Carrie schreef:Kira schreef:Ach ja, wat maakt het allemaal uit. Iedereen weet inmiddels wel dat het niet racistisch bedoeld is toch? Alleen witte pieten zal ook niet goed zijn, want dan voelt die doelgroep zich waarschijnlijk ook gepasseerd.
Als ik elke dag tegen jou zou zeggen ‘jeetje wat ben jij dik zeg!’ En jij geeft aan dat je daar verdrietig van wordt. En ik zeg ‘oh maar zo bedoel ik het niet hoor!’ En zeg de volgende dag weer ‘jeetje wat ben jij dik’! Dat zou best gek zijn, toch?
Ik vind ook niet dat witte mensen vanuit hun white privilege kunnen bepalen voor donkere mensen hoe zij zich hierbij moeten voelen en hoe ze zp op moeten vatten.
Kira schreef:Carrie schreef:Kira schreef:Ach ja, wat maakt het allemaal uit. Iedereen weet inmiddels wel dat het niet racistisch bedoeld is toch? Alleen witte pieten zal ook niet goed zijn, want dan voelt die doelgroep zich waarschijnlijk ook gepasseerd.
Als ik elke dag tegen jou zou zeggen ‘jeetje wat ben jij dik zeg!’ En jij geeft aan dat je daar verdrietig van wordt. En ik zeg ‘oh maar zo bedoel ik het niet hoor!’ En zeg de volgende dag weer ‘jeetje wat ben jij dik’! Dat zou best gek zijn, toch?
Ik vind ook niet dat witte mensen vanuit hun white privilege kunnen bepalen voor donkere mensen hoe zij zich hierbij moeten voelen en hoe ze zp op moeten vatten.
Ik vind dit een gek voorbeeld. Eigenlijk helemaal geen voorbeeld in deze.
Verder sluit ik mij aan bij Olive. Zij verwoordt precies wat ik bedoel.
Olíve schreef:Ik vind dat wel echt een moeilijk punt Carrie. Ik ben wit dus ik weet niet hoe het voelt. Toch krijg ik wel echt het idee dat mensen dit gebruiken om zichzelf in de slachtofferrol te plaatsen.
Olíve schreef:In jouw voorbeeld 'goh, wat ben jij dik zeg!' vind ik het gewoon anders. In directe zin kwets je daar echt iemand mee. In het geval van de zwarte pieten discussie vind ik het toch anders. Dat is meer in indirecte zin gekwetst worden.
Olive schreef:Er wordt in mijn ogen best veel gedaan om de traditie te veranderen om de gekwetste mensen tegemoet te komen maar toch is het voor velen niet voldoende omdat zij zich zo gediscrimineerd voelen.
Lejow schreef:Carrie, in jouw voorbeeld wordt iemand persoonlijk aangesproken op het feit dat iemand dik is, in het voorbeeld Olifant wordt het meisje persoonlijk gepest.
Pieten kwetsen niemand persoonlijk, ze zien er uit zoals ze er uit zien, en er zijn mensen die dat als kwetsend ervaren. Er is geen piet die naar je toekomt en zegt dat je dik bent, of een piet die je pest.
Ik snap wel wat er bedoelt wordt.
Kira schreef:Maar is dat echt zo dat mensen dat op die manier ervaren dan? Ik ken echt genoeg donkere mensen, en GEEN EEN voelt zich gekwetst en ziet die pieten als slaven.
Eentje speelt zelfs ieder jaar zwarte piet bij de Sint viering op de basisschool.
Ik heb zelf die link echt nooit gelegd, kinderen van nu zullen die link juist gaan leggen doordat het zo door je strot geduwd wordt.
Maar ik ben een beetje pieten moe en ga ook niet meer verder in gesprek erover.
Olíve schreef:Ik kan even niet letterlijk reageren op je post Geel, omdat ik op mijn telefoon zit en het anders zo'n lange quote wordt maar ik ga proberen te reageren op de dingen die je schrijft.
Slachtofferrol: ja, natuurlijk moet je je verdedigen als je simpelweg het slachtoffer bent. Maar als ik de metoo situatie bekijk vind ik het nu het vergelijk worden van: mijn betovergrootoma is aangerand door een man, zij was een vrouw en ik ben ook een vrouw dus elke keer als ik geconfronteerd wordt met een man die iemand heeft aangerand raak ik helemaal van slag. Niet omdat ik zelf aangerand ben maar omdat het 100 jaar geleden gebeurd is bij mijn voorouder.
Ja dat is heel gemeen van mij maar het is wel echt zoals het nu op mij over komt. Natuurlijk is slavernij vreselijk. Maar daar is nu geen spraken van. Het refereerd volgens sommigen er aan en volgens velen ook niet.
Maar goed.. Ik kwets met dit topic nu ook terwijl ik dat helemaal niet wil want ik wil eigenlijk juist dat de aanpassing zo wordt gedaan dat niemand zich meer ethisch gekwetst voelt. Dat de pro zwarte pieten dan hun traditie zien vergaan maakt me helemaal niks uit. Ik sta eigenlijk gewoon wel echt aan de kant van de mensen die zich gediscrimineerd voelen.
En toch denk ik er ook over zoals bovenstaand.
Caulfield schreef:Olíve schreef:Ik kan even niet letterlijk reageren op je post Geel, omdat ik op mijn telefoon zit en het anders zo'n lange quote wordt maar ik ga proberen te reageren op de dingen die je schrijft.
Slachtofferrol: ja, natuurlijk moet je je verdedigen als je simpelweg het slachtoffer bent. Maar als ik de metoo situatie bekijk vind ik het nu het vergelijk worden van: mijn betovergrootoma is aangerand door een man, zij was een vrouw en ik ben ook een vrouw dus elke keer als ik geconfronteerd wordt met een man die iemand heeft aangerand raak ik helemaal van slag. Niet omdat ik zelf aangerand ben maar omdat het 100 jaar geleden gebeurd is bij mijn voorouder.
Ja dat is heel gemeen van mij maar het is wel echt zoals het nu op mij over komt. Natuurlijk is slavernij vreselijk. Maar daar is nu geen spraken van. Het refereerd volgens sommigen er aan en volgens velen ook niet.
Maar goed.. Ik kwets met dit topic nu ook terwijl ik dat helemaal niet wil want ik wil eigenlijk juist dat de aanpassing zo wordt gedaan dat niemand zich meer ethisch gekwetst voelt. Dat de pro zwarte pieten dan hun traditie zien vergaan maakt me helemaal niks uit. Ik sta eigenlijk gewoon wel echt aan de kant van de mensen die zich gediscrimineerd voelen.
En toch denk ik er ook over zoals bovenstaand.
Ik snap denk ik wel wat je bedoelt. Ik denk dat het niet zozeer aan de connectie met slavernij als geïsoleerd element gaat, maar om de nog altijd bestaande ongelijke kansen voor mensen van kleur in de Westerse wereld.
Om in jouw vergelijking mee te gaan: ik raak niet overstuur van aanranding omdat mijn betovergrootoma ooit is aangerand. Ik raak wel overstuur van geweld tegen vrouwen en van de hele rel rondom Kavanaugh omdat ik het zie als symptomatisch voor de ongelijkheid tussen man en vrouw.