Vraag aan docenten middelbaar onderwijs
Bij ons op school zijn er recent een aantal dingen voorgevallen die echt niet door de beugel kunnen, maar waarbij de leerlingen er uiteindelijk allemaal mee weg kwamen. En wat voor ons als docenten steeds extra werk oplevert in de vorm van extra herkansingen enzo. Enkele voorbeelden: plagiaat bij een verslag dat meetelde voor hun schoolexamen. In het regelement van het schoolexamen (dit krijgen alle leerlingen bij begin van het schooljaar op papier uitgereikt) staat meerdere keren heel duidelijk wat het is, dat het niet mag en als ze het toch doen, krijgen ze er een 1 voor. Zo geschiedde, dus leerlingen (en ouders) gingen klagen, dat het niet duidelijk was benoemd en dat het niet nadrukkelijk bij de opdracht vermeld was etc... En toen heeft de directie besloten dat ze allemaal een herkansing mochten maken
Ongeoorloofde absentie bij toetsen en dergelijke betekent ook een 1. Zo was er een verplichte olympiade waar een middag voor ingeroosterd stond. Dit stond vermeld in de planner van het vak, ook in een boekje dat de leerlingen elke periode op papier krijgen. Is in de lessen ook benoemd en nog blijven er leerlingen gewoon weg. Ze wisten zogenaamd niet dat het verplicht was, niet nadrukkelijk genoeg benoemd. En weer besluit de directie dat ze een herkansing krijgen. Nu moeten er dus mensen een vrije middag opgeven of hun lessen laten vervallen om zo'n stel lamballen nog eens aan het werk te zetten.
Elk jaar wordt het schoolexamen regelement enigszins aangepast. Nieuwe examenprogramma's, andere toetsen... Elk jaar moet het ook opnieuw goedgekeurd en vastgesteld worden door de raad van bestuur. Dit jaar hadden een paar gezakte leerlingen geklaagd dat het regelement dit jaar anders was dan toen ze vorig jaar examen deden. Er was een toets nu niet meer herkansbaar die dat vorig jaar wel was. Nieuw jaar, nieuw regelement. Maar nee, de directie heeft wederom de leerlingen in het gelijk gesteld...
Ik kan nog wel even doorgaan met dit soort voorbeelden, het lijkt een trend te worden: zodra een leerling begint te mauwen, krijgen ze hun zin. Alles voor goede resultaten. Ik word er moedeloos van, waarvoor probeer ik dan nog goede lessen te geven? Ik vind mijn vak en mijn leerlingen over het algemeen ontzettend leuk, maar ik vind wel dat er duidelijke grenzen moeten zijn aan wat er wel en niet door de beugel kan. En die zijn op dit moment nagenoeg verdwenen en het ondermijnt mijn gezag en dat van mijn collega's. Ik ben dus serieus aan het denken om te gaan rondkijken voor een andere school, maar daarom ben ik wel benieuwd of het op andere scholen niet misschien ook zo gaat...
juli 2019