Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Nuchter zijn

<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 09 Mei 2017 08:58

Nuchter zijn

Ik lees heel vaak dingen als "daar ben ik te nuchter voor", ook in situaties die volgens mij niets met nuchterheid te maken hebben. Soms lijkt het ook wel een vorm van borstklopperij, zo van: Kijk mij eens nuchter zijn in deze wereld van hysterische mensen.
Wat is voor jullie de betekenis van nuchter zijn? (En dan bedoel ik niet die alcohol-gerelateerde betekenis.)
Wanneer gebruik jij de woorden nuchter zijn? En vind je het iets positiefs om nuchter te zijn?

♥♥
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 09 Mei 2017 09:17

Re: Nuchter zijn

Ik vind hetzelfde als jij, soms roepen mensen dat ze te nuchter zijn terwijl het andere standpunt in feite net zo nuchter is, het is gewoon een ander standpunt, meer niet. En dan komt het inderdaad een beetje verheven over.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem313

Bericht 09 Mei 2017 09:34

Re: Nuchter zijn

Hmm, leuke vraag. Volgens mij ben ik zo iemand die dat zegt; ik zou mezelf in ieder geval wel als nuchter omschrijven. Daar bedoel ik mee dat ik me doorgaans rationeel opstel en beslissingen maken op basis van logisch nadenken en niet op basis van gevoel. Ook ben ik niet spiritueel. Dat is niet 'beter' dan hoe een ander dat doet, gewoon anders. Sowieso is het flauwe manier van discussiëren, alsof je een ander daarmee diskwalificeert - stel je voor dat ik zou zeggen 'mwoah, daar ben ik te slim voor'.
Maar toch, als ik de definitie opzoek - zo nuchter ben ik dan ook wel weer - zegt Van Dale dat nuchter in deze zin verwijst naar 'verstandig en kalm' en dat is geen neutrale, maar een positief-waarderende definitie.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 09 Mei 2017 09:35

Re: Nuchter zijn

Een beetje hetzelfde als jij. Of mensen die bang zijn 'zweverig' gevonden te worden. Of als ik op een feestje niet heb gedronken.
<<

Geel

Bericht 09 Mei 2017 09:43

Re: Nuchter zijn

Toen ik puber was, typeerde ik mezelf vaak als nuchter. Dan deed ik van die testjes, bijvoorbeeld een beroepentest of zo'n flutding uit de Tina, en dan schreef ik 'nuchter' op. Ik bedoelde daar toen mee dat ik vaak kalm en onverstoord bleef waar anderen in mijn omgeving uit hun pan gingen. Bijvoorbeeld met trends en hypes, of spannende of onverwachte dingen. Ik kan even niet zo snel een voorbeeld noemen.

Nu gebruik ik nuchter denk ik nog steeds in die context, maar dan breder. Een nuchter iemand is voor mij een persoon die zich niet snel gek laat maken en redelijk onbewogen blijft onder alle omstandigheden. Een écht nuchter persoon is in mijn ogen ook niet iemand die daar dan verheffend over doet; juist dat zou zijn nuchterheid ongedaan maken. Ik vind oprechte nuchterheid dan ook best een mooie eigenschap, maar niet beter dan iemand die zich wel laat meeslepen door de omstandigheden. Het heeft allebei vast z'n voor- en nadelen.
Laatst gewijzigd door Geel op 09 Mei 2017 09:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 09 Mei 2017 09:46

Re: Nuchter zijn

Caulfield schreef:Hmm, leuke vraag. Volgens mij ben ik zo iemand die dat zegt; ik zou mezelf in ieder geval wel als nuchter omschrijven. Daar bedoel ik mee dat ik me doorgaans rationeel opstel en beslissingen maken op basis van logisch nadenken en niet op basis van gevoel. Ook ben ik niet spiritueel. Dat is niet 'beter' dan hoe een ander dat doet, gewoon anders. Sowieso is het flauwe manier van discussiëren, alsof je een ander daarmee diskwalificeert - stel je voor dat ik zou zeggen 'mwoah, daar ben ik te slim voor'.
Maar toch, als ik de definitie opzoek - zo nuchter ben ik dan ook wel weer - zegt Van Dale dat nuchter in deze zin verwijst naar 'verstandig en kalm' en dat is geen neutrale, maar een positief-waarderende definitie.

Ik zeg het ook wel eens hoor, bijvoorbeeld als het om spirituele zaken gaat, dan zeg ik dat ik daar niet in geloof omdat ik te nuchter ben voor dergelijke dingen. Maar momenteel kampt mijn zoontje met slaapproblemen en dan krijg ik het dus ook wel eens naar mijn hoofd geslingerd. Een collega van mij gebruikte de woorden net nog toen ik aangaf dat D. wel eens bij ons in bed ligt. Reactie was: "Oh daar ben ik nooit aan begonnen hoor, kinderen horen in hun eigen bed. Dat samen slapen, daar ben ik te nuchter voor."

♥♥
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 09 Mei 2017 09:49

Re: Nuchter zijn

De omschrijving van geel vind ik wel een mooie, het inderdaad niet snel gek laten maken niet met elke wind meewaaien. Ik heb ook vaak het idee dat mensen die echt nuchter zijn een heel relaxt en ontspannen leven leiden. Het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat. Kan ik er wat aan veranderen als het me niet zint ja dan doe ik dat en anders jammer dan deal ik er mee.
2015 💙
<<

Anoniem301

Bericht 09 Mei 2017 09:50

Re: Nuchter zijn

Haha volgens mij klopt nuchter in die context niet eens, Elliot. Apart dat je collega het woord nuchter daarvoor gebruikt.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 09 Mei 2017 09:53

Re: Nuchter zijn

Carrie schreef:Haha volgens mij klopt nuchter in die context niet eens, Elliot. Apart dat je collega het woord nuchter daarvoor gebruikt.

Nee dat is dus precies mijn punt! Nu ben ik sowieso wat gevoelig voor opmerkingen over het slapen op dit moment, dus ik reageer iets minder nuchter dan gebruikelijk :angel:
Maar in dit geval ligt het echt niet aan mij, die collega is gewoon van de wap.

♥♥
<<

Geel

Bericht 09 Mei 2017 09:53

Re: Nuchter zijn

Wat gloeiend irritant zeg, zo'n opmerking Elliot. Misschien kun je je toetsenbord even op haar nuchtere voorhoofd smijten.

Ik vind gelovig/spiritueel zijn en nuchter zijn elkaar niet uitsluiten trouwens. Maar binnen een geloof kun je het verschil weer wel hebben. Mensen die bijvoorbeeld bij een genezing zonder vraagtekens 'dwepen' met het superieure en geweldige van hun God/geloof, of mensen (onder wie ik me dan schaar) die eerst het tegenverhaal willen horen en alle feiten overdenken voordat ze voorzichtig een conclusie vormen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 09 Mei 2017 09:55

Re: Nuchter zijn

Ah gatver, dat is inderdaad een poepirritante opmerking. Ik zou iets antwoorden in de trant van "good for you" en er verder niet op ingaan.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 09 Mei 2017 10:01

Re: Nuchter zijn

Elliot schreef:
Carrie schreef:Haha volgens mij klopt nuchter in die context niet eens, Elliot. Apart dat je collega het woord nuchter daarvoor gebruikt.

Nee dat is dus precies mijn punt! Nu ben ik sowieso wat gevoelig voor opmerkingen over het slapen op dit moment, dus ik reageer iets minder nuchter dan gebruikelijk :angel:
Maar in dit geval ligt het echt niet aan mij, die collega is gewoon van de wap.


Even over het slapen, ik krijg daar ook best wel wat opmerkingen over. J slaapt vanaf het begin af aan al bij mij. Tegenwoordig begint hij in zijn eigen bed en rond een uur of 12/1 komt hij dan bij mij in bed. Vaak wil hij dan nog even drinken (daar hou ik helemaal mijn mond maar over) en dan vallen we samen in no time weer in slaap. En dan slapen we allebei door tot de volgende ochtend. Ik heb er totaal geen problemen mee. Ik slaap goed en hij slaapt goed. Ik heb helemaal geen zin om 6x per nacht er uit te moeten omdat hij steeds wakker wordt. Ik heb wel wat beters te doen 's nachts namelijk slapen. De meeste volwassenen kruipen ook gezellig bij elkaar in bed waarom moeten kinderen dan per se in hun eigen bed slapen.
2015 💙
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 09 Mei 2017 10:08

Re: Nuchter zijn

Geel schreef:Wat gloeiend irritant zeg, zo'n opmerking Elliot. Misschien kun je je toetsenbord even op haar nuchtere voorhoofd smijten.

Ik vind gelovig/spiritueel zijn en nuchter zijn elkaar niet uitsluiten trouwens. Maar binnen een geloof kun je het verschil weer wel hebben. Mensen die bijvoorbeeld bij een genezing zonder vraagtekens 'dwepen' met het superieure en geweldige van hun God/geloof, of mensen (onder wie ik me dan schaar) die eerst het tegenverhaal willen horen en alle feiten overdenken voordat ze voorzichtig een conclusie vormen.

Goeie tip, thanks!

Over dat gelovig zijn heb je trouwens gelijk hoor, ik doelde met spiritualiteit in mijn reactie meer op de helende werking van edelstenen bijvoorbeeld. Daar geloof ik niet in omdat een steen in mijn ogen gewoon een steen is. Dat is misschien ook niet de juiste definitie van nuchter, maar zo voelt dat dan wel voor mij.

Ik geloof zelf ook in God en ik vind mezelf ook nuchter, dus dat sluit elkaar i.m.o. inderdaad niet uit :)

♥♥
<<

Geel

Bericht 09 Mei 2017 14:17

Re: Nuchter zijn

O dan snap ik je!
<<

Anoniem237

Bericht 09 Mei 2017 15:48

Re: Nuchter zijn

Ik vind iemand die 'ergens' in gelooft niet nuchter. Dat kan God zijn, het kan Allah zijn, dat kunnen edelstenen zijn of je kan geloven dat 'er is meer tussen hemel en aarde'. Het is allemaal geloven in iets, wat niet wetenschappelijk bewezen is.
Iemand die puur vanuit bewezen feiten en wetenschappelijk onderbouwde punten denkt, vind ik nuchter.
<<

Anoniem201

Bericht 09 Mei 2017 16:01

Re: Nuchter zijn

Forumster schreef:Ik vind iemand die 'ergens' in gelooft niet nuchter. Dat kan God zijn, het kan Allah zijn, dat kunnen edelstenen zijn of je kan geloven dat 'er is meer tussen hemel en aarde'. Het is allemaal geloven in iets, wat niet wetenschappelijk bewezen is.
Iemand die puur vanuit bewezen feiten en wetenschappelijk onderbouwde punten denkt, vind ik nuchter.


Ja hier kan ik mij ook in vinden idd.
Ik ben niet nuchter en want ik geloof in mijn gevoel en maak ook regelmatig keuzes op basis van mijn gevoel. Daarnaast geloof ik in nog meer andere zaken wat mij dus een zweverig persoon maakt :-)

Nou moet ik zeggen dat ik van de wijntjes ook ga zweven :drunken:
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 09 Mei 2017 17:14

Re: Nuchter zijn

Als iedereen alcohol heeft gedronken en ik niet. Dan zeg ik dat ik nuchter ben.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 09 Mei 2017 17:16

Re: Nuchter zijn

Mooie omschrijving van Geel.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 09 Mei 2017 17:27

Re: Nuchter zijn

Elliot schreef:
Caulfield schreef:Hmm, leuke vraag. Volgens mij ben ik zo iemand die dat zegt; ik zou mezelf in ieder geval wel als nuchter omschrijven. Daar bedoel ik mee dat ik me doorgaans rationeel opstel en beslissingen maken op basis van logisch nadenken en niet op basis van gevoel. Ook ben ik niet spiritueel. Dat is niet 'beter' dan hoe een ander dat doet, gewoon anders. Sowieso is het flauwe manier van discussiëren, alsof je een ander daarmee diskwalificeert - stel je voor dat ik zou zeggen 'mwoah, daar ben ik te slim voor'.
Maar toch, als ik de definitie opzoek - zo nuchter ben ik dan ook wel weer - zegt Van Dale dat nuchter in deze zin verwijst naar 'verstandig en kalm' en dat is geen neutrale, maar een positief-waarderende definitie.

Ik zeg het ook wel eens hoor, bijvoorbeeld als het om spirituele zaken gaat, dan zeg ik dat ik daar niet in geloof omdat ik te nuchter ben voor dergelijke dingen. Maar momenteel kampt mijn zoontje met slaapproblemen en dan krijg ik het dus ook wel eens naar mijn hoofd geslingerd. Een collega van mij gebruikte de woorden net nog toen ik aangaf dat D. wel eens bij ons in bed ligt. Reactie was: "Oh daar ben ik nooit aan begonnen hoor, kinderen horen in hun eigen bed. Dat samen slapen, daar ben ik te nuchter voor."



Los van het woord nuchter.
Maar mijn directrice zei dat ook 'Mijn zoon kwam NOOIT bij ons in bed' , vervolgens kwam er achteraan dat hij dan ook geen slaapproblemen had...
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 09 Mei 2017 17:50

Re: Nuchter zijn

In sommige gevallen snap ik best dat nuchter als iets positief gezien wordt.
Maar waar ik echt kriebel van krijg is wanneer je inderdaad een soort stempel krijgt wanneer je níet nuchter zou zijn volgens iemand in een bepaalde situatie. Alsof je dan een panisch geval bent ofzo en die nuchtere dodo je de les leest. Zoals in jouw geval, Elliot.

Maar soms vind ik mezelf ook wel nuchter in bepaalde situaties en dan geldt dat natuurlijk niet. :angel:
Let's discover the world together.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 09 Mei 2017 18:17

Re: Nuchter zijn

Haha na een paar reacties lezen snap ik het woord nuchter niet eens meer :laughcry:
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem315

Bericht 09 Mei 2017 18:38

Re: Nuchter zijn

Ik definieer nuchter zijn als 'je de kop niet gek laten maken' en 'veelal een logische verklaring hebben voor zaken'.
<<

Geel

Bericht 09 Mei 2017 19:42

Re: Nuchter zijn

Forumster schreef:Ik vind iemand die 'ergens' in gelooft niet nuchter. Dat kan God zijn, het kan Allah zijn, dat kunnen edelstenen zijn of je kan geloven dat 'er is meer tussen hemel en aarde'. Het is allemaal geloven in iets, wat niet wetenschappelijk bewezen is.
Iemand die puur vanuit bewezen feiten en wetenschappelijk onderbouwde punten denkt, vind ik nuchter.
Iemand kan puur op basis van logische of rationele, ja zelfs wetenschappelijke argumenten geloven in het bestaan van God.
<<

Anoniem249

Bericht 09 Mei 2017 19:45

Re: Nuchter zijn

Geel schreef:
Forumster schreef:Ik vind iemand die 'ergens' in gelooft niet nuchter. Dat kan God zijn, het kan Allah zijn, dat kunnen edelstenen zijn of je kan geloven dat 'er is meer tussen hemel en aarde'. Het is allemaal geloven in iets, wat niet wetenschappelijk bewezen is.
Iemand die puur vanuit bewezen feiten en wetenschappelijk onderbouwde punten denkt, vind ik nuchter.
Iemand kan puur op basis van logische of rationele, ja zelfs wetenschappelijke argumenten geloven in het bestaan van God.

Ben wel heel benieuwd naar die wetenschappelijke argumenten.
<<

Anoniem237

Bericht 09 Mei 2017 19:54

Re: Nuchter zijn

Ik ben ook benieuwd naar een bron daarvan.
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers