Zelfde ritme zoals Geel omschrijft.
En ze doet het prima!
Ze slaapt dan 2 keer 2 uur.
Op de opvang slaapt ze 1 keer, na de lunch.
Dan breng ik haar rond de 1e slaaptijd en is daar veel te veel te zien en te doen
Dan slaapt ze niet. Geen probleem!
Als ik haar niet om 8.00 uur in bed leg, valt ze net voor de lunch in slaap. Erg onhandig.
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1063

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 17 Mei 2017 11:56

Re: Hoelang overdag slapen?

Onze dochter is nu 14 maanden en slaapt meestal 1 x en soms nog 2 x, maar die 2e keer is dan vaak heel kort.

Wanneer ze slaapt ligt aan hoe laat ze wakker is. De ene keer is dat in de ochtend al en de andere keer slaapt ze pas na de lunch. We hebben dus geen vast ritme er in zitten qua tijden.
In de avond gaat ze rond 20:00 naar bed. Die wijkt eigenlijk nooit af.

Bij onze zoon hadden we dat wel, maar ik denk dat een 2e toch altijd meer meegaat in het ritme van het gezin.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 17 Mei 2017 12:39

Re: Hoelang overdag slapen?

Geel schreef:Maria is bijna 14 maanden en slaapt nog twee keer. Ik houd het 2-3-4-ritme aan tot ze ongeveer 18 maanden is, tenzij ze eerder aangeeft echt niet meer 's ochtends te willen slapen. Meestal slaapt ze 's ochtends twee uur en 's middags één uur, soms anderhalf. Ze gaat pas om 20.00 uur naar bed.

Volgens mij heb je een prima ritme. Zeker omdat je zelf aangeeft dat hij om 9 uur alweer moe is. Je zou iets kunnen schuiven, door hem bv. pas om 19.30 uur naar bed te doen, zodat hij 's ochtends ook weer wat later wakker wordt? En verder misschien aan je schoonmoeder aangeven dat je het doorgeeft zodra hij overgaat op één slaapje?


Ik hanteer het 3-3-4 ritme denk ik :smile: Maar dat komt dus omdat hij zo vroeg wakker is.
Hij krijgt om 19:00 de fles en ligt er om 19.30 in. Hij kletst soms nog wel een half uur dus eigenlijk slaapt hij ook maar van 20.00 tot (in het gunstigste geval) 06:00.
Ik ben niet ontevreden over zijn ritme inderdaad. Het gaat er meer om wat er bij anderen gebeurd.
Mijn schoonouder past het dus iets aan naar haar eigen ritme. Maar zal hem nog wel in bed stoppen 's ochtends zolang ik het aangeef.
2016
<<

Anoniem328

Bericht 17 Mei 2017 13:05

Re: Hoelang overdag slapen?

Wat vervelend dat ze hem uit bed haalt 's ochtends terwijl hij z'n slaap nog niet uit heeft. Kan ze die boodschappen niet wat later doen zodra hij zelf wakker wordt? Want dat is dan om een uur of 11 toch?
Als hij die slaapjes overdag nog nodig heeft, wat mij inderdaad ook wel logisch lijkt gezien zijn tijdstip van wakker worden, dan zou ik er zeker bij je schoonmoeder wel op aandringen dat ze hem die slaapjes ook gunt.

En wat betreft de opvang. Heb je ze daar al eens uitgelegd dat hij 's middags niet te laat naar bed moet omdat hij anders niet genoeg nachtrust krijgt? 15 uur het laatste slaapje vind ik ook wel wat aan de late kant. Kun je zijn slaapschema niet opschrijven en vragen of ze zich daaraan willen houden?
<<

anoniem203

Bericht 17 Mei 2017 13:20

Re: Hoelang overdag slapen?

Mijn jongste ging na een jaar naar 1 slaapje per dag. Hij sliep dan van half 1 tot 3. Als hij 's avonds minder snel in slaap viel maakte ik zijn slaapje overdag korter. Op het lastst sliep hij maar een uurtje. Toen hij 3 was kreeg hij een nieuw bed en zijn we gestopt met zijn dutje. Heel soms gaat hij overdag nog naar bed. Als hij ziek is, slecht heeft geslapen, voor 7.00 uur wakker is of gewoon een drukke ochtend achter de rug heeft. Dan gaat hij max. nog een uurtje slapen. Hoewel hij pas rond de 2 jaar doorsliep is het nu een echte slaapkop. Je legt hem neer en hij slaapt binnen 5 minuten en hij is zelden voor 7 uur wakker.

Mijn oudste was een half jaar toen hij naar 1 slaapje ging. En na zijn 3e verjaardag heeft hij overdag geen dutjes meer gedaan. Terwijl hij ooit nachten van 23.00 tot 7.00 maakte. Mijn oudste heeft weinig slaap nodig en is eigenlijk ook altijd een slechte slaper geweest.
Laatst gewijzigd door anoniem203 op 17 Mei 2017 13:23, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem321

Bericht 17 Mei 2017 13:22

Re: Hoelang overdag slapen?

Mijn zoon is nu bijna 1.5 jaar oud en is 's ochtends standaard rond 6 uur wakker.
Qua slaapjes is het heel verschillend.
De ene keer slaapt hij 's ochtends nog wel, de andere keer niet.
's Middags gaat hij ook altijd nog. Als hij 's ochtends niet heeft geslapen, slaapt hij 's middags vaak wel 2 tot 2.5 uur.
Als hij wel heeft geslapen, is het vaak maar 1 tot 1.5 uur.
Hij gaat 's avonds rond half 8 naar bedje.
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 12:19

Bericht 17 Mei 2017 13:28

Re: Hoelang overdag slapen?

Mijn oudste ging met 11 maanden over naar 1 slaapje. Hij sliep 's morgens altijd tot 9u ongeveer en was dan ook pas rond de middag weer moe. Ik heb wel nog even geprobeerd om hem 2 slaapjes te laten doen, maar dat werkte niet meer en toen ging hij vrij snel over op één lang slaapje in de namiddag.

Mijn jongste is nu 10 maanden en slaapt 2 soms 3 keer per dag, afhankelijk hoelang de slaapjes duren. Ik kijk eigenlijk ook gewoon naar wanneer ze moe is, houdt geen vast ritme of schema aan.
2012 & 2016
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6123

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 17 Mei 2017 13:34

Re: Hoelang overdag slapen?

F. is 16 maanden en wordt om half 7 wakker. Om 9u slaapt ze makkelijk nog anderhalf uur en rond half 3 ook, soms zelfs langer. Om 19.00 gaat ze weer naar bed, soms slaapt ze meteen maar soms ook niet. Ze gaat dan wat zingen.

Vraag me af of dit 'goed' is.
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4998

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:30

Bericht 17 Mei 2017 13:39

Re: Hoelang overdag slapen?

Ik denk dat het echt per kind verschilt hoeveel slaap ze nodig hebben.
Mijn dochter kan dus gerust slapen van 19.00 tot 6.00 uur aan 1 stuk door.
En dan van 8.00 tot 10.00 uur. En nog een keer van 12.30 tot 14.30 uur.
Echt een slaapkop.
<<

Anoniem328

Bericht 17 Mei 2017 13:49

Re: Hoelang overdag slapen?

Onze zoon is met 13 maanden overgestapt naar 1 slaapje. Hij slaapt dan ongeveer 1,5 uur. Soms een uitschieter naar 2 uur en soms is hij na een uur en een kwartier alweer wakker. Niet erg lang dus.
Hij redt het er prima op. Hij gaat 's avonds om 19 uur naar boven maar oogt dan nog totaal niet moe. Hij slaapt wel binnen 5 minuten. Hij slaapt van 19 uur tot 7 uur ongeveer.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 17 Mei 2017 14:28

Re: Hoelang overdag slapen?

Olijfje schreef:Wat vervelend dat ze hem uit bed haalt 's ochtends terwijl hij z'n slaap nog niet uit heeft. Kan ze die boodschappen niet wat later doen zodra hij zelf wakker wordt? Want dat is dan om een uur of 11 toch?
Als hij die slaapjes overdag nog nodig heeft, wat mij inderdaad ook wel logisch lijkt gezien zijn tijdstip van wakker worden, dan zou ik er zeker bij je schoonmoeder wel op aandringen dat ze hem die slaapjes ook gunt.

En wat betreft de opvang. Heb je ze daar al eens uitgelegd dat hij 's middags niet te laat naar bed moet omdat hij anders niet genoeg nachtrust krijgt? 15 uur het laatste slaapje vind ik ook wel wat aan de late kant. Kun je zijn slaapschema niet opschrijven en vragen of ze zich daaraan willen houden?


Ja en ja.
Ze weten het allebei. Daarom ben ik soms ook verbaasd als ik het schrift van de opvang lees(gastouder met 4 kids per dag)
Ik begrijp ook wel dat hij vaak net uit bed moet als 2 andere kindjes de fles moeten na elkaar. En dat dat best makkelijk is als T dan iig nog eventjes tukt. Hij is namelijk erg actief en grijpgraag en wil niet in de box.

Maar gelukkig heeft T er de dag erna geen last van.
2016
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 17 Mei 2017 20:34

Re: Hoelang overdag slapen?

Volgens mij sliep S ook zeker wel tot een maand of 15 a 16 twee keer op een dag en volgens mij is dat ook vrij normaal. Daarna ging hij over naar 1 slaapje maar redde de lunch dan eigenlijk net niet, dus dan zat hij om 11 uur aan zijn brood en lag hij om uiterlijk half 12 wel in bed. Wij haalde hem overigens nooit voor 7 uur 's ochtends uit zijn bedje ( maar dat is een heel andere discussie). Als hij om 5 uur aan zijn dag begint begrijp ik heel goed dat hij 2 keer moet slapen, zijn dag is ook heel lang zo.

Inmiddels is S bijna 2.5 en gaat hij rond 13:00uur naar bed en slaapt hij soms 45minuten en soms 3 uur, als we een gezellig kind willen hebben moet hij elke dag nog 1.5 a 2 uur slapen in de middag, maar daar denkt hij zelf regelmatig anders over :palm:

Ik zou ook gewoon vragen of je schoonmoeder zijn schema aan houdt, hij heeft het blijkbaar echt nodig en jullie zitten een dag later met een ongezellig, niet uitgerust kind. Je kan activiteiten er toch prima omheen plannen als je het van te voren weet?
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1303

Geregistreerd: 17 Dec 2014 21:51

Bericht 17 Mei 2017 20:54

Re: Hoelang overdag slapen?

Beiden kinderen sliepen tot 1.5 jaar 2 keer op een dag. Meestal waren ze om 7 uur wakker en sliepen ze weer om 9 uur, uiterlijk half 10. Dan sliepen ze 2 uurtjes. Dan waren ze 3 uur wakker en gingen ze weer op bed rond 14 uur, soms 14.30. Dan sliepen ze wel wisselend. Ene keer sliepen ze een uurtje, andere keer 2 uur. Ik haalde ze wel altijd uiterlijk half 5 weer uit bed.
Om 7 uur gingen ze dan weer in bed en sliepen ze prima tot de volgende ochtend 7 uur weer door.

Maar nu heb ik nog 2 goed slapende kinderen. Beiden (dochter 3.5 en zoon 2) slapen smiddags nog. Dochter max 1.5 uur en zoon vaak wat langer.
En dan gaan ze om 19 uur weer op bed. Dochter slaapt dan tot ongeveer 7.30/8 uur. Zoon wordt pas na 8 uur wakker (soms is dat pas om 10 uur).
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2863

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:15

Bericht 17 Mei 2017 21:06

Re: Hoelang overdag slapen?

J. Is 13 maanden en slaapt 2x op een dag. Soms heel lang, soms wat korter. Voorbeeldje van gisteren(opvangdag):
Wakker 6:00
Slapen 8:40 tot 11:20
Slapen 13:35 tot 16:15
En dan gaat hij tegen weer 19:00 naar bed, en slaapt dan gewoon de hele nacht tot vanmorgen 6:15.

Thuis slaapt hij meestal wel korter dan dit.
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:06

Bericht 18 Mei 2017 07:48

Re: Hoelang overdag slapen?

Naomi is bijna 2,5 en slaapt 's middags 1,5 tot 3 uur. Ik probeer haar om 12:00 in bed te hebben, maandag en vrijdag is dat vaak 14:00 ivm ophalen bij de gastouder en dan maak ik haar na 1,5 uur wakker zodat ze 's avonds ook kan slapen. Anders slaapt ze 's avonds super laat en daar is ze de volgende dag dan weer erg moe van.
<<

Anoniem281

Bericht 18 Mei 2017 08:19

Re: Hoelang overdag slapen?

Hier ook nog 2 slaapjes, soms 1, laatste tijd, alsof-ie 't zelf allemaal ook niet zo goed weet. Hij slaapt de laatste tijd pas om 20h30 ongeveer, maar slaapt dan wel uit tot een uur of 8. Dan rond een uur of 10 een dutje van anderhalf uur en 's middags nog 's.

Op zich vind ik dat prima, ik laat 'm alleen niet langer slapen 's middags, uit angst dat ik dan tot 22h00 's avonds nog met 'm zit :') Helaas denkt schoonmoeder er anders over :nerd:
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8476

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 18 Mei 2017 08:46

Re: Hoelang overdag slapen?

Mijn dochter is bijna 15 maanden en slaapt thuis ook nog twee keer. Op de opvang slaapt ze één keer. Ze wordt meestal tussen 6 en 6:30u wakker en is dan rond 8 a 9u echt knal moe. Dan slaapt ze soms rustig nog 1,5 a 2 uur. 'S middags slaapt ze korter, tussen 30min en 1u meestal.

Op de opvang heeft ze veel afleiding en daar houdt ze het blijkbaar wel goed vol tot vlak na de lunch. Ook goed :)
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Anoniem236

Bericht 18 Mei 2017 09:02

Re: Hoelang overdag slapen?

Mijn jongste sliep op die leeftijd van 19.00-7.30, 9.00 - 11.00 en van 15.00-16.30
Maar dat is sinds hij een maand of 16 is ineens veel minder geworden.
<<

Anoniem291

Bericht 18 Mei 2017 11:13

Re: Hoelang overdag slapen?

Mijn zoontje is 16 maanden en slaapt 1 soms nog 2 keer per dag. Hij is 's morgens altijd mee dus hij gaat rond 10:00 naar bed en slaapt dan regelmatig tot 12:30/13:00 uur, hij slaapt dan 's middags niet en gaat om 19:00 naar bed. Soms is hij ook om 11:30 al wakker en dan slaapt hij meestal om 16:00 nog een half uurtje tot een uur en gaat dan ook om 19:00 naar bed.

Het verbaast me wel dat oppas vak hun eigen planning aanhouden ivm planning van de kleine. Ik verwacht wel van mijn moeder als hij daar elke week is dat ze zijn planning aanhoudt, uitzondering daargelaten.
<<

Snirp

Major Yipyapper

Berichten: 4823

Geregistreerd: 22 Nov 2013 08:57

Bericht 18 Mei 2017 11:47

Re: Hoelang overdag slapen?

T. is 2;2 jaar.
Hij slaapt nog ongeveer 1/1,5 uur 's middags.
Bij de opvang is dit echt wel 1,5 uur. Hier is het lekker donker en ligt hij in een ledikant zonder afleiding.
Thuis heeft hij sindskort een groot bed, dus gaat er dan nog wel eens uit om een beetje te spelen.

Met de opvang is wel afgesproken dat ze hem er om 14.30u uithalen, ook al slaapt hij dan nog.
Want anders is het 's avonds thuis 'feest'.
Er hangt bij de opvang ook een briefje op de deur met alle slaaptijden van de kinderen. Meerdere kinderen moeten er na een bepaalde tijd uitgehaald worden :)
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 17 Aug 2017 20:23

Re: Hoelang overdag slapen?

Ik up hem eventjes. We zijn 3 maanden verder en sinds deze week is hij erg aan het rommelen met zijn slaapjes overdag.
Hij is nu 15 maanden. Als ik hem rond 10.00 een uurtje naar bed doe dan wil hij 's middags niet meer. ( vaak deed ik dat rond 14.00 nog een uurtje). Vandaag is hij dus op geweest van 11.00 - 19.00 en hij was natuurlijk bekaf aan het einde van de middag. Normaal ga ik dan wandelen en doet hij wel een dutje in de kinderwagen maar het regende natuurlijk enorm. Mijn ouders kwamen en dat gaf afleiding. Ik wilde hem ook niet meer laten slapen aan het einde van de middag.

Hoe is het dit jullie gegaan? Want we proberen een beetje te werken naar een slaapje van 13.00 - 15.00 ofzo..
2016
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Sublimo