Desktop versie van Zeg maar Yes
Plaats een reactie

Ambulante begeleiding en afzeggen client

17 Mei 2018 08:56

Even een vraagje. Ik werk al sinds ik klaar ben met mijn opleiding als Ambulant begeleider. Sinds januari werk ik bij een nieuwe werkgever (eindelijk een contract met uren ipv 0uren contracten) maar in tegenstelling tot andere werkgevers mag ik hier de uren niet declareren wanneer een cliënt te laat afzegt of niet aanwezig is.
Ik vraag mij af of dit zomaar kan en mag? Ik vermoed dat werkgever de uren wel declareert, want die kan toch ook niet met die onzekerheid bestaan. Ik mag wel 15 minuten schrijven als zijnde wachttijd. Maar goed, gevolg daarvan is dat ik dan wel met een gat in mijn dag zit waarmee ik niks kan.

Misschien mag het allemaal op deze manier, maar dat wil ik graag zeker weten.

Verder heb ik een 16 uren contract maar moet ik altijd meer werken om een buffer op te bouwen. Deze buffer komt dan weer van pas wanneer het bijvoorbeeld vakantie is en er minder cliënten zijn. Iemand daar een idee van of dit een logische manier van werken is?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Re: Ambulante begeleiding en afzeggen client

17 Mei 2018 09:15

Val je onder een cao NerdChic? Wellicht staat daar het één en ander vermeld?
Ik heb nog geen duidelijke antwoorden op je vragen, maar ben zelf ook wel nieuwsgierig hoe het zit want ga binnenkort ook als ambulant begeleider aan het werk. Kom nu ook al een aantal dingetjes tegen waarvan ik denk 'huh, mag / hoort dat zo?' Zo zei mijn aankomend werkgever laatst tussen neus en lippen door dat wanneer feestdagen op mijn werkdagen vallen, ze wel verwachten dat ik dat werk later die week weer in ga halen. Kijk ik mijn cao door dan staat daar duidelijk in vermeld dat ik op feestdagen recht heb op een betaalde vrije dag. Dat je de uren niet mag declareren als een cliënt te laat afzegt vind ik ook gek. Binnen de thuiszorg heb ik dat wel eens gehad. De cliënt die dan te laat af zei of gewoon niet open deed kreeg de rekening wel gewoon over die uren. Volgens mij kreeg ik die uren ook wel betaald, maar moest ik dat dan melden en op afroep beschikbaar zijn voor werkzaamheden bij andere cliënten. Bij een gewone kantoorbaan kan de baas toch ook niet zeggen 'joh, je hoort vandaag te werken maar ik heb niet genoeg werk voor je dus ga maar naar huis en dan ga je die uren maar op een ander moment inhalen'?
Gebeuren dit soort dingen vaak trouwens, dat je er nu tegen aan loopt? Maakt natuurlijk ook wel verschil wanneer dat heel incidenteel gebeurt of juist heel regelmatig, want bij zeer regelmatig voorkomen bouw je zo behoorlijk wat min-uren op lijkt me.

Re: Ambulante begeleiding en afzeggen client

17 Mei 2018 09:20

Ik weet niet wat precies wel of niet mag, maar volgens mij gebeurt dit heel veel in de ambulante begeleiding. Ik heb ook ergens gewerkt waar het net zo was als bij jou. Daar was ik heel snel klaar mee, ben snel op zoek gegaan naar iets anders. Je verdient als AB al niet top (gold iig voor mij) en dan ook nog dat erbij. Ik vind het gewoon superslechte arbeidsvoorwaarden.

Re: Ambulante begeleiding en afzeggen client

17 Mei 2018 09:56

Joey schreef:Ik weet niet wat precies wel of niet mag, maar volgens mij gebeurt dit heel veel in de ambulante begeleiding. Ik heb ook ergens gewerkt waar het net zo was als bij jou. Daar was ik heel snel klaar mee, ben snel op zoek gegaan naar iets anders. Je verdient als AB al niet top (gold iig voor mij) en dan ook nog dat erbij. Ik vind het gewoon superslechte arbeidsvoorwaarden.


Nou dit maakt dus inderdaad voor mij ook wel dat ik er een beetje klaar mee ben. Het is altijd of 0 uren contract of nu dit gezeik (sorry voor mijn woorden). Ik wil ook na mijn verlof verder kijken want dit is gewoon ruk.

En ik heb tot nu toe al gehad dat twee gezinnen gewoon geen hulp meer wilden (doei uren) en dat mensen regelmatig afzeggen. Waardoor ik dus iedere keer minuren maak en dit weer terug hoor van mijn leidinggevende terwijl ik vind dat zij verantwoordelijk zijn voor mijn 16 uur.

Re: Ambulante begeleiding en afzeggen client

17 Mei 2018 10:00

Ik val trouwens onder Cao jeugdzorg.

Re: Ambulante begeleiding en afzeggen client

17 Mei 2018 10:22

Ja, als ik ging uitrekenen wat ik per uur kreeg als ik al de wachttijd, afzeggingen en soms niet betaalde reistijd meetelde, verdiende ik per uur echt niks. Ik kon er sowieso nauwelijks van rondkomen. Het kostte me alles bij elkaar zoveel energie.
En wat ik zag gebeuren. Begeleiders willen die gezinnen die steeds afzeggen niet meer, waardoor er veel verloop in begeleiders is. Dat is dodelijk voor de kwaliteit van de begeleiding. Gezinnen moeten steeds aan nieuwe begeleiders wennen, hebben daardoor minder zin en minder baat bij begeleiding en zeggen sneller af. Ik vond dat zo erg om te zien, vooral ivm de kinderen die betrokken waren.

Ik vind ook dat je leidinggevende verantwoordelijk is voor je uren. En hoe het bij mij dus werkte. Ik werd (iig financieel) afgerekend op afzeggingen. Icm bovenstaand verhaal maakte dat dat ik mijn werk gewoon vreselijk ging vinden. Terwijl ik daarvoor ergens anders 3j met veel plezier als ambulant begeleider had gewerkt.

Re: Ambulante begeleiding en afzeggen client

17 Mei 2018 10:31

Ik heb meer plezier gehad bij mijn 0uren banen waar ik de uren wel mocht rekenen als ze af hadden gezegd of niet open deden, dan nu. Bij ons is er ook veel verloop en nu ik met verlof ga dan hoor ik ook van clienten: oh nee, niet weer een ander. Maar ja, instelling is verplicht om ze te begeleiden dus krijgen ze weer een ander.
Mijn vriend roept ook al iedere keer dat hij het schandalig vindt hoe ze met personeel om gaan, en inderdaad netto hou je er niet bijzonder veel aan over (zeker niet met 16uur) en je werktijden zijn ook niet echt stabiel. Lastige situatie, want het werk zelf is wel leuk.
En qua andere banen is er bij mij in de regio echt niet veel. Heb ook al eens gedacht om me om te laten scholen, maar ik zou niet weten wat ik dan zou willen. Ik vind het maatschappelijke werk (en bij behorende takken) echt heel erg leuk. Maar op deze manier wordt het plezier me meer afgenomen.

Mag ik vragen wat jij nu doet Joey?

Re: Ambulante begeleiding en afzeggen client

17 Mei 2018 10:44

Volgens mij is dit wel normaal hoor. Ik ken het ook uit de GGZ. 10 min mocht je no show-tijd schrijven. Overige 50 minuten kon je besteden aan indirecte (clientgebonden) tijd. Op die manier maakte je dan toch je uren.

Re: Ambulante begeleiding en afzeggen client

17 Mei 2018 11:02

Ik ben weer gaan studeren, omdat ik toch de hulpverlening niet als mijn toekomst zag. Al heb ik er ook jaren met veel plezier gewerkt.
Is een sociaal wijkteam niets voor je?

Zora: waar ik werkte bestond er niet zoiets als indirecte cliënttijd. Alle uren mochten alleen gemaakt worden bij de cliënt.

Re: Ambulante begeleiding en afzeggen client

17 Mei 2018 12:15

Poeh da's wel heftig. Hoe zorgde je dan voor een dossier(opbouw)?

Re: Ambulante begeleiding en afzeggen client

17 Mei 2018 12:23

Bij de cliënt! De gedachte erachter is dat je alles in samenspraak doet, alles open is en geen 'geheimen' voor de cliënt hebt. Is wat voor te zeggen, maar in de praktijk werkt het voor geen meter. Je moest daar dan ook je ondersteuningsplannen en alles schrijven bijvoorbeeld.

Re: Ambulante begeleiding en afzeggen client

17 Mei 2018 12:48

Hier betaald de gemeente geen no show uit aan onze instelling wanneer een client afzegt. Wij besteden in die gevallen dus onze tijd aan indirecte clientgebonden tijd (rapporteren, plannen doornemen) of aan andere werkzaamheden (voorbereiden vergaderingen, notulen uitwerken) wanneer een client dus op korte termijn afzegt, of gewoon niet thuis is of opendoet, zijn de kosten dus voor mijn werkgever. Echt niet dat we daar onze eigen uren voor gaan inleveren. Wel is het zo, dat wanneer dit aan het eind van de dag is, ik eerder naar huis ga. Dan neem ik die tijd wel op uiteraard. Ik heb dan de keuze, thuis of op kantoor mij nog nuttig maken of stoppen met de werkdag. Ik val onder de cao GGZ

Mag ik vragen wat voor een opleiding dat is als ambulant begeleider? Met welke doelgroep werk je dan? Mbo of hbo?

Bij ons zijn de ambulante begeleiders mensen met een hbo MWD SPH of HBo V diploma, zij hebben geen speciale opleiding als ambulant begeleider, nooit gehoord dat die er is.

Zoals Joey het zegt hoort het bij ons ook. Alle dossiers maak je bij de client thuis. Echter in de praktijk is da niet bij iedere client mogelijk en buiten de plannen en het dossier om, zijn er vaak nog wel zaken die ik erbij kan doen. Maar ik mag hier dus geen client tijd voor schrijven. Dit wordt dus niet door de gemeente betaald. De gemeente betaald alleen de face to face tijd plus een aantal minuten reistijd. Ook is die reistijd dus langer dan dat de gemeente betaald, ik ben soms wel een half uur aan het rijden, kosten zijn voor de instelling. Hoe het precies allemaal gaat weet ik verder ook niet.

Re: Ambulante begeleiding en afzeggen client

17 Mei 2018 12:53

Ik lees het anders Lotus. Ze werkt sinds ze klaar is met haar opleiding, als ambulant begeleider. Dus niet de opleiding ambulant begeleider :)


En zoals jouw werkgever het doet, vind ik heel netjes. En eigenlijk ook niet meer dan terecht. En ook zoveel beter voor de continuïteit van de begeleiding en de organisatie.

Re: Ambulante begeleiding en afzeggen client

17 Mei 2018 12:59

Joey schreef:Ik lees het anders Lotus. Ze werkt sinds ze klaar is met haar opleiding, als ambulant begeleider. Dus niet de opleiding ambulant begeleider :)


En zoals jouw werkgever het doet, vind ik heel netjes. En eigenlijk ook niet meer dan terecht. En ook zoveel beter voor de continuïteit van de begeleiding en de organisatie.

Oh ja verkeer gelezen :palm:

Die feestdagen regeling is bij ons ook krom. Alleen receptionistes hebben de luxe om die doorbetaald te krijgen. Eigenlijk omdat wij als begeleiders zo flexibel moeten zijn (ook in de weekenden) dat er geen vaste werkdagen zijn. Ook al hebben de meeste mensen wel vaste vrije dagen, geen vaste werkdagen.

Hoe het bij ons gaat is ook heel netjes, of nou ja, daar sta ik nu pas bij stil. Nooit geweten dat dit anders kan zijn. Lijkt mij echt niet haalbaar anders. Ik heb soms dagen dat drie van de vijf afspraken worden afgezegd of niet doorgaan. Wel is het zo dat er sinds de financiering naar de gemeente is overgeheveld in 2015 bijna geen vaste contracten worden gegeven. Dus er is nog best veel wisseling van medewerkers door ziekte, zwangerschap, einde contract. Dus de zucht van cliënten van alweer een nieuwe hebben wij nu ook wel.

Re: Ambulante begeleiding en afzeggen client

17 Mei 2018 13:09

Joey schreef:Bij de cliënt! De gedachte erachter is dat je alles in samenspraak doet, alles open is en geen 'geheimen' voor de cliënt hebt. Is wat voor te zeggen, maar in de praktijk werkt het voor geen meter. Je moest daar dan ook je ondersteuningsplannen en alles schrijven bijvoorbeeld.


Lijkt me idd nauwelijks haalbaar zeg...

Re: Ambulante begeleiding en afzeggen client

17 Mei 2018 13:35

O wat raar.

Ik werk ook als ambulant begeleider en als cliënten niet binnen 24u afzeggen dan mag ik de uren wel gewoon schrijven.
Het is dan eigenlijk wel de bedoeling dat ik dan in die tijd werkgerelateerde dingen doe (rapportage, mails, telefoontjes, uren registreren etc)

Tijdens laatste overleg is er wel over gesproken of dit nog wel mag, uren declareren terwijl de client afmeld, maar hier is nog geen besluit op genomen gelukkig.

Qua meer werken die gedachte snap ik wel idd... liever plus uren dan min uren.
Mijn werk als ambulant begeleider op school is het ook de bedoeling dat ik boven mijn contract werk ivm vakanties vrij.
Mijn werk als ambulant begeleider thuis willen ze juist dat je onder je contract werkt voor wanneer er crisissituaties zich voor doen en je kan inspringen zonder teveel in de plus te gaan.

Re: Ambulante begeleiding en afzeggen client

17 Mei 2018 13:41

Ik heb inderdaad HBO MWD gedaan. Ik kan ook geen indirecte uren schrijven als m'n cliënten afzeggen (ik heb geen kantoor in de buurt van mijn cliënten). Dus als ik al bij de cliënten ben en ze doen niet open dan heb ik dus gewoon pech en moet ik maar kijken wat ik met die tijd doe, maar ik krijg het niet betaald.
Maar voor die uren bouw je dus een buffer op (wat ik dus krom vind, want dan werk je dus om je eigen uren aan te vullen terwijl het mijn risico niet is). Vind het prima dat de gemeente die uren niet betaald, maar ik ben wel aangenomen voor die 16 uur.
Ik mag gelukkig wel gewoon thuis rapporteren e.d. Heb ook een laptop en telefoon van 't werk dus dat is fijn.

Re: Ambulante begeleiding en afzeggen client

17 Mei 2018 13:45

Hier ook geen kantoor, wel een laptop en telefoon van het werk.
Als er tussendoor cliënten uitvallen is m’n auto m’n kantoor of ik rij naar vd valk on daar iets te drinken en te werken. Of gewoon thuis.
Wij mogen trouwens alle tijd schrijven, alles wat we kwijt zijn aan telefoontjes, appjes, regelzaken etc. Liefst op de client maar wanneer dit niet mogelijk is onder normale werktijd.
Cao gehandicaptenzorg val ik onder. Bij mij is het wel een HBO functie maar je wordt wel betaald als mbo functie (schaal 40 gehandicaptenzorg). Ze zijn wel bezig om te kijken naar opschalen naar functie 45.

Re: Ambulante begeleiding en afzeggen client

17 Mei 2018 13:46

Ja, ik woon in een uithoek van NL en zeker mijn werkgebied. Daar heb ik geen van der valk bij de hand haha. Vreselijk.

Re: Ambulante begeleiding en afzeggen client

17 Mei 2018 13:47

Dat is echt wel heel zuur NerdChic, ik zou dan snel klaar zijn bij zo n werkgever.
Het lijkt mij dat het de relatie met een cliënt ook niet ten goede komt. Als iemand met een flinke griep of overmacht afbelt zou ik dat nog kunnen accepteren. Maar hoe vaak ik wel niet hoor; afspraak vergeten, ik lag nog in bed, ik moest de hond van de buren uitlaten etc als dat altijd mijn eigen tijd kost zou mijn energie wel snel afnemen vermoed ik, dan ren ik ook een tandje zachter.

Re: Ambulante begeleiding en afzeggen client

17 Mei 2018 13:50

NerdChic schreef:Ja, ik woon in een uithoek van NL en zeker mijn werkgebied. Daar heb ik geen van der valk bij de hand haha. Vreselijk.


Sinds mc Donalds spa rood verkoopt zit ik ook wel eens bij de Mac Haha ;-)
Of ergens anders op een terrasje, bakker Bart zoiets. Of ga winkelen (maar dat vond m’n portemonnee op een gegeven moment minder fijn)
Maar vind het het meest fijn om dan thuis te zijn.

Hier is het deze week ook bal met afzeggingen.
Maandag 2 afzeggingen.
Vandaag zou ik een bezoekregeling begeleiden vanmiddag, maar werd net ook afgebeld.
Maar goed ik mag m’n uren van straks wel gewoon schrijven
Gelukkig maar andere zou er 9u aan cliënturen wegvallen deze week.
(Met 600 overuren is dat niet heel erg maar toch)

Kunnen jullie cliënten ook in het systeem en zo hun rapportage lezen etc?
Hier is het ook de bedoeling dat je met en bij de client rapporteert, maar kom daar meestal niet aan toe

Re: Ambulante begeleiding en afzeggen client

17 Mei 2018 15:24

Onze cliënten kunnen niet in het systeem maar kunnen natuurlijk wel elk gewenst moment hun dossier en rapportages opvragen.
Mac is nog wel een goed idee, maar 't staat me toch tegen om ergens te zitten en drinken te moeten kopen in een uur waarin ik ook wat anders had kunnen doen. Dan tikken de drankjes toch gauw aan. Misschien kan ik wel aan de drank gaan in die tijd, maakt de afspraken daar op een stuk vermakelijker. :ja:

Re: Ambulante begeleiding en afzeggen client

17 Mei 2018 19:17

Ik vind het echt karig klinken. Ik werk aan de andere kant, de partij die jouw werkgever betaalt. Woon je in het noorden? Dan kan ik sowieso wel met je meedenken qua werk mogelijkheden bij andere werkgevers.

Je kunt ook contact opnemen met je rechtsbijstand verzekering voor juridisch advies, of met de vakbond of het juridisch loket. Het klinkt alsof je werkgever niet helemaal volgens de regels werkt. Ik zou het echt bizar vinden wanneer ik feestdagen die op mijn werkdagen vallen zou moeten inhalen.

Re: Ambulante begeleiding en afzeggen client

17 Mei 2018 19:40

Fantine, ik woon in het zuiden. Maar bedankt voor het meedenken. Ja, ik wilde niet meteen rechtsbijstand of zo inschakelen en vragen want ik ben er zelf ook niet zo in thuis, daarom leek het me goed om het hier even vragen.

Re: Ambulante begeleiding en afzeggen client

18 Mei 2018 11:07

Wat ga je er nu verder mee doen? Je hoeft natuurlijk niet direct rechtsbijstand in te schakelen maar kunt ze gewoon bellen voor advies.
Plaats een reactie