Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Open ended play

<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 09 Mei 2017 11:17

Open ended play

Open ended play is spelen met fantasie en kinderen vrij laten om hun eigen creativiteit en spel kwijt te kunnen. Het speelgoed beweegt niet uitzichzelf en maakt geen geluid zonder te spelen.

Zijn hier nog meer ouders bewust mee bezig?

Voorbeelden die de meeste kinderen vaak wel tot hun beschikking hebben zijn:

Houten blokken
Afbeelding

Verkleden
Afbeelding

Keuken, winkel
Afbeelding

Duplo
Zandbak

Andere ideeën:
Bilibo
Afbeelding

Wobbel
Afbeelding
Grimms regenboog

Wie weet er nog leuke aanvullingen voor dit rijtje?
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5678

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 09 Mei 2017 11:20

Re: Open ended play

Hier kunnen ze een hele hoop met knutselspullen, en dan echt van alles.lege dozen, flesjes, stroken papier, medicijndoosjes etc etc
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Anansi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 352

Geregistreerd: 02 Okt 2016 15:34

Bericht 09 Mei 2017 11:23

Re: Open ended play

Boomtakken, dennenappels, eikels, schijven van boomstammen, Kapla.
<<

Anoniem301

Bericht 09 Mei 2017 11:30

Re: Open ended play

Leuk! Ik heb liever ook geen speelgoed van plastic dat geluid maakt, maar ik ben er niet heel streng in ofzo. Dus we hebben het wel in huis, ik geloof 2 dingen die geluid maken.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11564

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 09 Mei 2017 11:35

Re: Open ended play

Ik heb hier echt van alles in huis van zoef zoef en toet toet tot en met blokken en de boog met halve schijven (nog meer mogelijkheden). J speelt met alles ongeveer even veel. Wel vind ik het vrij zinloos als hij voor zijn verjaardag nog meer van dat spul krijgt. Voor hem vraag ik dit jaar dus zo'n mooie houten glijbaan voor in de tuin en eventueel nog een wobbel. De wobbel is het eerste waar hij heen loopt als we bij mijn nichtje zijn dus dat komt vast goed. En eigenlijk vermaakt hij zich op het moment het beste met siliconen cupcakevormpjes haha
2015 💙
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 09 Mei 2017 11:36

Re: Open ended play

Wij hebben heel veel wat geluid maakt.
Vooral van toetoet auto's.

Maar hij speelt net zo goed met een knuffel of een doekje.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

anoniem196

Bericht 09 Mei 2017 11:37

Re: Open ended play

Wij hebben kant en klaar herrie speelgoed.
Maar ook een zandbak, duplo, lego, houten regenboog, klei en knutselspullen.

Met lege doosjes, wc rollen en papier maakt de oudste de leukste dingen.
Ook buiten maakt ze van alles van een paar planken en takken.

Ik ben er niet heel bewust mee bezig maar let er wel een beetje op
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:46

Bericht 09 Mei 2017 11:46

Re: Open ended play

Wij gaan hier ook heel bewust mee bezig.
10-08-2017 ♥
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2448

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 12:30

Bericht 09 Mei 2017 12:01

Re: Open ended play

Ik ben van mening dat je er zoveel mee bezig kan zijn, maar als het niet in je kinds karakter zit om zelf te spelen en/of zelf spel te maken, valt er ook niet heel veel mee te doen. Ook over dat speelgoed met herrie is natuurlijk nagedacht, daar zit vaak ook een hele filosofie achter.

Wij hebben hier van alles wat, en ze spelen met alles en niks. Meeste profijt hebben ze nog van fietsen of trampolines, of speelhuisjes, maar ook de tablet met spelletjes vinden ze fijn. Maar ik vind de wobbel bijvoorbeeld veel te veel geld voor een stuk hout, superleuk, maar ik ga dat er dus echt niet aan uitgeven.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11564

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 09 Mei 2017 12:04

Re: Open ended play

Stiekem vind ik de wobbel zelf ook tof daarom twijfel ik ook over een xl of een gewone. J vind het namelijk echt heel erg leuk om samen op de wobbel te staan.
2015 💙
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 13:38

Bericht 09 Mei 2017 12:24

Re: Open ended play

J wil in de winkels altijd het liefst speelgoed dat mega veel herrie maakt maar eenmaal thuis speelt ze uren met lego, kleine poppetjes en haar barbies dus juist dingen die geen geluid maken uit zichzelf.
S heeft natuurlijk nog niet echt veel te 'willen' hierin maar ze kan al wel heerlijk spelen met diertjes, blokjes en bakjes. Speelgoed waar vanzelf herrie uit komt schrikt ze altijd van. We hebben ook wel speelgoed dat rammelt en piept als je er mee speelt en dat vind ze wel machtig interessant.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5875

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 09 Mei 2017 13:11

Re: Open ended play

Ik vind houtenspeelgoed ed. veel leuker en koop dat ook eerder voor S, zo heeft hij inderdaad bakken vol met blokken, een keukentje, een brio trein, een wishbone bike ed en we hebben ook al heel lang klei en een zandbak e.d. in huis.
Natuurlijk heeft hij ook plastic speelgoed maar de dingen met geluid probeer ik voor mijn eigen rust/plezier zo min mogelijk in huis te halen. We hebben eigenlijk alleen 2 toettoet auto's en een vuilnisauto van Little people die hij beide gekregen heeft. Maar hij heeft ook allerlei plastic dieren bijvoorbeeld, die maken verder geen geluid en duplo e.d. is uiteraard ook van plastic.

Ik merk dat op dit moment zijn voorkeur heel erg uitgaat naar constructiespeelgoed, zo bouwt hij hele dierentuinen met zijn blokken en zet daar zijn dieren dan weer in. Ook bouwt hij graag met Duplo, ik heb laatst magformers voor hem besteld ( nog niet binnen) omdat hij daar zo leuk mee speelde bij een ander kindje, wel plastic speelgoed maar ook constructiespeelgoed.
Hij heeft nog niet echt verkleedkleding, alleen een koksmuts en schort bij zijn keukentje, dat kreeg hij met zijn tweede verjaardag en keek hij in eerste instantie niet echt naar om, nu met bijna 2,5 begint hij dat echt heel leuk te vinden.

Ik vind een Wobbel bijvoorbeeld heel leuk, maar ik zie kindjes die er heel enthousiast mee spelen en ook kinderen die er niet naar om kijken en dan vind ik het echt heel veel geld voor een kromme plank ( zoals mijn man het noemt). Die zal ik niet snel zelf kopen dus, maar het wel leuk vinden als hij die van iemand cadeau zou krijgen bijvoorbeeld.

Hij heeft ook een Waytoplay autobaan gekregen van vrienden voor zijn verjaardag, vond ik er super leuk uit zien, maar hij kijkt er niet naar om, best zonde aangezien het behoorlijk prijzig is, misschien komt het nog hoor, maar voor nu vind hij het leuker om de stukken te stapelen e.d. dan er gewoon braaf met een auto overheen te rijden.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem281

Bericht 09 Mei 2017 13:29

Re: Open ended play

Ik heb echt van alles in huis, Toet Toet en dergelijke maar ook blokken en houten speelgoed. Wat ik ook stiekem steeds naar voren schuif, zijn instrumenten! Een trommel, een tamboerijn (een echte, niet die van Vtech​) en een keyboardje. Tobias speelt eigenlijk met van alles maar vindt de oranje doppen van flessen vers geperste jus nog t leukst denk ik.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 09 Mei 2017 13:46

Re: Open ended play

Wij hebben die Bilibo ooit gekocht voor Ezra, maar daar wordt echt niks mee gedaan. Verder hebben we dat keukentje van Ikea en het winkeltje van Haba, maar daar wordt momenteel ook niet heel veel (meer) mee gespeeld, misschien komt dat wel weer een keer. Verder vooral veel poppetjes. Playmobil, Lego Friends, My Little Pony, enzovoort. Er zitten een paar dingen bij die geluid maken, de meeste dingen doen dat niet.

Ezra houdt wel heel erg van speelgoed dat geen speelgoed is (reclamefolders, herfstbladeren, aarde, modder, scheerschuim, tasjes van winkels), maar in hoeverre zijn spel fantasiespel is of meer sensopathisch, is eigenlijk moeilijk te zeggen.

Toen ze baby/dreumes/peuter waren hadden ze zowel dingen die geluid maakten als dingen die geen geluid maakten. Ik was daar niet heel strikt in.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

anoniem203

Bericht 09 Mei 2017 13:48

Re: Open ended play

Hier ook allerlei soorten speelgoed. Ze hebben beide een grote fantasie en kunnen goed uit de voeten met simpele dingen zoals een lege fles of een tak. Ik vind het ook altijd prachtig om te zien als ze beide buiten spelen en met niks hele verhalen verzinnen. Binnen speelt mijn oudste het liefst met auto's en Lego en mijn jongste vind van die simpele poppetjes, puzzels en auto's leuk. We hebben een mix aan speelgoed. Hysterische plastic dingen met licht en geluid en en speelgoed van hout.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 09 Mei 2017 14:14

Re: Open ended play

Het grappigste wat wij hebben aan geluidmakend speelgoed is trouwens een Duitstalig schip van The Octonauts (of dus Die Oktonauten). Ik dacht dat het ding Engels zou zijn en mijn dochter verstaat goed Engels, dus dat was prima, maar ik had er niet aan gedacht dat als ik zoiets bij de Duitse Amazon zou bestellen, het dus in het Duits zou zijn (wat ze dus niet verstaat). Dat schip zegt zinnen als: "Lös den Okto-Alarm aus! Oktonauten! In den Schleusenraum! Wir müssen das Netz benutzen, um den Meeresbewohner zu retten!"
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 09 Mei 2017 19:45

Re: Open ended play

Ik ben er niet bewust mee bezig..maar we hebben nu ook niet echt veel speelgoed met geluid meer. Toen ze klein waren had ik dat wel. Rollie de rups. Rrrrrrrrrrrrrrrollen maar... ooh ik kan dat melodietje nog.

Nu is het van alles, buiten spelen met de fietsen, speelhuisje, schommel en rekstokken. Binnen met playbmobil of andere speelgoedpoppetjes, knutselen of tekenen. Maar ook vinden ze het heel fijn om gewoon even tv te kijken of op de ipad te mogen. En wij hebben de welbekende wobbel. Hij is zeker prijzig, mijn vriend het idd ook een krom getrokken plank. En ik denk niet dat mijn kinderen er elke dag mee spelen maar een paar keer per week wordt hij toch wel gebruikt als van alles.
:heart: :heart: 2011
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 09 Mei 2017 20:12

Re: Open ended play

Nee, ik ben er niet bewust mee bezig, maar ik vind onze zoon wel heel fantasierijk. Bij ons zijn lege dozen echt een succes. Vandaag was het een bus en een huis. Een opgevouwen doos was laatst een schamp waar een graafmachine af ging. Hij speelt graag met takken.

Verder heeft hij zowat meer gereedschap dan zijn vader en gaat daar ook vaak mee helpen. Dat stimuleren we niet uit eerste hand (vinden we wel heel leuk), dat komt uit hemzelf.

En auto's in het algemeen, maakt niet uit welk merk/type. Maakt hij zelf hele files mee.

Houten treinbaan. Hij wilt nu nog best veel hulp met de bouw, maar verzint zelf hele verhalen.

Voldoet dit dan aan 'open ended play'?
L2014 & H2017
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 09 Mei 2017 20:15

Re: Open ended play

Mijn oudste dochter vind kleien, puzzelen, verven, kleuren en spelen met haar pop helemaal geweldig. We hebben ook wel speelgoed met geluid (zoef zoef dieren bijvoorbeeld) maar daar kiest ze zelf niet zo snel voor. We bieden allerlei soorten speelgoed aan en hieruit kiest zij zelf haar voorkeuren. Ik vind het belangrijker dat mijn kinderen zelf ontdekken waar hun interesses en voorkeuren liggen dan om alleen open ended speelgoed aan te bieden. We hebben ook veel van Grimm's maar daarvan worden eigenlijk alleen de grote blokken van gebruikt. Hopelijk gaat de jongste er meer mee spelen. Er wordt hier ook veel met lege dozen gespeeld.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9419

Geregistreerd: 25 Nov 2015 16:30

Bericht 09 Mei 2017 20:18

Re: Open ended play

Ik ben hier niet echt bewust mee bezig maar F. speelt met van alles. Ze heeft zoef zoef, little people, duplo, houten blokken en haar grote liefde een poppenwagen met pop. Daar is ze op het moment heel druk mee. Verder wil ze altijd lege doosjes/ verpakkingen hebben en die mogen ook pas weg als ze op bed ligt, eerder krijg ik ruzie.
⁠♡♡♡
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 09 Mei 2017 20:22

Re: Open ended play

Bijna alles uit je openingspost heb ik maar er wordt echt met van alles gespeeld ook little people ed. Dit hebben zw gekregen en dat vind ik prima. Playmobil en Barbies hebben ze ook.Dus ja ik vind het een mooie gedachte en stimuleer het zeker maar in praktijk is het wat anders gelopen... overigens is de fantasie zeeeeer ruim
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2381

Geregistreerd: 08 Sep 2016 16:43

Bericht 09 Mei 2017 22:31

Re: Open ended play

Hé leuk topic! Ik ben er wel bewust mee bezig. We hebben 1 bootje op batterijen gekregen en verder -gelukkig!- niet. We hebben veel houten speelgoed. Ostheimer en Holztiger dieren vind ik ook zo leuk (zoon gelukkig ook ;) )
Montessori vind ik ook interessant, dus J helpt ook veel mee of hij doet dingen zelf. Met eten klaarmaken, klussen, stofzuigen, wasmachine en droger aanzetten, dieren eten geven etc. Dat is voor hem ook een vorm van spelen natuurlijk
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Anoniem272

Bericht 09 Mei 2017 23:31

Re: Open ended play

Hahaha, Susan, die Duitse boot :laughcry:

Mijn tips voor 'open ended play' speelgoed:
- Hubelino knikkerbaan (past op duplo, dus fijn te combineren)
- houten treinbaan
- 'gewone' legoblokjes
- krijtbord
- Quercetti is een leuk merk, bijvoorbeeld de Georello-lijn is tof constructiespeelgoed waar kinderen zelf iets mee kunnen bedenken. En de rollercoaster is ook mooi!

Afbeelding
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:46

Bericht 10 Mei 2017 06:11

Re: Open ended play

Filoria, die is leuk zeg.
10-08-2017 ♥
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:06

Bericht 10 Mei 2017 07:41

Re: Open ended play

Oh als dat zo heet hebben ze dat hier ook alleen maar. Als baby wel speelgoed met geluidjes maar nu eigenlijk niet meer.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers