Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het leed dat lastig slapen heet...

<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 14 Mei 2017 22:02

Het leed dat lastig slapen heet...

F. is nu 14 weken oud. De eerste weken ging het slapen zoals je mag verwachten van een newborn, vooral op pappa of mamma, ook 's nachts vooral op mij of op een voedingskussen tussen ons in. Langzaam gingen de nachten in eigen ledikant (op onze kamer) beter. Hierbij maakte hij een blok van een uur of 4, dan na de voeding nog 1-1,5u, en vanaf dan werd het prut, elke 10 min moest ik de speen terugstoppen, waarbij steeds bleek dat hij op die momenten een beetje spuugde. Overdag sliep hij in de box, vooral hazenslaapjes.

Bij de eerste afspraak op het cb het vele spugen besproken en naar aanleiding daarvan begonnen met nutrilon pepti, tegen koemelkallergie. Geleidelijk ging het steeds beter, zo geleidelijk dat we het pas echt merkten toen we gingen provoceren met standaardvoeding. Alleen de avonden bleven onrustig, alleen bij mamma willen zijn en steeds moeten wiegen om 'm in slaap te krijgen. Hij wordt dan ineens huilend en flink strekkend wakker. Dat is, op wat uitzonderingen na, nog steeds zo.

De nachten gingen steeds beter, met uitspattingen van om 22u laatste voeding, om half 7 een keer een speen geven en tegen 8u een eerste voeding. Heerlijk, al hadden we absoluut niet de illusie dat het zo zou blijven. Overdag ging het nog steeds moeizaam.

Op een gegeven moment ben ik overdag consequent bezig geweest met boven wegleggen volgens ritueel, eerst in bed proberen te troosten, als dat niet lukte eruit halen, weer rustig terug leggen, als dat 'm ook niet was wiegen en zodra hij doezelde wegleggen, met in uiterste nood gaan wandelen om hem in slaap te krijgen. Dit ging snel steeds beter, na een paar dagen kon ik hem bijna elk slaapje overdag goed wegleggen en sliep hij vervolgens 45min. De laatste tijd gaat dit steeds beter met ook blokjes van 1-1,5u.

Sinds het overdag beter gaat, gaan de nachten minder. Dieptepunt was afgelopen woensdag, na de prik, de hele nacht elk half uur wakker. Andere nachten maken we een blok van wisselend 1-3 uur en daarna elke 45-60 min wakker voor een speen. Een nacht met een blok van 4/5 uur of 2 blokken van 3 uur zijn uitzonderlijk en voelen hemels. 3 weken geleden heb ik bij cb aan de bel getrokken. Inmiddels is (bij de kinderarts) uitgesloten dat er lichamelijk iets is. Ook de osteopaat hebben we geprobeerd, over 2 weken staat er nog een vervolgafspraak. Maandag en dinsdag ging het wat beter, o, wat waren we blij, maar woensdag een prik gehad en sindsdien weer drama.
Hij slaapt al tussen ons in om zoveel mogelijk slaap te kunnen pakken, al hebben we ook eigen bed en zelfs eigen kamer alweer geprobeerd. Hij slaapt ingebakerd.

Vorige week ben ik begonnen toch consequent de avonden in eigen bed te proberen. Het kost me dan 1-1,5u om hem in slaap te krijgen, vaak maar kort, maar het begin is er. Ik gebruik dan dezelfde manier/routine als overdag. Gisteren ging het overdag ineens helemaal fout. We waren iets te laat thuis voor zijn 2e slaapje, hij ging wel goed slapen, maar maar 45 min. Volgende slaapje ging wat moeilijker, duurde maar een half uur, en toen van 15.30-20.45 op een half uur op mij na niet geslapen, niks lukte en ik was alleen thuis met 2 kids. Hij sliep pas weer in de draagzak bij mijn man.
Vanmorgen ben ik 2uur bezig geweest om hem in slaap te krijgen voor een slaapje van maar liefst 20 min. Het voelt alsof we weer terug bij af zijn, en o, wat voelt het als falen, ook al zeggen mijn lieve mede-wintermamma's dat dat niet zo is.

Ik ben zo moe, zo'n totaal niet leuk mens, voel me een vreselijke rotmoeder, ook voor Dtje, en naar mijn man ben ik ook niet leuk. Iemand nog briljante tips? Ik probeer baby in een droomritme zoveel mogelijk te volgen.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 14 Mei 2017 22:12

Re: Het leed dat lastig slapen heet...

Wat rot dat het slapen niet wil!
Ik heb helaas geen tips voor je, maar wil je wel een knuffel geven :hug:
Want weinig slapen is gewoon voor niemand leuk.
En natuurlijk ben je geen slechte moeder en faal je niet.
Hij wil waarschijnlijk graag bij jou zijn.
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

Geel

Bericht 14 Mei 2017 22:14

Re: Het leed dat lastig slapen heet...

Even snel: je zou een berichtje kunnen schrijven aan Stephanie Lampe, op Wij.nl. Moet je je vraag wel bondiger formuleren en ook even geduld hebben, maar ik heb dat ook twee keer gedaan en was blij met haar antwoorden.

http://wij.nl/wijdeskundigen/stephanie-lampe
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4379

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 14 Mei 2017 22:24

Re: Het leed dat lastig slapen heet...

Ik heb geen kids, maar het eerste wat in mij opkomt: heb je al eens geprobeerd om niet meer in te bakeren? Misschien vindt hij dat niet meer fijn.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11570

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 15 Mei 2017 00:20

Re: Het leed dat lastig slapen heet...

Wordt hij vervelend als hij niet slaapt? J sliep en slaapt nog steeds helemaal niet veel. Het is pas sinds een maand of 3 dat hij overdag echt goed slaapt en dan kan variëren van 30 minuten tot 2,5 uur meer ook niet. Als hij overdag niet vervelend was dan vond ik het wel prima. Merkte ik dat hij echt rust moest hebben dan ging hij de doek in. Het 's nachts slapen vond ik vele malen belangrijker.
2015 💙
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 15 Mei 2017 05:46

Re: Het leed dat lastig slapen heet...

Dank je wel Jezzie, lief :)

Ja, dat is dus heel zinvol Geel? Ik zag op haar eigen site dat je ook tegen betaling een vraag kan mailen, misschien werkt dat wel sneller, ga er eens even rustig naar kijken.

Scandic, niet inbakeren hebben we woensdag na de prik geprobeerd bij 1 slaapje. Het kostte hem moeite om in slaap te komen, maar kan ook deels aan het tijdstip liggen, en sliep toen maar een half uur, maar dat deed hij daarna ingebakerd in de nacht ook steeds. Het is wel iets waar ik over nadenk, al maait ie ook nog wel een beetje, dus ben een beetje bang het nog erger te gaan maken.

Minx, hij wordt vervelend als hij niet slaapt overdag, dan is ie duidelijk moe. Ik heb zaterdag tussendoor een aantal keer uit bed gehaald, na een min of 10 is ie 't dan zat. In de draagzak vindt ie 't dan wel fijn en valt ook in slaap, maar ik moet dan wel blijven lopen/staan. Dat is, zeker als ik alleen thuis ben met 2 kids, geen optie, de oudste heeft ook aandacht nodig, die ik haar dan niet goed kan geven. Overigens ging 't slapen overdag t/m afgelopen vrijdag best heel leuk.
En ik vind slapen 's nachts ook belangrijker, maar dat doet ie dus maar moeizaam :(.
Al was vannacht best oké, en hoop ik dat we zo nog even samen kunnen omdraaien.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Anoniem197

Bericht 15 Mei 2017 06:30

Re: Het leed dat lastig slapen heet...

Ik heb geen tips maar wil je een knuffel geven. Slaapgebrek is killing! Kan er niet iemand even oppassen zodat jij even kan slapen?
Ik ging ooit even naar mijn ouders met de kids en dan ging ik daar gewoon te bed. En als schoonmoeder even boodschappen ging doen dan nam ze dochter mee zodat ik even 1 op 1 tijd had met zoon.
Probeer om hulp te vragen zodat jij even kan bijkomen. Dat heb je nodig.
<<

Anoniem260

Bericht 15 Mei 2017 09:17

Re: Het leed dat lastig slapen heet...

Hier vraag je helemaal niet om, maar is (verborgen) reflux al eens genoemd/onderzocht?

Over slapen: hier goede ervaring met Stephanie Lampe als leidraad voor 't slapen gaan. En voor jou een dikke knuffel. Wel of niet goed slapen maakt zó'n groot verschil voor álles..!
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5875

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 15 Mei 2017 11:30

Re: Het leed dat lastig slapen heet...

Vaak slapen kindjes die overdag goed slapen ook 'S nachts beter, dat moet je dan wel een paar dagen volhouden om echt te zien of het werkt.
Heeft hij moeite om zelf in slaap te vallen overdag? Misschien kan je proberen ( weet niet of je alweer werkt of nog verlof hebt) echt even rustige dagen in te plannen, bij het aller eerste signaal van vermoeidheid hem in bed leggen en dan elke keer dezelfde volgorde aanhouden, dus bijvoorbeeld fles, verschonen, even zelf in de box spelen, daarna even samen spelen en dan weer naar bed en dat consequent volhouden.

En dan overdag laten slapen met de gordijnen open, als hij voor een voeding komt zo min mogelijk licht aan, indien mogelijk niet verschonen, niet praten, gewoon fles geven en terug in bed legen zodat er duidelijk een dag/ nacht ritme is.

En dan een aantal tips in de categorie, baat het niet dan schaad het niet, misschien een ander speentje proberen die hij makkelijker in kan houden, zo heb je van Avent speentjes van 0-6mnd en van 0-2 mnd, die eerste kon mijn zoontje heel lang niet inhouden, die kleinere maat wel en die heeft hij echt een maand of 4 a 5 gehad denk ik. Ken je white noise, hier hielp dat perfect bij het in slaap vallen, in de buik is heel veel herrie van je hartslag, darmen enz en als hij bij jullie op de borst ligt hoort hij natuurlijk ook je hartslag oa, dus misschien vind hij wat geluid wel heel fijn, je kan gewoon een gratis app downloaden. En misschien kan je met iets van een spuugdoekje slapen zodat het jou geur heeft en dat bij hem in bed leggen? Ik zou zorgen dat hij dicht bij jullie ligt zodat je 'S nachts niet naar een andere kamer hoeft voor een speentje, bedje naast jullie bed en af en toe even je arm uitsteken om het speentje terug te geven. Alles om het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken.

Die dag/ nacht na de prikjes zou ik even niet naar kijken, dat is echt een uitzondering omdat hij zich misschien niet lekker voelde en daar zou ik zelf bij zo'n klein kindje maar gewoon aan toe geven. Daarna moet het natuurlijk wel beter worden want niet slapen is echt killing en als er overdag nog een kindje rond loopt kan je natuurlijk ook moeilijk tussendoor even rust nemen.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 15 Mei 2017 11:35

Re: Het leed dat lastig slapen heet...

DdL, F. start deze week op het kdv, maar ik hoef pas over 3,5 week weer te werken, dus op die dagen kan ik wat rust pakken. Ook vangt mijn man 't op waar hij kan, hij gaat dan bv 's avonds met F in de draagzak wandelen, of zoals gisteren is hij (terwijl ik liever een uitje met zijn viertjes zou doen, volgend jaar zullen we maar zeggen) met de kids naar de dierentuin gegaan en bleef ik thuis om te slapen.
Een groot netwerk hebben we niet, familie woont vooral verder weg en hier thuis oppassen terwijl ik slaap werkt niet ivm open trap in de woonkamer, ik hoor alles en met de kinderwagen weg is geen optie, dat is brullen.

Jerry, wij dachten zelf eerst in die richting, maar cb dacht meer aan koemelkallergie en die klachten zijn uiteindelijk wel afgenomen met de andere voeding.

Nu iig weer een goede slaap overdag gehad, zonder strijd en hij wordt gezellig kletsend wakker.
Straks pak ik de laptop, ga ik Stephanie Lampe eens berichten.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 15 Mei 2017 11:51

Re: Het leed dat lastig slapen heet...

Dank je wel voor je uitgebreide reactie minoesepoes. Eigenlijk zijn de nachten pas slechter geworden sinds het overdag beter gaat. Overdag doe ik idd zoals jij zegt, al slaapt hij overdag wel met de gordijnen dicht, deels omdat hij dan makkelijker inslaapt, maar ook om de warmte buiten te houden. Het is gewoon nu al 25 graden in zijn kamer.

Dag/nachtritme zit er ook wel in, alleen wordt hij dus 's nachts vaak wakker om met speen weer verder te slapen.

Met speen zijn we idd een beetje zoekende, heb al een paar keer gewisseld tussen maten. Hij werkt dat ding er soms ook met brute kracht uit. Whitenoise gebruiken we overdag en in de avond, 's nachts niet omdat hij dan bij ons ligt. Doekje oid met mijn geur kan ik nog proberen, ga ik doen!
Bedje kan helaas niet naast ons bed, staat wel bij ons voeteneind, dus ik hoef 't bed niet uit. Gisteravond is hij daar voor het eerst sinds tijden weer begonnen. Moet ik de speen te vaak doen, dan leg ik 'm tussen ons in, omdat dat idd makkelijker gaat.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

meisjesmama

Kletskop

Berichten: 547

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:30

Bericht 15 Mei 2017 14:16

Re: Het leed dat lastig slapen heet...

Ik begrijp dat hij dus pepti drinkt.
Maar koemelkallergie en (verborgen) reflux is wel een combinatie die je veel vaker hoort.
Daar kwamen wij bij de eerste met 12 weken ook pas achter.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 15 Mei 2017 21:19

Re: Het leed dat lastig slapen heet...

meisjesmama schreef:Ik begrijp dat hij dus pepti drinkt.
Maar koemelkallergie en (verborgen) reflux is wel een combinatie die je veel vaker hoort.
Daar kwamen wij bij de eerste met 12 weken ook pas achter.


Had B inderdaad ook!
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 15 Mei 2017 21:55

Re: Het leed dat lastig slapen heet...

Maar zou hij dan niet nog duidelijk ergens last van moeten hebben? We merkten eerst nog wel veel spugen en terugslikken, hikken etc, maar nu nagenoeg niks.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

meisjesmama

Kletskop

Berichten: 547

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:30

Bericht 15 Mei 2017 22:14

Re: Het leed dat lastig slapen heet...

Rebecca schreef:Maar zou hij dan niet nog duidelijk ergens last van moeten hebben? We merkten eerst nog wel veel spugen en terugslikken, hikken etc, maar nu nagenoeg niks.


Het gaan slapen. Als een kindje met een slecht werkend maagklepje gaat liggen stroomt de voeding terug. Je zou het kunnen proberen zijn hoofdeinde iets omhoog te zetten.
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 16 Mei 2017 05:42

Re: Het leed dat lastig slapen heet...

Maar dan zou je verwachten dat hij overdag ook lastiger gaat slapen lijkt me, dat gaat over het algemeen heel redelijk. In onze kamer staat het hoofdeinde van zijn bedje al iets omhoog, in zijn kamer kunnen we dat wel nog proberen.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 20 Mei 2017 21:12

Re: Het leed dat lastig slapen heet...

Even een korte update, we hebben Stephanie Lampe benaderd voor een consult. De vraag was te complex om alleen even heen en weer te mailen, en na heel wat wikken en wegen besloten hiervoor te gaan. De intake is ingevuld, uiterlijk over een week krijg ik een mail terug met plan van aanpak en ritme dat bij F zou passen. Daarna hebben we nog 3x de mogelijkheid tot vragen stellen/plan aanpassen. Ben benieuwd!
19 juni 2015
2 februari 2017

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers