Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


(Hoog)begaafdheid

<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 03 Feb 2019 22:45

Re: (Hoog)begaafdheid

Ja, mijn man heeft ook ADHD, maar er is bij hem toen ook een IQ vastgesteld van 142, geen idee welke test hoor, maar hoog dus. En zwaar dyslectisch. Je vraagt je af of het dan wel klopt. Aan de andere kant heb ik zelf ADHD en herken ik toch wel veel hoor, vooral het impulsieve en rusteloze.
En als je Lo. vraagt wat 28 + 28 is weet ze gelijk dat ze 20+20 en 8+8 moet doen alleen ze denkt dan dat ze wel weet wat 8+8 is en dan roept ze maar wat. Terwijl als je zegt: stop, hoe reken je het nou uit ze eigenlijk gewoon heel snel met het juiste antwoord komt. Dat is enerzijds typisch zo'n ADHD dingetje, zo ging het bij mij vroeger ook, aan de andere kant kan ik me voorstellen dat als je altijd maar alles makkelijk leert je er vanuit gaat dat je alles zo kunt en dat je daar helemaal niet lang over na hoeft te denken. Sterker nog, de sommen van groep 3 hoeft ze ook niet over na te denken, die hoeft ze alleen maar in te vullen zeg maar. Ze vertelde toevallig vanavond weer dat ze school stom vind omdat het zooooo saai is en dat ze die sommen allemaal al weet. Dus ik vroeg wat voor sommen dat waren, nou onder de tien. Oeps, ja nee dat deed ze in groep 1 al, ze kent de tafel van 1, 2, 5 en 10, kan alle tafels t/m 10 'uitrekenen' en als we even zouden gaan zitten met haar (bewust niet gedaan) dan kent ze ze zo en kan ze ze uit haar hoofd opdreunen. Ze snapt het principe van vermenigvuldigen prima, van delen ook trouwens. Hoeveel hele broodjes heb je als je 4 halve broodjes hebt is in ieder geval peanuts merkten we tijdens het soep met broodjes eten vanavond ;-). Pff lijkt me echt vreselijk als je de hele tijd alles al kunt zeg! Ik vond nieuwe dingen leren altijd juist zo leuk. En dat zien we bij haar trouwens ook, alleen de snelheid waarmee ze nieuwe kennis eigen maakt ligt zo hoog.

Het kost erg veel energie inderdaad, het valt eigenlijk nog wel mee, we kunnen er toch steeds beter onze weg in vinden en die buien zijn gewoon niet altijd te voorkomen en soms blijkbaar ook nodig. Maar het is wel druk en pittig zo met een baby en 2 grotere kinderen. Lu. is op zijn eigen manier weer erg uitdagend, vreselijk eigenwijs, laat zich niks vertellen en hij is vreselijk oostindisch doof. Het is voor ons wel zo dat dit niet eindeloos moet blijven duren, dan is de rek er op den duur gewoon ook uit. Maar de vorige driftbuienperiode duurde ongeveer van toen ze bijna 4 werd tot aan dat ze zo'n beetje 5 was. Is dus eigenlijk relatief ook een hele tijd goed gegaan haha.
We zijn alleen bang dat het ook haar contacten in de klas beschadigd en zo. Niemand wil bijvoorbeeld met haar lezen want ze is zo bazig. Ze zal het allemaal wel eens even vertellen hoe het moet en luistert totaal niet naar andere kinderen. Ze walst zo over ze heen.

Wat ik ook lastig vind is dat Lu. best wel bang is iets verkeerd te doen en ze hem continue zit te verbeteren. En dan geeft ze hem te moeilijke sommen of gaat ze heel belerend tegen mij zeggen dat hij alleen maar 3-letterwoorden mag schrijven nog (ik liet hem zondag schrijven op de iPad, ging prima haha). En hij durfde niet op zijn vingers te tellen bij sommetjes want dat mocht niet van haar en zo. Ze is natuurlijk de oudere zus en dus sowieso al wat verder maar ze geeft hem dus ook nog eens het idee dat hij nog maar een domme kleine kleuter is die niks kan. Moet je net Lu. hebben die pas afgelopen zomer vlak voor hij naar groep 2 ging zijn naam ging schrijven. Toen kon hij 'm wel ook gelijk spellen. Hij heeft dus gewoon gewacht tot hij zeker wist dat hij het helemaal goed kon.
En dan nog zit ze er bovenop en te zeggen dat hij andersom moet schrijven en dat soort dingen. Heel erg lastig en niet constructief voor hem.

Ontspannend is denk ik vooral lezen en knutselen voor haar. Dat mag hier eigenlijk altijd, behalve als ze moet slapen ;-).
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1934

Geregistreerd: 23 Apr 2015 09:55

Bericht 04 Feb 2019 16:02

Re: (Hoog)begaafdheid

Wat Moederkloekje zegt over misdiagnoses klopt inderdaad. Bij hoogbegaafdheid wordt vaak in eerste instantie alleen maar gedacht aan een hoge intelligentie, maar het is zoveel meer dan dat. 'Brammetje Baas' is inderdaad een goede tip!

Hoe jij omschrijft hoe ze sommen uitrekent klinkt mij juist als typisch hb in de oren. Hb kinderen kunnen al zulke sommen uitrekenen voordat ze een rekenstrategie aangeleerd krijgen, ze leren het zichzelf aan. Hoe moeilijker de sommen worden hoe meer ze met hun eigen aangeleerde strategie in de knoop komen. Vandaar dat het belangrijk is dat ze alsnog de basis en de juiste strategieën goed aangeleerd krijgen. Ik ben trouwens zeker niet tegen versnellen, sommige kinderen kunnen hier juist wel baat bij hebben.

Je vertelt dat je zoon 'pas' net voor groep 2 zijn eigen naam kon schrijven. Dit is juist een hele normale ontwikkeling, veel kinderen leren dit pas in de loop van groep 2 of zelf aan het begin van groep 3. Voor het gedrag van je dochter zou ik echt externe hulp inschakelen. In groep 3 en ook in groep 4 zijn kinderen nog wel aardig flexibel in wat ze accepteren, maar op een gegeven houdt het wel op.

Ieder hb kind is weer anders en heeft andere (leer) behoeften.
Misschien heb je hier iets aan:
https://pharosnl.nl/de-profielen-van-be ... ignaal-49/
Misschien al eerder genoemd, maar het Zijnsluik van Tessa Kieboom is ook erg interessant:
https://ontwikkelingsvoorsprong.info/zijnsluik-2/
Vaak springt één van de vier zijnsluiken er erg uit bij een kind, deze kun je dan ook weer googlen.
2011 2012 2017
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 12 Feb 2019 10:35

Re: (Hoog)begaafdheid

Brammetje Baas blijkt ze tijdens de lunch in de klas te kijken. Vind ze wel leuk.

Gisteren hadden we weer een mooie. Ze riep: “ik ben nog geeneens duizend dagen oud.”
Ik vroeg of dat wel klopte, dus toen ging ze nadenken. Ik ben 7 jaar, er zitten 365 dagen in een jaar. Vervolgens telde ze 7 keren 3 op en kwam tot de conclusie dat dat 2100 was en dat ze dan dus sowieso ouder was dan duizend dagen. Daarna had ze geen zin meer.

Ondertussen heeft ze dagelijks mega driftbuien, erg vermoeiend voor ons allemaal. Ze is aangemeld bij een praktijk voor therapie en ze gaat via school getest worden op IQ, dat wordt nu door de ib-er aangevraagd.
Er zit dus gelukkig wel wat schot in de zaak.

Qua rekenen scoorde ze op begin groep 5 niveau, lezen dus midden 6, spelling eind 3 en verder weten we het niet. Vraag me wel meer en meer af wat dat nou eigenlijk zegt. We gaan het zien.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 07 Mei 2019 16:35

Re: (Hoog)begaafdheid

Nou de uitslag is bekend maar het verschil tussen verbaal en performaal is zo groot dat er geen definitief cijfertje uit komt wat totaal iq betreft. De totaalscore is 126 maar die is onbetrouwbaar omdat er dus een grote discrepantie zit tussen verbaal en performaal. Verbaal scoort ze 137 en performaal 105.
Verbaal begrip is 135, perceptuele organisatie 108 en verwerkingssnelheid 102.

Binnenkort een gesprek met school en de orthopedagoog samen over hoe nu verder. De test is overigens ook mogelijk flink beïnvloed door motivatie/angst om te falen. Zo liet ze zich absoluut niet aansporen om iets zo snel mogelijk te doen, ze bleef dat gewoon op haar eigen tempo doen. En bij andere testjes zei ze gewoon doodleuk dat ze zelf wel iets zou verzinnen.
<<

Anoniem272

Bericht 08 Mei 2019 08:46

Re: (Hoog)begaafdheid

Pompoen, wat een pittig dametje dat ze dat zo zelf beslist allemaal, haha. Zegt ook wel iets over haar karakter. En wat scoort ze hoog verbaal.

T. had dat hiaat ook, en had met zijn wisc toen hij 7 jaar was ook precies 126 gemiddeld.
Drie jaar later ineens geen hiaat meer en een gemiddelde van 132. Hij is nu ook een stuk serieuzer, zelfverzekerder, en meer geneigd aanwijzingen op te volgen.

Ik kan jullie aanraden om nog eens een test te doen als ze ook in groep 7 of 8 zit. Ook in verband met middelbare school advies.

Er moet geloof ik minimaal 2 jaar tussen twee testmomenten zitten.

Waar hopen jullie nu op, qua vervolgstappen?
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9406

Geregistreerd: 25 Nov 2015 15:30

Bericht 08 Mei 2019 09:04

Re: (Hoog)begaafdheid

Ooh Pompoen ik herken mijn dochter er gewoon in geloof ik! Wat ontzettend pittig. Ik vind het ook een groot verschil, lastig hoor. Ben heel benieuwd hoe jullie nu verder gaan!

F. mag binnenkort starten met 1 ochtend in de week basisschool. Ik hoop echt dat dat wat gaat brengen want soms weet ik het echt niet meer. Gewoon continu de strijd opzoeken met ons om vervolgens weer extreem verdrietig te zijn.

Ik las pas ook ergens dat een kenmerk vaan HB kan zijn dat ze geen randjes en strakke dingen in kleding kunnen "verdragen" is er iemand zegt ja dat herken ik? Wij namelijk wel.
⁠♡♡♡
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 08 Mei 2019 09:12

Re: (Hoog)begaafdheid

Uffe ja dat herken ik, hb en hsp gaan heel vaak samen. Hb’ers zijn vaak ook hsp. Dus dat is geen gekke combi. En een randje van je kleding wat vervelend zit is echt heel erg irritant. Zelf heb ik het met sokken, ik draag het liefst geen sokken of panty’s. Broeken draag ik incidenteel omdat het leuk staat maar echt fijn vind ik het niet zitten. Ondergoed ben ik ook een mierenneuker in. En als ik iets voel wat niet goed zit voel ik dat de hele dag.
2015 💙
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9406

Geregistreerd: 25 Nov 2015 15:30

Bericht 08 Mei 2019 09:14

Re: (Hoog)begaafdheid

Oh...dat klinkt echt als F.! Op dit moment loopt ze op blote voeten met blote benen door de woonkamer, ze moet zo haar legging en sokken aan omdat we wegmoeten. Ik begin daar echt 20 minuten van te voren mee omdat ik het anders niet voor elkaar krijg.

Maillot wil ze inderdaad absoluut niet aan!
⁠♡♡♡
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 08 Mei 2019 17:15

Re: (Hoog)begaafdheid

Filoria schreef:Pompoen, wat een pittig dametje dat ze dat zo zelf beslist allemaal, haha. Zegt ook wel iets over haar karakter. En wat scoort ze hoog verbaal.

T. had dat hiaat ook, en had met zijn wisc toen hij 7 jaar was ook precies 126 gemiddeld.
Drie jaar later ineens geen hiaat meer en een gemiddelde van 132. Hij is nu ook een stuk serieuzer, zelfverzekerder, en meer geneigd aanwijzingen op te volgen.

Ik kan jullie aanraden om nog eens een test te doen als ze ook in groep 7 of 8 zit. Ook in verband met middelbare school advies.

Er moet geloof ik minimaal 2 jaar tussen twee testmomenten zitten.

Waar hopen jullie nu op, qua vervolgstappen?


Ja, haha, de psycholoog vermoedt wel dat er meer speelt wellicht maar noemt haar vooral een meisje met flink temperament.

Wij hopen dat ze meer uitgedaagd gaat worden maar daarbij wel ondersteuning krijgt in het leren leren, het doen, dus niet alleen weten maar ook uitvoering. En ze moet ook echt gaan leren falen, leren doorzetten etc. Want dat deed ze dus ook echt niet tijdens de test en ze noemde zichzelf regelmatig dom of ze gaf de test de schuld.
We hopen dat ze daar echt goede begeleiding in gaat krijgen en dat de juffen haar ook meer dingen gaan verplichten. Ze voelt zich erg thuis in het montessorionderwijs, maar ze kan door haar intelligentie makkelijk de dingen vermijden die ze moeilijker vind en dat doet ze dus ook. Ze presteert dus onder en tegelijk wordt ze overvraagt want met haar verbale intelligentie zal ook meer zelfstandigheid verwacht worden. Maar ze heeft dus juist duidelijk structuur en hapklare stappen nodig om verder te kunnen komen.

We gaan waarschijnlijk nu niet verder dingen testen maar juist proberen rust in te bouwen en haar thuis en op school te ondersteunen zodat ze zich prettiger gaat voelen.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 08 Mei 2019 17:28

Re: (Hoog)begaafdheid

@Uffe: Lotte is eerder onderprikkelt dan overprikkelt, ze zoekt juist prikkels op, is vaak aan het kauwen op dingen, klakt met haar tong, zit aan haar mond, peutert in haar neus, wiebelt, schopt etc. Maar als ze het dan bijvoorbeeld warm heeft is ze wel woest. Ze haat te warm aangekleed zijn en ze weigert dan ook echt kledingstukken. We zijn gestopt met de strijd eigenlijk. We vertellen haar wel dat een korte broek te koud zal zijn, maar ze moet het zelf ondervinden. We laten haar dan wel een jas of legging of lange broek meenemen.
We hebben wel afgesproken dat ze als we ergens heen gaan ze er wel een beetje verzorgd uit moet zien. Vooral haar borstelen is een discussie maar ik was die halve dreadlocks echt zat en ze is oud genoeg voor afspraken.
Maar vanmorgen was ze heel boos over iets dat niet ging zoals zij het in haar hoofd had en we moesten weg en dan weigert ze dus in alle vormen. Ik heb gewoon gezegd dat ik weg ging en toen ik even later weer naar binnen liep kwam ze toch, wel heel boos maar ze kwam. Ze wilde alleen geen schoenen en geen jas aan. Dus ik heb haar schoenen meegenomen en haar zelf naar de auto laten lopen op haar maillot. Ik dacht dat ze dan in de auto bij de psycholoog haar schoenen wel aan zou doen, maar ze stapte uit en terwijl ik met F. bezig was liep ze op haar maillot en zonder jas door de regen naar de psycholoog zo’n 200 meter verder. :palm:
Tja, ik heb haar haar schoenen gegeven en tegen de psycholoog gezegd dat Lotte het vandaag erg moeilijk vond om mee te werken en daar heb ik het bij gelaten.

We zijn een tijd terug bij een therapeut geweest die ons als tip gaf zo min mogelijk te strijden en anderen erbij te betrekken. Dus tegen de juf als we te laat waren kort zeggen dat Lo. het vandaag niet zo goed lukte om haar schoenen aan te doen of ze erg boos was. Dat helpt echt merken we.
<<

Charles

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 620

Geregistreerd: 17 Okt 2016 10:32

Bericht 08 Mei 2019 21:28

Re: (Hoog)begaafdheid

Ik lees mee.

We weten sinds 2 weken dat we een hoogbegaafde tweeling hebben (allebei 135 gemiddeld) en dit geeft zoveel rust en begrip binnen ons gezin. Ben zovaak wanhopig geworden omdat ik echt het soms heeeeel zwaar vind maar niet wist waarom en iedereen deed alsof ik me aanstelde.

Maargoed met name zoon loopt gigantisch vast op school. School werkt niet mee aan een plan van aanpak dus we oriënteren ons nu op een nieuwe school. Daarvoor moeten we helaas ook verhuizen want hier in de buurt is niks. Zó spannend allemaal ineens.
<<

Vlaai

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1374

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:39

Bericht 09 Mei 2019 04:40

Re: (Hoog)begaafdheid

Dat is zeker spannend allemaal ineens Charles.

Hier vond ik de uitslag (147) ook een opluchting puur omdat het mijn gevoel bevestigde en ik me dus helemaal niet aanstelde (maar hier heeft die ook adhd naast z’n hoogbegaafdheid).

Maar waarom wil school niks doen? Kunnen ze het niet of willen ze het niet? Hebben jullie en de organisatie waar jullie het hebben laten testen al met school gepraat?
Hier werkt school gelukkig wel mee.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 09 Mei 2019 08:07

Re: (Hoog)begaafdheid

Wat fijn dat dat rust geeft Charles! Maar wat balen dat jullie moeten verhuizen vanwege schoolperikelen! Enig idee waar jullie dan heen willen gaan? Wel nog enigszins in de buurt? En een school met onderwijs voor hoogbegaafden of wel gewoon een ‘gewone’ school waar ze wat extra’s bieden?
<<

Pinky

Noob

Berichten: 167

Geregistreerd: 22 Jan 2019 16:37

Bericht 29 Jul 2019 00:36

Re: (Hoog)begaafdheid

Ik up het topic even. Hoe wordt dit vastgesteld/onderzocht bij peuters? Hier liggen de vermoedens ook. Mijn zoon is net 3 geworden. Of laten ze het rusten tot een wat oudere leeftijd?
<<

Anoniem272

Bericht 29 Jul 2019 05:50

Re: (Hoog)begaafdheid

Er is een speciaal intelligentieonderzoek voor jonge kinderen (WPPSI geloof ik). Een deel daarvan kunnen kinderen onder de 4 ook maken en dat kan een indicatie geven.

Ik denk dat zoiets wel zinnig is als er sterke signalen zijn dat hij niet in het reguliere onderwijs gaat passen. Dan heb je alle tijd om naar een hb-school te zoeken en misschien zelfs te verhuizen. Vrienden van ons zijn daar nu mee bezig. Hun dochter kon met 2,5 jaar of zo al lezen.

T. heeft het onderzoek pas gedaan toen hij 7 was, en voor ons was dat prima. Hij redt zich goed op een gewone basisschool.
<<

Anansi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 352

Geregistreerd: 02 Okt 2016 14:34

Bericht 29 Jul 2019 16:11

Re: (Hoog)begaafdheid

Pinky schreef:Ik up het topic even. Hoe wordt dit vastgesteld/onderzocht bij peuters? Hier liggen de vermoedens ook. Mijn zoon is net 3 geworden. Of laten ze het rusten tot een wat oudere leeftijd?


Je kunt al vanaf 2 jaar een intelligentieonderzoek afnemen bij kinderen.
Zelf ben ik orthopedagoog en neem deze testen ook af.

Wat zou voor jou/ jullie de meerwaarde zijn om het te laten onderzoeken?
<<

Pinky

Noob

Berichten: 167

Geregistreerd: 22 Jan 2019 16:37

Bericht 29 Jul 2019 19:45

Re: (Hoog)begaafdheid

Geen. Ik zou nu ook geen onderzoek er naar willen. Was gewoon nieuwsgierig.
<<

Anoniem272

Bericht 03 Sep 2019 08:22

Re: (Hoog)begaafdheid

Benieuwd naar jullie mening:

T. zit in groep 8 dus we gaan een middelbare school kiezen komend jaar.

In onze woonplaats is een scholengemeenschap die vanaf komend schooljaar start met een vwo-afdeling speciaal voor hoogbegaafden.

Ze hebben dan kleine klassen, extra begeleiding, speciale aandacht voor ontwikkeling van executieve functies, en een nauwere band tussen de inhoudelijke vakken en mentoraat.

T. zou hier in principe voor in aanmerking komen (vwo-advies en 130+ op de WISC), maar wel net aan.

Dezelfde afdeling bestaat al op een zusterschool in een stad in de buurt, en ik weet dat daar vrij veel kinderen op zitten die rugzakjes hebben en die waanzinnig intelligent zijn.

T. heeft ADD en die executieve functies zijn echt een ding. Een kleinere klas is ook fijn voor hem. Maar ik twijfel of het goed is als hij tussen allemaal megaslimme kinderen (met serieuzere issues) zit. Hij kan sociaal-emotioneel gezien namelijk prima meekomen met gewone leeftijdsgenootjes en qua lesstof lijkt hij genoeg te hebben aan een beetje extra uitdaging. Hij loopt geen jaren voor of zo.

Wat zouden jullie doen?
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 08:52

Bericht 03 Sep 2019 09:51

Re: (Hoog)begaafdheid

Op basis van hoe je t nu beschrijft: gewone school!
Belangrijkste op school lijkt mij de aansluiting met de klas en die vindt hij dan waarschijnlijk meer op regulier vwo met wat extra uitdaging her en der (evt ook nog buiten school te regelen?)
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 03 Sep 2019 10:58

Re: (Hoog)begaafdheid

Speciale hb klas, je geeft al aan dat hij ADD heeft. En dus baat heeft bij kleinere klassen. En even heel zwart wit jouw zoon is ook mega slim. Tuurlijk is er verschil tussen iemand die net boven de 130 scoort en iemand die boven de 140 scoort. Maar dat ga je in een gewone vwo klas ook hebben.
2015 💙
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 647

Geregistreerd: 16 Jun 2015 14:05

Bericht 24 Mrt 2021 21:03

Re: (Hoog)begaafdheid

Even een upje voor dit topic hoor. Onze jongste heeft namelijk in december meegeholpen met het normeringsonderzoek van een nieuwe IQ test, specifiek voor kinderen waarbij (hoog)begaafdheid wordt vermoed.

Vandaag kregen we de uitslagen en die hebben zo enorm onze vermoedens bevestigd...hij heeft drie jaar geleden een WISC V gedaan waaruit een IQ van net boven de 130 kwam. Prima natuurlijk (om binnen te komen in de HB klas wat dit minimaal nodig), maar we hebben altijd het gevoel gehad dat dit niet klopte. Ook zijn juf kon zich dit niet voorstellen.

Uit deze uitslagen blijkt hij tegen de 145 gemiddeld te scoren, met een uitschieter op een van de drie gebieden naar boven de 150 😳. Op datzelfde onderdeel scoorde hij destijds 30 punten lager...

Deze uitslagen zijn voor ons volledig herkenbaar en het is zó fijn als je gevoel bevestigd wordt, merk ik nu.

Mocht iemand hier nog een test overwegen ivm vermoedelijke hoogbegaafdheid, kijk dan eens naar de KIQT+! Onze zoon vond het fantastisch om te doen en het schijnt veel beter te meten dan een reguliere test bij dit type kinderen. Geen tijdsdruk, geen 'vage' vragen of te eenvoudige opdrachten waar ze wantrouwig van worden en daardoor gaan twijfelen 👍
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 29 Apr 2021 14:16

Re: (Hoog)begaafdheid

Dat klinkt goed, ik ben er gelijk naar aan het kijken. Bij Lo. is inmiddels wel steeds meer ingezet op compacten en verbreden op school maar we hebben toch nog steeds het idee dat ze onderpresteert. Als je haar een uitdaging geeft die ze niet gelijk overziet blokkeert ze volledig, ze weigert er dan naar te kijken en alleen met begeleiding en daarmee het inzicht dat ze het eigenlijk gewoon wel kan gaat ze er mee aan de slag.
Thuis is voor Lotte 1 groot experiment, haar kamer en overal waar ze komt ligt het vol met projecten en probeersels. Ze leest, kijkt filmpjes en probeert alles wat ze bedenkt uit. Ik vind het fijn dat thuis kan maar wel heel jammer dat ze daar op school weinig ruimte en begeleiding in krijgt. Ze gaat nu wel naar een groepje waarmee doormiddel van spellen en andere buitenactiviteiten de kinderen geleerd wordt hoe je problemen kunt aanpakken, hoe je om kunt gaan met falen en meer van dat soort dingen. Dit is vanuit de hoogbegaafdheidscoach die eerst op school kwam voor de plusklas waar ze in zit.
Ik heb alleen nog niet echt kunnen vinden waar deze test al gebruikt wordt, maar ik ga het in de gaten houden.
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 647

Geregistreerd: 16 Jun 2015 14:05

Bericht 03 Mei 2021 04:55

Re: (Hoog)begaafdheid

Hier kun je een kaartje vinden Pompoen:

https://scaliq.com/kiqt-kaart/

Welke test heeft Lo eerder gedaan? Uit de resultaten van Scaliq nav het normeringsonderzoek komen zij tot de conclusie dat de WISC V gemiddeld zo'n 7 IQ punten te laag scoort, en de Rakit zo'n 7 punten te hoog. Kinderen die volgende de Rakit dus UHB zijn (145+) kunnen op de WISC V nauwelijks HB scoren... Wat enorm lullig is als je naar een school wil waar 130 als ondergrens wordt gehouden.

Hier krijgt T ook ondersteuning, via Talentissimo (zusterorganisatie van Scaliq). Zowel psychologische ondersteuning als praktische ondersteuning bij de overgang naar het VO. Want dat vind ik wel erg spannend met zijn 10, dan bijna 11 jaar oud.

Mijn dochter (die ik altijd toch wel wat herken in jouw verhalen over Lo, ook qua creativiteit en koppigheid haha) is trouwens helemaal opgeleegd op het VO. Barst ineens van de vriendinnen en is de makkelijkste 12-jarige die je je kunt voorstellen. En dat terwijl de eerste 11 jaren met haar echt heftig waren 🙈
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 03 Mei 2021 14:25

Re: (Hoog)begaafdheid

Lo. heeft de WISC III nog gedaan. Sowieso was dat in groep 3 en zit ze nu in groep 5 dus wellicht sowieso een idee om haar weer een keer te laten testen.

Lu. scoorde op de WISC V trouwens op een aantal onderdelen 'begaafd' en een aantal onderdelen 'gemiddeld'. Maar, de test werd afgenomen op een voor hem vreemde locatie door een voor hem onbekende onderzoeker, de test was in amper een uur weer klaar want de onderzoeker had het gevoel dat hij hem er amper bij kon houden. Hij vloog ook in hoog tempo door de tests heen maar was ook steeds afgeleid en wilde graag met spullen spelen die er in de ruimte stonden. De interpretatie van de onderzoeker was wel dat hij waarschijnlijk flink onder presteerde. Op school denken de juffen trouwens ook dat hij onder presteert. Hij doet overigens wel pluswerk voor rekenen en voor taal, probleem is dat Lucas nooit kan stoppen en zeker niet als hij bezig is met rekenen. Je kunt hem rustig 's ochtends om 9 uur aan het rekenen zetten en een paar uur later hem nog rekenend aantreffen. De juf vertelde dat ze een keer met groep 4 keek naar het aantal rekensommen wat er gemaakt was waarop Lucas droog opmerkte dat hij de helft daarvan gemaakt had en de rest van de groep de andere helft. En dat was ook echt zo.
We gaan hem nu niet gelijk weer laten testen want hij heeft andere dingen harder nodig, rust en ontprikkelen op school (en op de BSO en thuis). Hopelijk kan hij als dat beter gaat zelf al meer aan op school.

Grappig dat je dingen herkent van Lo. in je eigen dochter. Ze is echt koppig en ook erg bazig, weet altijd alles beter en schroomt niet om wie dan ook te verbeteren. Ze heeft wel vriendinnen, maar het komt heel regelmatig voor dat Lotte eerder naar huis komt omdat het spelen niet goed ging en ze continu ruzie hadden. Moet ook wel zeggen dat het allebei nogal koppige dames zijn dus dat matcht lekker haha.

Wat heerlijk om te lezen dat je dochter helemaal is opgebloeid nu op het voortgezet onderwijs. Snap ook trouwens goed dat je het spannend vindt met T. zo jong naar het VO. Wat heb jij veel hobbels over moeten gaan als moeder met jouw kids zeg. Stoer dat je zo blijft strijden voor ze.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 03 Mei 2021 18:00

Re: (Hoog)begaafdheid

Ik merk thuis ook een groot verschil tussen zoon en dochter.
Dochter gaat trouwens volgend jaar ook met 10 jaar naar het VO, en dan is ze ook nog eens heel erg klein, ik vind het nu al spannend! Qua begeleiding die we kunnen krijgen valt het helaas heel erg tegen, al is er gelukkig op school inmiddels wel iemand die wel echt wat weet over hoogbegaafdheid, zo fijn!

Zoon zit in een plusklas van school, dat heeft al veel moeite gekost helaas. De juffen zien alleen een jongetje dat zich niet kan concentreren, maar niet zijn humor, zijn creativiteit en wat hij verder in zijn mars heeft.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: roosje