Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Prestatiedrang

<<

Geel

Bericht 10 Mei 2017 16:12

Re: Prestatiedrang

Carrie schreef:Echt knap hoor van iedereen die dat gewoon aandurft en doet! Volgend jaar durven we wel, dan willen we graag naar Ibiza. Ik zou een autovakantie ook eng vinden, ben je al geweest of moet je nog?
Wij gaan dit jaar natuurlijk op autovakantie, maar ik steek gewoon m'n kop in het zand. We moeten veertien uur lang rijden. Dat doen we wel 's nachts, maar ze heeft nog nooit langer dan drie kwartier in het autostoeltje geslapen, dus ik knijp 'm dik. Maar ik dwing mezelf om te denken dat het dan ook wel weer goed komt, dat ze dan bij kan slapen als we gearriveerd zijn. In jouw geval zou ik trouwens ook niet gaan hoor, als ze ergens anders moeilijk slaapt. De stress jonge.

Dat van dat ritme: ook HEEL herkenbaar. En ik heb maar één vriendin (oké, twee dan dus blijkbaar, hoi Carrie :dance: ) die dat snapt of dat hetzelfde wil. Krijg je dus steeds mensen die zeggen: "Johhh, ze kan best lekker een hele middag mee gaan winkelen, slaapt ze toch gewoon lekker in d'r wagentje? En als ze niet slaapt, haalt ze het later wel weer in." Als ik dan alsnog niet wil, voel ik me zo'n la-la-la-loserrrr.
<<

Anoniem301

Bericht 10 Mei 2017 16:20

Re: Prestatiedrang

Ik weiger hoor Geel. Ik ga alleen winkelen zodat ik zelf kan bepalen wanneer we naar huis gaan. Playdates doe ik ook niet, want die zijn niet te plannen. Geen idee of ik morgen om 13.00 in het park kan afspreken, want dan slaapt ze misschien wel. Ik ben dus niet per se bang voor het ritme, maar vind het gewoon sneu als mijn kind wakker en moe loopt te zijn omdat ik een hele middag wil gaan winkelen met een vriendin. Heeft ze helemaal niks aan, en ik ook niet omdat ik dan niet ontspannen ben. Als ze moe is moet ze gewoon lekker kunnen slapen.

In de auto toen we op vakantie gingen heeft ze ook 1.5 uur lopen jengelen en piepen. En moe en in haar ogen wrijven, maar slapen, ho maar.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 10 Mei 2017 16:23

Re: Prestatiedrang

Weet je, iedereen doet maar wat en toch willen (veel) moeders in het plaatje 'normaal' passen terwijl dat plaatje helemaal niet gedefinieerd is. En gelukkig maar, want de karakters van onze kinderen passen helemaal niet in één format.

Ik ben de voors en tegens wat betreft fles vs borst, biologisch vs verpakt, thuis slapen vs overal slapen, cosleeping vs eigen bed, thuisblijven vs werken (en hoeveel opvang) etc wel een beetje beu. Eigenlijk het veroordelen ervan; volgens mij groeit je prestatiedrang hierdoor juist.

Ik denk dat in mijn omgeving maar weinig mensen weten dat ik ruim 2,5 jaar heb gevoed. Ik had helemaal niet de behoefte om weg te zijn van huis en gezin (buiten werk) en voel me soms echt een ontaarde moeder omdat mijn zoon 4 dagen naar de opvang gaat omdat we geen ander vangnet hebben.

Maar waarom eigenlijk? Mijn zoon is een leuke jongen en gek op zijn ouders. Hij zegt dagelijks dat hij van ons houdt, op de meest onverwachte momenten. We doen maar wat, we zijn best weleens geïrriteerd, maar alle keuzes die we maken, maken we met goede overwegingen op basis van zíjn behoeften, zijn karakter en vanuit onze onvoorwaardelijke liefde voor hem. Dat maakt ons goede ouders, mij een goede moeder en ik denk dat -over het algemeen- alle ouders zo 'werken'.


Ps: Wat betreft het reizen met kind; ondanks alle beren hebben we eigenlijk alleen maar goede ervaringen ermee en viel het ons mee. Uiteraard moet je het niet doen als je niet wilt of het je (onnodig veel) stress bezorgt, maar veel succes zat het bij ons in acceptatie en lage verwachtingen. Met een dreumes ga je geen terrasjes hoppen of uren op het strand zitten, maar je kunt ze best een uurtje vermaken zolang je wat voorbereidingen treft en het gesleep met meer dan een portemonnee accepteert. Op Pinterest staan best wat leuke tips voor entertainment in een vliegtuig voor verschillende leeftijden. Sommige dingen zijn een kwestie van uitproberen wat bij jullie als gezin past. Dus nogmaals geen veroordeling, maar wel wat tips. :)
L2014 & H2017
<<

Anoniem301

Bericht 10 Mei 2017 16:23

Re: Prestatiedrang

SoGood schreef:Oh fijn die herkenbaarheid Carrie! Ja, en wat denk je van de transfertijd? En inderdaad, wanneer en waar slaapt ze dan? Dat is toch gewoon super moeilijk? Super dat julli volgend jaar naar Ibiza gaan, dan is ze ook wat ouder hè, vast weer makkelijker! Nee, we zijn nog niet geweest maar mijn man krabbelt al terug. Die wil in Nederland blijven. Die van ons slaapt ook niet in de kinderwagen, dus ik vind een lange reis gewoon vervelend voor haar. Ze slaapt overigens wel in de auto. Ander bed vindt ze ook niks, alleen bij opa en oma. Dan slaapt ze zelfs uit. :eyes:

Ah maar dat is wel fijn dat ze wel slaapt in de auto! Dan zou ik het ook wel durven denk ik.
Ja leuk he dat uitslapen bij oma? Zo oneerlijk!
<<

Geel

Bericht 10 Mei 2017 16:35

Re: Prestatiedrang

Carrie schreef:Ik weiger hoor Geel. Ik ga alleen winkelen zodat ik zelf kan bepalen wanneer we naar huis gaan. Playdates doe ik ook niet, want die zijn niet te plannen. Geen idee of ik morgen om 13.00 in het park kan afspreken, want dan slaapt ze misschien wel. Ik ben dus niet per se bang voor het ritme, maar vind het gewoon sneu als mijn kind wakker en moe loopt te zijn omdat ik een hele middag wil gaan winkelen met een vriendin. Heeft ze helemaal niks aan, en ik ook niet omdat ik dan niet ontspannen ben. Als ze moe is moet ze gewoon lekker kunnen slapen.
Ja, dat is ook de argumentatie erachter hoor, dat niemand daar dan iets aan heeft. Dat komt wel weer.

Mooie post van je, mzcharlotte.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:58

Bericht 10 Mei 2017 17:37

Re: Prestatiedrang

Echt probeer dit los te laten. Je kunt niet meer doen dan je best. Je enige doel zou moeten zijn dat je kinderen later zeggen "mijn ouders hebben het goed gedaan met de allerbeste intenties".
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 10 Mei 2017 20:16

Re: Prestatiedrang

Geel schreef:Nog iets: ik mis het best wel dat er steeds een limiet zit aan de lanterfanttijd die je kunt hebben. Ik kan (kon) heel goed urenlang niks, internetten, bellen, in huis rommelen etc. Nu kan dat steeds een half uur, hooguit een uur, want dan moet er alweer gekookt worden, even opruimen, was vouwen en dan is M alweer wakker. Het idee dat het niet zo lang kan wanneer en als ik het belief, vind ik vervelend. Bijna elke dag voel ik dat. Maar dat hoort erbij, dat wéét je als je een kind wilt, dus ik zeg het eigenlijk nooit. Geen zin om iets te horen te krijgen wat ik zelf ook heus wel weet. Of mensen die dan zeggen: joh, je hebt er nog maar eentje, nu ik er 2/3/4/9 heb, begrijp ik niet waar ik me toen druk om maakte.

Zeker fijn idee, Carrie!


Dit vind ik zó herkenbaar! Ik vind het ook heel fijn om lekker niks te doen en vooral nu ik heel erg zwanger ben heb ik gewoon heel veel behoefte om lekker te lezen en te slapen. In plaats daarvan moet ik de hele dag een peuter vermaken want ookal speelt ze zelfstandig, je moet toch altijd nog aanwezig zijn en 'aan staan'. Dat maakt het moederschap denk ik heel erg vermoeiend.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 10 Mei 2017 20:42

Re: Prestatiedrang

Weet je Elliot, andere moeders doen ook maar wat.

Niemand is perfect, niemand doet altijd het goede. Zolang je de dingen die je doet, doet vanuit je hart, is het goed. Het maakt je kleine mannetje echt geen ene mallemoer uit dat je niet perfect bent, zolang je maar zijn lieve mama bent.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Charles

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 620

Geregistreerd: 17 Okt 2016 11:32

Bericht 10 Mei 2017 20:49

Re: Prestatiedrang

Ik HAD dit wel een beetje....maar liep bij een psycholoog het jaar na de bevallig vanwege PTSS en die psycholoog heeft me meteen even aan het verstand gebracht dat die prestatiedrang alleen jezelf kapot maakt. Niemand gaat ooit zeggen wauw je bent een tof mens omdat je een geweldige moeder bent. Ik merk zelfs dat mensen zich nu meer bij me op hun gemak voelen nu ik relaxter ben, dan toen ik 'perfect' probeerde te zijn. Menselijkheid maakt bemind ofzo, laat het los. Veel moeders zitten elkaar zo gigantisch op te fokken, doodzonde.

Een vraagje nog, die ik écht niet lullig bedoel maar me echt afvraag. Weet je nog toen wij vroeger hier bijna eens ruzie hadden omdat ik zei: wacht maar tot je zelf kinderen hebt. Je was vrij hard en stellig over sommige dingen. Snap je me nu beter, en wat ik bedoelde toen?

De reden dat ik het vraag is: het kan een verklaring zijn. Misschien denk je diep vanbinnen nu dat mensen over jou denken zoals jij vroeger over andere moeders dacht.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 11 Mei 2017 10:08

Re: Prestatiedrang

Natuurlijk heb ik in het verleden wel eens dingen gezegd waarvan ik nu denk: Oh, zo zwart/wit is dat eigenlijk niet. Maar toch zou ik alsnog nooit de 'wacht maar tot....' opmerking maken. Simpelweg omdat ik het een dooddoener vind en het vind overkomen alsof je jezelf 'superieur' (tussen aanhalingstekens, bij gebrek aan een beter woord) voelt aan de gesprekspartner zonder kinderen. Maar desalniettemin merk ik wel dat het me milder heeft gemaakt, het moederschap. Ik ben minder hard in mijn meningen over dingen die andere moeders doen. Dus die stelligheid ben ik wel kwijt.

En, hoewel ik het wel begrijp hoor, dat je het vraagt, vind ik het toch een soort van irritant dat je nu dit topic aangrijpt om je 'gelijk te halen', ook al is het vast niet zo bedoelt.

♥♥
<<

Charles

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 620

Geregistreerd: 17 Okt 2016 11:32

Bericht 12 Mei 2017 10:33

Re: Prestatiedrang

Elliot schreef:Natuurlijk heb ik in het verleden wel eens dingen gezegd waarvan ik nu denk: Oh, zo zwart/wit is dat eigenlijk niet. Maar toch zou ik alsnog nooit de 'wacht maar tot....' opmerking maken. Simpelweg omdat ik het een dooddoener vind en het vind overkomen alsof je jezelf 'superieur' (tussen aanhalingstekens, bij gebrek aan een beter woord) voelt aan de gesprekspartner zonder kinderen. Maar desalniettemin merk ik wel dat het me milder heeft gemaakt, het moederschap. Ik ben minder hard in mijn meningen over dingen die andere moeders doen. Dus die stelligheid ben ik wel kwijt.

En, hoewel ik het wel begrijp hoor, dat je het vraagt, vind ik het toch een soort van irritant dat je nu dit topic aangrijpt om je 'gelijk te halen', ook al is het vast niet zo bedoelt.


Ja dat verwachtte ik al, dat je het zo zou kunnen opvatten. Jammer, ik zette er daarom expres bij dat ik het zo niet bedoelde. Maargoed daar kan ik dan verder weinig aan veranderen. Ik herken het gevoel wel, ik denk bijna alle moeders tegenwoordig nu we werken en ook een goede moeder willen zijn . Dus ik leefde met je mee.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 12 Mei 2017 17:06

Re: Prestatiedrang

Jammer dat je alleen op dat tweede stukje in gaat Charles, want in m'n eerste alinea geef ik wel gewoon antwoord op je vraag. Lief dat je met me meeleeft.

♥♥
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers