Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Selfies in Auschwitz

<<

Anoniem281

Bericht 03 Mei 2017 09:48

Selfies in Auschwitz

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard een absolute not done, maar ik zat net Brandpunt herhaling van gister te kijken en hoewel ik het eigenlijk wel wist, was ik toch verbaasd..; IJsjes eten in een concentratiekamp, alles beleven door een beeldscherm, selfies maken, roken. Het lijkt de gewoonste zaak van de wereld geworden! Dagelijks komen er 6000 mensen bij Auschwitz, in de zomer is dit zelfs 10.000 en meer, maar het lijken vooral toeristen te zijn, die de beelden uit 'Schindlers List' willen zien en heel de ernst van de situatie lijken te vergeten. Ze lijken te vergeten dat het écht is gebeurd, dat er écht 1,1 miljoen mensen zijn omgebracht in dat kamp.

Wat vinden jullie, moet Auschwitz 'gewoon' zo open blijven? Moet je er gewoon je blikje cola kunnen leeg lurken terwijl je kijkt naar de duizenden schoenen en brillen? Moet je er rustig je ijsje kunnen eten, je kind kunnen fotograferen en naar je tante kunnen bellen? Of zouden er strengere regels moeten zijn? Geen telefoons en zelfs geen camera's?

Artiest Shahak Shapira zet de selfienemers voor 't blok met photoshopkunsten:

http://www.trending.nl/artikel/wtf/het- ... -yolocaust

Topactie! Maar of het ze aan 't denken zet?
<<

Anoniem278

Bericht 03 Mei 2017 11:09

Re: Selfies in Auschwitz

Ik vind sowieso het aantal selfies op totaal ongepaste plaatsen bizar. Afgelopen weekend is er nog iemand overleden die in Duitsland 'even de autobahn opliep' om in het midden een selfie te maken.
Bestuurder een levenslang trauma, selfiepersoon dood, en waarom? Om jezelf op de foto te zien.
Nou big whoop!

Auschwitz, maar ook bv kerken, begraafplaatsen en ziekenhuizen, vind ik plekken die je moet respecteren. En waar je ook de rust van andere bezoekers moet respecteren.
Wat mij betreft mag daar ook een telefoon/ camera gebod komen. Verbieden vind ik ingewikkeld, gezien uitzonderingen en ik heb ook niet echt moeite met iemand die een foto wil maken van iets indrukwekkends op respectvolle wijze, maar de foto's uit je voorbeeld (en de hashtags, midden in het kamp #tan #blonde) vind ik echt weerzinwekkend.
En een ijsje eten of je colaatje drinken dat kan ook elders. Niet in Auschwitz, niet in een kerk en niet op een begraafplaats.

Misschien zoiets als : 'foto's maken mag als u de nagedachtenis van duizenden mensen respecteert, geen selfies of groepsfoto's en wilt u telefoongesprekken en maaltijden bewaren voor buiten het terrein'
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:34

Bericht 03 Mei 2017 11:12

Re: Selfies in Auschwitz

Met een Duitse oma die de helft van haar familie is verloren in concentratiekampen doet me dit altijd veel verdriet.
Ik kan erg slecht tegen dit soort respectloos gedrag.

Eigenlijk ben ik het wel eens met het idee om Auschwitz zo sober te maken als dat het toen was. Het ís geen attractiepark waar je kunt ouwehoeren en lol kunt maken.
Wellicht komt er bij de jeugd (oh nu klinkt ik heel erg oud) op deze manier weer besef van wat zich heeft afgespeeld en dat dit nooit meer mag gebeuren.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 03 Mei 2017 11:25

Re: Selfies in Auschwitz

Het is idd geen attractiepark, maar misschien moeten die artikelen dan ook niet daar verkocht worden. Als je een ijsje eet, zal je dat ijsje ook ter plekke gekocht moeten hebben neem ik aan. Ik vind wel dat je mensen wat moet laten drinken, dat lijkt me wel. Maar dat hele selfie gebeuren op dat soort plekken vind ik ook walgelijk. Vooral omdat het lijkt alsof ze echt niet beseffen dat daar zoveel gruwelijkheden hebben plaatsgevonden. Dat besef komt dáár zelfs niet, laat staan op een andere manier.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 03 Mei 2017 11:27

Re: Selfies in Auschwitz

Ff een korte reactie, niet veel tijd nu. Maar ik verbaasde me 2 jaar geleden ook dat 50meter voor de entree er een kraam stond dat patat en ijsjes etc stond te verkopen. Snap niet dat ze dat soort dingen ook toestaan.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:34

Bericht 03 Mei 2017 11:31

Re: Selfies in Auschwitz

Het ligt qua eten en drinken inderdaad niet alleen aan de toeristen, maar ook aan de locale ondernemers. Dat je daar vlak voor de ingang een patatkraam hebt is natuurlijk absurd.
En idd, Caro, als zelfs dáár het besef al niet komt, waar dan wel?

Maar ik vraag me ook oprecht af wát die mensen daar dan doen, als je interesse er niet ligt. Is het dan puur om het van je bucketlist af te kunnen strepen? Likes op je Instagram post te krijgen? :thumbdown:
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 03 Mei 2017 11:35

Re: Selfies in Auschwitz

Ik heb in Cambodja ook foto's gemaakt van Tong Slueng 'museum'. Gaande weg maakte ik geen foto's meer. Ik was zo onder de indruk. En toch wilde ik het vastleggen voor de thuisblijvers. Maar...een selfie is niet in mij opgekomen!

Die actie van die artiest is pakkend zeg!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 03 Mei 2017 11:37

Re: Selfies in Auschwitz

Nou, fotos maken moet ook gewoon kunnen maar dat hele 'kijk mij gezellig in Auschwitz' zijn snap ik dan oprecht niet.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 03 Mei 2017 11:39

Re: Selfies in Auschwitz

Ooh La La! schreef:Het ligt qua eten en drinken inderdaad niet alleen aan de toeristen, maar ook aan de locale ondernemers. Dat je daar vlak voor de ingang een patatkraam hebt is natuurlijk absurd.
En idd, Caro, als zelfs dáár het besef al niet komt, waar dan wel?

Maar ik vraag me ook oprecht af wát die mensen daar dan doen, als je interesse er niet ligt. Is het dan puur om het van je bucketlist af te kunnen strepen? Likes op je Instagram post te krijgen? :thumbdown:


Maar ergens is het voor hun natuurlijk wel logisch: als het mag van de overheid: waarom dan niet? Dáár komen de toeristen, dáár zit het geld. Het zou dan eerder vanuit de organisatie moeten komen.

Ik ben in een ander concentratiekamp geweest waar dat helemaal niet was. Daar was het direct al heel sober en indrukwekkend.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:34

Bericht 03 Mei 2017 12:02

Re: Selfies in Auschwitz

Tuurlijk, als het van de overheid mag dan snap ik goed dat zo'n man of vrouw daar een kraam neer zet. Maar dat neemt niet weg dat het (in mijn ogen) ongepast is.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

ChiQ

Bericht 03 Mei 2017 12:10

Re: Selfies in Auschwitz

Ooh La La! schreef:Tuurlijk, als het van de overheid mag dan snap ik goed dat zo'n man of vrouw daar een kraam neer zet. Maar dat neemt niet weg dat het (in mijn ogen) ongepast is.



Ik snap je gevoel hierin. Het voelt wat, tja.. wrang ofzo he? Maar ik snap ook dat er gewoon gegeten moet worden.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3397

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:35

Bericht 03 Mei 2017 12:31

Re: Selfies in Auschwitz

Ik vind bepaalde dingen niet gepast maar heb ook wel foto van mezelf in Auschwitz / Birkenau bij bv die poort. Ik sta er uiteraard niet op de manier op zoals op die selfies omdat ik dat niet gepast vind maar wel als herinnering en om bv de enormiteit van het terrein van Birkenau te laten zien. Ijsjes binnen vind ik aan de ene kant niet gepast, aan de andere kant had ik denk ik wel drinken bij me omdat je er toch uren rondloopt. En weet niet of je nu toegang moet betalen of niet, volgens mij wel en daar zijn ook discussies over maar het onderhoud van Auschwitz. de gidsen ed kost ook heel veel dus ze zullen toch ook wel geld moeten verdienen/ binnen krijgen om het op deze manier te kunnen openstellen.

Ik had het laatst met mijn broer nog over bezoek aan Auschwitz en die noemde juist in zijn herinnering juist een spelend kind op het terrein bij blijft, zullen sommigen ook niet gepast vinden maar vond hij indertijd juist zo speciaal en aangrijpend om te zien dat het leven doorgaat ook al zijn er zoveel verschrikkelijke dingen gebeurd.

Wij zijn na bezoek aan Auschwitz doorgegaan naar centrum stad om in de eerste de beste Mc Donalds wat te eten. Voelde aan de ene kant ook niet zo gepast maar aan de andere kant was het praktisch gezien een goede lunchplek na een lange indrukwekkende ochtend en om tegelijkertijd het zware gevoel van Auschwitz weer wat van je af te zetten.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 03 Mei 2017 12:40

Re: Selfies in Auschwitz

Ik vind selfies maken op zulke plekken ook heel gek, maar gewoon foto's om de sfeer vast te leggen daar heb ik niet zoveel problemen mee. Iets drinken vind ik ook niet heel ongepast, zeker 's zomers als het een beetje warm is. Je hoeft natuurlijk ook niet al je eigen levensbehoeften aan de kant te schuiven omdat er ooit iets ontzettend afschuwelijks is gebeurd op die plaats. Het wordt niet ineens erger als jij een flesje water drinkt. In dat opzicht snap ik ook wel dat er een kraampje staat bij de ingang, er moet toch gegeten en gedronken worden.
Ik vind wel dat het allemaal wat sober mag zijn, het hoeft geen uitgebreide patatkraam te zijn waar je 4 smaken slushes kunt kopen en 28 verschillende ijsjes. Maar gewoon een broodje, wat water en frisdrank, dat zou mij niet tegen de borst stuiten.

Ik ben het ook wel eens met rapa nui, het is op de één of andere manier ook wel bijzonder om te zien dat het leven doorgaat na zulke afschuwelijke gebeurtenissen.

♥♥
<<

Anoniem245

Bericht 03 Mei 2017 14:37

Re: Selfies in Auschwitz

De voorbeelden in de OP vind ik echt weerzinwekkend, wat bezielt je als je zo breede lachend, zulke hashtags gebruikt. Echt ongepast.
Foto's vind ik kunnen, spelende kleine kinderen ook. Rennende kids van 7/8 jaar weer niet. Eten en drinken, tja, ik vind het niet kunnen. Drinken wel, een flesje water omdat je uren loopt. Maar zoals in de Efteling lekker een bakje friet en een cola weer niet.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1934

Geregistreerd: 23 Apr 2015 09:55

Bericht 03 Mei 2017 15:36

Re: Selfies in Auschwitz

Elliot ik ben het met jou eens.

Kira jij hebt het over spelende kleine kinderen, maar ik vraag me af waarom je met kleine kinderen naar een voormalig concentratiekamp zou gaan. Ik vind dat echt pas geschikt voor kinderen vanaf een jaar of 11. Ik zou zelf nog graag een keer naar Auschwitz gaan, maar niet met jonge kinderen. Dan ga ik of alleen of ik wacht tot ze ouder zijn.
2011 2012 2017
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 03 Mei 2017 15:42

Re: Selfies in Auschwitz

Kira schreef:De voorbeelden in de OP vind ik echt weerzinwekkend, wat bezielt je als je zo breede lachend, zulke hashtags gebruikt. Echt ongepast.
Foto's vind ik kunnen, spelende kleine kinderen ook. Rennende kids van 7/8 jaar weer niet. Eten en drinken, tja, ik vind het niet kunnen. Drinken wel, een flesje water omdat je uren loopt. Maar zoals in de Efteling lekker een bakje friet en een cola weer niet.


In grote lijnen ben ik het hiermee eens. Op je mooist met je breedste lach en 'thumbs up' moet natuurlijk niet kunnen. Ik denk dat je an sich wel een gepaste selfie kan maken, zolang je maar respect toont voor welke gruwelijkheden er zijn gebeurd. Overigens voel ik totaal de behoefte niet op zulke plekken.
L2014 & H2017
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 03 Mei 2017 15:49

Re: Selfies in Auschwitz

Ik ben in Auswitch geweest, het was ruim 30 graden en wij liepen met een gids tussen de barakken door, met flesje water, pet, zonnebrand ed want dat was gewoon echt nodig. Die gids benadrukte toen ook, stel je eens voor hoe het hier in de zomer was zonder water? Dat kwam toen echt wel even binnen, omdat wij het al bijna niet te doen vonden. Moet je nagaan in de koude winter? Daar werd door de gids ook echt bij stil gestaan en benadrukt.

In de stenen gebouwen liggen allemaal spullen van de mensen die daar naar toe gevoerd zijn, van koffers en kleding, tot protheses en afgeknipt haar, op sommige koffers stonden Nederlandse, voor ons bekende namen, dat soort dingen komen echt wel binnen. Ook de foto's waardoor de mensen ook echt een gezicht krijgen vond ik heel confronterend. Toen wij daar waren was het ook best druk maar de sfeer was bedrukt en indrukwekkend, respectvol.

Ik denk dat je er altijd wel rotte appels tussen hebt, mensen die niet beseffen wat daar gebeurd is, mensen waar het niet hun geschiedenis van is en waar het dus ook minder indrukwekkend voor is en mensen die gewoon geen fatsoen hebben. Maar mijn eerste ingeving is dat dat niet ligt aan de manier waarop Auswitch opgesteld is en dat het alleen maar goed is dat het er nog is, opengesteld is en dat er een inktzwart stukje geschiedenis verteld wordt, zoadat dit in de toekomst nooit meer zal gebeuren.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 03 Mei 2017 15:57

Re: Selfies in Auschwitz

Het is al een aantal jaar geleden dat ik er ben geweest, bij binmenkomst was er wel iets museum achtige met computers en televisieschermen maar dat was naar mijn weten vooral voor schoolklassen ed en alleen maar goed om het verhaal zo te vertellen,
Op het terrein zelf konden wij toen naar mijn weten echt niks te eten en drinken kopen, het is echt niet zo dat er een ijskraam langs de spoorlijn staat. Inderdaad wel net voor de entree ed, maar ja dat is buiten het terrein en dat vond ik persoonlijk ook niet gek, mensen moeten inderdaad uiteindelijk gewoon eten.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem315

Bericht 03 Mei 2017 15:59

Re: Selfies in Auschwitz

Ik vind dat er best een verbod op het openbaar tonen van selfies op gedenkplaatsen mag komen.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 03 Mei 2017 21:26

Re: Selfies in Auschwitz

Ik vind het enorm respectloos en snap ook niet wat die mensen daar doen.

Een en drinken geen problemen mee. Maar breed lachend op de foto? Dat vind ik echt ontzettend respectloos.
R. 2013
D. 2016
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 03 Mei 2017 21:35

Re: Selfies in Auschwitz

Ik vind die vrolijke foto's en selfies echt vreselijk, daar mag wat mij betreft wel een verbod op komen. Een verbod op telefoons lijkt me ook gepast, het is geen plek om even gezellig met je moeder te bellen over je oh zo geweldige vakantie.

Eten en drinken verbieden lijkt me onnodig en bovendien onverstandig. Ik ben twee keer in Auschwitz geweest en je brengt er inderdaad veel tijd door, zeker zomers is het er erg warm en is het verstandig voldoende te drinken. De eerste keer dat ik er was, was ik 16 jaar en vond ik het enorm indrukwekkend. Zo indrukwekkend dat ik er helemaal naar, slap en duizelig van werd, toen heb ik ook een blikje cola gedronken in de hoop me er beter door te voelen (normaal lust ik niet eens cola). Een verbod op eten/drinken binnen in de gebouwen zou misschien nog wel kunnen, maar ik vraag me af of je daar mee bereikt wat je wilt bereiken (respect en besef).
<<

Zero

Bericht 03 Mei 2017 23:21

Re: Selfies in Auschwitz

Ik zou een bord ophangen bij de ingang met iets van 'fotograferen mag, maar diskreet'. Het zal niet helpen om die yahoo's die overal met hun duimen omhoog op staan weg te houden. Die zullen dat toch overal blijven doen, of het nu op het mooiste punt van de wereld is of bij de begrafenis van hun oudtante. Die mensen missen hier een beetje respect en/of gezond verstand. Jammer.
<<

Patsy

Bericht 04 Mei 2017 05:57

Re: Selfies in Auschwitz

Wat zijn deze foto's respectloos, bah! Het maken van foto's heb ik geen moeite mee, maar op deze manier vind ik het niet kunnen. Ik hoop ook van harte dat dit de uitzonderingen zijn.

Wat eten of drinken vind ik niet ongepast maar het maakt voor mij wel een groot verschil of het gaat om een boterham en een flesje water of om een zak friet met een fles cola met een rietje en een ijsje toe.
<<

Anoniem313

Bericht 04 Mei 2017 06:19

Re: Selfies in Auschwitz

Hier kun je niet zoveel mee. Wat wel of niet gepast is, is uiterst subjectief. Dat zie je al in dit topic. Mag je nou wel of niet eten, wel selfies maken als je maar niet breed lacht, mag een klein lachje dan wel, geen duimen omhoog, is 1 duim dan wel ok, welke hashtags, welke socials, etc.

Ik zou ook denken aan een bordje met verzoek a la Zero maar niet verwachten dat je daarmee voorkomt dat dit gebeurt. Mensen denken niet perse na over wat ze doen.
<<

Pitty

Bericht 04 Mei 2017 07:52

Re: Selfies in Auschwitz

Ik vind wel dat de makers van deze ongepaste selfies voor de rechter mogen verschijnen.
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers