Desktop versie van Zeg maar Yes
Plaats een reactie

Zoektocht naar een koopwoning

23 Okt 2017 13:38

Na het ‘huis verkopen’ topic nu ook een ‘huis kopen’ topic, want ook dat is erg spannend!

Ik (nouja, vriend en ik) hebben donderdag een bezichtiging gepland staan. Super groot huis, goede buurt, vrij uitzicht, alleen de binnenkant heeft wel een update nodig. Daarnaast ligt het vrij dicht bij een spoorlijn (station) dus dat is ook wel een dingetje om op te letten. Maar de tuin is echt fijn, aan het water, geen achterburen én een mogelijkheid om een dakterras te maken.

Wie is er nog meer op zoek naar een huis? Hoe verloopt jouw zoektocht?

Re: Zoektocht naar een koopwoning

23 Okt 2017 13:43

O wat spannend!
Heb je een link? :) Altijd leuk om huizen te kijken vind ik.

Gingen jullie niet meer voor een nieuwbouwhuis?

Re: Zoektocht naar een koopwoning

23 Okt 2017 13:46

We zijn helaas uitgeloot voor een nieuwbouwwoning :thumbdown: De wachtlijst is zo lang, dat het voorlopig geen optie is. Zo lang willen we gewoon niet wachten.

Link wacht ik nog even mee tot het iets serieuzer wordt :)

Re: Zoektocht naar een koopwoning

23 Okt 2017 14:01

Oh ja, leuk een 'huis kopen' topic. Daar zijn we nu toch meer mee bezig momenteel.

We hebben vandaag een bezichtiging gehad, helaas belde de makelaar een half uur later dat er door een andere kijker al een bod is uitgebracht, dus waarschijnlijk gaat het huis aan onze neus voorbij. We hebben namelijk nog twee bezichtigingen gepland staan, de bovenwoning zonder tuin en nog een andere woning die al een hele tijd te koop staat, maar waar we nog niet eerder zijn gaan kijken om bepaalde redenen. De bovenwoning gaan we vanavond weer bekijken, de andere vrijdag pas. Waar we vandaag geweest zijn was een appartement, maar mét tuin en ruim genoeg, supermarkt (en Action :nerd: ) aan de overkant van de straat én een speeltuin voor de deur, maar we leveren wel enorm veel ruimte in (qua kamers en bergruimte enzo). Lastig ...

Balen dat jullie uitgeloot zijn voor een nieuwbouwwoning, Scandic. Ik ben ook benieuwd naar de woning, veel plezier alvast voor donderdag!

Re: Zoektocht naar een koopwoning

23 Okt 2017 14:49

Scandic, woon jij niet net in een nieuw huis?? Waar wil je nu gaan wonen?

Re: Zoektocht naar een koopwoning

23 Okt 2017 15:16

Ja klopt, ons huis komt uit 2015, behoorlijk nieuw dus. We willen terug naar onze oude woonplaats :)

Re: Zoektocht naar een koopwoning

23 Okt 2017 15:24

Jet, jullie kunnen ook gewoon nog een bod doen als jullie dat willen.. De verkoper kiest dan iemand om mee in onderhandeling te gaan. Tegen elkaar opbieden mag niet, maar op deze manier mag het wel. Als jullie het huis graag willen natuurlijk!

Re: Zoektocht naar een koopwoning

23 Okt 2017 17:38

Ja, ik was al op zoek naar een huis kopen topic! Nou wij zijn dus ook op zoek. Op zich hebben we geen haast want we zitten nu gehuurd, maar we willen wel wat anders. Maar vorige week dus een supermooi huis gezien en gisteren een bod gedaan. :omg: Spannend hoor! Hoe lang duurt het meestal voor je een reactie krijgt?

Re: Zoektocht naar een koopwoning

23 Okt 2017 17:44

Terug naar P, Scandic?

Re: Zoektocht naar een koopwoning

23 Okt 2017 18:36

ChiQ schreef:Terug naar P, Scandic?


Yes! Huis waar we gaan kijken is bij jou in de wijk.

Re: Zoektocht naar een koopwoning

23 Okt 2017 18:59

Scandic schreef:
ChiQ schreef:Terug naar P, Scandic?


Yes! Huis waar we gaan kijken is bij jou in de wijk.



Leuk! Waar??

Re: Zoektocht naar een koopwoning

23 Okt 2017 19:44

Mizz_S schreef:Ja, ik was al op zoek naar een huis kopen topic! Nou wij zijn dus ook op zoek. Op zich hebben we geen haast want we zitten nu gehuurd, maar we willen wel wat anders. Maar vorige week dus een supermooi huis gezien en gisteren een bod gedaan. :omg: Spannend hoor! Hoe lang duurt het meestal voor je een reactie krijgt?


Ik had binnen een uur een telefoontje terug dat mijn bod geaccepteerd had, maar ik heb de vraagprijs geboden terwijl de markt in die woonplaats niet zo gek is, dus daar hebben ze uiteraard niet lang over na hoeven denken.

Normaliter had ik er wel wat onder geboden maar omdat er nog een stel een bod had gedaan (wel ruim onder de vraaprijs) en wij ons huis al verkocht hebben, dit huis al leeg staat en wij haast hebben zodat er geen tussenwoning nodig is en dit qua indeling, ruimte en wijk precies is wat we willen heb ik niet moeilijk gedaan en geboden waarvan ik zeker wist dat ze dat zouden accepteren.

Vorige week ons eigen huis verkocht, op zaterdag 30 bezichtigers gehad en aangegeven dat ze maandag tot 15u konden bieden en ik dinsdag na 15u zou reageren. Maar ik heb dinsdagochtend direct om 9u de koper laten weten dat we akkoord gingen met zijn bod omdat we er al uit waren. Maar dat was een bod van 11500 boden de vraagprijs dus ook wij hoefden niet lang na te denken.

Bij een bod wat nog een stukje onder de vraagprijs ligt zou ik er wel vanuit gaan dat ze daar een dag of twee voor nodig hebben.

Misschien een handige tip voor de volgende keer. Geef aan tot wanneer je bod geldig is, bijv tot 16u de volgende dag. Daarmee voorkom je dat ze je een week laten wachten.

Re: Zoektocht naar een koopwoning

23 Okt 2017 19:52

Ja dat hebben we er ook ingezet hoor. Maar ik was gewoon benieuwd. En ik snap wel dat ze even willen denken, maar ik vind het gewoon spannend haha.

Re: Zoektocht naar een koopwoning

23 Okt 2017 20:30

Natuurlijk is dat spannend! Kunnen jullie nog stigen in de prijs waardoor het uiteindelijk sowieso wel van jullie zal worden of hebben jullie een max onder de vraagprijs?

Re: Zoektocht naar een koopwoning

23 Okt 2017 20:45

Nee we kunnen nog wel omhoog. We zouden als het moet zelfs makkelijk de vraagprijs kunnen bieden. Maar we weten dat er een 'gezonde onderhandelingsruimte' is, dat heeft hun makelaar gezegd tijdens de bezichtiging, dus dan gaan we dat niet doen natuurlijk. :wink: En we vinden de prijs waar we op uit zouden willen komen ook wel reëel eigenlijk, we vinden de vraagprijs aan de hoge kant. Maar toch blijft het spannend, want het is volgens mij best een populair huis, dus het kan maar zo dat er ook een ander bod binnen gaat komen natuurlijk. Ach, we zien wel!

Re: Zoektocht naar een koopwoning

23 Okt 2017 21:06

Scandic schreef:Jet, jullie kunnen ook gewoon nog een bod doen als jullie dat willen.. De verkoper kiest dan iemand om mee in onderhandeling te gaan. Tegen elkaar opbieden mag niet, maar op deze manier mag het wel. Als jullie het huis graag willen natuurlijk!



Ja ik weet dat we een bod kunnen doen, maar we hebben totaal drie bezichtigingen deze week waarvan de laatste pas op vrijdag, dus we gaan dan waarschijnlijk pas een bod uitbrengen op een van de drie woningen. En de verkopers van de woning waar we vanmorgen waren gaan echt niet wachten tot vrijdag als ze nu een bod hebben liggen.

Re: Zoektocht naar een koopwoning

24 Okt 2017 11:15

Je mag een bod ook nog weer intrekken he Jet? Dus als je het misschien wel graag wilt hebben kun je een bod plaatsen en als die hoger is als die van de anderen kunnen ze alsnog voor jullie kiezen en zo niet dan heb je het wel geprobeerd.
Of het netjes is om een bod in te trekken is misschien een ander verhaal maar puntje bij paaltje gaat het in de makelaarswereld er toch vaak niet helemaal eerlijk aan toe.
De makelaar van het huis wat wij nu gekocht hebben heeft mij bijv gezegd dat de mensen van wie wij het huis kopen er 7500 meer voor hebben betaald dan dat ze daadwerkelijk hebben gedaan.

Re: Zoektocht naar een koopwoning

24 Okt 2017 13:13

Helaas, ze vonden ons bod te laag. Dat was natuurlijk ook te verwachten maar we konden het allicht proberen. We gaan er even over nadenken of we hoger willen bieden en hoeveel dan.

Re: Zoektocht naar een koopwoning

24 Okt 2017 14:46

Hebben ze ook geen tegenbod gedaan, Mizz_S?

Re: Zoektocht naar een koopwoning

24 Okt 2017 17:40

@ Jet... Als ze een tegenbod hadden gedaan dan zijn ze in onderhandeling en mogen ze eigenlijk niet meer met een andere partij in onderhandeling treden tenzij de onderhandelingen op niets uitlopen. Door een bod niet te accepteren zouden ze nu wel met een andere partij in onderhandeling mogen.

Re: Zoektocht naar een koopwoning

24 Okt 2017 20:01

Als er sprake is van de no risk clausule kan dat dus wel.

Re: Zoektocht naar een koopwoning

24 Okt 2017 20:07

Amandine schreef:Als er sprake is van de no risk clausule kan dat dus wel.


Dat is niet dezelfde situatie want dan ben je niet met twee partijen in onderhandeling. De no risk clausule houdt in dat het huis te koop blijft staan maar verkocht is onder voorbehoud van verkoop eigen woning. Als een andere geinteresseerde een bod doet heeft de koper de keuze om de clausule te laten varen en dan is de koop gebonden. Mocht de koper het risico om zijn huis niet te verkopen te groot vinden, dan mag de verkoper in zee gaan met de andere geinteresseerde.

Re: Zoektocht naar een koopwoning

24 Okt 2017 20:27

Ja, dat weet ik, ik ken de constructie maar al te goed en dus zijn er dan wel twee partijen die een bod hebben liggen bij de verkoper, waarbij de verkoper dan met de eerste al een koop heeft gesloten. Maar never mind.

Re: Zoektocht naar een koopwoning

24 Okt 2017 21:10

Fred schreef:@ Jet... Als ze een tegenbod hadden gedaan dan zijn ze in onderhandeling en mogen ze eigenlijk niet meer met een andere partij in onderhandeling treden tenzij de onderhandelingen op niets uitlopen. Door een bod niet te accepteren zouden ze nu wel met een andere partij in onderhandeling mogen.


Dat weet ik, maar dat is toch geen antwoord op de vraag aan Mizz_S?

Re: Zoektocht naar een koopwoning

27 Okt 2017 12:57

Wij zijn gisteren bij het huis wezen kijken maar viel toch een beetje tegen. Nu donderdag nog een bezichtiging staan en nog interesse in een ander huis, maar daar krijgen we nog een mail over met meer info.
Plaats een reactie