Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Juffen en taalfouten

<<

Anoniem282

Bericht 25 Apr 2017 12:47

Re: Juffen en taalfouten

Het gaat me ook niet per se om het voorbeeld van 'ik wordt'. Dit voorbeeld spreekt het meest tot de verbeelding. Het gaat me erom dat de redenering niet klopt: je bent wel/niet taalgevoelig. Het kan m.i. niet zo zijn dat je in je vrije tijd spontaan de regels vergeet en op het werk je de regels wel goed gebruikt. Mijn werk bestaat voor 80% uit schrijven. Waarom zou ik dat in mijn werk foutloos doen en in mijn vrije tijd niet? Mij ontgaat de logica even, geloof ik. :)
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11576

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 25 Apr 2017 12:48

Re: Juffen en taalfouten

Ik vind eigenlijk dat ze de pabo veel strenger moeten maken. Taal- en rekentoets minimaal een 8. Voor mensen die dyslectisch zijn misschien niet leuk maar misschien ben je dan wel niet geschikt voor het vak. De basis wordt al vroeg gelegd en dan het goede voorbeeld zien helpt een hoop.

Guat dat ik wordt heeft een vriendin van mij een tijd terug uitgelegd. Het komt doordat wij vaker wordt dan word zien en het daardoor minder opvalt dat het niet klopt. Al zie ik het zelf ook steeds beter, maar dat is wel echt hard werken.
2015 💙
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 25 Apr 2017 12:54

Re: Juffen en taalfouten

Ik vind eerlijk gezegd ook dat iemand die (behoorlijk) dylectisch is niet geschikt is om voor de klas te staan.

Ik erger me er ook altijd flink aan als ik leerkrachten taalfouten zie maken, terwijl ik het zelf ook doe, wel dubbel eigenlijk.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Anoniem282

Bericht 25 Apr 2017 12:54

Re: Juffen en taalfouten

Minx schreef:Ik vind eigenlijk dat ze de pabo veel strenger moeten maken. Taal- en rekentoets minimaal een 8. Voor mensen die dyslectisch zijn misschien niet leuk maar misschien ben je dan wel niet geschikt voor het vak. De basis wordt al vroeg gelegd en dan het goede voorbeeld zien helpt een hoop.

Guat dat ik wordt heeft een vriendin van mij een tijd terug uitgelegd. Het komt doordat wij vaker wordt dan word zien en het daardoor minder opvalt dat het niet klopt. Al zie ik het zelf ook steeds beter, maar dat is wel echt hard werken.


Dit zijn de uitzonderingen. Niet iedereen heeft natuurlijk dyslexie. :) Ik doelde nu puur op mensen bij wie dit niet speelt. Het argument dat je docent bent en geen Nederlands hebt gestudeerd, houdt voor mij geen stand. Waar trek ik dan een denkbeeldige lijn? Als ik dus Engels had gestudeerd, mag ik dan wel fouten maken in het Nederlands en niet in het Engels? Hoe moet ik dat precies voor me zien? Hoe baken je dit af? Dit bedoel ik onder meer met dat de redenering niet sluitend is/klopt. Ik zou een dikke, vette wenkbrauw optrekken als de mensen in mijn omgeving die advocaat zijn (en dat zijn er best veel), wel in staat zijn om een foutloos pleidooi op papier te krijgen en hier typen: "ik schrijf een plijdooi en het word minder sterk dan ik in gedachten had."
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 25 Apr 2017 12:55

Re: Juffen en taalfouten

Guattari schreef:Het gaat me ook niet per se om het voorbeeld van 'ik wordt'. Dit voorbeeld spreekt het meest tot de verbeelding. Het gaat me erom dat de redenering niet klopt: je bent wel/niet taalgevoelig. Het kan m.i. niet zo zijn dat je in je vrije tijd spontaan de regels vergeet en op het werk je de regels wel goed gebruikt. Mijn werk bestaat voor 80% uit schrijven. Waarom zou ik dat in mijn werk foutloos doen en in mijn vrije tijd niet? Mij ontgaat de logica even, geloof ik. :)



Maar wel/niet taalgevoelig zijn gaat niet alleen over spelling toch? Je kunt ook taalgevoelig zijn qua zinsbouw, woordenschat of ontleden terwijl je slecht bent in spelling.

Spelling is iets waaraan technische regels ten grondslag liggen, maar waar dan weer 1001 afwijkingen op van toepassing zijn. Voor iemand die die regels niet van nature aanvoelt betekent dat dat de spellingregels elke keer weer nagegaan moeten worden om er zeker van te zijn dat je een woord goed vervoegt en spelt. Ik kan me voorstellen dat je dat wel doet als je een nieuwsbrief namens de school schrijft, maar niet als je een reactie op een forum post.
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 25 Apr 2017 12:59

Re: Juffen en taalfouten

Ik had op de middelbare school trouwens een leraar die als kind helemaal niet goed was geweest in rekenen en wiskunde. Maar door doorzetten toch het vak onder de knie had gekregen en uiteindelijk wiskunde was gaan studeren.

Juist door die achtergrond snapte hij de kinderen die het vak moeilijk vonden veel beter dan de andere leraar die direct briljant was geweest in wiskunde. En die eerste leraar kon daardoor sommen 1000 keer beter uitleggen dan degenen die alles van nature snapte en doorgrondde.

Wat dat betreft hoeft een leraar met een uitmuntend taalgevoel natuurlijk geen betere leraar te zijn dan een leraar zonder die talenknobbel. Als je uiteindelijk de regels maar wel begrijpt en kunt toepassen, zodat je ze aan de klas kunt uitleggen.
<<

Anoniem282

Bericht 25 Apr 2017 13:01

Re: Juffen en taalfouten

Moederkoekje schreef:
Guattari schreef:Het gaat me ook niet per se om het voorbeeld van 'ik wordt'. Dit voorbeeld spreekt het meest tot de verbeelding. Het gaat me erom dat de redenering niet klopt: je bent wel/niet taalgevoelig. Het kan m.i. niet zo zijn dat je in je vrije tijd spontaan de regels vergeet en op het werk je de regels wel goed gebruikt. Mijn werk bestaat voor 80% uit schrijven. Waarom zou ik dat in mijn werk foutloos doen en in mijn vrije tijd niet? Mij ontgaat de logica even, geloof ik. :)



Maar wel/niet taalgevoelig zijn gaat niet alleen over spelling toch? Je kunt ook taalgevoelig zijn qua zinsbouw, woordenschat of ontleden terwijl je slecht bent in spelling.

Spelling is iets waaraan technische regels ten grondslag liggen, maar waar dan weer 1001 afwijkingen op van toepassing zijn. Voor iemand die die regels niet van nature aanvoelt betekent dat dat de spellingregels elke keer weer nagegaan moeten worden om er zeker van te zijn dat je een woord goed vervoegt en spelt. Ik kan me voorstellen dat je dat wel doet als je een nieuwsbrief namens de school schrijft, maar niet als je een reactie op een forum post.


Ik dacht dat taalgevoeligheid ook over spelling ging, maar dit heb ik eigenlijk nooit uitgezocht. :) Ik voel aan dat bepaalde woorden verkeerd gespeld zijn, dus vandaar dat ik het zo betitel. Maar het kan heel goed zijn dat het feitelijk niet hieronder valt. Het lijkt me bovenal heel vervelend als je de regels niet van nature aanvoelt, want dat betekent dat je over heel veel woorden kan gaan twijfelen en dan kost nakijken best veel tijd. Het zou me onzeker maken, omdat ik schrijf zonder erbij stil te staan. Als ik dat wel zou moeten doen, zou ik snel gaan twijfelen en me ongemakkelijk voelen en het liefst een ander ook nog naar laten kijken. Dat laatste is niet altijd haalbaar, vermoed ik.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 25 Apr 2017 13:03

Re: Juffen en taalfouten

Volgens mij moest ik op de pabo wel minstens een 8 halen voor de taal- en rekentoetsen hoor!
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem282

Bericht 25 Apr 2017 13:05

Re: Juffen en taalfouten

Moederkoekje schreef:
Wat dat betreft hoeft een leraar met een uitmuntend taalgevoel natuurlijk geen betere leraar te zijn dan een leraar zonder die talenknobbel. Als je uiteindelijk de regels maar wel begrijpt en kunt toepassen, zodat je ze aan de klas kunt uitleggen.


Maar hier vat je toch precies de kern samen? Als je een regel eenmaal begrijpt, hoef je er toch niet meer specifiek over na te denken? Als je eenmaal weet dat 'hij word' niet klopt, dan zit dat toch in je systeem? Regels zijn aan te leren en als je ze eenmaal eigen hebt gemaakt, zou ik eerder denken dat je deze regels automatisch kunt toepassen (in zowel vrije tijd als tijdens je werk).
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 25 Apr 2017 13:08

Re: Juffen en taalfouten

Guattari schreef:Het gaat me ook niet per se om het voorbeeld van 'ik wordt'. Dit voorbeeld spreekt het meest tot de verbeelding. Het gaat me erom dat de redenering niet klopt: je bent wel/niet taalgevoelig. Het kan m.i. niet zo zijn dat je in je vrije tijd spontaan de regels vergeet en op het werk je de regels wel goed gebruikt. Mijn werk bestaat voor 80% uit schrijven. Waarom zou ik dat in mijn werk foutloos doen en in mijn vrije tijd niet? Mij ontgaat de logica even, geloof ik. :)

Het kan natuurlijk zo zijn dat je de regels wel snapt, maar je gewoon vergist. Ik heb dat zelf wel eens bij voltooid deelwoorden, dat ik me vergis in een d of een t. Bij de zin dat is gebeurd/gebeurt bijvoorbeeld, zowel gebeurd als gebeurt is een normaal woord en dan zie ik niet direct dat het niet klopt als ik per ongeluk gebeurt heb getypt in die zin. In een sollicitatiebrief zou ik dat zien bij het nalezen, maar een reactie op het forum lees ik niet na. Dat is gewoon een snelheidsfoutje.

♥♥
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 25 Apr 2017 13:11

Re: Juffen en taalfouten

Guattari schreef:
Moederkoekje schreef:
Guattari schreef:Het gaat me ook niet per se om het voorbeeld van 'ik wordt'. Dit voorbeeld spreekt het meest tot de verbeelding. Het gaat me erom dat de redenering niet klopt: je bent wel/niet taalgevoelig. Het kan m.i. niet zo zijn dat je in je vrije tijd spontaan de regels vergeet en op het werk je de regels wel goed gebruikt. Mijn werk bestaat voor 80% uit schrijven. Waarom zou ik dat in mijn werk foutloos doen en in mijn vrije tijd niet? Mij ontgaat de logica even, geloof ik. :)



Maar wel/niet taalgevoelig zijn gaat niet alleen over spelling toch? Je kunt ook taalgevoelig zijn qua zinsbouw, woordenschat of ontleden terwijl je slecht bent in spelling.

Spelling is iets waaraan technische regels ten grondslag liggen, maar waar dan weer 1001 afwijkingen op van toepassing zijn. Voor iemand die die regels niet van nature aanvoelt betekent dat dat de spellingregels elke keer weer nagegaan moeten worden om er zeker van te zijn dat je een woord goed vervoegt en spelt. Ik kan me voorstellen dat je dat wel doet als je een nieuwsbrief namens de school schrijft, maar niet als je een reactie op een forum post.


Ik dacht dat taalgevoeligheid ook over spelling ging, maar dit heb ik eigenlijk nooit uitgezocht. :) Ik voel aan dat bepaalde woorden verkeerd gespeld zijn, dus vandaar dat ik het zo betitel. Maar het kan heel goed zijn dat het feitelijk niet hieronder valt. Het lijkt me bovenal heel vervelend als je de regels niet van nature aanvoelt, want dat betekent dat je over heel veel woorden kan gaan twijfelen en dan kost nakijken best veel tijd. Het zou me onzeker maken, omdat ik schrijf zonder erbij stil te staan. Als ik dat wel zou moeten doen, zou ik snel gaan twijfelen en me ongemakkelijk voelen en het liefst een ander ook nog naar laten kijken. Dat laatste is niet altijd haalbaar, vermoed ik.


Ik had daar ook nooit over nagedacht totdat ik een dochter kreeg met een goede taalbeheersing (begrijpend lezen, woordenschat, zinsbouw, mondelinge vaardigheid en zinsontleding) en ernstige dyslexie. Op haar rapport staat bij taal: xxx krijgt verrijkingsstof aangeboden. En bij leesvaardigheid en spelling: xxx krijgt verlengde instructie aangeboden. Haar taalgevoel is dus prima, maar er gaat iets anders mis waardoor ze spelling en technisch lezen niet onder de knie krijgt.

Door haar diagnose realiseerde ik me trouwens pas dat ik stiekem altijd een beetje heb neergekeken op mensen die veel spelfouten maken. Onbewust trek ik dan blijkbaar de conclusie dat diegenen wel niet zo slim zal zijn. Inmiddels weet ik dankzij haar dat intelligentie en spelling/leesvaardigheid niet met elkaar correleren (althans, niet op die manier die ik blijkbaar veronderstelde). Al moet ik zeggen dat ik het soms nog steeds frustrerend vind om te zien bij haar: spelling en taal zijn mijn best ontwikkelde kanten denk ik, en zij bakt van (technisch) schrijven en lezen echt helemaal niks... En kan daar ook nog eens helemaal niks aan doen. Laatst was ik met haar bij de bioscoop geweest en dan kan zij de naam van de bioscoop (Kinepolis) dus oprecht niet lezen. Niet na 1 poging, niet na 4 pogingen. Terwijl ze alle letters prima kent en ze een IQ van ruim boven de 130 heeft (in principe dus 'hoogbegaafd', puur op basis van haar intellectuele vermogens).
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 25 Apr 2017 13:14

Re: Juffen en taalfouten

Guattari schreef:
Moederkoekje schreef:
Wat dat betreft hoeft een leraar met een uitmuntend taalgevoel natuurlijk geen betere leraar te zijn dan een leraar zonder die talenknobbel. Als je uiteindelijk de regels maar wel begrijpt en kunt toepassen, zodat je ze aan de klas kunt uitleggen.


Maar hier vat je toch precies de kern samen? Als je een regel eenmaal begrijpt, hoef je er toch niet meer specifiek over na te denken? Als je eenmaal weet dat 'hij word' niet klopt, dan zit dat toch in je systeem? Regels zijn aan te leren en als je ze eenmaal eigen hebt gemaakt, zou ik eerder denken dat je deze regels automatisch kunt toepassen (in zowel vrije tijd als tijdens je werk).


Blijkbaar dus niet: een spellingregel begrijpen staat nog niet gelijk aan het automatisch toepassen van die regel.

Ik begrijp jou wel hoor: ik denk er ook vrijwel nooit over na, het gaat gewoon 'vanzelf'.
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 17:13

Bericht 25 Apr 2017 13:22

Re: Juffen en taalfouten

Bliss schreef:Volgens mij moest ik op de pabo wel minstens een 8 halen voor de taal- en rekentoetsen hoor!


Ja klopt! Ik ben in de war. De eerste toetsen die bepalen of je mag blijven moet je een 8 voor halen (die maak je in het eerste jaar). De landelijke toetsen uit het derde jaar moet je een 6 voor hebben. Een 5,9 is geen voldoende.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 25 Apr 2017 13:24

Re: Juffen en taalfouten

Moederkoekje schreef:
Guattari schreef:
Moederkoekje schreef:
Wat dat betreft hoeft een leraar met een uitmuntend taalgevoel natuurlijk geen betere leraar te zijn dan een leraar zonder die talenknobbel. Als je uiteindelijk de regels maar wel begrijpt en kunt toepassen, zodat je ze aan de klas kunt uitleggen.


Maar hier vat je toch precies de kern samen? Als je een regel eenmaal begrijpt, hoef je er toch niet meer specifiek over na te denken? Als je eenmaal weet dat 'hij word' niet klopt, dan zit dat toch in je systeem? Regels zijn aan te leren en als je ze eenmaal eigen hebt gemaakt, zou ik eerder denken dat je deze regels automatisch kunt toepassen (in zowel vrije tijd als tijdens je werk).


Blijkbaar dus niet: een spellingregel begrijpen staat nog niet gelijk aan het automatisch toepassen van die regel.

Ik begrijp jou wel hoor: ik denk er ook vrijwel nooit over na, het gaat gewoon 'vanzelf'.


Ik heb soms gewoon het idee dat dat soort mensen vroeger gewoon vaker een boek hadden moeten krijgen voor hun verjaardag ipv een Barbie. :study:
<<

Anoniem282

Bericht 25 Apr 2017 13:26

Re: Juffen en taalfouten

Moederkoekje schreef:
Guattari schreef:
Moederkoekje schreef:
Wat dat betreft hoeft een leraar met een uitmuntend taalgevoel natuurlijk geen betere leraar te zijn dan een leraar zonder die talenknobbel. Als je uiteindelijk de regels maar wel begrijpt en kunt toepassen, zodat je ze aan de klas kunt uitleggen.


Maar hier vat je toch precies de kern samen? Als je een regel eenmaal begrijpt, hoef je er toch niet meer specifiek over na te denken? Als je eenmaal weet dat 'hij word' niet klopt, dan zit dat toch in je systeem? Regels zijn aan te leren en als je ze eenmaal eigen hebt gemaakt, zou ik eerder denken dat je deze regels automatisch kunt toepassen (in zowel vrije tijd als tijdens je werk).


Blijkbaar dus niet: een spellingregel begrijpen staat nog niet gelijk aan het automatisch toepassen van die regel.

Ik begrijp jou wel hoor: ik denk er ook vrijwel nooit over na, het gaat gewoon 'vanzelf'.


Precies dit. Ik zou er juist over na moeten denken om het verkeerd te spellen. Maar neerkijken op mensen probeer ik te vermijden. Ik ben qua wiskunde ergens blijven steken op de middelbare school en was juist beter in taal. Ieder z'n ding, lijkt me. Alleen denk ik dat het bij taal eerder opvalt, omdat je dat vrijwel dagelijks gebruikt. Ik snap wel dat je het frustrerend vindt bij jullie dochter; niet zozeer omdat jullie dit niet hebben, maar meer de wetenschap dat het voor haar wel een probleem kan worden (later). Het is een eerste indruk die je afgeeft aan mensen die jou nog niet kennen en het is gewoon heel jammer als die eerste indruk alleen wordt gebaseerd op spelling. Een persoon is veel meer dan alleen dat en op voorhand zal ze dus soms al op 1-0 achterstand staan. Heel jammer als dit gebeurt.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 25 Apr 2017 13:30

Re: Juffen en taalfouten

Moederkoekje schreef:Onbewust trek ik dan blijkbaar de conclusie dat diegenen wel niet zo slim zal zijn.

Kijk zie hier, het kan gewoon per ongeluk mis gaan ondanks dat je het wel begrijpt.

♥♥
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11576

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 25 Apr 2017 13:31

Re: Juffen en taalfouten

Guattari schreef:
Minx schreef:Ik vind eigenlijk dat ze de pabo veel strenger moeten maken. Taal- en rekentoets minimaal een 8. Voor mensen die dyslectisch zijn misschien niet leuk maar misschien ben je dan wel niet geschikt voor het vak. De basis wordt al vroeg gelegd en dan het goede voorbeeld zien helpt een hoop.

Guat dat ik wordt heeft een vriendin van mij een tijd terug uitgelegd. Het komt doordat wij vaker wordt dan word zien en het daardoor minder opvalt dat het niet klopt. Al zie ik het zelf ook steeds beter, maar dat is wel echt hard werken.


Dit zijn de uitzonderingen. Niet iedereen heeft natuurlijk dyslexie. :) Ik doelde nu puur op mensen bij wie dit niet speelt. Het argument dat je docent bent en geen Nederlands hebt gestudeerd, houdt voor mij geen stand. Waar trek ik dan een denkbeeldige lijn? Als ik dus Engels had gestudeerd, mag ik dan wel fouten maken in het Nederlands en niet in het Engels? Hoe moet ik dat precies voor me zien? Hoe baken je dit af? Dit bedoel ik onder meer met dat de redenering niet sluitend is/klopt. Ik zou een dikke, vette wenkbrauw optrekken als de mensen in mijn omgeving die advocaat zijn (en dat zijn er best veel), wel in staat zijn om een foutloos pleidooi op papier te krijgen en hier typen: "ik schrijf een plijdooi en het word minder sterk dan ik in gedachten had."



Ik ben het volledig met je eens hoor.

Moederkloek zoals jouw dochter het heeft zo werkt het bij mij ook. Ik kom een heel eind met de spellingcontrole inmiddels en probeer steeds beter te leren spellen maar het is lastig. Mijn hoofd zit echt vol met ezelsbruggetjes. Bijvoorbeeld het woord cadeau dat is als ik het moet spellen een Cad E-A-U. Als ik niet weet hoe ik een woord schrijf dan verbouw ik de zin zodat ik het woord niet hoef te gebruiken. Bepaalde woorden zal ik in schrijftaal ook niet snel gebruiken terwijl ik ze in spreektaal misschien wel gebruik.
2015 💙
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 25 Apr 2017 13:32

Re: Juffen en taalfouten

Whatever schreef:
Moederkoekje schreef:
Guattari schreef:
Maar hier vat je toch precies de kern samen? Als je een regel eenmaal begrijpt, hoef je er toch niet meer specifiek over na te denken? Als je eenmaal weet dat 'hij word' niet klopt, dan zit dat toch in je systeem? Regels zijn aan te leren en als je ze eenmaal eigen hebt gemaakt, zou ik eerder denken dat je deze regels automatisch kunt toepassen (in zowel vrije tijd als tijdens je werk).



Ik heb soms gewoon het idee dat dat soort mensen vroeger gewoon vaker een boek hadden moeten krijgen voor hun verjaardag ipv een Barbie. :study:



Dat dacht ik ook toen ik ooit een minor Laaggeletterdheid en Dyslexie volgde. Dan oefen je toch wat extra?! Maar hoe leuk is het om elke dag urenlang geconfronteerd te worden met je zwakke plek (het onderwijs is tegenwoordig al enorm talig natuurlijk, zelfs rekenen gaat voor een groot deel om redactiesommen), en dan thuis ook nog eens te moeten lezen? Als ik tijdens mijn middelbare-schoolperiode elke dag alleen maar Grieks had gehad, dan had ik na een maand waarschijnlijk ook het gevoel gehad dat mijn intellect gelijk stond aan dat van een dronken zeekomkommer.

Zo makkelijk is het dus niet (voor iedereen).
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 25 Apr 2017 13:33

Re: Juffen en taalfouten

Elliot schreef:
Moederkoekje schreef:Onbewust trek ik dan blijkbaar de conclusie dat diegenen wel niet zo slim zal zijn.

Kijk zie hier, het kan gewoon per ongeluk mis gaan ondanks dat je het wel begrijpt.



Haha, ja precies! Zeker als je net als een malle aan het typen bent :palm:
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 25 Apr 2017 13:40

Re: Juffen en taalfouten

Nee, dat snap ik ook wel en ik zie het nu ook wel bij kinderen om me heen die lezen niet leuk vinden omdat het moeilijk gaat dat het natuurlijk ook wel erg makkelijk zowel een negatieve als een positieve spiraal wordt beide kanten op. Maar er zijn ook wel weer theorieën over dyslexie dat het tegenwoordig wel erg veel gediagnosticeerd wordt en of ons onderwijs niet gewoon steken daarin laat vallen tov vroeger en of er niet meer gestampt en herhaald en geoefend moet worden. Net zoals je met wiskunde ook eindeloos moet oefenen om er vaardigheid in te ontwikkelen. Ik denk dat dat ook echt wel meespeelt eigenlijk.
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 25 Apr 2017 13:42

Re: Juffen en taalfouten

Minx schreef:

Moederkloek zoals jouw dochter het heeft zo werkt het bij mij ook. Ik kom een heel eind met de spellingcontrole inmiddels en probeer steeds beter te leren spellen maar het is lastig. Mijn hoofd zit echt vol met ezelsbruggetjes. Bijvoorbeeld het woord cadeau dat is als ik het moet spellen een Cad E-A-U. Als ik niet weet hoe ik een woord schrijf dan verbouw ik de zin zodat ik het woord niet hoef te gebruiken. Bepaalde woorden zal ik in schrijftaal ook niet snel gebruiken terwijl ik ze in spreektaal misschien wel gebruik.



Het lijkt me zo frustrerend! Dat iets dat voor veel mensen heel vanzelfsprekend is, voor jou juist heel veel energie kost. Zijn ze er bij jou ook snel achter gekomen?
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 25 Apr 2017 13:53

Re: Juffen en taalfouten

Zeg maar deze berichten hoor je de afgelopen paar jaar ook steeds meer en luider.. en wat dat betreft vind ik de originele vraag van dit topic: zouden we geen juffen met sterker taalgevoel moeten hebben een belangrijke en dus ook zouden we er niet meer mee bezig moeten zijn.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/hoo ... ~a4460079/

Er staat daar bijvoorbeeld "ouderwets iedere dag dictee ". Ik had dat vroeger. Ik denk dat dat ook retebelangrijk/rete-belangrijk/rete belangrijk is. :smile:
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11576

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 25 Apr 2017 13:56

Re: Juffen en taalfouten

Moederkoekje schreef:
Minx schreef:

Moederkloek zoals jouw dochter het heeft zo werkt het bij mij ook. Ik kom een heel eind met de spellingcontrole inmiddels en probeer steeds beter te leren spellen maar het is lastig. Mijn hoofd zit echt vol met ezelsbruggetjes. Bijvoorbeeld het woord cadeau dat is als ik het moet spellen een Cad E-A-U. Als ik niet weet hoe ik een woord schrijf dan verbouw ik de zin zodat ik het woord niet hoef te gebruiken. Bepaalde woorden zal ik in schrijftaal ook niet snel gebruiken terwijl ik ze in spreektaal misschien wel gebruik.



Het lijkt me zo frustrerend! Dat iets dat voor veel mensen heel vanzelfsprekend is, voor jou juist heel veel energie kost. Zijn ze er bij jou ook snel achter gekomen?


Nee totaal niet, ik glipte er altijd net tussendoor. Pas op het hbo zou ik getest worden maar dat was te veel gedoe dat ik dacht laat maar zitten. Ik heb mezelf inmiddels zoveel trucjes aangeleerd dat ik het nu wel red. De laatste paar jaar ben ik er wel heel erg mee bezig om te proberen minder fouten te maken maar dat kost heel veel energie. Ik zoek heel vaak dingen op en blijf dat doen. Denk dat het grote verschil is dat er nu veel meer getest wordt. Op de basisschool had ik niemand met dyslexie in de klas en op de middelbare school 1. Een heel aantal dingen krijg ik ook gewoon niet geautomatiseerd waardoor ik dus een bak vol met ezelsbruggetjes heb en nog steeds veel fouten maak. d's en t's om dat te verbeteren ben ik nu bijvoorbeeld al 3 jaar bewust mee bezig en nog gaat dat niet automatisch goed.
2015 💙
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 25 Apr 2017 14:13

Re: Juffen en taalfouten

Whatever schreef:Zeg maar deze berichten hoor je de afgelopen paar jaar ook steeds meer en luider.. en wat dat betreft vind ik de originele vraag van dit topic: zouden we geen juffen met sterker taalgevoel moeten hebben een belangrijke en dus ook zouden we er niet meer mee bezig moeten zijn.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/hoo ... ~a4460079/

Er staat daar bijvoorbeeld "ouderwets iedere dag dictee ". Ik had dat vroeger. Ik denk dat dat ook retebelangrijk/rete-belangrijk/rete belangrijk is. :smile:


Ik vind dat echt zo naar, de manier waarop de conclusies van dat onderzoek naar buiten zijn gebracht. Volgens mij zit er veel meer een probleem in het feit dat die verklaringen te makkelijk worden afgegeven, dan in het leesonderwijs in zijn algemeenheid. En het zure is dat de echte dyslecten daar dan weer last van hebben. Net zoals alle mensen met een serieuze diagnose last hebben van mensen die ongegrond iets roepen over ADHD, Autisme of een dwangneurose bijvoorbeeld. Als er geen toezicht is op het afgeven van dyslexieverklaringen, kunnen volgens mij ook geen conclusies getrokken worden over de stijging van het aantal verklaringen en al helemaal niet over de mogelijke oorzaken daarvan (behalve dan dus dat er geen toezicht op het afgeven van verklaringen is).

Edit: hier wordt ook ingegaan op het onderzoek dat je noemt: http://iwal.nl/nieuws/reactie-op-/

Als ik zo kijk naar de school van onze kinderen, dan zijn ze echt wel serieus bezig met dictees (dat gebeurt nu ook nog gewoon hoor!) en technisch lezen.

Wat niet wegneemt dat ik het ook retebelangrijk vind ;)
<<

Anoniem304

Bericht 25 Apr 2017 14:22

Re: Juffen en taalfouten

Whatever schreef:
Moederkoekje schreef:
Guattari schreef:
Maar hier vat je toch precies de kern samen? Als je een regel eenmaal begrijpt, hoef je er toch niet meer specifiek over na te denken? Als je eenmaal weet dat 'hij word' niet klopt, dan zit dat toch in je systeem? Regels zijn aan te leren en als je ze eenmaal eigen hebt gemaakt, zou ik eerder denken dat je deze regels automatisch kunt toepassen (in zowel vrije tijd als tijdens je werk).


Blijkbaar dus niet: een spellingregel begrijpen staat nog niet gelijk aan het automatisch toepassen van die regel.

Ik begrijp jou wel hoor: ik denk er ook vrijwel nooit over na, het gaat gewoon 'vanzelf'.


Ik heb soms gewoon het idee dat dat soort mensen vroeger gewoon vaker een boek hadden moeten krijgen voor hun verjaardag ipv een Barbie. :study:

Nu weet ik wat er mis gegaan is!
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers