Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Voeding & groei situatie

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 12 Mei 2017 11:36

Voeding & groei situatie

Oké ik open even een apart topic want ik wil het borstvoedingstopic niet compleet hier mee spammen en het is een wat alomvattender 'probleem'. Heel verhaal waarschijnlijk maar dan hoop ik een beetje compleet beeld te geven.

Punt is, onze zoon groeit niet zo heel goed.
Toen hij 2,5 week oud was, bleek hij behoorlijk veel afgevallen te zijn, zodanig dat ie ver onder z'n geboortegewicht zat. Dat werd geconstateerd bij het CB, door een vrouw die toevalligerwijs ook lactatiekundige was. Zij is langsgekomen voor een consult, heeft geconstateerd dat hij lastig drinkt aan de borst (weinig concrete slokken) en daardoor was mijn productie gekelderd. Ik ben toen aan de slag gegaan met allerlei middelen om m'n productie te verhogen (boezemvriendjes pillen, powerpumping) en dat heeft (deels) wel geholpen. Ook kolf ik nu dus ruim 3 weken lang al overdag om zo te zien wat er in gaat. Dat helpt me psychisch om te weten hoeveel er binnenkomt bij hem. Intussen is hij wel weer over z'n geboortegewicht (heeft een maand daarover gedaan).

Waar ik eerst heel blij was bij het feit dat de lactatiekundige ook bij het consultatiebureau werkte, is mijn man zeer tegen. Hij vindt dat iemand die in een adviserende functie daar zit geen commerciele functie er naast mag hebben. Ze heeft zichzelf als het ware een klant gegeven. Nou wordt alles vergoed en 't gaat ons niet om 't geld, maar om het principe. Daar heeft hij een punt. Lekker makkelijk advies geven zo.

Goed, ik ben als een malle gaan kolven, the whole shabang om alles maar te laten slagen. En hij komt wel aan. Maar nog steeds niet genoeg. Volgens de WHO curve, zit hij dicht op de -2 lijn. Reden genoeg om toch zorgen te hebben. Echter weten wij niet hoedanig ernstig dit nou is. En we hebben intussen twijfels bij de alertheid en aanpak van het CB. Afgelopen week vroeg ik of hij intussen niet iets meer moet drinken dan de 72 cc die ik steeds in z'n flesje afgekolfde melk deed, immers groeit hij ook. "Ja, geef maar 90 cc". Ik kan niets met dat antwoord. Ik wéét dat je met bv niet kan overvoeden, maar dit is een willekeurig getal. Dan kan je ook net zo goed 100 gaan geven. Volgens de berekening (La Leche League sommetje) mag hij nu 80 cc drinken. We geven hem nu af en toe 90, af en toe minder (want dan heb ik gewoon niet genoeg geproduceerd). Hij krijgt het gewoon op. Heeft ie dan niet genoeg?
Mijn productie is instabiel. Soms pomp ik ineens 100 cc per borst. Gisteren een dramatisch kelderpunt van 10 cc per borst. 's Nachts drinkt hij live aan de borst, maar dan heb ik dus geen controle over hoeveel hij binnenkrijgt. Soms valt ie in slaap en heb ik het gevoel dat hij genoeg heeft, soms voelen mijn borsten te slap en heb ik het gevoel dat er amper wat uit komt.

Ik heb zojuist nog gebeld met het CB maar de eerstvolgende mogelijkheid om een CB arts te treffen is in juni. Dat schiet niet op, we willen NU actie ondernemen, voordat hij van de curve afschiet. Dus heb ik net nog een telefonisch consult gehad met een verpleegkundige daar. Zij geeft aan dat 70 gram groei in drie dagen (van afgelopen drie dagen) eigenlijk heel goed is voor een borstvoedingskindje. Zij claimt dat ie meer richting de -1 curve zit, maar wij zien duidelijk dichterbijde -2 curve. (Hoezo is dit uberhaupt verschillend interpreteerbaar, het is een grafiek, statistiek). Zij maken zich duidelijk niet zo heel veel zorgen. Waar ik daar eerst gerust op gesteld was (immers vertrouw ik er op dat zij in zullen grijpen wanneer een kindje ondervoed lijkt te raken), zet ik nu net als mijn man wel m'n vraagtekens er bij. Hebben zij gelijk en hoeven we ons niet zulke zorgen te maken? Of klopt ons gevoel dat wij hen wat laconiek vinden en moeten we inderdaad een tandje bij gaan zetten met de voeding voordat hij wél ondervoed raakt? En hoe komt dit? En wat kunnen we nog doen?

Ik heb zometeen nog een weegmoment bij het CB in een andere gemeente, want ik wil absoluut even dat ze hem ook wegen en ik wil zien hoe zij die grafiek interpreteren. Daarbij heb ik contact gemaakt met een andere lactatiekundige, eentje die losgekoppeld staat van het CB. En wij staan nog steeds open voor eventueel bijvoeden of overstappen op flesvoeding. Liever niet, want we hebben bewust gekozen voor borstvoeding omdat dat het beste is voor je kindje, maar als toch blijkt dat het niet voldoende is, gaan we uiteraard overstappen. Maar hoe wat waar weten we niet. Overigens, graag geen discussie over borst/kunstvoeding, ik weet wat de argumenten beide kanten op zijn, we staan voor beiden open, willen gewoon het beste voor ons kind wat dat ook moge zijn. Als dat me helemaal suf kolven is, dan doe ik dat, als dat bijvoeden of overstappen op kv betekent, wat het beste voor hem is, dan doen we dat ook. Ik ben geen borstvoedingsmaffia maar ik wil gewoon het beste voor mijn kind als individu.

Goed, heel verhaal, sorry jongens.

Hier is de curve nog waar hij nu op zit:

Afbeelding

Eigenlijk heb ik een aantal vragen:

- Hoe ernstig is het als een (Nederlands, want dit is een wereldwijd gemiddelde) kindje op de -2 curve zit? Maken we ons onnodig zorgen of is dit met recht zorgwekkend?
- Hoe kritisch moet/mag je zijn op het CB? Ik wil graag hun advies volgen maar het blijft een subjectieve mening per verpleegkundige daar, dat vind ik lastig. Hoe vind ik daar het vertrouwen in?
- Stel dat we bij willen gaan voeden met kunstvoeding, kan dat zomaar? Hoe werkt dat? Dit mogen wij zelf beslissen als ouders neem ik aan, zonder advies van het CB? Uiteindelijk zijn wij de ouders. En hoe werkt dat met mijn eigen productie? Hoe bepaal je hoeveel en wanneer je bijvoedt etc?
- Mis ik nog iets naast het extra consult bij het CB en second opinion van de lactatiekundige?

We willen heel graag het vertrouwen krijgen dat onze zoon goed groeit en niet achterblijft in zijn groei.
Let's discover the world together.
<<

September

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:28

Bericht 12 Mei 2017 11:53

Re: Voeding & groei situatie

Ik zou een second opinion vragen aan een andere lactatiekundige. Ik merk uit heel je post dat je aan het zwemmen bent. Dat is erg vervelend, je slaapt al vaak niet zo veel en maakt je zorgen en dan heb je ook nog dat je aan het zwemmen bent. Kan mij indenken dat je er heel onzeker door wordt.
De enige die goed advies kan geven is een lactatiekundige. Zij kan jullie totale situatie beoordelen en jullie zien. Dat kan niemand op het forum.
Over de groeicurve. -2 is zeker geen ramp maar de bedoeling is dat een kindje een lijntje gaat volgen. Dus raakt jullie zoon steeds verder van die lijn af is er een reden tot zorg.

Je laatste vraag over bijvoeden met kunstvoeding. Dit mag je uiteraard helemaal zelf bepalen. Maar het heeft natuurlijk wel effect op je productie zeker nu jullie zoon nog maar pas geboren is.

Ik heb na een maand of 3 standaard kv geintroduceerd maar deed dit op een vast moment. De productie past zich hierop aan.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 12 Mei 2017 11:58

Re: Voeding & groei situatie

Ik zie geen lijntje Marin? Dat is belangrijker dan het punt waar hij staat. Is het een rechte lijn of een afbuigende?
R. 2013
D. 2016
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 12 Mei 2017 12:00

Re: Voeding & groei situatie

Verder zou ik je echt willen adviseren om meer live te voeden. Dat is het allerbeste voor je productie. Komt hij binnen twee uur weer? Dan lust hij wat meer. Meldt hij zich na drie uur weer? Dan heeft hij blijkbaar lekker gegeten.
R. 2013
D. 2016
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 12 Mei 2017 12:00

Re: Voeding & groei situatie

Ik heb geen antwoord op al je vragen. T zat met 6 weken nog op -2,5.hij is nu bijna 1 en zit nu op -1
Ik kolfde te weinig voor alle voedingen dus ik ben in overleg met de kraamzorg Hero baby gaan combineren met bv.
We zaten toen op 8 voedingen per dag en 6 kreeg hij kv.
Hij begon toen ineens te groeien als een malle. Voor mij een teken dat het goed zo was.

Ik moet nu weer werken dus kan even niet uitgebreider antwoorden
2016
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 12 Mei 2017 12:04

Re: Voeding & groei situatie

Heb je al overwogen om een kinderarts te bellen om je vragen mbt gewicht te vragen? Misschien heb je meer vertrouwen in een bevestiging van een kinderarts? En als deze het niet voldoende vind dan weet je ook wat je moet doen (meer kolven of bijvoeden).

Ik heb bij mijn tweeling ook af en toe kunstvoeding bijgegeven als ik te weinig tijd had om alles bij elkaar te kolven en mijn zoon dronk veel meer dan mijn dochter dus ik denk dat het vooral ook aan de behoefte van je kleintje ligt. Kunstvoeding hoef je niet te overleggen hoor, daar ben je als ouders helemaal eigen baas over. Als je kiest om bij te voeden is het het beste om wat kv met bv te mengen omdat kv toch anders smaakt (altijd dezelfde smaak terwijl borstvoeding elke keer verschillend smaakt) en het valt ook wat zwaarder op de maag, dan kan hij daar eerst wat aan wennen en kun je steeds meer kv toevoegen.
Je moet er alleen wel rekening mee houden dat je productie keldert als je met kv gaat bijvoeden. Als je dat geen probleem vindt is er natuurlijk niets aan de hand.

Hoe kolf jij? Ik had zowel een elektrische als een handkolf, maar kolfde met de handkolf duidelijk veel meer dan met elektrisch kolven, misschien zou je daar nog wat in kunnen veranderen zodat je niet vaker hoeft te kolven maar per keer wel wat meer. Met live voeden krijgen ze er vaak ook veel meer uit dan wanneer je kolft en het is ook beter voor je productie, dus misschien toch vaker doen en eventueel voor en na het voeden even wegen? Snap wel dat je ivm de hoeveelheid kolven prettig vindt omdat je dan weet hoeveel hij binnen heeft gehad.
Heb je al eens gevoed met een tepelhoedje? Misschien vindt hij dat makkelijker drinken dan zo aan de borst.
Laatst gewijzigd door Chaos op 12 Mei 2017 12:07, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Maan

Kletskop

Berichten: 794

Geregistreerd: 29 Jul 2016 12:50

Bericht 12 Mei 2017 12:06

Re: Voeding & groei situatie

Heb je het gewicht van O wel eens ingevuld op de groeicurve van de website borstvoeding.com? Borstgevoede kindjes groeien vaak anders dan flesgevoede kindjes. Misschien volgt hij dan wel een mooie curve. Dat hij niet gemiddeld is, maakt niet uit, als hij maar wel zijn eigen lijn ongeveer volgt. En geen ondergewicht krijgt, dus alert blijven is natuurlijk goed.

En ik zou je kolf na laten kijken. Wat je er laatst over schreef in het borstvoedingstopic, klonk alsof de kolf niet goed functioneert en dat zou de wisselende opbrengsten ook kunnen verklaren. (Als het iemand anders was, dan heb ik me vergist.)
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 12 Mei 2017 12:08

Re: Voeding & groei situatie

Ik zou gewoon een andere LK inschakelen. Waarom niet? Ik had er eentje die ik ook mocht appen, hartstikke handig.

Die curves vind ik altijd wat engig. WHO is toch ook gebaseerd op kindjes die ook FV krijgen en ziet er daardoor toch ongunstig uit voor BV-kindjes? T zat ook heel laag volgens CB, maar volgens de borstvoedingscurve viel het hartstikke mee. Of haal ik even wat termen door elkaar? Nouja wil je ook niet onzeker maken :)

Deze link is ook nog wel interessant!

https://kiind.nl/paniek-om-de-groeicurve/

Wat vind je zelf dan van hoe hij groeit en hoe hij zich gedraagt? En hoe hij drinkt? Als je niet denkt aan de adviezen en aan curves maar gewoon aan wat je voelt en hoe hij op jullie overkomt? Da's lastig hoor, dat snap ik.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 08:52

Bericht 12 Mei 2017 12:11

Re: Voeding & groei situatie

Ahh ik wil je vooral even een hart onder de riem steken Marin. Niks aan dat gepuzzel zo.

Belangrijkste is zijn eigen groeilijn en waar dat op de curve zit maakt niet zoveel uit. Als de lijn ernstig naar beneden afbuigt is er over het algemeen pas reden tot zorg.

Ik zou m waar mogelijk live voeden, dat is veel beter voor je productie en hij krijgt er waarschijnlijk ook meer uit dan jij met de kolf. Daarnaast alles was je kolft ook aanbieden, laat de hoeveelheden uit de rekensommetjes maar zoveel mogelijk achterwege. Gewoon alles geven en drinkt ie t op is t prima. Zo niet jammer dan, volgende voeding beter. Voorraad opbouwen komt later wel weer. Misschien elke voeding aanleggen en m daarna alsnog ook flesje gekolfde melk aanbieden?

Oh en ter geruststelling: hoe vol of leeg je borsten voelen wil niet altijd wat zeggen. Kindje kan er alsnog genoeg melk uithalen ook al voelen ze leeg. En mocht t net niet genoeg zijn krijgt je lijf daarmee juist de trigger om de productie te verhogen.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3293

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:20

Bericht 12 Mei 2017 12:22

Re: Voeding & groei situatie

In het draagdoekentopic heb je het erover dat O. Begint te happen als hij in de doek zit. Ik maak uit jouw tekst niet op dat je hem dan ook aanlegt. Ik zou dat dus wel gewoon doen. Je wilt enorm de controle hebben over het aantal cc's dat hij binnenkrijgt dus kolf je en geeft hem dat. Maar ik zou bij happen wel gewoon aanleggen. En indd de groeicurve van borstvoeding.com aanhouden. En je niet zo druk maken. Sorry maar wow wat gaat er veel van jullie energie zitten in zijn gewicht terwijl hij het hartstikke goed doet! Dat is, lijkt mij, een veel belangrijkere graadmeter.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 12 Mei 2017 12:23

Re: Voeding & groei situatie

Lief dat er al veel uitgebreide reacties komen.

Even reagerend per onderwerp:

- Second opinion lactatiekundige gaan we inderdaad doen. Lijkt me wel prettig. Voicemail ingesproken maar nog geen antwoord.

- Zijn gehele lijntje heb ik hier niet bij de hand, maar is wel stijgende omdat hij nu wel groeit (hij had eerst een gigantische dip). Maar hij zit wel laag inderdaad. Maar zolang hij zelf groeit en een groeiend lijntje laat zien is het niet zo erg dat hij in zo'n laag percetiel zit?

- Live voeden overdag probeer ik nu inderdaad wat meer te doen. Als hij na 2 uur komt bijvoorbeeld of eigenlijk zodra hij aangeeft honger te hebben (handjes bij mond, happen als een spechtje, etc). Dat heb ik zojuist ook gedaan. Echter heb ik wel het gevoel dat hij minder goed drinkt dan. Iedereen zegt dat een baby altijd meer uit de borst haalt dan wanneer je kolft, ik twijfel daar aan. Maar ik ga hem niet 20 minuten laten huilen als hij dan al komt, om te wachten tot ik gekolfd heb. Dan inderdaad live voeden en dan is het hopelijk nog goed voor m'n productie ook.

- Dat klinkt als een goede combinatie en goede ervaring uiteindelijk met die oplossing Salome.

-Chaos, is dat iets waar je bij een kinderarts terecht bij kan? Via de huisarts? Ik weet gewoon niet zo heel goed waarvoor je nou naar het CB moet en waarvoor echt naar een 'echte' arts. Is een CB arts uberhaupt een echte arts? Lijkt me wel toch? Maar anders kunnen we zo naar Ho of Ha ziekenhuis. Ik weet niet wanneer in welke situatie dat nodig zou zijn?

- Tepelhoedje heb ik vanaf dag 2/3 gebruikt omdat hij vanaf het begin al niet goed hapte. Intussen heeft hij meer kracht en voed ik nu vaker zonder tepelhoedje, om hem dat te leren en dat gaat steeds beter. Hij laat echter wel veel los zonder tepelhoedje dus het is wel meer werk, maar dat vind ik het wel waard. Met tepelhoedje wordt het intussen echt een zooitje, melk stroomt er onder vandaan. Blijkbaar zuigt hij nu toch krachtiger en komt er meer melk uit dus op zich goed teken, maar ik oefen nu dus vaker zonder.

- Over kolven: Ik heb een elektrische dubbelkolf, de Medela Freestyle. Dat was ik inderdaad Hasse. De ene keer pakt ie het vacuum wel goed, andere keer niet. Maar zelfs als ie het goed pakt is de opbrengst zeer wisselend.

- Borstvoeding.com groeicurve nog niet ingevuld, ga ik doen. Zag dat dat geld kost (geeft niets), maar moet ik even voor gaan zitten dan en ga nu eerst naar het CB. Dank je voor de tip!

En daarnaaast heel fijn dat jullie zulke lieve woorden hebben. Dat helpt al! Het is een heerlijk lief en alert kind, kan al zo goed volgen en kijken en oogt sterk, maar hier maak ik me wel gewoon zorgen over.
Let's discover the world together.
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 12 Mei 2017 12:29

Re: Voeding & groei situatie

Spencer schreef:Verder zou ik je echt willen adviseren om meer live te voeden. Dat is het allerbeste voor je productie. Komt hij binnen twee uur weer? Dan lust hij wat meer. Meldt hij zich na drie uur weer? Dan heeft hij blijkbaar lekker gegeten.


Hier ben ik het wel mee eens... mijn E. vraagt de ene dag om wat meer voeding dan de andere dag. Soms is ze wat sneller klaar en er zijn dagen dat er wat meer of minder tijd tussen de voedingen zit (E. komt ook in de nacht nog).

Ik vroeg mij af of jullie lijn, stabiel, oplopend of naar beneden afbuigt?

Dochter hier is een kleintje, 10 maanden geweest, weegt 6240 en is 61,5cm. Zij zit nu net op de rode lijn van de who curve en als ik de curve van het cb gebruik zit ze onder de -3 lijn. De kinderarts (in het ziekenhuis, niet het cb) zei dat zolang zij tevreden is, zich conform leeftijd ontwikkelt, er groei blijft dus niet stabiel of afvallen maar echt groei in de lengte of gewicht het prima is.

Ik drink trouwens Piramide Sprookjesbos kabouterfeest thee, een kruidenthee voor moeder en kind. Als ik het idee heb dat mijn productie niet zo geweldig is drink ik dat en dan trekt het vaak weer wat bij.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 12 Mei 2017 12:33

Re: Voeding & groei situatie

Marin wij zijn bij de kinderarts terecht gekomen via de huisarts. Ik ging daar naartoe vanwege E. haar lage gewicht en het vele ziek zijn (van de maand was ze ongeveer de helft ziek).
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Maan

Kletskop

Berichten: 794

Geregistreerd: 29 Jul 2016 12:50

Bericht 12 Mei 2017 12:43

Re: Voeding & groei situatie

Ik had een andere kolf van Medela en af en toe pakte hij bij mij het vacuüm ook niet. Dat werd veroorzaakt door ofwel een minuscuul randje van mijn bh dat tussen de kolfschelp zat, of het witte membraan zat niet goed (dat hele kleine witte 'velletje').

Met mijn andere kolf heb ik echt hetzelfde probleem als jij nu, maar dat ligt echt aan de motor, die is niet krachtig meer en wisselt heel erg in zuigkracht en vacuüm trekken. Maar die kolf is al oud en heel vaak gebruikt. De motor is op. Ik denk dat jij de kolf nieuw hebt gekocht?

Je zou voor het kolven eventueel ook nog even je borsten kunnen verwarmen met een warm gemaakt washandje. Warmte helpt bij een snellere toeschietreflex en daar heb je wat moeite mee toch? De wisselende opbrengst kan ook nog komen doordat je juist geen toeschietreflex krijgt. Dus krijg je hem wel --> mooie opbrengst. Krijg je hem niet --> 10-20 cc. Je voelt de tsr niet, toch? Je kunt het wel zien, als je begint met kolven, dan 'trekt' de kolf er minuscule drupjes uit. Als de tsr komt, dan begint de melk te 'stromen'.

Wat lastig zo hè? Ik vond die eerste maanden best pittig, het is zo'n zoektocht steeds wat wel en niet werkt. En misschien zeg je over 4 maanden wel dat O gewoon een lichte slanke knul is, geen grote eter, maar wel altijd alert en energiek, maar nu moet hem op dat vlak ook nog leren kennen. Het komt allemaal wel goed, of met borstvoeding, of met flesvoeding, maar nu ben je er maar druk mee om je weg te vinden.
<<

Anoniem197

Bericht 12 Mei 2017 12:55

Re: Voeding & groei situatie

Even heel kort, heb ook geen andere berichten gelezen.

Zoon deed het ook niet op bv. Ik moest hem van de kinderarts bijvoeden met kv. Het cb gaf weer hele andere adviezen. Nu nog als ik een vraag heb, krijg ik als antwoord dat ik het maar op internet moet opzoeken. Ja sorry maar daarvoor ga ik er niet heen. Ik ga dus niet meer alleen voor de prikjes.
Bel nu nog de dokter voor een doorverwijzing. Jij maakt je zorgen en daar moet je wat mee doen.
En ik zie het inderdaad als -2, net als jullie. Marin, jouw gevoel moet je erkennen en niet wegstoppen! Dus luister naar jezelf, jij bent de moeder en jouw gevoel zegt dat het niet goed gaat. Vertrouw daarop!
Wij zijn overigens na 6 weken bv en bijvoeden overgestapt op volledige kunstvoeding vanwege pijn maar had liever langer gegeven. Als jij door wil gaan, moet je nu actie ondernemen. Hoe langer je wacht des te minder productie denk ik.
<<

Anoniem258

Bericht 12 Mei 2017 12:59

Re: Voeding & groei situatie

Spencer schreef:Verder zou ik je echt willen adviseren om meer live te voeden. Dat is het allerbeste voor je productie. Komt hij binnen twee uur weer? Dan lust hij wat meer. Meldt hij zich na drie uur weer? Dan heeft hij blijkbaar lekker gegeten.


Dit idd. Als ze aan de borst drinken krijgen ze er meer uit dan jij met de kolf. En ik zou tussendoor juist zo min mogelijk wegen, proberen het los te laten, hoe lastig dat ook is. Ik werd er juist gestresst van. Je weet dan bij live drinken idd niet precies wat hij binnen krijgt, maar ik legde bij huilen gewoon weer aan, niet altijd even leuk en erg vermoeiend, maar daar deden ze het bij mij het beste op, ipv maar constant proberen volgens de klok te voeden.
Hier 4 kinderen aan de borst gehad, en alle 4 altijd op de onderste lijn gezeten, maar volgden wel hun eigen lijn, op de tweeling bij 13 maanden na, die begonnen toen echt flink af te buigen en moesten een tijdje Fantomalt erbij.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15894

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 12 Mei 2017 13:02

Re: Voeding & groei situatie

Marin, ik gooi gewoon mijn gedachten er maar even in, na het lezen van je verhaal. Hopelijk vind je het niet te kort door de bocht.

Als ik jouw verhaal lees, proef ik veel 'stress'. Het roept herinneringen waarvan ik nu denk: had ik het maar wat meer laten gaan, hij is gewoon groot geworden zonder problemen. Als ik jouw andere verhalen lees en je foto's bekijk, hoor en zie ik een zoete, tevreden, gezonde baby, die zich goed ontwikkelt en zelfs al naar je lacht. Kijk daar naar en wat minder naar die groeicurve. Hij zit misschien net boven de ondergrens, maar hij zit niet onder die grens.

Naar mijn idee hoef jij je niet zoveel zorgen te maken om O. Ik gun je een persoon die jouw duidelijkheid kan verschaffen omtrent de manier van voeden en hoop dat dit je rust en duidelijkheid geeft. O. doet het volgens mij echt heel goed!
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5349

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:12

Bericht 12 Mei 2017 13:03

Re: Voeding & groei situatie

De kolf die je nu gebruikt, heb je van iemand geleend toch? Ik las laatst een stukje namelijk waarin dat af werd geraden omdat je de technische staat dan niet weet. Eerst leek me dat een verkooppraatje, maar ik bedenk me nu dat ik veel fijner, makkelijker en meer kolf nu ik mijn nieuwe kolfaparaat heb.

Ik had er eerst een gehuurd (medela Symphony) en nu dus een gekocht zoals je weet (Horigen chicture)
Deze vind ik ook erg fijn omdat de borstschilden van siliconen zijn, ze omsluiten je tepel echt. Misschien is dat wat?
10.04.17
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1026

Geregistreerd: 08 Dec 2013 12:23

Bericht 12 Mei 2017 13:08

Re: Voeding & groei situatie

Even kort over de kolf; hier hetzelfde probleem gehad met de Freestyle! Ik heb de zuigkracht (wat een stom woord in deze context eigenlijk :laughcry: ) laten doormeten in de winkel (Babypark) en daar bleek uit dat het aan het vacuüm lag. Vanwege de garantie is hij toen opgestuurd, maar de oplossing bleek heel simpel: de connectoren vervangen. Deze kun je via bol.com zo aanschaffen eventueel. Volgens de fabrikant zijn die dingen erg gevoelig en zelfs een minuscuul haarscheurtje in het plastic of veroudering van de rubbers kan dit probleem geven. Voor slijtage van de motor moet de kolf wel heel intensief gebruikt zijn (je hebt hem geleend toch?). Hier was daar pas sprake van met een maand of 12 (fulltime kolven). Dus ik zou even die connectoren checken en het slangetje!
<<

Joontjuh

Kwebbel

Berichten: 306

Geregistreerd: 03 Sep 2013 08:04

Bericht 12 Mei 2017 13:16

Re: Voeding & groei situatie

Geen idee of je aan mijn verhaal iets hebt, maar zal het hier toch ff neerzetten, al is het maar om hoop uit te putten.

Onze dochter dronk in eerste instantie niet meteen uit de borst. Door goede hulp en begeleiding van de kraamhulp en verloskundige uiteindelijk wel met behulp van een tepelhoedje en kolven. Helaas bleek ik na een week of anderhalf borstontsteking te hebben. Na wegen op het bureau en een bezoek aan de huisarts begonnen met kolven om de ontsteking weg te krijgen. Dit ging goed, maar mijn productie bleek niet genoeg, uiteindelijk heeft dochterlief 7,5 maand borstvoeding gekregen, waarvan 4 maanden met tepelhoedje en hiernaast nutrilon als bleek dat alleen borstvoeding niet genoeg was. Dit is voor ons een redden om nu wederom borstvoeding te gaan geven, eventueel weer een combi. Dus wie weet helpt bij jullie de combinatie ook. Wij zien het maar als het beste wat we haar konden geven, in dit geval van 2 werelden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
<<

Bibi

Noob

Berichten: 197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:17

Bericht 12 Mei 2017 13:29

Re: Voeding & groei situatie

Dubbel, ging iets mis met plaatsen
Laatst gewijzigd door Bibi op 12 Mei 2017 13:30, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Bibi

Noob

Berichten: 197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:17

Bericht 12 Mei 2017 13:30

Re: Voeding & groei situatie

Wat lastig Marin! Ik zou ook zoveel mogelijk aanleggen, bij iedere kik die hij geeft. Normaal gesproken zitten er rond de 6 weken vaak weer regeldagen, dan kan hij live dit ook bet beste regelen en wordt jouw productie ook weer aangepast op zijn behoefte.
Een tip voor het kolven, er inderdaad 1 huren, die zijn vaak wat sterker. Je kunt ook bij de huisarts vragen om een oxytocine neusspray, dat zorgt voor een goede toeschietreflex. Misschien is de kolf opbrengst beter dan omdat de melk blijft stromen.

Onze dochter zat ook telkens onder de gemiddelde lijn, maar volgde wel haar eigen lijntje. Dus niet afbuigend, maar wel onder het gemiddelde.

Ik zie ook dat je langs een ander CB wilt gaan om te wegen, ik zou daar wel mee opletten, een andere weegschaal kan ook een ander gewicht aangeven.
Veel succes! En als ik hoor dat hij heel tevreden is, zou ik mij niet teveel zorgen maken(dat zorgt ook weer voor minder opbrengst)
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:18

Bericht 12 Mei 2017 13:39

Re: Voeding & groei situatie

Ik vind je stoer Marin! Dat allereerst!

Al het belangrijke is hierboven al eens gezegd. Saga noemt de huurkolf. Volgens mijn lactatiekundige indertijd zijn de gewone borstkolven onvoldoende krachtig om de productie goed op gang te brengen. Wij hebben toen zo'n enorm geel apparaat van Medela gehuurd om te zien of dat de productie goed zou doen. Wellicht nog te overwegen? Je bent nu toch ook met kolven bezig.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 12 Mei 2017 13:52

Re: Voeding & groei situatie

Even snel antwoord want ik ga zo rijden. Kom net bij het CB in andere gemeente (hoi Bazinga) vandaan en daar weegt ie wel 75 meer dan weegschaal vanochtend. En dat is dus 145 gr groei in drie dagen. Dat is dus hartstikke veel! Snap er echt geen hout van waarom dat zo erg verschilt, die CB weegschalen zijn toch geeikt zou je zeggen. Waarom zit daar zoveel verschil tussen? Maar goed, dit is iig beter, hij laat zelf goed groei zien op z'n eigen curve en zit dan nu net boven de - 1 lijn. Dat is niet zo heel erg volgens mij en stelt iig hartstikke gerust.

Ik blijf 'm idd lekker aanleggen. En over die kolf. Ik heb 'm geleend van m'n schoonzus die 'm 2x 8 maanden intensief heeft gebruikt. Wel alle onderdelen op het kolf motor onderdeel na vervangen uit hygiënisch oogpunt. Dus dat is allemaal nieuw. Maar misschien is ie niet zo goed meer inderdaad. Als ik blijf kolven misschien toch de investering waard om zelf eentje te kopen.

Pfff ik vind het inderdaad heel erg zoeken.

Oh ja oxytocine neusspray gebruik ik ook. Volgens mij zit ik aan alle hulpmiddelen al vast. Daarom ook de zorgen, want ik dóe voor m'n gevoel al zoveel. Maar als ie nu weer gewoon wél blijkt te groeien, is er ook geen zorg meer. 't is maar ingewikkeld.
Let's discover the world together.
<<

Wasmand

Kletskop

Berichten: 527

Geregistreerd: 09 Okt 2013 20:19

Bericht 12 Mei 2017 13:58

Re: Voeding & groei situatie

Zelf ben ik geen fan van de cb artsen hier. Het moest altijd snel, snel en hebben diverse dingen over het hoofd gezien oa afplatting.
Ik ben dus zelf hulp buite het cb om gaan zoeken.
Ik denk dat het verstandig is om een lk in te schakelen maar dat doe je al. Wacht even af wat zij hiervan vind anders kan je altijd gaan bijvoeden oid.
Succes
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers